Molnár Barbara
Molnár Barbara
Tetszett a cikk?

Megvan a recept arra, hogyan lehet versenyezni a kínai dömpinggel és a multik áraival. És még egy tanulság: fesztiválokra járni nemcsak szórakoztató, hanem hasznos is lehet. Például valaki észreveszi az üzleti lehetőséget abban, hogy a fiatalok egyre inkább egyedi ruhadarabokra vágynak. Ha ugyanis az illető éppen cipőket készít, úgy dönt, arra építi a vállalkozását, hogy a vevő megtervezheti a cipőjének grafikáját és minden modellből maximum 11 darabot készítenek – hogy ne legyen tucattermék. Az ötletgazdának az első munkahelyéből három nap pont elég volt.

Budapesten a Wesselényi utcában egy angol pub felső emeletén működik a not12 (az angol kifejezés helyes fordítása nem tucat) – "cipőbolt". Kocsmában ritkán kapni cipőt, de az itt kapható lábbelik nem is a bolt elhelyezkedése miatt különlegesek, hanem azért, mert egyediek. Minden egyes cipőgrafikát maximum tizenegyszer használnak fel, hogy – amint a bolt neve is adja – az ne legyen tucattermék.

Három nap elég is volt az első munkahelyből

"Az ötletet részben a kényszer, részben pedig a sok fesztiválozás adta" – meséli a hvg.hu-nak László Pál a not12 ötletgazdája, aki egyben a gyártásért is felel. László Pál húsz éve foglalkozik cipőgyártással, a martfűi cipőipari szakközépiskola után a Könnyűipari Műszaki Főiskolán szerezett diplomát, mint bőripari üzemmérnök. Ezt követően csupán három napig dolgozott a Martfűn a Tisza Cipőgyárban. "Teli voltam energiával és ötlettel, de amikor rákérdeztem, milyen kilátásaim lehetnek a cégnél, annyit tudtak ígérni, hogy ha valaki nyugdíjba megy, akkor majd lehetek művezető és sok év múlva akár fővezető is lehet belőlem. Úgy gondoltam, ez nem az, amit ki akarok várni, így három nap után felmondtam és elkezdtem egyéni vállalkozóként dolgozni."

Üveges Zsolt

Először gyerekcipőket készített, majd átállt a női vonalra, ami a hiánygazdaságban jól is működött. "Akkoriban nem volt nagy kínálat női cipőben. Azoknak meg különösen nehéz volt cipőt venniük, akiknek az átlagnál kisebb volt a lábuk. Nagyon keresettek voltak tehát az egyedi, lábra készült cipők. Egy volt főiskolás társammal csináltam azt a vállalkozást, és nagyon jól ment: lett műhelyünk, vettünk gépeket. Csak aztán ő családi okok miatt kiszállt az üzletből."

Az addigra megszűnt Tisza Cipő új tulajdonosa azonban éppen egy olyan külső gyártót keresett, aki független a cipőgyártól, de helyben van és ért a szakmához, ráadásul hajlandó a minőségre is figyelni. Eredetileg úgy volt, hogy László csak átmenetileg segít, végül hét évig gyártotta a Tisza Cipőket. Ám ez idő alatt is egy olyan termékről álmodott, ami más, mint a többi.

Az egyedi cipő ötletét a kényszer is szülte, hiszen a kínai dömping és a multi cipőforgalmazók áraival, azaz a "tucatpiacon" képtelenség versenyezni. "Sokat jártam fesztiválokra, figyeltem a fiatalokat, néztem, hogy öltözködnek. Észrevettem, hogy egyre népszerűbbek az egyedi ruhadarabok. Divat lett, hogy olyan pólót, cipőt, táskát, miegymást hordanak, amiből egy vagy csak néhány darab készült. És akkor valahogy eszembe jutott: mi lenne, ha olyan cipőket készítenék, amelyek éppen attól egyediek, hogy a vevő tervezi meg?"

A Quimbynek, Kiscsillagnak, Vad Fruttiknak is ők csinálják a cipőket

A koncepció az volt, hogy hatféle utcai cipőfajtából – dorkó, alter, balerina, city, street, torna – választhat a vevő, meghatározhatja a talp színét, a cipő anyagát, és választhat a különböző grafikákból. A cég ráadásul garantálja, hogy minden grafikát legfeljebb tizenegyszer használnak fel. "Innen jön a nevünk is, hogy not12, vagyis nem tucat."

