Visszagurultak
Népszerű a motorozás, de a megszorító intézkedések miatt sokan elhalasztják a vásárlást. Így hiába a széles választék és a csábító kedvezmények: a 2005-ig megszokott nagy piacbővülés idén sem várható.
HVG |
A valaha olcsó közlekedési eszközből - amelynek vezetéséhez, az Európai Unióban megszokott gyakorlattól eltérően, Magyarországon még a kisebb motorok esetében sem elegendő a személyautóra szóló jogosítvány - mára drága, jobbára szabadidős passzió lett, s a növekedést itthon is mindinkább az serkenti, hogy a zsúfolt városi közlekedésben egyre többen pattannak kétkerekűek nyergébe. Az újmotor-piac így a kilencvenes évek közepétől - igaz, alacsony bázisról rajtolva - évről évre két számjegyű növekedési tempót diktált. Ám a tavalyi megszorító intézkedések hírére a piac igencsak elbizonytalanodott. "Sokan elhalasztották vásárlásaikat - mondta Bajók Gábor, a Magyar Suzuki motorrészlegének vezetője, hozzátéve: - A kereskedők ugyanakkor, attól tartva, hogy nyakukon marad a nagy készlet, öngyilkos ár- és hitelversenybe kezdtek, nemegyszer márkán belül is, de még így sem tudták megállítani a forgalom-visszaesést."
A tavalyi év legnagyobb változása, hogy az eladási listát vezető három japán, a Suzuki, a Honda és a Yamaha közé beékelődött a főleg kisrobogókat kínáló kínai Keeway és a thaiföldi Kymco. A legtöbb nagy márka nem tudta megismételni 2005-ös eladási teljesítményét. Talán a legnagyobb vesztes az eddig harmadik helyen álló Yamaha, amely 2006-ban 25 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el. Visszaesett több prémiummárka, így a Harley Davidson, a KTM, a Triumph és a Husaberg eladása is, feljött viszont a Kawasaki. A távol-keleti robogók inváziója közepette az olasz riválisok is növelni tudták eladásaikat, de a rendkívül olcsó kínai gyártmányok még így is uralják az új kismotorok piacának több mint a felét. A nagymotoroknál a hazai piac részben követi az uniós trendeket: az úgynevezett idom nélküli, "naked", valamint a sebességre kihegyezett sportmodellek a legnépszerűbbek. A kétkerekűeket munkára használók körében a 125 köbcentis modellek igen kedveltek, ám a magas regisztrációs adó miatt részarányuk tavaly tovább zsugorodott. A tíz legkeresettebb motorkerékpár-modell 2006-ban is mind japán gyártmány volt, közülük öt a Suzukié.
HVG |
A rendszámnélküliség amúgy is a magyar motorpiac egyik rákfenéje - keseregnek az érdekeltek. A lopások nagy száma részben ennek számlájára írható. Az internetes Totalbike adatai szerint tavaly közel kilencszáz robogót lovasítottak meg, hozzávetőleg kétszer többet, mint a nagymotorokból. Pedig számtalan előnnyel járna, ha az 50 köbcentinél kisebbeket is kötelező lenne rendszámmal nyilvántartásba venni: olcsóbbak lehetnének a hitelkonstrukciók, casco biztosítást is lehetne kötni, tisztulhatna a roncsimporttól hemzsegő feketepiac - és az állam is nagyobb adóbevételre tehetne szert. Mások azt is felvetik, Magyarországon miért nincs szezonális rendszám, elvégre a hidegebb hónapokban sokan fél évre is leállnak. Az ilyen ügyekben többször lobbizó Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a szükséges jogszabályok tervei már elkészültek, de úgy véli: a döntéshozók politikai megfontolásból egyelőre nem tartják kívánatosnak, hogy újabb adóterheket akasszanak a motorostársadalom nyakába.
A megkérdezett márkaképviseletek a problémák ellenére is átmenetinek tartják a piac lefékeződését. Sőt Zámbó Balázs, a BMW motorkerékpár-menedzsere még a drága prémiumtípusokban is nagy fejlődési tartalékokat lát. A gyári képviselet tavaly vette át a motorüzletet a korábbi importőr Wallis Motor Kft.-től, s úgy gondolják, hogy a gyártmányaikhoz kínált sokféle szolgáltatás - például extra felszerelések vagy kedvező vásárlói finanszírozás - révén hoszszabb távon növekedésbe fordulnak. A Hondánál viszont azt állítják, nem akarnak mindenáron részt venni a lóerők hajszolásában, inkább a biztonságra helyezik a hangsúlyt, s ennek jegyében oktatási intézményeknek motorvezetést gyakorló szimulátort is kínálnak. A Moto Italia továbbra is óvakodik belemenni valamiféle esztelen árversenybe - fejtegette Lakatos Gábor, inkább a típusváltozatok szélesítésével akarja becsábítani a vásárlókat. A sportos arculatú KTM újabb modelljeivel az eddigi terepmotorok (offroad) helyett erőteljesebben az onroad, vagyis az aszfaltos utak felé venné az irányt - hangsúlyozta Balázs Viktor, a cég hazai szóvivője. A motorosszakma igencsak bizonytalan, óvatos előrejelzése szerint az összforgalom 2007-ben a tavalyihoz hasonlóan, 19 ezer darab körül alakulhat. Némi növekedésre csak a kis robogók és az egyelőre szűk körben hódító négykerekű atv-k (terepjáró, all terrain vehicle) számíthatnak.
HEIMER GYÖRGY