Telenor
Telenor

A mindennapos tevékenységeink mellé gondosan megválogatott zenei aláfestés pozitív hatást gyakorol mind mentális-, mind fizikai jóllétünkre.

Rakjunk már be valami zenét! – hangzik el a mondat gyakran baráti összejöveteleken, a családdal együtt töltött hétvégén, vagy akár az irodában egy-egy monotonabb feladat végzése közben. Első hallásra részletkérdésnek tűnik, hogy mi megy a háttérben, de ha közelebbről megvizsgáljuk a dolgot, kiderül, hogy a gondosan megválasztott háttérzene, milyen nagy hatással van szervezetünk és elménk működésére.

Bizonyított fiziológiai hatások

A brit Journal of Advanced Nursingben megjelent tanulmány szerint a tudósok krónikus fájdalmaktól és depressziótól szenvedő betegeken tesztelték a zene pozitív fiziológiai hatásait. A tesztalanyokat háromfelé, két zenével és egy zene nélkül gyógyított csoportra osztották. A terápia végén az első két csoport esetében a krónikus fájdalmak 19-21 százalékkal, a depressziós tünetek pedig 25 százalékkal mérséklődtek a kontrollcsoport eredményeihez képest. A fájdalom és pszichés tünetek enyhítése mellett a szív- és érrendszeri problémák kezelésében is sikeresen alkalmazható a zeneterápia. Az Oxford University szerint a test ritmusával összhangban lévő zenei alkotásokkal kordában tartható a szív, napi harminc perc klasszikus zene hallgatása pedig hatékonyan hozzájárulhat a magas vérnyomás csökkentéséhez.

Több tanulmányból ezek mellett az is kiderül, hogy a kedvelt dalok a fizikai teljesítőképességünk növelésében is hasznunkra válhatnak. Olyan neves sportpszichológusok szerint, mint a megannyiszor idézett Costas Karageorghis, akinek kutatásai a sporttevékenység közben hallgatott zene teljesítménynövelő hatásaira koncentrálnak, megállapítható, hogy az edzés mellé gondosan szelektált zenei aláfestés akár 15%-kal is növelheti sportteljesítményünket. Costas úgy véli, a zene képes az alfa agyhullámok közvetlen stimulálására, melyek nagy szerepet játszanak a stresszoldásban, a problémamegoldásban, valamint a koncentrációban. A ritmusos dallamok tehát amellett, hogy szórakoztatnak, segítik az edzés üteméhez való alkalmazkodást is, ezáltal zenehallgatás közben energiáinkat hatékonyabban fókuszálhatjuk az épp folyamatban lévő tréningre. 

A sport és a gyógyítás mellett a helyesen megválasztott zenei aláfestés olyan mindennapos tevékenységekben is segít, mint a tanulás, vagy a repetitív, monoton munka. A fülhallgatóval hallgatott zene a környezeti alapzaj kiszűrésével segíthet abban, hogy jobban tudjunk fókuszálni bizonyos alkotói, szerkesztési tevékenységek során, de a gondosan megválasztott irodai háttérzene is növelheti a munkavállalók teljesítőképességét, pozitív hatással lehet mentális jóllétükre és a munkához való hozzáállásra. Sikeresen alkalmazzák világszerte Mozart zenéjét például tanulászavaros, figyelemhiányos gyermekek koncentrációjának esetében is (Mozart-hatás).

Magasabb BPM, magasabb teljesítmény

A zene és a ritmikus testmozgás közti kapcsot az úgynevezett Beats Per Minute szám, röviden BPM jelenti, ami egy adott dal percenkénti ütemszámát jelölő, zenei tempó mérésére szolgáló mértékegység. Rengeteg kutatás foglalkozott már a magasabb BPM számú dalok és a sportteljesítmény növelése közti összefüggéssel, és a legtöbb esetben a tudósok arra a megállapításra jutottak, hogy egy magasabb BPM értékekből összeállított lejátszási listának köszönhetően a futás közben nagyobb sebesség, effektívebb teljesítmény érhető el. Míg egy átlagos délutáni kocogáshoz általában 120-140 BPM-érték közti dalok hallgatása ajánlott, addig egy nagyobb erőkifejtést igénylő sprint mellé már érdemes 130 BPM fölötti zeneszámokból összeállított listát választanunk. A zene ritmusára fókuszálva, motorikus mozgásunkat az ütemekkel összehangolva ugyanis hatékonyan szabadíthatunk fel extra energiát testünkben, mely segít a hosszabb távok vagy nehezebb szakaszok teljesítésében.

