szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette azt a közbeszerzési döntést, ami alapján elindult volna 150 új csuklós autóbusz beszerzése. A buszok a 3-as metró felújítása idején biztosították volna, hogy a metró vonalán szállítják az utasokat. Bírságot is kiszabtak.

Megsemmisíti a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK részére hozott közbeszerzési döntést, ami 150 új üzembehelyezésű csuklós autóbusz beszerzéséről szólt – jelent meg a Közbeszerzési Hatóság honlapján. Emellett a bizottság 40 millió forintos bírságot is kiszabott az ajánlatkérőre.

Seszták Miklós fejlesztési miniszter korábban már felfüggesztette a közbeszerzést. Tarlós István akkor úgy fogalmazott, hogy az ő szellemi képességeit messze meghaladja, ami „ebben a buszos ügyben” történik. Akkor még azt mondta, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) nem érvénytelenítette a tendert, csak felfüggesztette azt, ezért ha kedvező döntés születik, nem biztos, hogy lesz csúszás. Most már viszont egész biztos, hogy csúszás lesz, hiszen október vége van, a tendert pedig érvénytelenítették.

Az indoklás szerint többek között: "Az ajánlatkérő [...] úgy határozta meg a tárgyi közbeszerzési eljárás feltételeit, hogy azzal kizárta a közbeszerzési versenyből az állami tulajdonú gazdasági szereplőket, amellyel egyébként a Kbt. alábbi előírásait is megsértette". Erről Tarlós három hete azt mondta, főváros szívesen venne magyar buszokat, de csak létező magyar buszokat tudnak megvenni. Arra a kérdésre, hogy nem az e a kormány terve, hogy a káoszt elkerülendő a vizes vb előtt ne kezdjék meg a metrófelújítást, akkor azt válaszolta, minél előbb meg kellene kezdeni a 3-as metró felújítását, nem a vizes vb miatt, hanem azért, mert rossz állapotban van.

Reagált a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság nem ért egyet a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2016. október 18. napján hozott határozatával, amelyben a KDB megsemmisítette a „Szolgáltatási szerződés kötése közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére” tárgyú közbeszerzési eljárás közbeszerzési dokumentumait, továbbá 40 millió forint bírsággal sújtotta a fővárosi közlekedésszervező céget a közbeszerzési eljárásban tapasztalt hiányosságokra hivatkozva. A Társaság vitatja a KDB döntésében szereplő állapítások jogi megalapozottságát és a döntéssel kapcsolatban várhatóan bírósági felülvizsgálatot kezdeményez.

Úgy tudjuk a Főváros most azt vizsgálja, hogy ha ennyire kicsúsznak az időből, akkor megoldható-e a jelenlegi buszparkból megfelelő számú busz biztosítása ahhoz, hogy legalább az első szakaszt el tudják kezdeni.

Az indoklás tartalmazza azt is, hogy az ajánlatkérő nem közölte elég pontosan a konkrét igényeit, pedig a gazdasági szereplők ilyen volumenű szabad kapacitással nem rendelkeznek. Azt is megállapították, hogy a BKK nem közölte a szolgáltatás kezdetének időpontját.

A tét az, hogy a BKV, a Volánbusz vagy valamelyik magánvállalkozó működteti-e a metrópótlásra szánt 150 csuklóst, illetve hogy hazai vagy külföldi gyártótól veszik-e meg a járműveket. Mindegyik többmilliárdos üzlet. A HVG múlt heti nyomtatott számában megjelent cikk részletezi a tender szövevényes hátterét, ami saját bevallása szerint még Tarlós István szellemi képességeit is meghaladta. Ebben olvasható az, hogy egy nagy gyártó, mint a MAN, a Mercedes vagy a Scania, képes bő fél év alatt 150 járművet leszállítani, az Ikarus Egyedi Kft.-nek viszont ehhez a legjobb esetben is egy évre van szüksége. Az is látszik, hogy drágább egy magyar busz, mint a külföldi versenytársak. Minden egyes magyar busz után azonban mintegy 20 millió forint csöng be adóként az államkasszába. Erős elhivatottság, hacsak nem részrehajlás kell tehát ahhoz, hogy magyar jármű nyerjen, bármelyik közbeszerzési eljárás fut is tovább.

A metrófelújítás novemberben kezdődött volna.

Tarlós: Valakinek elgurult a gyógyszere

A főváros a legnagyobb elképedéssel fogadta a Közbeszerzési Döntőbizottság szerdán megjelent döntését és csodálkoznak azon, hogy a hatóság ilyen kockázatot vállalt - nyilatkozta Tarlós István Budapest főpolgármestere szerdán az MTI-nek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!