Üveges Zsolt

László Pál ötletéhez talált két társat is. Korábban Szolnokon üzemeltetett egy klubot, ahol főleg underground zenekarok léptek fel, így találkozott Kovács Ákos – nem a "Dalcsináló" – menedzserrel. "Már korábban is volt egy-két zenekar, akiknek csináltam egyedi cipőt, ara gondoltam, az is lehetne a vállalkozás egyik lába, hogy zenekaroknak készítenék cipőket. Egy hosszabbra nyúlt fröccsözés közben ezt elmondtam Ákosnak, aki látott ebben fantáziát, ezért úgy döntött, beszáll az üzletbe." Így lett a vállalkozás egyik pillére, hogy zenekarok – egyebek között a Quimby, a Kiscsillag, a Vad Fruttik, Kowalsky meg a Vega és a Supernem – részére készítenek cipőket. Ákos pedig hozta a vállalkozásba a feleségét, Gozsin Ágnest is, aki a cég marketing feladatait látja el.

A turistaútvonalak rejtélye

A vállalkozás 2011 elején kezdett és nagyjából az év közepére indult be a nagyüzem, akkor lett kész a honlap – amelyen megtervezhetik a vevők cipőiket – és akkor nyílt meg az önálló üzlet a Wesselényi utcában. A saját üzletet azonban elsősorban a külföldiek tartották fenn, így amikor megváltoztak a városon belüli turistaútvonalak, nem volt érdemes tovább üzemeltetni. "Ha bejött egy külföldi, először megnézte a cipőt, felpróbálta, kényelmes, tetszik-e neki, ha igen, akkor megkérdezte az árát. A magyarok – érthető okokból – még mindig először az árat nézik és utána a cipőt.

Üveges Zsolt

Az azonban fontos, hogy a vevő próbálhasson, így került a bolt egy szintén Wesselényi utcai angol pub felső szintjére társbérletbe. Itt történik a méretvétel, a próba és a cipők átvétele. Hasonló elven működik a két vidéki üzlet Szegeden és Debrecenben – amelyek tavaly tavasszal, illetve augusztusban nyíltak.

Családi fotó is viselhetünk a lábbelin

Ha valaki azt gondolná, hogy ezek az egyedi cipők átlagember számára megfizethetetlenek, nagyon téved. A cipők árai 14 és 19 ezer forint között vannak, vagyis versenyképesek egy-egy márkásabb utcai cipővel. "Az árat befolyásolja, hogy milyen anyagból készül a cipő. A textil például természetesen olcsóbb, mint a bőr. De nagyon odafigyelünk, hogy minden anyagunk jó minőségű legyen, például a textil cipőinket is bőrrel béleljük, hogy komfortosabbá tegyük."

Gyorsan javulnak

A Not Twelve Kft.-t 2011 elején alapította László Pál, 500 ezer forintos törzstőkével, amit 2012 közepén egymillió forintra emeltek. A tulajdonosok magánszemélyek és jelenleg is ugyanazok, mint akik alapították. Mint László Pál elmondta az üzletbe eddig több mint 10 millió forintot fektettek be. Az Opten adatai szerint az üzemi eredmény folyamatosan emelkedik, míg az első évet 80 ezer forintos mínusszal zárták, tavaly már 4,09 millió forintos pozitív eredmény keletkezett.

Bár az alapkoncepció az, hogy egyféle grafikából legfeljebb tizenegy darabot adhatnak el, de hamar kiderült, hogy legtöbben inkább teljesen egyedi cipőt akarnak. "Mindenkinek tetszik, hogy maximum tizenegy pár készül a cipőjéből, de a következő gondolat szinte mindig az, hogy az azért sokkal jobb lenne, ha csak egyetlen darab lenne belőle." Így arra is van lehetőség, hogy valaki ne a felkínált grafikákból válasszon, hanem teljesen egyedi layout-ot találjon ki. "Van, hogy valaki maga tervezi meg a cipője grafikáját, de az is működik, hogy elmondja, mit szeretne, és a grafikusunk elkészíti az általa megálmodottakat. Küldhet fotót a családjáról vagy az autójáról és akkor az kerül rá a cipőjére. Mi bármire nyitottak vagyunk."

