Pert indított a hvg.hu ellen az a cég, amely a Gipsz Jakab-baki miatt elhíresült nemzeti nőszervezet megbízásából havi közel 1 millió forintért üzemeltetett egy honlapot. A bíróság azonban visszadobta a keresetet, sőt, még egy bizalmas szerződéshez is hozzájuttatta lapunkat – ami alapján továbbra sem értjük, mi kerül ezen a honlapon közpénzből 10 millióba.

Személyiségi jogainak megsértése miatt indított – volna – pert a hvg.hu ellen július elején a PolgárPortált üzemeltető Gerilla Press Kft., amiért egy cikkünkben arra kerestük a választ: mi kerül a „magyar civil együttműködés lapjának” becézett honlap fenntartásán közel 10 millió forintba. A bíróság azonban rögvest, vagyis „idézés kibocsátása nélkül” visszadobta a keresetet arra hivatkozva, hogy nem világos, cikkünk mely állításai és mégis milyen jogait sértette meg a portál üzemeltetőjének. A jogi kardoskodás első köre így csekély anyagi öngóllal zárult: a cégnek 18 ezer forint eljárási illetéket kell fizetnie, bár eredetileg összesen 3 milliót követeltek a jó hírnevükre „eltávolíthatatlan bélyeget sütő” anyagunkért.

A kifogásolt cikkünkben arról írtuk: a több milliós pályázatokat sorra nyerő – tévedésből egy ideig Gipsz Jakab és Hát Izsák nevű vezetőkkel üzemelő – Nők a Magyar Nemzetért Közhasznú Egyesület 10 millió forintos állami támogatását fordította a PolgárPortálra. Csakhogy szakértőink szerint a Civil Együttműködési Tanáccsal (CET) együttműködésben jegyzett weboldal alapja egy ingyenes tartalomkezelő rendszer, amely legfeljebb 150 dollárba (vagyis alig több mint 30 ezer forintba) kerülő dizájnsablonnal testre szabható. (Az - elvileg - civil támogatások elosztása körüli visszásságokról még az Atlatszo.hu közölt összeállítást tavaly.)

Gerillaakció

A cikk miatt beadott keresetlevél alapján egyértelmű, hogy a PolgárPortált üzemeltető Gerilla Press Kft. tulajdonosa és ügyvezetője Huth Gergely volt újságíró, akiről a 444.hu derítette ki, hogy cége 4,4 millió forintot kapott a Fidesz-frakciótól kommunikációs tanácsadás címen. Huth Gergely nemcsak cége, hanem saját „becsülete és emberi méltósága” védelmében kezdeményezte a pert a hvg.hu ellen, amiért kapcsolatba hoztuk az őt megbízó nőszervezetet érintő „nevetségesség látszatát keltő” Gipsz Jakab-üggyel. Azt is sérelmezte, hogy cikkünk alapján olyan, mintha el nem végzett munkáért kapta volna a milliós összeget, pedig a honlap létrehozása az általunk kiszámolt összeg „többszörösébe” került, nem is beszélve a „fenntartásáról, gondozásáról”.

Hírportál és hírügynökség

A keresetüket visszadobó bírósági végzéssel együtt a hvg.hu birtokába került az a megbízási szerződés, amelyet a magyar nemzetért tevékenykedő nőszervezet kötött a Gerilla Press-szel. Így viszont kiderült, pontosan mennyibe került az egyesületen keresztül közpénzből finanszírozott honlap: 2012. március 15-e és december 31-e között 7,4 milllió forint plusz áfa, vagyis átlagosan közel havi 1 millió (989 ezer) forint volt a létrehozása, fenntartása. A megállapodásban a megbízó egyértelműen a Gipsz Jakab-ügy miatt nyilvánosságot kapott Nők a Magyar Nemzetért Egyesület, az internetes lap impresszumában viszont a Civil Együttműködési Tanács (CET) megbízásából kiadott lapnak tüntetik fel magukat.

Az átlagosan havi 1 millióért cserébe Huth Gergely cége olyan „weboldal szolgáltatások”-okat vállalt, mint „a domain név regisztrálásához szükséges szakmai közreműködés”, ami nehezen értelmezhető, hiszen a domainregisztráció alapesetben egy formanyomtatvány párperces kitöltése. A szerződésben felsorolt vállalások közt találjuk még „youtube alapú videobox telepítését” vagy a megbízó által kért linkek elérhetővé tételét”, ezek informatikai szakértőink szerint sima beillesztést jelentenek egy adott szoftverben (a honlapon egyébként jelenleg összesen 6 videó elérhető). A Gerilla Press által végzett weboldal-szolgáltatás nagyságrendjét viszont összességében nehéz megbecsülni, mivel a szerződésben a Huth érvelése szerint” jól elkülönülő informatikai teendők” listája ezzel zárul: az „elindításhoz szükséges egyéb intézkedések megtétele”.

MTI másolás magas szakmai színvonalon

A nőszervezet által elnyert pályázati pénzért a cég azt vállalta, hogy „internetes hírportál, hírügynökség”-ként fogja működtetni a PolgárPortált, amelynek „legalább kétnaponta egyszer” frissülnie kell. A megbízási szerződés szerint a nemzeti nők által „meghatározott témájú és szellemiségű” tartalmakat kell előállítaniuk, méghozzá „magas szakmai színvonalon”. A darabszámot is meghatározták, így kötelezően vállalták havi 16 darab szakképzett újságírókkal készített riport, interjú, tudósítás, illetve szakképzett fotós közreműködésével készült havi 6 illusztrációi készítését.

