Tetszett a cikk?

Milliók életét tette szinte elviselhetetlenné a váratlanul kemény tél Kínában. A hó és a fagy beárnyékolta a legnagyobb ünnepet, a holdújévet, és rámutatott a gyors gazdasági fejlődés árnyoldalaira.

Igencsak rosszul indult a patkány éve több tízmillió kínai, no meg az ország vezetése számára. A Kína középső, déli és délkeleti részén január vége óta tomboló rendkívül zord tél, a szokatlan erősségű havazás és a fagy pár napra szinte az egész országot megbénította. Több tízezer kilométernyi vasútvonal és autóút vált használhatatlanná, nem működött a repülőterek egy része sem, így az érintett régióban - mely az utóbbi években elsősorban páratlan gazdasági fejlődése okán került be a híradásokba - valósággal megállt az élet.

Az ország gazdaságilag legfontosabb keleti és déli részének közlekedési csődje miatt súlyos fennakadások alakultak ki az ország energiaellátását a mai napig is 70 százalékban biztosító szén szállításában. Az áramhiány miatt 1,8 millióan maradtak villany nélkül, és üzemek százai kényszerültek leállásra. A hó és a jég súlya alatt több mint 1 millió ház dőlt össze vagy rongálódott meg, a halottak száma pedig meghaladja a hetvenet, legalább tíz villanyszerelő akkor halt meg, amikor jégmentesíteni próbálta a vezetékeket - áll a rossz hírekkel általában igen fukarul bánó Új Kína állami hírügynökség jelentésében.

Sokfelé áruhiány is kialakult - még az alapvető élelmiszerek sem jutottak el a boltokba, így egyes cikkek, mint például a zöldség, a sertéshús, a rizs, a szén és a gyertya ára nyomban megugrott, helyenként a négyszeresére -, a földeken pedig nagy mennyiségű termés fagyott el, ami máris azzal fenyeget, hogy tovább gyorsul az amúgy is tíz éve legmagasabb, 7 százalék körüli infláció.

Ráadásul mindez Kína legfontosabb ünnepének - a külföldiek által gyakran kínai karácsonyként emlegetett holdújévnek, más néven a tavasz ünnepének - a kezdetén történt. A hold járásához igazított - minden évben változó időben, az idén február 7-én beköszöntő - ünnep mintegy 200-250 millió kínai számára az egyetlen alkalom az évben, amikor hazatérhet gyakran több ezer kilométerre élő családjához. Az egy hónapos - iskolai szünettel egybekötött - időszak nemcsak a családi ünnepet szolgálja, de alkalmat ad arra is, hogy a többnyire heti hét napon át, napi 12 órában dolgozók hazavigyék az összespórolt pénzt a náluk is keményebb körülmények közt élő szeretteiknek. A legtöbbjük számára így nincs olyan zord időjárás, amely megakadályozná az útra kelést, és az sem meglepő, hogy most, a nehézségek láttán nemegyszer elszabadulnak az indulatok. Egész Kínát bejárták a kantoni pályaudvaron készült képek: az állomás körül rekedt 800 ezer ember elkeseredetten, lilára fagyva, szűkös élelmiszer-tartalékaikat felélve, tisztálkodási lehetőségek híján, menekülttáborokra emlékeztető körülmények között vár a vonatindulásra. Az indulatokat az is felkorbácsolta, hogy a helyi hatóságok nem bántak bőkezűen az utastájékoztató információkkal, miközben a vonatok sokszor negyven-hatvan órát késtek, és lényegében az egész menetrend felborult. A kormány így nem csupán az időjárási katasztrófa elhárítására, de sok helyen rendfenntartásra is bevetette a rohamrendőrséget és a hadsereget. Kanton tartományban több mint 300 ezer katonát mozgósítottak a feldühödött tömeg féken tartására, csak a pályaudvarokra 12 ezer főt kellett kivezényelni.

