Beindul a folyamat: a termék útja az internetes rendeléstől az átvételig
Nekünk csak pár kattintásba kerül az online vásárlás, ezzel azonban egy olajozottan működő globális gépezetet hozunk mozgásba. Betekintést adunk az e-kereskedelem boszorkánykonyhájába.
Aki korábban nehezen vette rá magát az online vásárlásra, az legkésőbb a 2020-as világjárvány során mindenképpen rákényszerült az e-kereskedelmi megoldások használatára, ennek köszönhetően pedig hatalmas növekedésnek indult az online vásárlói tábor mérete. Eközben pedig a cégeknek olyan tényezőket is figyelembe kellett venniük a működésük korszerűsítéséhez, mint a ma már mindennél fontosabb hatékonyság, az ellátóláncok akadálytalan működése, hogy a klímavédelmi célokról ne is beszéljünk.
Ráadásul, napjainkban már nem is csak arról van szó, hogy valaki otthon, a nappalijában üldögélve kattintgat a kedvenc webshopjában, a cégeknek ugyanis ma már az úgynevezett omnichannel megközelítést kell alkalmazniuk, ha versenyképesek szeretnének maradni. Ez pedig annyit jelent, hogy akár a fizikai üzletbe betérő, akár a számítógépéről vagy akár a mobilkészülékéről bejelentkező vásárlókat ugyanolyan zökkenőmentesen ki tudják szolgálni.
Ehhez pedig egy precizen működő logisztikai hálózatra van szükség, azonban, napjainkban ez már nem csupán annyit jelent, hogy a cég raktárából az üzletekbe kell eljuttatni az árut. Ma már legalább ennyire fontos, ha nem fontosabb az úgynevezett intralogisztika, azaz a gyártó cég saját telephelyén belüli folyamatok olajozott működése.
Sokmilliárd dolláros piacról van szó, hiszen, többek között olyan világmárkák működését kell támogatni, mint például a Primark, a H&M, a Nike, a Dior vagy a Gucci. Ezekben, a világ minden táján ismert cégekben az a közös, hogy mindannyian az SSI SCHÄFER intralogisztikai megoldásait használják. A német nagyvállalat tapasztalt és sikeres szereplő ezen a területen, termékeik és szolgáltatásaik között egyaránt megtalálhatóak az automata raktári és komissiózó rendszerek, – raktár- és anyagáramlás-irányító szoftverek –, raklapos, karos és nagyszélességű állványok, – polcos tárolórendszerek, – polcos állványrendszerek, – dinamikus állványrendszerek, – tároló, komissiózó és szállító dobozok, – önhordó magasállvány rendszerek, – szállítórendszerek (AGV-k, szállítópályák, függesztett szállítórendszerek), – üzem- és műhelyberendezések, – hulladéktároló rendszerek, de foglalkoznak logisztikai központok tervezésével és kivitelezésével is. Hatékony megoldásokat kínálnak a legújabb intralogisztikai technológiák, így a robotizáció területén is.
Egy kattintás, ezerféle tevékenység
Amikor egy webshop vásárlója véglegesíti a rendelését, egy elképesztően komplex rendszer lép működésbe, amelynek minden lépcsőjét az SSI SCHÄFER megoldásai jelentik. Az alábbiakban a FENIX sportruházati nagykereskedő vállalat példáján keresztül mutatjuk be, hogy mennyire összetett folyamatról van szó.
A Fenix számtalan világmárka termékeit forgalmazza, a piaci igények kiszolgálására pedig nemrég egy modern áruelosztó központot építettek, mintegy tízezer négyzetméteren. A rendszer lelke az SSI Carrier nevű rendszer, amely egy úgynevezett “zsákos szorter”, amely a függesztve tárolt, illetve a lapos árucikkek hatékony mozgatását és rendszerezését teszi lehetővé. A csaknem teljesen automatizált rendszer 25 000 áruszállító zsákkal és 6 ergonomikusan kialakított munkaállomással felszerelve gondoskodik az összes vásárlói igény hatékony kielégítéséről.
