Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kedvezményezett országok között ott van még Szlovákia és Dél-Korea is.","shortLead":"A kedvezményezett országok között ott van még Szlovákia és Dél-Korea is.","id":"20250430_kozmetikai-termekek-buntetovam-oroszorszag-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"8520cd2d-cc21-41e4-a821-65c6efc4ddc4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_kozmetikai-termekek-buntetovam-oroszorszag-magyarorszag","timestamp":"2025. április. 30. 11:12","title":"Kozmetikai termékekre vetett ki büntetővámot Putyin, de Magyarországot nagylelkűen felmentette alóluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56e102fc-c082-418f-b835-b3de4c8f18c2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Airyn De Niro nyíltan beszélt a transzneműségéről, az őt ért kritikákról, és arról, hogy milyen volt egy hollywoodi legenda gyerekeként felnőni.","shortLead":"Airyn De Niro nyíltan beszélt a transzneműségéről, az őt ért kritikákról, és arról, hogy milyen volt egy hollywoodi...","id":"20250430_ayrin-de-niro-transznemu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56e102fc-c082-418f-b835-b3de4c8f18c2.jpg","index":0,"item":"fa20a86d-00ef-4841-bc9d-d24621eb91c2","keywords":null,"link":"/elet/20250430_ayrin-de-niro-transznemu","timestamp":"2025. április. 30. 13:37","title":"Robert De Niro gyereke transznemű nőként coming outolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A kormány visszamenőleges hatállyal csapta be az ajtót a kedvező szaldó elszámolásba igyekvő napelem-telepítésben gondolkozó háztartások előtt. Pár napról van szó, így a dolog csak néhány embert érint. A mostaninál kedvezőbb szabályozás kialakítása valószínűtlen, hiszen máris túl sok a napelem Magyarországon.","shortLead":"A kormány visszamenőleges hatállyal csapta be az ajtót a kedvező szaldó elszámolásba igyekvő napelem-telepítésben...","id":"20250430_napelem-hmke-szaldo-brutto-bejelentes-hatarido-alkotmany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773.jpg","index":0,"item":"de5e56dc-2490-47ce-b85c-9e433136104c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_napelem-hmke-szaldo-brutto-bejelentes-hatarido-alkotmany-ebx","timestamp":"2025. április. 30. 06:05","title":"Az alkotmánysértés mutatja, mennyire sürgős volt a kormánynak a napelemes hátraarc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce43a4d1-4842-485e-b5ca-80ccb503640d","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Már két góllal is vezettek az olaszok, végül 3–3 lett a barcelonai odavágó. ","shortLead":"Már két góllal is vezettek az olaszok, végül 3–3 lett a barcelonai odavágó. ","id":"20250501_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-internazionale-elodonto-odavago-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce43a4d1-4842-485e-b5ca-80ccb503640d.jpg","index":0,"item":"1d7e5b53-e026-47ef-8774-315732dbdf3e","keywords":null,"link":"/sport/20250501_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-internazionale-elodonto-odavago-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. május. 01. 08:17","title":"Hatgólos őrület: a sírból hozta vissza az Inter elleni BL-elődöntőt a Barcelona","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fffebe4-a1c6-4ccf-b6a9-a9c8cd96aa09","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani, hogy Gyárfás Tamás Portik Tamással beszélgetve széttárta a kezét.","shortLead":"Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani...","id":"20250501_Gyarfas-ugy-hangfelvetelek-Portik-Tamas-Fenyo-gyilkossag-birosagi-szakerto-Ranki-Sara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fffebe4-a1c6-4ccf-b6a9-a9c8cd96aa09.jpg","index":0,"item":"d1c31e56-129c-4313-a640-cb449c920c77","keywords":null,"link":"/kultura/20250501_Gyarfas-ugy-hangfelvetelek-Portik-Tamas-Fenyo-gyilkossag-birosagi-szakerto-Ranki-Sara-ebx","timestamp":"2025. május. 01. 