Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amikor a csempészet a mentőöv szerepét tölti be, abból a szervezett alvilág az egész világon hasznot húz – véli Roberto Saviano író-újságíró, aki jó 20 éve az olasz rendőrség védelme alatt áll, miután megfenyegette a nápolyi maffia.","shortLead":"Amikor a csempészet a mentőöv szerepét tölti be, abból a szervezett alvilág az egész világon hasznot húz – véli...","id":"20250504_A-maffia-ajandeknak-tekinti-az-amerikai-vamokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344.jpg","index":0,"item":"4b1f830e-d659-439d-888a-1c404e02b569","keywords":null,"link":"/360/20250504_A-maffia-ajandeknak-tekinti-az-amerikai-vamokat","timestamp":"2025. május. 04. 10:13","title":"A maffia ajándéknak tekinti az amerikai vámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","shortLead":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","id":"20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b.jpg","index":0,"item":"98b7b8b9-de52-4c7b-87d2-f6e50102b85b","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","timestamp":"2025. május. 04. 15:49","title":"India elzárta a vizet a Pakisztán határán fekvő gátnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","shortLead":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","id":"20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961.jpg","index":0,"item":"37d517d5-cfe7-4103-8a9a-50718fb1d0b6","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","timestamp":"2025. május. 04. 21:19","title":"Exit poll: a szélsőjobbos George Simion nyerte a román elnökválasztás első fordulóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c618572d-3980-4099-92b3-169845a84c55","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A momentumos politikus nem indul 2026-ban sem.","shortLead":"A momentumos politikus nem indul 2026-ban sem.","id":"20250505_orosz-anna-momentum-lemondott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c618572d-3980-4099-92b3-169845a84c55.jpg","index":0,"item":"d83bc494-2f3a-48ba-8dba-faab5e0fe7e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_orosz-anna-momentum-lemondott-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 09:59","title":"Lemondott Orosz Anna a parlamenti mandátumáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","shortLead":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","id":"20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11.jpg","index":0,"item":"b0c88df1-dd40-462b-b055-a9e73aa0f16c","keywords":null,"link":"/elet/20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","timestamp":"2025. május. 04. 17:44","title":"Juhász Előd elárulta, hogyan szervezte be a Belügyminisztérium, hogy az Egyesült Államokról jelentsen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyanúsított P. Krisztián Veszprémből származik, ahol a helyi kézilabdacsapat fanatikus szurkolója volt.","shortLead":"A gyanúsított P. Krisztián Veszprémből származik, ahol a helyi kézilabdacsapat fanatikus szurkolója volt.","id":"20250505_ausztriaban-gyilkolo-magyar-ferfi-tavoltartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565.jpg","index":0,"item":"3c3b90bf-d1db-4513-8c7a-768dff4af25f","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_ausztriaban-gyilkolo-magyar-ferfi-tavoltartas","timestamp":"2025. május. 05. 10:23","title":"Hiába jelentette fel áldozata, nem rendeltek el távoltartást az Ausztriában gyilkoló magyar férfi ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"996c89f0-dcfe-46b7-bab0-ad670186df0b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A második forduló Simion és Bukarest volt független főpolgármestere, Nicusor Dan között fog eldőlni.","shortLead":"A második forduló Simion és Bukarest volt független főpolgármestere, Nicusor Dan között fog eldőlni.","id":"20250505_roman-elnokvalasztas-reszeredmeny-98-szazalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/996c89f0-dcfe-46b7-bab0-ad670186df0b.jpg","index":0,"item":"23cb00ae-1ba1-44d0-962a-074fdaff31df","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_roman-elnokvalasztas-reszeredmeny-98-szazalek","timestamp":"2025. május. 05. 08:37","title":"Változtak a román elnökválasztás eredményei, a széljobbos Simion növelte az előnyét, Antonescu a harmadik helyre csúszott vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hadházy Ákos szerint nem Tuzson Bence lesz Polt Péter utódja, hanem Rétvári Bence.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint nem Tuzson Bence lesz Polt Péter utódja, hanem Rétvári Bence.","id":"20250504_hadhazy-polt-peter-utod-retvari-bence-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce.jpg","index":0,"item":"7ee6314a-62ce-49c3-89cf-a6d9ff86c192","keywords":null,"link":"/itthon/20250504_hadhazy-polt-peter-utod-retvari-bence-ebx","timestamp":"2025. május. 04. 13:16","title":"Hadházy bedobott egy újabb nevet, ki lehet Polt Péter utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megszűnik a matricás díjfizetés, de mi lesz utána?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készíti elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. A hvg.hu úgy tudja, hogy a minisztérium nyolc hónapos csúszásban van, s a közelgő parlamenti választások akár még nagyobb késést idézhetnek elő. Az Állami Autópályakezelő Rt.-nél mindenesetre optimisták, és azt állítják, hogy időre kiépül a rendszer.
Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés. Hátránya azonban, hogy igazságtalan. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik.
Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. kommunikációs vezetője. Ráadásul európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie.
Jövőre írják ki a tendert
A gazdasági tárca tervei szerint 2008 januárjától a matricás díjfizetés helyett a használattal arányos elektronikus díjszedési rendszert vezetnék be a magyarországi autópályákon. A tárca várhatóan még idén elkészítteti a megvalósítási pályázatot, majd 2006 közepén kiírja a tendert. Ezen több külföldi konzorcium pályázik.
Szakmán belül eddig mindenki úgy tudta, hogy a tenderen a Németországban és az Ausztriában honos, ám egymástól lényegesen eltérő rendszert építtető konzorciumok versengenek majd egymással, de a hvg.hu információ szerint már egy svájci konzorcium is lobbizik egy harmadik, Svájcban bevált modell mellett.
Úgy tudjuk, jelenleg a német lobbi a legerősebb, noha a Németországban januártól működő aToll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak. Winkler-Virág András szerint azonban ez már a múlt és ami történt, nem rontja a német lobbi esélyét. Mint mondja, szemben az osztrák rendszerrel, ami olcsó és alacsonyabb színvonalú technológiát alkalmaz, a német rendszer úttörőként egy teljesen új technológiát alkalmaz.
„Igaz, hogy nem sikerült időre kiépíteni, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy hosszútávon Európában ez lehet a megoldás” – állítja. „A GO nevű osztrák rendszernél a fedélzeti egységet a kocsiba be kell tenni. Ez a kis doboz mikrohullámon kommunikál az út mentén kiépített adóvevőkkel. Díjszedésre jó, másra nem. A német rendszer azonban műholdas és GSM-alapú kommunikáción alapszik. Elviekben nagyon sok mindent tud a díjfizetésen túl is, például közlekedési információt szolgáltat, így ha torlódás, baleset van, időben eljut az információ a vezetőhöz.” Ugyanakkor sokkal drágább, mint az osztrák.
Ausztriában csak az autópálya használatáért szednek díjat, míg a német rendszer az országútra is kiterjed. A kérdés az – állítja Winkler-Virág András - , hogy idehaza hol szedjenek díjat? „Ha mindenhol, akkor a német rendszer tűnik racionálisnak, de ha csak az autópályán, akkor az osztrák megoldás. Minden országnak a saját úthálózatát figyelembe véve érdemes döntenie, hogy melyik rendszert veszi át. És itt gazdasági szempontok játsszák a főszerepet: meg kell vizsgálni, hogy az adott úthálózaton az adott informatikai háttér segítségével mennyibe kerül kiépíteni a rendszert” – mondta.
Hol szedjenek díjat? (Oldaltörés)
Már a svájciak is lobbiznak
Nemrég a svájci Ascom-Fela konzorcium is érdeklődött a magyar piacon és úgy tudjuk, a cég – a német és az osztrák versenytársaihoz hasonlóan – szakembereket hívott meg a gazdasági tárcától Svájcba, hogy a helyszínen mutassák be, mit tud az általuk kínált TRIPON nevű rendszer. Ami, állítják, lényegesen olcsóbb, mint az osztrák és a német, és kevesebb infrastruktúrát igényel, ráadásul a teljes úthálózatot lefedi. Ezt a rendszert fokozatosan is ki lehet építeni, kevesebb ellenőrző pont kiépítése a rendszer működését nem, csak az ellenőrzés hatékonyságát befolyásolja.
A svájciak esélyét növelheti ugyanakkor, hogy bő egy éve készült egy független szakértőkből álló összehasonlító elemzés a német, osztrák és svájci rendszerről, melyet a VOLÁN Vállalatok vezetéknélküli mozgószolgálati hálózatainak egykori rendszergazdája, az ALBAFUNK Kft. készített és juttatott el a gazdasági tárcához, azzal a szándékkal, hogy egy politikamentes szakmai összegzést adjon a döntés-előkészítéshez. Ez az elemzés a hazai viszonyokra a svájci rendszert tartja a legmegfelelőbbnek.
Átlagosan 15 százalékkal nőnek januártól az autópályadíjak: a személygépkocsikra érvényes D1-es kategória 4 napos matricája 1 120 forintba, a 10 napos 2 300 forintba, a 31 napos 3 900 forintba, az éves pedig 35 000 forintba fog kerülni.
Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonása után a matricaköteles autópályák hossza 22 százalékkal nőtt, így a díjak is ekkora mértékben növekedhetnek - szól a kormány érvelése. Az áremelésre várhatóan nyár végén kerül sor.
A nyári turisztikai időszak kezdetével, május 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1120 forintról 1460 forintra emelkedik - közölte Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs irodájának vezetője.
Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal Kacskovics Mihály Béla beszélgetett Romániáról.