Tetszett a cikk?

A Zuschlag-ügy és a belso kerületi panamák árnyékában a kormány harcot hirdetett a korrupció ellen, a miniszterelnök pedig egyenesen a „leheto legbrutálisabb” intézkedésekre jelentette be igényét. A szándék mindenképpen üdvös, és – miután a Transparency International korrupciós ranglistáján Magyarország a 39. helyrol a 47.-re zuhant – úgy tunik, teendo is lenne boven.

A közéleti tisztátalanságok gócpontjának tartott párt- és kampányfinanszírozás dolgában a parlamenti pártok jó érzékkel egymásra mutogatnak. Csakhogy a kormányzatnak ezenkívül is akadna átgondolnivalója. Például pereskedés nélkül kiadhatna közérdekű adatokat, vagy legalább zokszó nélkül végrehajthatná a kiadásra kötelező jogerős ítéleteket. Javaslatot dolgozhatna ki a közzétételi kötelezettségek körének bővítéséről, illetve a közzétételi kötelezettségek megszegésének büntetőjogi szankcionálásáról. Az átláthatóság jegyében kezdeményezhetné, hogy a helyi képviselő-testületek a jövőben ne rendelhessenek el „üzleti érdekből” zárt ülést, ha éppen ingatlanokkal mutyiznak. Elejét vehetné a Széchenyi-tervnél és a száznapos programnál megismert kormányzati marketingnek. Dolgozhatna a közbeszerzési törvény egyszerűsítésén, a formális bakikra utazó „kizárási szakemberek” kizárásán. Biztosíthatná az alapvető gazdasági törvények (mindenekelőtt a társasági és a cégtörvény) stabilitását. Angolszász mintára új törvénytervezetet terjeszthetne elő a bejelentők védelméről, és a politikai szereplőket érintő ügyekben hatékony eljáráskikényszerítési jogokat telepíthetne a bejelentőkhöz. Megszigoríthatná a miniszteri keretek felhasználását. Az uniós források felhasználásánál csökkenthetné az egyedi döntéseken nyugvó, kiemelt projektek túlsúlyát. Mindenképpen növelné a csekélyke közbizalmat, ha a kormány tevékenyen segítené például a „Strabag-dosszié” ügyében vizsgálódó ügyészség munkáját.

Fájdalom, de Gyurcsány Ferenc „lehető legbrutálisabb” tervei között ezek – egyelőre – nem szerepelnek. Lesz ellenben új – 2003 óta sorrendben a negyedik – antikorrupciós kormányzati testület, valamint forródrót a feljelentőknek. A „lehető legbrutálisabb” javaslat pedig az, hogy a korrupció megakadályozásából származó haszonból a bejelentő is részesülne. Az amerikai szabályozási és kulturális környezetből önmagában kiragadott ötlet sajátos kormányzati emberképet sugall: e szerint a polgár nem morális lény, akit a félelem, az átláthatatlanság és a reménytelenség tartana vissza attól, hogy korrupt politikusokat felnyomjon, hanem pénzéhes haszonleső, akit eddig kihagytak a buliból. Erről a szemléletről mindent elárul a „korrupció elleni küzdelem cselekvési irányáról” szóló kormányzati előterjesztés bevezetője: a korrupciós jelenségek elleni fellépés „kiemelt jelentőséggel bír a Magyar Köztársaság versenyképessége és nemzetközi megítélése szempontjából”. A demokrácia minőségéről szó sem esik.

SCHIFFER ANDRÁS

(A szerző ügyvéd, a „Lehet más a politika!” kezdeményezés szóvivője)

Áttörés jöhet a „csendes világjárvány” elleni küzdelemben

Áttörés jöhet a „csendes világjárvány” elleni küzdelemben

Magyar Péter szerint hamisították az aláírását, és már az Európai Parlamentben is vizsgálják az ügyet

Magyar Péter szerint hamisították az aláírását, és már az Európai Parlamentben is vizsgálják az ügyet

Nagy István aggódott, hogy nem írt-e véletlenül alá valamit a minisztérium korrupciós ügyében

Nagy István aggódott, hogy nem írt-e véletlenül alá valamit a minisztérium korrupciós ügyében

Nyitott szemmel kellett aludniuk az embereknek, hogy megfigyeljék őket – és ez egy fontos felfedezéshez vezetett

Nyitott szemmel kellett aludniuk az embereknek, hogy megfigyeljék őket – és ez egy fontos felfedezéshez vezetett