HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

A különböző generációk eltérő magatartását nap mint nap tapasztaljuk, a generációk közötti hasonlóságok és különbségek megértésre pedig egyre nagyobb hangsúly kerül a hétköznapokban is. Az úgynevezett „médiagenerációk” közül jelenleg a Z generációra irányul a legnagyobb figyelem, melynek tagjai néhány éven belül átírhatják többek között a munkakeresés vagy a munkavégzés játékszabályait is – dr. Guld Ádám írása.

A hétköznapokban valamennyien találkozunk azzal a jelenséggel, hogy a különböző korcsoportok eltérő módon látják a világ dolgait; eltérő az értékrendszerük, az élményeik, az emlékeik, a közös tapasztalataik és gyakran a kommunikációs szokásaik is. A témával foglalkozó kutatók évtizedek óta igyekeznek feltérképezni az egyes korcsoportok preferenciáit, jellegzetes viselkedésmintáit, hiszen ezek ismerete fontos magyarázóerővel bír, ha például az oktatás, a fogyasztás vagy a munkaerőpiac területén zajló folyamatokat szeretnénk megérteni.

Ma már szinte közhelynek tűnik, hogy az egyre gyorsabban változó médiakörnyezet mind jelentősebb hatást gyakorol a viselkedésünkre, gondolkodásmódunkra és úgy általában a világnézetünkre. Valóban: az eltérő kommunikációs és médiahasználati gyakorlatok jelentősége ma már olyannyira meghatározó, hogy gyakran ezek mentén határoljuk be a különböző generációkat is.

Az úgynevezett „médiagenerációk” közül jelenleg a Z generációra irányul a legnagyobb figyelem. Ők azok a fiatalok, akik 1995 és 2010 között születtek, és akiket gyakran „screenagerekként” (az angol „screen” – képernyő – és „teenager” – kamasz – szavak összevonásából – a szerk.), mobil nemzedékként vagy bedrótozott nemzedékként emlegetünk. A Z generációt tehát alapvetően a médiahasználati szokásai szerint tudjuk elkülöníteni más generációktól; ez az első olyan nemzedék, amely már a digitális forradalomba született bele, és amely különböző (jellemzően mobil) képernyők előtt tölti idejének nagy részét.

A Z generációs fiatalok a valós világ és a digitális média, az online környezet és az okos eszközök világának sajátos keveredésében szocializálódnak. Ez a „phygital” tapasztalat (a fizikai és a digitális környezet összeolvadása) pedig számos ponton meghatározza azt is, hogy hogyan viszonyulnak a közvetlen környezetükhöz. A korosztály tagjai gyakran más csatornákon és más stílusban kommunikálnak, mint a korábbi nemzedékek, s az ebből adódó szokatlan helyzetek, esetleges feszültségek, komoly kihívásokat jelentenek a hétköznapokban.

A fentiek alapján a Z generációs fiatalok egyik legmeghatározóbb jellemzője, hogy az információhoz, tudáshoz, tanuláshoz való viszonyuk gyökeresen eltér a korábbi nemzedékek felfogásától. A Z generációsok a korlátlan tartalom és hozzáférés világában élnek, ahol már az idő számít a legszűkösebb erőforrásnak. A fiatalok az online környezetben megszokják, hogy minden információhoz azonnal, személyre szabott módon férnek hozzá, azonban a gyors elérés az ismeretek felszínességéhez is vezethet. Többnyire sem idejük, sem igényük nincs arra, hogy egy-egy témában komolyabban elmerüljenek, s ennek jól belátható, távolra mutató hatásai vannak akkor is, amikor például egy álláshirdetésen keresztül szeretnénk a figyelmüket megragadni.

A Z generáció tagjai a közeljövőben egyre nagyobb  számban jelennek meg a munkaerőpiacon, így egyre fontosabb, hogy a digitális nemzedéket a megfelelő csatornákon, a megfelelő eszközökkel és tartalommal szólítsuk meg.

Szeptember 27-én, az Online toborzási konferencián elhangzó, A Bedrótozott nemzedék – Milyen csatornákon és tartalommal érhetőek el leghatékonyabban a fiatal munkavállalók? című előadás erre vonatkozó tippeket és best practice példákat mutat be, miközben megismerhetjük a Z generáció magatartásának és kommunikációjának főbb jellemvonásait is. A konferencia folyamatosan bővülő programja kattintás után elérhető.


 

Szondy Máté pszichológus: Találtam egy sorozatot, ami nem használ hollywoodi vagy netflixes mázakat, és fontos kérdéseket feszeget

Szondy Máté pszichológus: Találtam egy sorozatot, ami nem használ hollywoodi vagy netflixes mázakat, és fontos kérdéseket feszeget

Tóba hajtott egy busz Norvégiában, legalább hárman meghaltak

Tóba hajtott egy busz Norvégiában, legalább hárman meghaltak

2024 legjobb találmányai: 3D-s térkép a világegyetemről, és a kozmikus internet, amit macskás videóval teszteltek

2024 legjobb találmányai: 3D-s térkép a világegyetemről, és a kozmikus internet, amit macskás videóval teszteltek

Aki tart a demenciától, annak érdemes lehet naponta diót enni

Aki tart a demenciától, annak érdemes lehet naponta diót enni