Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a18210c4-291d-4ca8-a4d3-86f40d37363d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lieszkovszky Zalán és négy társa másfél héttel ezelőtt szenvedett balesetet a folyón.","shortLead":"Lieszkovszky Zalán és négy társa másfél héttel ezelőtt szenvedett balesetet a folyón.","id":"20250428_budafok-duna-hajobaleset-lieszkovszky-zalan-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a18210c4-291d-4ca8-a4d3-86f40d37363d.jpg","index":0,"item":"2fb9af9f-5692-405a-8f04-68dd11e8d6a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_budafok-duna-hajobaleset-lieszkovszky-zalan-holttest","timestamp":"2025. április. 28. 18:30","title":"Megtalálták a budafoki hajóbalesetben eltűnt férfi holttestét a Dunában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","shortLead":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","id":"20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4.jpg","index":0,"item":"5e5fa801-b6ad-4cc1-a27f-44219964a56d","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","timestamp":"2025. április. 27. 12:07","title":"Tömegek várakoznak, hogy láthassák Ferenc pápa végső nyughelyét, amin egy szál fehér rózsa fekszik – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8c2d1df-7a94-48c3-a880-76f6d0dc9304","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj BMW M2 Racing versenyautó a közúti M2-től eltérően 6 helyett csak 4 hengerrel bír.","shortLead":"A vadonatúj BMW M2 Racing versenyautó a közúti M2-től eltérően 6 helyett csak 4 hengerrel bír.","id":"20250428_2-hengert-kisporoltak-bmw-m2-racing-beleposzintu-elmenyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8c2d1df-7a94-48c3-a880-76f6d0dc9304.jpg","index":0,"item":"ceec3303-db3b-4b58-bcf3-922512561d31","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_2-hengert-kisporoltak-bmw-m2-racing-beleposzintu-elmenyauto","timestamp":"2025. április. 28. 08:41","title":"2 hengert kispóroltak a BMW belépőszintű élményautójából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32772625-cd90-4215-8c09-2c91d52456b9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Markáns hőingással indul a hét. ","shortLead":"Markáns hőingással indul a hét. ","id":"20250427_Van-ahol-fagyhat-hetfon-hajnalban-de-utana-mar-egy-polo-is-eleg-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32772625-cd90-4215-8c09-2c91d52456b9.jpg","index":0,"item":"ed3d36d2-e0e6-438d-ab24-9eb7425a15b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_Van-ahol-fagyhat-hetfon-hajnalban-de-utana-mar-egy-polo-is-eleg-lesz","timestamp":"2025. április. 27. 14:31","title":"Van, ahol fagyhat hétfőn hajnalban, de utána már egy póló is elég lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ingyenes felhasználókhoz is megérkezett a ChatGPT kutatós funkciója, azonban nem pontosan azt kapják, amit az előfizetők – akiket egyébként szintén érint a bejelentés.","shortLead":"Az ingyenes felhasználókhoz is megérkezett a ChatGPT kutatós funkciója, azonban nem pontosan azt kapják, amit...","id":"20250428_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-funkcio-ingyenes-felhasznalok-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"370fc7ea-3014-487a-93e9-e5a21911f129","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-funkcio-ingyenes-felhasznalok-megjelenes","timestamp":"2025. április. 28. 13:03","title":"Már nem kell fizetni a ChatGPT egyik legkomolyabb pluszfunkciójáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1363f3b5-afe2-4fa8-9123-e382c21ab9f9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy 3D-nyomtatott rakétahajtóművel, a készülő eredeti másával teszteli a NASA azt, hogy milyen lesz landolni a Holdon a jövőbeni emberes küldetésekkel. Ebben ugyanis van némi kockázat.","shortLead":"Egy 3D-nyomtatott rakétahajtóművel, a készülő eredeti másával teszteli a NASA azt, hogy milyen lesz landolni a Holdon...","id":"20250428_nasa-raketa-hajtomu-teszt-artemis-hold-talaj-regolit-artemis-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1363f3b5-afe2-4fa8-9123-e382c21ab9f9.jpg","index":0,"item":"2beb6c9d-a3ba-4b2e-aa77-490b6767f191","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_nasa-raketa-hajtomu-teszt-artemis-hold-talaj-regolit-artemis-program","timestamp":"2025. április. 28. 11:03","title":"Több mint 30-szor gyújtott be a NASA a „majdnem-hajtóművet”, és erre nagyon jó oka volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","shortLead":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","id":"20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6.jpg","index":0,"item":"0c62b94e-671c-4549-ae58-6b1d97aacc42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","timestamp":"2025. április. 28. 07:59","title":"Luxustól tocsogó utastérrel kényeztet a legújabb kínai luxuslimuzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3","c_author":"Körösi Ivett","category":"360","description":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik legelszigeteltebb országában. Bár jelenleg épp nem lehet turisztikai céllal utazni az országba, neki lehetősége volt futókat vinni az áprilisi phenjani maratonra. Milyennek ismerte meg az észak-koreaiakat, hogyan működnek a kirakatlátványosságok, és van-e bármilyen technológiai fejlődés az elzárt országban? És hogy kell összehajtani a Phenjan Timest, ha az ember nem akar bajba kerülni? – erről is beszélgettünk Váczi Gergővel.","shortLead":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik...","id":"20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3.jpg","index":0,"item":"c11787a1-2be8-46e9-b65f-ed099b7351e7","keywords":null,"link":"/360/20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","timestamp":"2025. április. 26. 20:00","title":"Észak-Koreában értik a sötét és szarkasztikus humoromat – interjú a magyar idegenvezetővel, aki külföldieket visz az elzárt országba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz lenne megnevezni olyan futballistát az utóbbi évtizedekben, akinek nagyobb hatása lett volna a játékra, mint Jean-Marc Bosmannak. Nem éppen a pályán, de az Európai Unión belüli átigazolásokat és a nagy klubok jelenlegi arculatát illetően mindenképp.