És ebben egyedülálló a not12. "Minden nagy cég készít egyedi cipőt, de közel sem akkora szabadsággal, mint mi. A legtöbb esetben ugyanis adott sablonokból választhatnak a vevők és ezek felhasználását általában nem limitálják. Az a rugalmasság, amit mi tudunk nyújtani az egyedi vevői tervezéseknél, ezeknél a márkáknál nem megoldott. Ilyen szinten azt gondolom, hogy jelenleg teljesen egyedülállók vagyunk nemcsak Magyarországon, hanem Európában is." Természetesen egyedi cipőkészítés másnál is történik és igény is van rá, hiszen egyre több olyan szalon nyílik, ahol általában iparművészek – cipő-, táskatervezők – állnak össze és olyan kollekciókat kínálnak, amelyből csak egy-két darab kapható, de a tervezésbe a vevő nem – vagy csak minimálisan – szólhat bele. "Ezek a szalonok ráadásul elsősorban női cipőket készítenek és leginkább az elegáns-utcai stílusban. Mi azonban a sportos-utcai viseletet képviseljük és ezen nem is változtatnék, hiszen nézetem szerint amíg farmer van, addig sportcipő is lesz." Amúgy piackutatást is készítettek, hogy az ő profiljukban van-e versenytárs, és nem találtak sem itthon, sem külföldön.

A Borgiák és Harry Potter lábaira is készítettek cipőt

A cég tavalyi forgalma 20 millió forint volt: 1000-1200 pár egyedi cipőt adtak el. A bevétel nagy részét azonban még nem ez, hanem a filmiparnak készült cipők adják. László Pál ugyanis filmes és színházi produkcióknak is dolgozik. Készített cipőt a Borgiák sorozat szereplőinek lábára, vagy a Dwayne Johnson főszereplésével nemrégiben bemutatott Hercules szereplőinek, de az "ügyfelek" között volt Daniel Radcliffe – ex-Harry Potter – lába is.

Üveges Zsolt

Bár a cég termel nyereséget, azt egyelőre szinte száz százalékban visszaforgatják. "A cél, hogy az éves eladásunk elérje az 5-10 ezer pár cipőt. Gyártóként azt tudom vállalni, hogy napi 100 pár cipőt még jó minőségben le tudok gyártani. Ha elérjük ezt a szintet, akkor persze lehet azon gondolkodni, hogyan tovább, de egy biztos: a minőséget meg akarom őrizni. Éppen ezért az biztosan nem lehet megoldás, hogy Távol-Keletre vigyük a gyártást. Ezek persze elég komoly tervek, de én most azt látom, ebben van a jövő, ha nem hinnék benne, nyilván nem csinálnám."

Nagyot álmodnak

A legnagyobb nehézséget amúgy a piacszerzés okozza, hiszen a klasszikus hirdetések nagyon költségesek, ráadásul még a márkát is meg kell erősíteni. "Tudjuk, hogy amit csinálunk, az jó, hiszen ha valaki egyszer vásárolt nálunk, az visszajön és másoknak is ajánlja. De nagyon alulról építkezünk. Első lépésben egy valódi márkát kell felépítenünk."

A cég egyébként jelenleg nagy ugrás előtt áll. Készül egy jelentős internetes fejlesztés, így a honlapjuk külsőleg és használhatóságában is megváltozik. A legfontosabb talán az, hogy az értékesítést teljesen új koncepció alapján akarják folytatni. Ehhez nyilván pótlólagos forrásokra is szükség van. Már látják is, hogy ez honnan érkezik, ám egyelőre nem árulják el. Várhatóan még decemberben látványkereskedést nyitnak Budapest egyik frekventált helyén, amely tulajdonképpen egy fal lesz, rajta sok-sok egyedi cipővel és más nem megszokott látnivalóval. Hamarosan kilépnek a nemzetközi piacra is. "Elsőként  London, Amszterdam, Madrid, Párizs, Berlin, Róma vagy Milánó, Prága és Moszkva a cél, illetve mostanában több megkeresés jött skandináv területről, így lehet, ott is érdemes lehet megjelenni."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!