A havi 16 nagyobb saját készítésű anyagot egyelőre nem sikerült megtalálnunk, a honlapra kikerülő anyagok túlnyomó része más forrásokból, elsősorban az MTI-ről "copy-paste módszerrel" átemelt anyag. Cikkünk megírásához egy napon át figyeltük a havi egymilliót kóstáló „hírportált”, amely ezalatt a nyitóoldaluk alapján 4-5 anyaggal frissült, valamennyi MTI-tudósítások szó szerinti bemásolásával, utólagos feldolgozás, szerkesztői munka nélkül. A címlap Kárpát-krónika rovatába kikerült legfrissebb hír július 30-án az Erdély.ma honlapra átlinkelt, több mint egy hónapos cikk: „Meghalt Horn Gyula”.

Megnéztük a hírügynökségi teendőket vállaló portál Hírözön nevű rovatának utolsó 25 anyagát, ezek közt egyetlen saját anyag sincs, valamennyi sajtóközlemény, de főleg MTI-anyagok, vagy más hírsite-ok – így például az atv.hu – hivatkozással, de az utolsó betűig átmásolt cikkei. A saját készítésű anyagok utáni kutatásban teszteltük azt is, hogyan számolt be az „elcsatolt országrészekkel” való kommunikációra szánt hírportál az utóbbi idők legfontosabb határon túli eseményéről, a 24. Bálványosi Nyári Szabadegyetemről. Kulcsszavas keresőjük alapján 19 cikkük szólt Tusványosról, ezek közt egyetlen saját riportot, interjút, fotóanyagot vagy más beszámolót nem találtunk, 18 anyagukat az utolsó betűig más forrásból (elsősorban az MTI-ből) másolták át.

A tulajdonos-blogger januárban írt utoljára

A megbízási szerződésbe foglaltaknak megfelelően a „civil együttműködés lapjára” ugyanakkor rendszeresen átveszik a Civil Együttműködési Tanács (CET) és a Civil Összefogás Fórum (CÖF) közleményeit.

A Gerilla Press azt is vállalta, hogy „blogteret is fejleszt”, amelyhez a CET támogatói köréből fog szerzőket toborozni. A honlap Polgárblog névre keresztelt rovatában összesen 29 bloggert találhatunk, beleértve magát PolgárPortál bloggert és a CET-hez köthető Szellemi Honvédelem bloggert. Az oldalt közel 10 millióért üzemeltető cégvezető, Huth Gergely felelős szerkesztőként maga is blogol: utolsó bejegyzése 2013. január 28-i. A blogján összesen 4 írást találunk, tavaly, a megbízási szerződés idején 2 bejegyzést alkotott.

A honlapon fellelt összesen 6 videó közül – dátumozásuk alapján – mindössze kettő készült a közel 10 milliós megbízás időtartama alatt, mindkettő a 2012. november 11-én Varsóban felvonuló magyar békemenet résztvevőiről. Az egyik 52 másodperces anyagban bárminemű vágás, szerkesztés nélkül egyszerűen körbeforgatja a kamerát nem éppen profinak tűnő készítője, rögzítve, amint a magyar civilek a Kossuth Lajos azt üzente kezdetű dalt éneklik. Igaz, közben egyszer zoomolnak is, méghozzá Csizmadia Lászlóra, a Civil Együttműködési Tanácskozás (CET) vezetőjére. A megbízási szerződésben szerepel, hogy Huth Gergely cégét a CET vezetésével egyetértésben választották ki a hírportál üzemeltetésére. A másik, 10 milliós megbízás idején készült videó is a lengyel függetlenség napjáról szól, itt már láthatóan operatőr/vágó/szerkesztő is közreműködött, viszont ezt a rajta látható logó alapján a Gazeta Polska készítette.

A honlap fenntartásának költségeit beadványában a hvg.hu-t beperlő cég azzal is indokolta, hogy internetes újságként egész tartalomkészítő stábot („újságírók, szerkesztők, fotósok, kiadótitkár stb.”) tartanak fenn. Az impresszumban a kifogásolt cikkünk idején, és azóta is mindössze maga Huth szerepel felelős szerkesztőként, a „stáb” többi tagja ismeretlen. Az impresszumban egyébként a honlapot – most már a megbízási szerződés alapján egyértelműen – finanszírozó Nők a Magyar Nemzetért Közhasznú Egyesület sincs feltüntetve. A bírósági keresethez beadott szerződés egyébként 2012. december 31-ig szólt – így cikkünk megjelenése idején amúgy már nem is volt hatályos –, szerepel benne a meghosszabbítás lehetősége, de ennek megtörténtéről nincs információnk.

A PolgárPortál „hírportált és hírügynökséget” állami pénzek elnyerésének köszönhetően finanszírozó Nők a Magyar Nemzetért Közhasznú Egyesület pályázatait a hvg.hu korábban megpróbálta kikérni, hogy kiderüljön, pontosan mire kapták a milliókat. A kevesebb mint két éve működő egyesület 2012 óta négy alkalommal is nyert a civil szervezeteknek kiírt pályázatokon, összesen több mint 21 millió forintot. A nemzeti nők pályázati anyaga azonban az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény alapján döntés-előkészítő dokumentumnak minősül, és így még 10 évig nem nyilvános.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!