A havazás ezúttal nemcsak eltakart, de sok esetben felszínre is hozott jó néhány kényes kérdést. A tévéhíradásokban látható összedőlt gyárak és közintézmények ráirányították a figyelmet a profithajhászás miatt gyakran sebtében és többnyire silány minőségben megépített épületekre, akárcsak az ipari termelés rohamosan bővülő igényeit éppen hogy kielégíteni képes energiaellátás sebezhetőségére. És persze arra is, amitől a vezetés minden természeti és gazdasági katasztrófánál jobban retteg: a kontrollálhatatlan tömegek erejére. Talán ezért is volt meglepő a kínai vezetéstől szokatlan gesztus, amikor Ven Csia-pao miniszterelnök a tévékamerák előtt kért bocsánatot, és biztosította a népet, hogy a kormány minden tőle telhetőt megtesz. A lakosság ezt láthatóan el is fogadja, a háborgó tömegek a gondokért egyelőre elsősorban az időjárást okolják, és nem a gazdasági növekedés üteme mellett elmaradt fejlesztéseket hiányolják.

A viszonylag gyorsan és hatékonyan reagáló kormány ugyanakkor saját propagandacéljaira is igyekszik kihasználni a katasztrófahelyzetet. A felső vezetés szinte valamennyi tagja folyamatosan látogatja a leginkább sújtott vidékeket, de feltűnnek a megoldás szempontjából létfontosságú szénbányákban is, ezzel is demonstrálva: nem hagyják cserben a népet. A datongi szénbányában eddig havonta átlagosan 150 ezer tonna szenet bányásztak, a kormány utasítására a mennyiséget most 600 ezerre növelik. A megugrott energiaszükséglet miatt megnyitottak korábban bezárt bányákat is, ami ismét felvetette a bányabiztonság problémáját: Kínában tavaly 3786-an haltak meg bányabalesetben.

A meteorológiai intézet arra kérte az embereket, hogy ha lehet, ne vagy csak később utazzanak haza, és maradjanak a munkahelyük szerinti településen. A tanácsot azonban alig több mint félmillióan fogadták meg, és a maradási kedvet az sem fokozta, hogy ígéretet kaptak a fel nem használt jegyek visszaváltására. A hangulat javításán a gyárak, az állami, illetve magáncégek különböző eszközökkel próbálkoztak: volt, ahol mozijegyeket osztogattak, másutt belépőket a város nevezetességeinek megtekintésére, akadt cég, amely többnapos partival lepte meg ott rekedt alkalmazottait, s olyan is, ahol egy héttel meghosszabbították a munkaszünetet.

A helyzet a hét elejére javulni kezdett, de az ország korántsem zökkent vissza a régi kerékvágásba. A letisztított vasútvonalakon újra megindult ugyan a közlekedés, de továbbra is gond az ünnepek kezdete óta feltorlódott tömeg kezelése - a többség még mindig nem jutott haza. A hét végén csak a kantoni pályaudvaron 65 ezer jegyet adtak el egy nap alatt, és ez csak töredéke a várakozóknak.

A katasztrófa és az egyéni tragédiák láttán Kínában eddig ismeretlen szokás jelent meg: sok helyi cég, híresség és tehetősebb ember adakozni kezdett a károsultak javára. A segítségre szükség is van, a károk az első hivatalos becslések szerint meghaladják a 7,5 milliárd dollárt - és a tél még korántsem ért véget.

VÉRTES JUDIT

Vasvári Vivien férje azt állítja, családja halálos fenyegetéseket kap Molnár Áron követőitől

Vasvári Vivien férje azt állítja, családja halálos fenyegetéseket kap Molnár Áron követőitől

A Boszniában körözött Dodik megérkezett Budapestre, és már készült is róla pár közös fotó Orbán Viktorral

A Boszniában körözött Dodik megérkezett Budapestre, és már készült is róla pár közös fotó Orbán Viktorral

Kétszeresére emelte fel Trump az egyik legfontosabb vámot

Kétszeresére emelte fel Trump az egyik legfontosabb vámot

Miközben leáll a tömegközlekedés Budapesten, készülnek a BKK kínai villanybuszai Csingtaóban

Miközben leáll a tömegközlekedés Budapesten, készülnek a BKK kínai villanybuszai Csingtaóban