szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ügyfélorientált hozzáállás hiánya, a szakszerűtlen vállalatvezetés jelentik Közép-Kelet-Európában a vállalkozások legnagyobb problémáit. Ugyanakkor a helyi vezetők keményen dolgoznak és ambiciózusak, az üzleti környezet dinamikus és a női vezetők jobban teljesítenek, mint a férfiak - derül ki egy friss kutatásból.

Hat európai uniós tagállamban végzett kutatást a TARGET Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Csoport és a Henley Business School. Ebből kiderül, hogy a régióban általános jellemzők is megfigyelhetők, azonban jelentős különbségek állnak fenn Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia vezetői kultúrája között.

A külföldi menedzserek 88 százaléka egyetért abban, hogy a külföldiek szívesen dolgoznak közép-kelet-európai országban, 89 százalék pedig abban, hogy szívesen élnek ebben a régióban. A megkérdezettek 72 százaléka szerint az üzleti környezet rendkívül aktív és dinamikus, 65 százalék vélekedik úgy, hogy a helyi vezetők keményen dolgoznak ezekben az országokban, ugyanennyien mondják, hogy a nők itt általában jobb vezetők, mint a férfiak.

A felmérésben résztvevők nyolcvan százaléka állítja, hogy a vállalkozások és menedzsereik nem ügyfélközpontúak, 79 százalék szerint a vállalkozások általában nem jól szervezettek és nem hatékonyak, míg 78 százalékuk szerint a bürokrácia, 62 százalék szerint pedig a korrupció akadályozza a jó üzleti teljesítményt a közép-kelet-európai régióban.

„A fenntartható üzleti növekedéshez az ügyfélre kell koncentrálni” - jelentette ki Chris Brewster, a tanulmány társszerzője, a Henley Business School humánerőforrás-menedzsment tanszékének professzora. A gyors növekedés kiváltotta lendület és az olcsó munkaerő adta versenyelőny nem marad fenn sokáig, így intenzívebb és fenntarthatóbb versenytényezőkre van szükség. Az ügyfeleket meg kell hallgatni és a vezetésnek sokkal hatékonyabban kell működnie - véli Brewster, három, különösen aggasztó tényezőt említve. Ez a gyenge csapatmunka, a határidők figyelmen kívül hagyása, valamint a menedzserek vonakodása a személyes felelősségvállalástól. „E viselkedések megváltoztatása erőteljesen befolyásolhatná az üzlet sikerét ” – jegyezte meg Brewster.

Hogyan látják Magyarországot a külföldiek?

A felmérésből kiderül, hogy Magyarországon ugyanazok a problémák jelentkeznek, mint a régió többi részén, bár van, ami hangsúlyosabb, mint a többi vizsgált országban. Az ügyfelek kiszolgálása, a bürokrácia, a korrupció és a szervezetlenség komoly problémát jelent, de az ország magas pontszámokat ért el a személyes kapcsolatok fontossága, a kreativitás és az informális jelleg terén. Magyarországot az első két helyre sorolták a következők tekintetében: lényeges a barátságok kialakítása, a kommunikáció nem túl formális, értékelik a jó interperszonális készségeket, fontos a jó személyes kapcsolat kialakítása az ügyfelekkel, a hierarchiák informálisak, erős kreativitás jellemzi a problémamegoldást, könnyű jól képzett vezetőket találni, ám jobb vezetőket lehetne toborozni, ha többet fizetnének nekik.

Míg a magyarok személyes kapcsolataikban közvetlenek, ezt a pozitív hozzáállást nem hasznosítják megfelelően az ügyfélkapcsolatok terén. Az ügyfélkiszolgálással kapcsolatos kérdésekben Magyarország egyértelműen negatív megítélésű, és hátulról a második-harmadik helyen áll. Az értékesítési készségek szintén nem tűntek kiemelkedőknek.