10:27","title":"Eddig nem ismert részleteket árult el a Gyárfás-Portik-hangfelvételekről a Fenyő-gyilkosság bírósági szakértője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bda0313-8656-4b4a-ba15-ac46483d4fd8","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250501_Marabu-Feknyuz-Deal-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bda0313-8656-4b4a-ba15-ac46483d4fd8.jpg","index":0,"item":"9e40ea9f-2977-4dab-8f80-7b53ecf4be26","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250501_Marabu-Feknyuz-Deal-Viktor","timestamp":"2025. május. 01. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Deal, Viktor?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","shortLead":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","id":"20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4.jpg","index":0,"item":"c290afb0-7d5e-4a4f-b0cc-34f6e468e204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","timestamp":"2025. április. 30. 08:41","title":"2, azaz kettő lóerővel veri a Ferrari SUV-ját a legújabb Aston Martin divatterepjáró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79aae86d-e222-4631-b2b4-fede4d8be8a1","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A tárca 150-re bővíti az Orbán Viktor által bejelentett 100 új gyár programot.","shortLead":"A tárca 150-re bővíti az Orbán Viktor által bejelentett 100 új gyár programot.","id":"20250430_NGM-gyaszos-GDP-adat-Brusszel-haboru-150-uj-gyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79aae86d-e222-4631-b2b4-fede4d8be8a1.jpg","index":0,"item":"554d2844-8a78-48ac-9ef4-9fb0418cd30c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_NGM-gyaszos-GDP-adat-Brusszel-haboru-150-uj-gyar","timestamp":"2025. április. 30. 09:50","title":"Az NGM szerint azért zuhan a magyar gazdaság, mert Ukrajnának adja a pénzt az EU","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nobel-díjas fizikusnál már csak világhírű fotósunk akad több. Kertész, Capa, Brassai, de számítsuk ide Moholy-Nagyot, Kepest. Ha ez így van, bizonyára szintúgy naggyá vált a magyar fotótörténet-írás is. Hiszen ezen életművek és kultuszok ápolására ki más lenne hivatott, mint aki ismerheti a gyökereket, nyelvi nehézség nélkül hozzáfér a pályakezdés forrásaihoz, és honfitársi jogon bebocsátást nyer az életművek későbbi szakaszainak őrzési helyeire. A Műértő cikke.
Kertész, Capa, Brassai monumentális monográfiáinak kiadóiban valahogy fel sem merül, hogy a mi tájékunkon nézzenek szerzők után. A most végre Pestre érkező Martin Munkacsit értékelő, pár évvel ezelőtti vaskos német, majd angol nyelvű kötet szerzőit is úgy hívják: Klaus Honnef és Enno Kaufhold. Mindkét kutató jelentős a maga szakmájában, azaz szerzőségük aláhúzza a téma fontosságát: Munkacsi a legnagyobbak közé tartozik. Persze jobb lett volna, ha Munkácsiként rögzül a név a köztudatban, hiszen Marmelstein Márton ragyogó pályája során mindkét névváltozatot használta. A nemzeti busongás immár hiábavaló, fölösleges turkálni az elszalasztott lehetőségek kincsestárában.
Martin Munkácsi: Napernyők a strandon. Magyarország, 1923/1927. A Martin Munkácsi Hagyaték tulajdona
Műértő
Szóval Munkacsi megjött. (Utolsó pikírt megjegyzés: azt azért közzé lehetett volna tenni, hogy magyar oldalról kik készítették elő a tárlatot, hisz a Ludwig az egészet szinte ajándékba kapta.) Képek százai, jó minőségű kópiák, változatos témák, nagy életműnek kijáró nagy kiállítás. Hogy mindez együtt van, mindenekelőtt F. C. Gundlachnak (1926), a jeles divatfotósnak és fotógyűjtőnek köszönhető, aki szenvedéllyel hordta egybe Munkacsi vintázsait, az életmű töredékeit, még mielőtt a rég keresett, nagy negatívhagyaték előkerült. Ezek a leletek, az elveszettnek hitt negatívok - mint Capa esetében a „mexikói bőrönd” - Munkacsinál vezető hírré válhatnak, és ez jó. Hisz a fotóriporternek, mint minden újságírónak, ez a célja: címoldalra kerülni. Capa is jól csinálta, elképesztő kockázatokat vállalva, s Munkacsi is jól csinálta - igaz, egészen más eszközökkel.
