HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

A reziliencia csodája bárki számára elérhető. Kiss Enikő Csilla pszichológusprofesszor tippjei.

Jóllehet a reziliencia (lelki ellenálló képesség) jelensége kevéssé ismert idehaza, Nyugaton az utóbbi húsz évben elterjedt fogalomról van szó.

A fogalom olyan megújuló képességet jelent, amelynek köszönhetően a pszichés működést érő sokkhatás, trauma következtében a személyiség károsodás nélkül képes alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, és a személyiség egészséges működése hosszú távon is megmarad.

Jó hír, hogy noha genetikai háttere van, a reziliencia minden embernél fejleszthető.

Pozitív attitűd
©

Hogyan legyünk reziliensek?

1. Legyünk nyitottak a jelen pillanatra, ne a múlt vagy a jövő aggodalmain rágódjunk!

2. Rugalmasan reagáljunk a minket érő eseményekre, több oldalról is lássuk át a helyzetünket!

3. Kerüljük az érzelmi impulzusokból születő válaszokat! Az indulat, harag nem jó tanácsadó.

4. A fontosabb döntések meghozatala előtt aludjunk rá egyet!

5. Ismerjük meg pozitív és negatív tulajdonságainkat, értékeljük a bennünk meglévő jót!

6. Éljük aktivitással, kezdeményezőkészséggel az életünket, tűzzünk ki jövőbeli célokat!

7. Bízzunk abban, hogy hatékonyak vagyunk életünk irányításában, és pozitív attitűddel forduljunk a jövő felé!

8. Építsük társas kapcsolatainkat – a közösségben végzett tevékenység nemcsak örömöt jelent, hanem megtartó környezetet életünk nehezebb napjaiban.

Ha szeretne többet megtudni arról, miként mérhető fel lelki ellenállóképessége, vagy hogyan kerülhető el a munkahelyi burnout, nézze meg Stresszmenedzsment szemináriumunk programját.

©

Hasonló cikkeket a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában olvashat, mely titkainkkal foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, akkor megajándékozzuk +1 lapszámmal. 5 lapszám 4 áráért! Aktuális lapszámunkat meg is rendelheti. Ha érdeklik a pszichológiai témák, lájkolja a HVG Extra Pszichológia Facebook-oldalát!