Egy szociálisan extrovertált kultúrában meglepő, de a magyar vezetők nem tudnak különösebben jól bánni a külföldiekkel: a régióban a leggyengébb minősítést kapták az egyes kultúrák megértése és az azokhoz való alkalmazkodás terén, a második leggyengébb minősítésűek a külföldi ügyfelek és kollégák kezelése terén, és hasonló a helyzet az idegen nyelvi készségeket illetően. Ezen túl a magyar vezetők lényegesen más (pozitívabb) képpel rendelkeznek önmagukról, mint ahogyan őket a külföldiek megítélik. Ez a különbség nagyobb, mint a tanulmányban részt vevő bármely más országban, ahol a helyiek általában úgy érezték, hogy a külföldiek kritikája nagyrészt helytálló. Úgy tűnik, hogy a magyarok nem értik meg jól a többi kultúrát, ezért túlságosan védekezőek a külső kritikákkal szemben. A külföldi vezetők jelenlétét nálunk szeretik legkevésbé, és a magyar vezetők állítják leggyakrabban, hogy a külföldi vezetőket túlfizetik - derül ki a tanulmányból.

„A tanulmány megerősíti tapasztalatainkat: ebben a régióban a nők sokkal jobb vezetők, mint a férfiak”- jelentette ki Klemens Wersonig, a TARGET Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Csoport ügyvezető igazgatója.

A vizsgált országokban dolgozók legjobb, illetve leggyengébb tulajdonságai:

1. Lengyelország

 A legdinamikusabb és leginkább vállalkozói beállítottságú, a legkevésbé korrupt az üzleti életben, a legjobb az ügyfelekkel.

     A legformálisabb a kommunikáció terén.   Státusz-alapú, autokratikus vezetői stílus.

2. Szlovákia

 A legkevésbé bürokratikus. A legegyüttműködőbb és legrugalmasabb. Lojális.

    A legkevésbé vállalkozói beállítottságú. Túlságosan formális, elkerüli a felelősséget.

3. Csehország

 A legtervezettebb. A legjobb lakóhely a külföldiek számára. Együttműködő, betartja a határidőket.

     A legrosszabb a személyes kapcsolatok és a humor terén. Rugalmatlan, túl formális.

4. Románia

 A legszorgalmasabb és legambiciózusabb. A legjobb a külföldiekkel és egyéb kultúrákkal szemben.

    A leginkább túlfizetett menedzserek. Szervezetlen, gyenge csapatmunka. Gyenge tervezés.

5. Magyarország

 A leginformálisabb, a legjobb a személyes kapcsolatokban. Kreatív problémamegoldás.

    A legrosszabb a kritika elfogadásában. A legkevésbé dinamikus és ambiciózus. Nem jó hozzáállás a külföldiekhez.

6. Bulgária

 A legnagyobb a különbség a női és a férfi vezetők között. Jó szociális készségek. Erős akarat a változásra és a kritika elfogadása.

  A legkorruptabb, a legrosszabb a tervezésben, szervezésben, csapatmunkában és az ügyfelek kiszolgálásában.

Forrás: TARGET Hungária Kft.
Karrier

Melyek lesznek a keresett szakmák 2010 után?

Milyen lehetőségei vannak azoknak, akik egyik pillanatról a másikra munkanélkülivé válnak? Jelent-e megoldást egy esetleges szakmai átképzés rövid vagy hosszú távon? Sorozatunk következő részében ezekre a kérdésekre is válaszolunk.

hvg.hu Karrier

A világ legnagyobb MBA-kiállítása Budapesten

Idén 35 ország 73 városa mellett Budapestre is ellátogat a QS World MBA Tour. A szakkiállításon a karrierjük továbbépítésére törekvő érdeklődők személyesen találkozhatnak a legnevesebb nemzetközi üzleti iskolák képviselőivel, és a számukra legmegfelelőbb szakirányú továbbképzések közül válogathatnak.

Marabu Féknyúz: Boldog Schengen-mentes évet!

Marabu Féknyúz: Boldog Schengen-mentes évet!

Biden 8 milliárd dolláros fegyverszállítmányt küldhet Izraelnek

Biden 8 milliárd dolláros fegyverszállítmányt küldhet Izraelnek

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett

Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében

Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében