Jantek Gyöngyvér klinikai szakpszichológus: A telefon akkor is zavarhatja a tanulást, ha az asztalon vagy a táskánkban van

7 perc

2024.09.13. 05:00

2024.09.13. 08:19

Az idei iskolakezdéssel minden állami oktatási intézményben zár alá kerültek a mobilok és egyéb okoseszközök. Bár sok gyerek és szülő is tiltakozik a lépés ellen, Jantek Gyöngyvér klinikai szakpszichológus szerint kifejezetten segítheti a tanulást, ha nincs a diákoknál telefon, és az ebből fakadó szorongást is könnyen lehet kezelni. Sok múlik ugyanakkor azon, hogyan alkalmazzák az erről szóló törvényt.

HVG: Segítheti a gyerekek koncentrációját, ha el vannak zárva az okoseszközeiktől, és nem kaphatnak minden másodpercben értesítést?

Jantek Gyöngyvér: Vannak kutatások, melyek azt mutatják, hogy a telefon jelenléte önmagában negatív hatással van a kognitív teljesítményre akkor is, ha nem nyúlunk hozzá, csak ott hever az asztalon. Egy átlagos kamasz úgy ötpercenként kap valamilyen értesítést a telefonjára, és amikor éppen nem, akkor is benne van a feszültség: vajon nem maradok ki valamiből? Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk tanulni, új ismereteket elsajátítani, elmélyülni valamiben, arra van szükségünk, hogy a bennünket körülvevő információ- és ingertömegből kiválasszuk azt, amire éppen fókuszálunk, és kizárjuk az aktuálisan felesleges ingereket. Nincs olyan, hogy multitasking, egyszerre valójában csak egy dologra tudunk koncentrálni. Amikor a figyelmünk ide-oda ugrál, mindig megszakad egy megkezdett kognitív folyamat, és sokkal lassabb a tanulás, vagy meg sem történik.

Szóval igen, szerintem kifejezetten segítené a tanulást, ha nem lenne az asztalon, a zsebben, a táskában vagy a padban egy olyan eszköz, ami a legtöbb tanóránál intenzívebb ingereket kínál, és nehéz neki ellenállni.

Az más kérdés, hogy ha valaki napi 6-8 órát használta eddig a telefonját, akkor jó eséllyel eleinte nagyon nehéznek fogja megélni, hogy nincs a keze ügyében a mobilja, aminek lehetnek lelki és fizikai tünetei is. Elég sok nyugati, liberális vezetésű országban is vannak offline iskolák, egyre több szülői kezdeményezés is van ilyen irányban, és a függőségek kutatásával és kezelésével foglalkozó, Kanadában élő Máté Gábor orvos-pszichoterapeutától kezdve Jonathan Haidt amerikai szociálpszichológuson át sokan gondolják úgy, hogy nemcsak az iskolában, hanem egyáltalán nem kéne saját eszközt adni a gyerekeknek bizonyos kor alatt.