A ma 44 éves játékos talán nem ezt szeretné, mégsem zseniális cselei, felejthetetlen góljai miatt maradt emlékezetes az utókor számára. Az Európai Unión belül viszont az átigazolás szabadsága és ennek hivatalos írásba foglalása kétségkívül az ő nevéhez fűződik.
Az áttörés kezdete az 1990-es év volt. Ekkoriban Jean-Marc Bosman a belga FC Liége alkalmazásában állt, és a francia Dunkerque csapatához szeretett volna átigazolni. Bár szerződése lejárt, kenyéradója kevesellte az érte felajánlott pénzt, sőt a játékos fizetését is csökkentette. Ő válaszul beperelte a klubot „átigazolás akadályoztatása” címén.
1995-ben a hágai bíróság végül Bosmannak adott igazat, az új szabály – az úgynevezett Bosman-szabály – az EU-s országok lejárt szerződésű játékosait szabadon igazolhatóvá tette. Egyben hatályon kívül helyezte azt is, hogy egy csapatban csak három külföldi „munkavállaló” játszhat. Ezzel forradalmi átalakulás vette kezdetét az európai futballban.
Érdekes, hogy a szabály legfontosabb traktusa nem az volt, hogy hány idegen nemzetiségű focista játszhat egy csapatban, a jövő szempontjából mégis ez lett a leglényegesebb. Ma már mindenki természetesnek veszi, hogy a lejárt szerződésű játékos oda megy, ahova akar. Sokkal érdekesebb, hogy napjainkban olyasmi is megeshet, amire tíz évvel ezelőtt nem volt példa, hogy egy klub kezdőcsapatában tizenegy külföldi játékos kapjon helyet.
A legerősebb bajnokságokban – angol, olasz, spanyol, német vagy francia – egyre nagyobb szerepet játszanak a külföldi játékosok. Ezt idén százalékokban mutatták ki, amit toronymagasan megnyert a Premier League. A folyamat gyakorlatilag visszafordíthatatlan. Hiába harcol az UEFA vagy a FIFA azért, hogy kevesebb külföldi játszhasson a csapatban, az Európai Unió nem fog egykönnyen változtatni – ha egyáltalán fog.
A jelek szerint az egyetlen dolog, ami a nemzetközi szövetségek meg tudnak akadályozni, az a "szabadrablás", amit a mamutklubok a külföldi fiatalok megszerzésével folytatnak. Persze a pénz irányít mindent, és egyelőre a közönség sem fejezte ki még nemtetszését. De nem tudni, mi lesz majd akkor, ha például az angolok egy meghatározó játékost sem tudnak felmutatni a válogatottban, mert azok semelyik hazai élklubba nem férnek be. Összeszedik a válogatottat a másodosztályból?
Vagy a franciák vajon sokáig örülni fognak a válogatottjuknak, melyet az egykori gyarmatok töltenek fel zseniális focistákkal? Arról már nem is beszélve, hogy egy jóslat szerint tíz év múlva nem lesz olyan válogatott, amelyben ne játszana egy honosított brazil. Ha létezik a mai világban még olyan, hogy nemzeti futball, akkor az kiveszőben van a labdarúgópályákról.
Hogy az 1995-es Bosman-szabály jót tett-e a futballnak vagy sem, azt sokan vitatják. Még nem tudni, ki vagy kik lesznek a történet legnagyobb vesztesei, de tény, hogy az egyik anno maga Bosman volt. Az egykori futballista ugyan szinte hős volt a játékosok szemében, a per után azonban nem alkalmazta többé egyetlen klub sem. Nagy vihart kavaró tettével számkivetetté vált.