Kapronczay Stefánia: A státusztörvény áterőltetésével a hatalom önmagát gyengíti
A héten a parlament tárgyalni fogja a státusztörvény néven emlegetett törvényjavaslatot, ami kedvezőtlenebb helyzetbe hozza majd a pedagógusokat annál, amiben a tiltakozássorozat kezdetekor voltak. Miközben a kormány úgy állítja be, mintha pusztán a béremelés megoldaná a közoktatás problémáit, valójában a jogszabály áterőltetésével még kockáztatja is a pedagógus-béremelésre szánt uniós forrásokat. A törvény tartalma és a valódi egyeztetés hiánya is szembemegy az Európai Unió felé tett vállalásokkal. A tiltakozásokban részt vevők számánál jelentősen többen elégedetlenek, a feszültséget csak ideig-óráig lehet elfojtani.
Nemcsak oktatáspolitikai, hanem az alapvető jogok érvényesülése szempontjából is kimutatható, hogy a pedagógusok közalkalmazotti státuszát megszüntető javaslat valójában mélyítené a közoktatási rendszer problémáit.
Az állam kötelessége az alapvető jogok védelme, így a kormányok demokratikus felhatalmazásuk esetén sem tehetnek azt, amit csak akarnak. A cselekvésüknek keretet szabnak a polgárok jogai, így például az Európai Unió Alapjogi Chartájában szereplő jogok.
A tervezett szabályok sértik a pedagógusok jogait, mivel még inkább szűkítik döntési lehetőségeiket a centralizált, tankerületi döntéshozatal erősítésével, illetve tovább korlátozzák a véleménynyilvánítási jogukat. Továbbá a javaslat a diákok jogait is korlátozná, amennyiben a gyermekek érdekei helyett az oktatási feladatok látszólagos ellátását állítják középpontba, hiszen az oktatással szemben támasztott minőségi feltételektől való eltérést normalizálják, ahelyett, hogy az ezeknek való megfelelést segítenék elő.
Elhomályosult jövőkép, több munka, kérdőjelek a fizetések körül - így alakul át a tanárok élete a státusztörvény miatt
Újra alapjaiban változtatja meg a közoktatást az Orbán-kormány. A pedagógusok jogállásáról szóló törvénytervezetet már benyújtották a parlamentnek, de a kapcsolódó rendeletek és főleg a költségvetési források fájóan hiányoznak.
Az uniós forrásokhoz való hozzáférés szempontjából a másik nagy probléma a valódi társadalmi egyeztetés hiánya.