Martin Munkacsi (1896-1963) „wiki”-életrajzát most a nagy kiállítás kapcsán sok helyen végigolvashattuk. Az indulást Erdélyből, szegény sorból, a pesti rátalálást az újságírásra és a fotóra, ahogy a legjobbak közé kerül a Pesti Napló képes mellékletében, aztán a szorgos munkát Berlinben, a diadalmenetet New Yorkban, a csillogást, majd a háború után a mellőzést és a bizonytalan próbálkozásokat az árnyékban. Újra s újra elolvashattuk, hogy „nélküle a sajtó- és divatfotó egész biztos nem itt tartana, ahol most”. De itt az alkalom, hogy közel lépjünk a képekhez. A közellépés, a személyes megtekintés a fotóműtárgy esetében sem nélkülözhető. A kinyomtatott változat: reprodukció. Ugyanakkor a sajtófotós eleve a reprodukálhatóság és tipografálhatóság igényével gondolkodik. A klasszikus fotóriport Munkacsi idejében a képes lapok számára készült, a lapszerkesztőkkel együttműködve fejtette ki hatását. Ezt már észrevehettük a korábbi Capa-kiállításokon, s remek, hogy a mostani Munkacsi-tárlat is számos megjelenést társít a képek mellé. Nem csak azért, hogy megfigyelhessük, hogyan tünteti el a képszerkesztő ollója az egyértelmű hatáskeltés kedvéért Greta Garbo alkalmatlan kísérőjét a kinyomtatott fotóról. Hanem hogy lássuk azokat a kompozíciós változásokat, képpárosításokat, kép--szöveg-összefüggéseket, amelyek a riport életét jelentik.
Tudható, Munkacsi előszeretettel tolta maga elé az anekdotákat, s színezte fotós kalandjait. Szerette a találónak tűnő megállapításokat is: Think while you shoot! Gondolkodj, amikor exponálsz! Jól hangzik, még ha ez a szentencia képeinek kis részét jellemezte is csupán. Ugyanakkor szakmai és életrajzi szövegei nem igazán szólnak azon képi forrásokról, előzményekről, receptekről, amelyeket szivacsként szívott magába a húszas évek avantgárdjából. Munkácsi (hogy az itthoni pályaszakaszt ékezettel jelöljem) a festői fotográfia gyakorlatát kapta örökségül, de 1929 körül (ez az új látásmód antológiájának, az Es kommt der neuer Fotograf!-nak - Jön az új fényképész! - a megjelenési éve) hirtelen elsajátította a merész kivágások, az extrém felül- és alulnézetek, a sorolások, a tömegfotózás adta ritmusok, a fehéren fehér, feketén fekete tónusjátékok, a szigorú tárgyiasság esztétikáját.
Amit Munkacsi nagyon jól csinál: az imént felsorolt eszközök közül éppen azt és épp olyan mértékig alkalmazni, amit és amennyit az erős képi hatás megkíván. Azon a (nyilvánvalóan beállított, gondosan bepróbált) képén, amelyiken tíz táncos lány lebeg egyszerre a levegőben (1932 körül), a könnyedség, a fegyelem, a képi tréfa és a kompozíciós bravúr olyan együttállásával szolgál, amelytől megakad a szemünk a fotón az újságot lapozva, s aztán vissza is térünk rá - legalább azért, hogy a „hogyan csinálták ezt” kérdés miatt vizsgálgassuk a részleteket. Éppen ez az, amire szüksége volt Munkácsinak: a figyelmünkre. (S ha már bejött, ugyanezzel az ötlettel él, amikor Halmay Tibort, Bársony Rózsit, Fred Astaire-t fotózza.)