Persze, amíg nem kerül sor a kiszállításra, az árucikkeket tárolni is kell, amit szintén az SSI SCHÄFER által tervezett és gyártott, háromszintes R 3000 állványrendszer támogat. A raktár méretét jól mutatja, hogy összesen 92 600 darab 600x400x280 mm méretű tárolódoboz elhelyezését teszi lehetővé, amelyhez csatlakozik egy 1 500 raklapférőhelyes hagyományos raklapos állványrendszer, két spirál konvejor, valamint három teleszkópos csomagrakodó is. Ez azonban még nem minden, hiszen a rendszer segíti a lapos és hajtogatott ruhanemű bevételezését és kommissiózását, emellett a használt papírdobozok és üres műanyagtárolók kezelését is ellátja. A részegységek összehangolását pedig a szintén az SSI SCHÄFER által kifejlesztett WAMAS logisztikai szoftver végzi.
Az SSI SCHÄFER intralogisztikai megoldásainak rugalmasságát jelzi, hogy az efféle rendszereket teljes mértékben az ügyfeleik igényeire szabva alakítják ki, a maximális hatékonyságot, termelékenységet és fenntarthatóságot szem előtt tartva. A beérkező árucikkeket már a bevételezés során szabványos kartondobozokba helyezik, majd a szállítópálya, a tárolási helyükre szállítja azokat. Az áruszállító dobozokat rádiófrekvenciás azonosítási technológia segítségével követik nyomon, hogy minden egyes termékről minden másodpercben tudják, hogy pontosan hol található a hatalmas raktáron belül.
Ezután a dobozok a WAMAS által előre definiált raktárhelyekre kerülnek, további feldolgozásig vagy ideiglenes tárolás céljából. Arra is lehetőség van, hogy az árucikkeket, sürgősségi elveket alapul véve, akár egyenesen a kiszállítási zónába juttassák.
Az egyes zsákok szortírozását a szabadalmaztatott Mátrix Szortírozó végzi. A folyamat során az árucikkeket összepárosítják a megrendelőket azonosító vonalkódokkal, miközben az intralogisztikai rendszer arra is ügyel, hogy a megfelelő mennyiségű csomagot összeállítsa, hogy a kamionok, furgonok ne félig megrakodva ingázzanak a raktár és az üzletek vagy a csomagpontok, címzettek között. Itt szintén a már említett WAMAS szoftver felügyel, hogy a megfelelő megrendelés, a megfelelő időben a megfelelő helyre, megfelelő mennyiségben, minőségben és költségek mellett érkezzen meg.
Végső lépésben a zsákos szorter rendszer az árut a csomagoló kollégákhoz szállítja, akik a termékeket a lehető legesztétikusabban, a WAMAS által előírt csomagolási sorrendben kartondobozokba helyezik. Az összekészített, felcímkézett, lezárt csomagok berakodásánal az úgynevezett teleszkópos ömlesztett rakodógépek nyújtanak nélkülözhetetlen segítséget. Az SSI SCHÄFER rendszertervezői arra is gondoltak, hogy az esetlegesen visszaküldött, de potenciálisan keresett árucikkeket ne szállítsák vissza a tárolási zónába, hanem ideiglenes tárolóhelyre kerülve várják a következő megrendelést, és így szinte azonnal teljesíthetővé válnak az egyes megrendelési sorok.
A már említett “omnichannel” megközelítés a fentiekhez hasonló precizitást kíván, azonban ennek kezelése egyre komplexebb folyamattá válik, ahogy növekszik az értékesítési mennyiség. Jó példa erre a prémium utcai ruházatot forgalmazó Carhartt WIP, amely saját üzleteit és outletjeit látja el világszerte (B2B); ugyanakkor a végfelhasználóktól (B2C) érkező rendelések száma is növekszik, a saját online áruházuk és más digitális platformok révén. Az offline és online piactér egyidejű, egy elosztóközpontból történő kiszolgálása eredményeként a Carhartt WIP gyorsan változó készletszinteket és raktári kapacitáshiányt tapasztalt. A Carhartt WIP-nek olyan megoldásra volt szüksége, amely minimalizálja az omnichannel-menedzsment növekvő összetettségét. Emellett komoly kihívást jelentett a B2C szegmens dinamikusan növekvő e-kereskedelmi részének integrálása a folyamatokba a jól bevált B2B üzleti eljárások alapvető módosítása nélkül. E kihívásra főként szoftverfejlesztéssel kellett válaszolni, azonban műszaki szempontból a meglévő raktári rendszer zökkenőmentes összekapcsolását is jelentette egy új, kibővített intralogisztikai rendszerrel, oly módon, hogy lehetővé tegye a meglévő rendszerek zavartalan használatát. Ebben a projektben az SSI SCHÄFER optimalizálta és automatizálta a raktározási folyamatokat a logisztikai létesítményben, különös tekintettel az automatizált kisáruraktárra.
Tekintettel az e-kereskedelem növekvő forgalmára, a logisztikai központ bővítése volt a következő logikus lépés: „A vevők elvárnak egy bizonyos szintű szolgáltatást, és az online szolgáltatóknak ezt a szintet a nap 24 órájában, az év 365 napján fenn kell tartaniuk. Továbbá a Carhartt WIP esetében ennek a teljesítménynek tükröznie kell prémium márkánk hírnevét” – hangsúlyozza Wolfgang Heldt, a Carhartt WIP logisztikai vezetője. A bővítési projekt különösen a maximális rugalmasságra és hatékonyságra, a modularitásra, valamint a jövőbeli növekedés beépített puffereire összpontosított. Ezek a funkciók elengedhetetlenek a jelenlegi és jövőbeli kihívásokra való megfelelő válaszadáshoz – üzleti szempontból is.
A mintegy 4 000 m² alapterületű épületben az SSI SCHÄFER teljesen automatizált, helyoptimalizált rendszert telepített, mely a megoldás gerincét adja, és amelyben 110 darab SSI Cuby shuttle kezeli a be-, és kitárolás folyamatát. A megoldás a 35 000 raktári tárolódoboz és karton vegyes tárolására alkalmas, duplamély kialakításban, öt folyosóra elosztva.
„Az SSI Cuby shuttle rendszer nagyon hatékony – az elvárt teljesítményt a folyosónkénti 22 shuttle könnyedén teljesíti, figyelemre méltó mennyiségű logisztikai műveletet képes ellátni, és a megrendelés átfutási idejének jelentős csökkenéséhez vezetett” – tette hozzá Wolfgang Heldt. „A shuttle rendszerű tárolórendszer lehetővé teszi számunkra, hogy megfeleljünk a B2C üzletág igényeinek, ahol a rendelésenkénti kis mennyiség a jellemző.”
A rendelési struktúrától függően a Carhartt WIP egy nap alatt akár 100 000 komissiózást is tud kezelni. A shuttle rendszerhez nagy áteresztőképességet biztosító felvonók, valamint nagy sebességű szállító pályarendszer csatlakozik. A tíz, egyenként 2×22 átrakóhellyel rendelkező szekventáló állvány a forráskartonok sorrendjének egyérteműségét szolgálja, és folyamatosan látja el a tíz komissiózó állomást, amelyek kihelyezett kijelzőkkel vannak felszerelve.
„Ezek az állványok hatékonyan pufferolják és szekventálják a shuttle tárolórendszeréből érkező kartondobozokat, így biztosítva, hogy mindig a megfelelő sorrendben kerüljenek a komissiózó állomásokra” – magyarázta Palasik Márton, az SSI SCHÄFER Magyarország értékesítési igazgatója. Ez növeli a komissiózási folyamatok megbízhatóságát, miközben növeli a teljesítményt.”
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.