A döntéseink 90 százalékát úgy hozzuk, hogy észre se vesszük – mit tanulhatunk ebből?

9 perc

2025.04.10. 10:38

Előfordult már veled, hogy olyan intuitív döntéseket hoztál, amiket utólag nem tudtál pontosan megmagyarázni? Tapasztaltad már azt, hogy munkatársaid álláspontjai megváltoznak, amint más kollégák társaságába kerülnek? Érezted már úgy, hogy a cégedben a fejlesztési javaslatok elbuknak a szokás vonzó kényelme miatt? Ha igen, ez csak azt jelenti: ember vagy és emberekkel dolgozol. Ezeknek a jelenségeknek ugyanis mind jól leírható viselkedéstudományi háttere van. // Megújult A jövő vállalata hírlevelünk a BeHive és a LEADlab csapatával, itt az első rész.

A viselkedéstudományt (és előzményét, a viselkedési közgazdaságtant) a pszichológia és a közgazdaságtan határterületeként szokták azonosítani. Úttörői és leghíresebb képviselői a hetvenes évektől Kahneman, később Richard Thaler voltak – előbbi pszichológusként, utóbbi közgazdászként kapott a témában elért eredményeiért Nobel-díjat. A tudományterület mára a pszichológián és a közgazdaságtanon túl más területek – pl. idegtudomány, marketing, termékdesign, szakpolitika – ember- és viselkedésközpontú elméleteit, modelljeit és módszereit is integrálja, hogy megértse és befolyásolja az emberi viselkedést.

A tudományterület legfontosabb alaptétele, hogy az ember egy nap körülbelül 35 ezer döntést hoz meg és ennek 90 százalékát tudattalanul teszi.

A viselkedéstudomány azonosítja ezeket tudattalan döntési faktorokat, hogy ezáltal segítse előrejelezni és megváltoztatni az emberi viselkedést. A rendkívül sok döntés meghozásában mentális rövidutak, hüvelykujjszabályok segítik az embert, a tudomány már több mint száz ilyet tárt fel (ezek angol nyelvű kódexe itt érhető el).

Két rendszer, egy elme
BeHive

Finom befolyásolás, döntési szabadság


A viselkedéstudomány alkalmazhatóságát az elmúlt évtizedekben sokan felismerték, ugyanis a tudattalan döntési faktorok (kognitív torzítások) ismeretén keresztül a döntések befolyásolhatóvá is válnak – Thaler ezt a fajta beavatkozást “nudge”-nak nevezi.

A brit és az amerikai kormánynak is volt dedikált viselkedéstudományi egysége (“Nudge Unit”) David Cameron és Barack Obama alatt, amikkel sikeresen ösztönözték a nyugdíjcélú megtakarításokat, az adóbefizetést, vagy a véradást. Kitüntetett szerepet kapott az alkalmazott viselkedéstudomány az ENSZ 2030-as stratégiai céljai között is, az üzleti világban pedig már olyan vezető cégeknek is van saját viselkedéstudományi csapata, mint a Google, a Revolut, vagy az Uber.

Rávehetünk-e embereket valamire, amit nem akarnak?
„A tudás hatalom” – mondják, és ez a viselkedéstudományra kifejezetten igaz. Ez a tudás mások tudattalanjára vonatkozik, vissza lehet élni vele. Felelősséggel tartozunk azokért, akik viselkedésére hatást akarunk gyakorolni – ez fontos szülőként, vezetőként, vagy tanácsadóként is. Mi a BeHive-nál tanácsadóként Richard Thaler tanításait vesszük alapul, amik öt főbb pont köré csoportosíthatók. A viselkedés befolyásolása akkor etikus, ha (1) jó és felelős a célja, (2) átlátható, (3) nem kényszerítő, (4) bizonyíték-alapú és (5) visszafordítható.
Csak etikusan
BeHive