szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A való élet gondjai elől egyre többen a virtuális világba menekülnek, ezért robbanásszerűen nő a digitális térben elköltött igazi pénz mennyisége.

„Légy szabad, változz meg, és szeresd az életet” – ajánlja az egyik legnépszerűbb internetes virtuális világ, a Second Life (SL) beharangozója. Az SL és vetélytársai, köztük a csak 18 éven felüliek által látogatható Red Light Social Center jó évet zártak: a világ minden térségében jelentősen megnőtt a forgalmuk, az USA-ban például a 2008-as félmilliárd dollár után egymilliárdos bevételre számítanak.

A virtuális világokban vagy a Facebookhoz hasonló közösségi oldalakon elérhető online játékokban a felhasználók mindent megvehetnek: földet, fegyvereket, csodapajzsokat, ruhákat, másoknak szánt ajándékokat vagy éppen a netes játéktermekben forgó zsetonokat. Nemcsak költhetnek, kereshetnek is pénzt. A magukat avatárokkal – virtuális énjükkel – helyettesítő játékosok az SL-ben eladhatják a digitális portékájukat, és akadnak, akik havonta több száz vagy ezer dollárral válnak gazdagabbá.

HVG
A digitális világok először Ázsiát hódították meg. Kínában, Japánban és Dél-Koreában hétszer annyit költenek ilyen árukra, mint Amerikában, ahol a felmérések szerint eddig csupán minden tizedik ember vásárolt ilyen cikkeket. A látogatók hatvan százaléka a nő, a vásárlók leginkább 12–24 év közöttiek. De miközben a férfiaknál az életkor növekedésével csökken a virtuális világok iránti érdeklődés, a nőknél nő, náluk az első látogatói csúcsot a 12–17 éves, a másodikat pedig a 25–34 év közötti generáció éri el, miközben a 18–24 éveseknél még az ötven év fölöttiek is gyakrabban jelennek meg az álvalóságban.

A gyors forgalomnövekedés hátterében részben az áll, hogy a közösségi portálokon megjelent programok és virtuális boltok olyanokat is milliószám elcsábítottak, akik különben valószínűleg sohasem lépnének be egy csak online játékokat működtető honlapra. A Facebookon például 18 millióan üzemeltetik saját üzletüket a Restaurant Cityben, több mint 60 millióan gazdálkodnak a FarmVille-ben, és talán egyetlen felhasználó sem akad, aki ne kapott volna meghívást a Maffia Wars nevű játékhoz való csatlakozásra.

Cary Rosenzweig, a virtuális termékeket „gyártó” egyik amerikai cég, az IMVU vezérigazgatója szerint sok mániákus vásárló a válság miatt nem engedhet meg magának annyit, mint korábban, így jobb híján az avatárját lepi meg, jóval olcsóbban. A virtuális áruk többsége 1-2 dollár, az SL-ben pedig egészen nagy földterületet lehet venni 5 dollárért. „A fiatalok már a világhálóval nőnek fel, nekik szinte mindegy, hogy valami virtuális vagy valódi” – véli Rosenzweig. A 13 éves, kaliforniai Jamie Kwong például hetente több órát tölt azzal, hogy a Stardoll internetes oldalon lévő ruhákkal öltözteti fel modelljeit. „Az igazi papírfigurákkal ellentétben itt nem szakadnak le a ruhákat tartó fülek, és az öcsém sem fér hozzá a babákhoz” – magyarázta a kislány a New York Times amerikai napilapnak, miért jobb az álvalóság.

A játékok világából a netes társkereső oldalakra is megérkeztek a fizetős digitális ajándékok. A Hot or Not vagy a MeetMe honlapokon például a pénzért vásárolható pontokért vett virágcsokrok nagysága alapján lehet megítélni, hogy valaki valóban komolyan érdeklődik-e egy hölgy iránt.

Az iparág észak-amerikai piacvezetője a kaliforniai Zynga, amely előbb a Facebookot, később az Apple netes áruházát árasztotta el virtuális térben játszódó programjaival. Becslések szerint a magántulajdonban lévő, bevételeit nem ismertető cég – a FarmVille kifejlesztője – az idén 300 millió dollár körüli forgalmat ér el, és két nagy versenytársa, a Playfish és a Playdom is közel hasonlót. Az igazi óriások azonban Ázsiában vannak, a kínai Tencent például 2009-ben közel egymilliárd dolláros bevételhez jutott.

A lehetőségek láttán sorra jelentkeznek az új piacra betörni akaró cégek. Némelyikük az internetes reklámpiacról jött, miután bevételei a globális válság miatt megcsappantak. Egyelőre akad hely az újonnan érkezőknek; különféle becslések szerint 2015-ben a képzeletbeli digitális világ 10-15 milliárd valódi dollárt generál.

NÉMETH ANDRÁS

Szaúd-Arábia és Katar rendezik Szíria tartozását a Világbankkal szemben

Szaúd-Arábia és Katar rendezik Szíria tartozását a Világbankkal szemben

„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”

„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”

Amikor pályázaton keresett hóhért az állam, csúfolódás miatt lépett vissza az egyik jelentkező

Amikor pályázaton keresett hóhért az állam, csúfolódás miatt lépett vissza az egyik jelentkező

Trump nekiment Putyinnak, miután Zelenszkij történelmi eseménynek nevezte az amerikai elnökkel való találkozást

Trump nekiment Putyinnak, miután Zelenszkij történelmi eseménynek nevezte az amerikai elnökkel való találkozást