Martin Munkacsi: Százzal. Magyarország, 1929. Az ullstein bild tulajdona
Műértő
Másik biztos hatást kiváltó eszköze: a drámát a képen kívül hagyni. Ez inkább a film, mint a fényképezés területén bukkant föl eredetileg. Fotósorozata az emeletes busz tetején utazó férfiról és nőről (1932 körül), akik magukba omolva ülnek egymás közelében, csak testbeszéddel válaszolnak egymásnak - sejtetve, hogy a dráma bennük zajlik -, asszociációkat, belelátásokat mozgató. Akárcsak azon képei, amelyeket bikaviadal vagy futballmérkőzés nézőiről készített, arcvonásaikra, átélésükre koncentrálva.
Aztán a híres 1933-as, első amerikai divatfotója, amelyen a modellt - angoltudás nélkül is - rávette, hogy pózolás helyett egyszerűen csak fusson. Több más hasonló szaladós, ugrós, gyaloglós, kissé életlen, de nagyon dinamikus képet is készített a későbbiekben: s ezzel életet vitt egy merev és arisztokratikus műfajba. Utolsó éveiben elkezdte albummá összeszerkeszteni a képeit The Fabulous World of Munkacsi hangzatos címmel. Stefan Lorant módjára oldalpárokat szerkesztett egyszerű ellentétekből: fekete és fehér madarak, fekete és fehér anyák, kutyák és macskák, emberi és gépi erő, bőség és ínség, emberi test és aktszobor. Lorant szerkesztő úrnál a képpárosítások váratlan tartalmakat hoztak felszínre, gyakran leleplezők voltak. Munkacsinál ez már mindössze valamilyen bizonytalan értelmezéskeresés fáradtan, aztán abbahagyva. Egy nagyszerű fényképész egyszerű gondolatainak gyűjteménye.
Ami Munkacsi hozadéka: az avantgárd, az új látás átemelése a szűk szakmai beszédből, alkalmazása a képkészítés napi gyakorlatában. S még valami, ami valóban az övé: a képek intenzitásának növelése. Arra jött rá, hogy a riportfotózás folyamatos versengés azért, ami egyre drágább a sűrűsödő világban: az emberek figyelméért. A folyamat már rég, Daguerre idejében elkezdődött, de a képes sajtóval léptéket váltott. Munkacsi a legjobb pillanatban lépett be: az addigi statikus, keresett, távolságtartó fotókhoz képest elsöprő lendülete, ötletessége, képi változatossága ismertté tette a nevét, sikert hozott. Sok éven át szenvedélyesen licitált, egyre merészebb képi eszközökkel élve. Licitált, nyert. Mégis valamikor, negyven nem sokkal múlt, elfogytak a zsetonjai. (A kiállítás megtekinthető 2011. január 9-ig.)
Martin Munkacsi csodálatos világa a Ludwig Múzeumban, biennále Velencében, Art Market és Art Fair Budapest, feminista tárlat Pozsonyban, Halász Károly a Paksi Képtárban, a Stájer Ősz Grazban, vásárok Londonban és Berlinben, portré Bősze Ádám zenei antikváriusról, Design Hét 2010. Mindez és még sok minden más a Műértő novemberi számában.
Új muzeológia vagy szenzációhajhászás? - teszik fel sokan a kérdést a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria legújabb, Pucér csajok című kiállítása hallatán. Ezt csak tovább fokozza a tárlat alcíme - A modern mesterek nem cenzúrázott aktjai -, ami többeket arra késztetett, hogy párhuzamot vonjanak a prágai Rudolfinum éppen aktuális Decadence Now! kiállításával. Utóbbi helyszínre a belepés 18 év alatt nem ajánlott, ám a pozsonyi tárlat ennek ellenpólusa. A Műértő cikke.