Ajánlott zenei tempók és stílusok általános sporttevékenységekhez (kocogás, séta, úszás, tornatermi edzés stb.)

Klasszikus
Moderato (106–120 BPM)
Allegro (120–168 BPM)
Presto (168–208 BPM)

Elektronikus
Progressive House (125–135 BPM)
Trance (125-140 BPM)
Progressive Trance (130–140 BPM)
Breakbeat (120–140 BPM)
Electro (90–140 BPM)

Út a megfelelő lejátszási listához

Felmerül persze a kérdés, hogy hogyan válasszunk aktuális tevékenységünk mellé megfelelő zenei aláfestést? Természetesen saját magunk is válogathatunk kedvenc zeneszámaink közül, azonban az azonos tempó alapján történő szelektálás sok időt vehet igénybe, illetve az ideális összeállítás elkészítéséhez az sem árt, ha már rendelkezünk bizonyos fokú zenei előképzettséggel. A hosszadalmas válogatás helyett kínálnak gyors és egyszerű megoldást az online zene-streaming platformok szolgáltatásai. Az itt fellelhető, előre vagy más felhasználók által összeállított listák között szép számmal találhatunk olyanokat is, melyek kifejezetten adott tevékenységekhez, vagy műfajok szerint válogattak össze. A lehetőségek szinte kimeríthetetlenek, az 50 legjobb rockszám, vagy popsláger közül csakúgy válogathatunk, mint a legfontosabb jazz előadók művei, vagy a legismertebb klasszikus zeneművek listái közül. Könnyedén találhatunk aláfestő zenét futáshoz, fókuszált munkavégzéshez, romantikus vacsorához, gyerekzsúrokhoz, jógához és akár alváshoz is.

Természetesen az olyan online zene-streaming szolgáltatók, mint a Deezer, vagy a Google Play Music akkor is kiváló alternatívát jelentenek, ha az előre felépített listák helyett mégis inkább magunk szeretnénk összeállítást készíteni kedvelt zeneszámainkból. Válogassuk össze kedvenc dalainkat egy hajnalig tartó házibulihoz, vagy egy hosszú autóúthoz. Ha ráadásul éppen külföldre utaznánk, akkor sem kell aggódni az adatroaming miatt, mert a számok általában okostelefonra és tabletre is egyaránt szinkronizálhatók.

A felfedezés öröme

Még egy dolgot meg kell említenünk az online streaming által kínált lehetőségek közül. Ez nem más, mint a felfedezés öröme. Amellett ugyanis, hogy egy előre összeállított lejátszási lista rengeteg időt meg tud számunkra spórolni, mindig magában hordozza az új felfedezésének lehetőségét is. Olyan dalokra bukkanhatunk rá, melyekről korábban sosem hallottunk, és talán esélyünk sem volna arra, hogy a kereskedelmi rádiók repetitív kínálatában valaha találkozzunk velük. Az új kedvencek újbóli meghallgatásához ráadásul nincs többé szükség arra, hogy több gigabyte szabad hellyel rendelkezzünk számítógépünk merevlemezén, vagy okostelefonunk memóriáján, hiszen minden kényelmesen, egy kattintással elérhető az interneten.


Korlátlan belföldi zenehallgatás az új Telenor adatcsomagok segítségével

Hazánkban a Telenor új, kifejezetten az online zenehallgatás szerelmeseinek kifejlesztett MyMusic kiegészítő adatcsomagjaival szakadhatunk el a kábelektől, és hallgathatjuk kedvenc zenéinket bárhol és bármikor, amikor csak szeretnénk. Az új adatcsomagoknak köszönhetően számos ismert és népszerű online zeneszolgáltatást, valamint magyar online rádiót érhetünk el okostelefonunkról vagy tabletünkről, többek közt a Deezert, a Tidalt, az Apple Music-ot, a Magyar Rádió és a legnépszerűbb kereskedelmi rádiók (ClassFM, MusicFM, Rádió1, SlágerFM) online csatornáit.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Telenor Magyarország közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.