Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b11c65c-6fc8-4891-82ff-4119382fa1f4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szervezők arról beszéltek, hogy nem látják szívesen a szélsőjobb politikai gyűlését a városban.","shortLead":"A szervezők arról beszéltek, hogy nem látják szívesen a szélsőjobb politikai gyűlését a városban.","id":"20250609_Franciaorszagban-tobb-ezren-tuntettek-Orban-es-a-szelsojobb-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b11c65c-6fc8-4891-82ff-4119382fa1f4.jpg","index":0,"item":"9ea54ee3-87e6-43c3-a7d5-356a262ca117","keywords":null,"link":"/vilag/20250609_Franciaorszagban-tobb-ezren-tuntettek-Orban-es-a-szelsojobb-ellen","timestamp":"2025. június. 09. 17:26","title":"Franciaországban több ezren tüntettek Orbán és a szélsőjobb ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77ae4794-220c-4008-be4d-67ca6924e1cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ugyanúgy, mint decemberben, most is a szóvivő válaszolt a Tisza elnökének.","shortLead":"Ugyanúgy, mint decemberben, most is a szóvivő válaszolt a Tisza elnökének.","id":"20250609_Orban-Viktor-helyett-Menczer-Tamas-reagalt-Magyar-Peter-kihivasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77ae4794-220c-4008-be4d-67ca6924e1cc.jpg","index":0,"item":"b4246357-9233-49f0-9860-2c50f1bcd991","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_Orban-Viktor-helyett-Menczer-Tamas-reagalt-Magyar-Peter-kihivasara","timestamp":"2025. június. 09. 15:03","title":"Orbán Viktor helyett Menczer Tamás reagált Magyar Péter kihívására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fővárosi képviselő korábban arról posztolt, a vállalat Lázár János utasítására trükközik a sokat késő vonatokkal.","shortLead":"A fővárosi képviselő korábban arról posztolt, a vállalat Lázár János utasítására trükközik a sokat késő vonatokkal.","id":"20250609_A-MAV-szerint-Vitezy-David-hazudik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"50dc1975-d98b-4e66-8eb7-79efea59c4a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_A-MAV-szerint-Vitezy-David-hazudik","timestamp":"2025. június. 09. 16:47","title":"A MÁV szerint Vitézy Dávid hazudik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi visszaesőnek számít, személye nem volt ismeretlen a hatóságok előtt. ","shortLead":"A férfi visszaesőnek számít, személye nem volt ismeretlen a hatóságok előtt. ","id":"20250610_taxis-keses-fenyegetes-korozes-elfogas-felvetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070.jpg","index":0,"item":"67fa68c2-cc0b-4ed0-b9f4-b05d32652d08","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_taxis-keses-fenyegetes-korozes-elfogas-felvetel","timestamp":"2025. június. 10. 17:02","title":"„Itt van!” – videón, ahogy ismerősénél bukkantak rá a rendőrök a taxist késsel megfenyegető férfira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c72a4e7e-e1b7-42f0-8cd6-7ff56854066a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A balatoni fővonal közlekedésének szombati összeomlása után hétfőn 300 busz várja, szükség lesz-e rájuk.","shortLead":"A balatoni fővonal közlekedésének szombati összeomlása után hétfőn 300 busz várja, szükség lesz-e rájuk.","id":"20250609_Ugy-tunik-a-MAV-most-mar-minden-nap-kivezenyel-300-potlobuszt-tartalekba-biztos-ami-biztos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c72a4e7e-e1b7-42f0-8cd6-7ff56854066a.jpg","index":0,"item":"ddf8a4f8-0ae1-422d-815d-1be70a928ea4","keywords":null,"link":"/kkv/20250609_Ugy-tunik-a-MAV-most-mar-minden-nap-kivezenyel-300-potlobuszt-tartalekba-biztos-ami-biztos","timestamp":"2025. június. 09. 09:24","title":"Úgy tűnik, a MÁV most már minden nap kivezényel 300 pótlóbuszt tartalékba, biztos, ami biztos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Legkorábban szerdán indulhat a misszió.","shortLead":"Legkorábban szerdán indulhat a misszió.","id":"20250609_Tovabb-csuszik-Kapu-Tibor-urutazasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"340bba2f-15b6-4650-8cda-3f4785bf194b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_Tovabb-csuszik-Kapu-Tibor-urutazasa","timestamp":"2025. június. 09. 18:53","title":"Tovább csúszik Kapu Tibor űrutazása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3086f4d8-b6b3-4bdf-be38-2d349ad69085","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az orosz történelemben nem először történt, hogy egy másik államot a nemzeti önrendelkezési jog ellenében lerohantak – emlékeztet egy friss interjúban Nádas Péter, és hozzáteszi, csak az ő életében ez már az ötödik.","shortLead":"Az orosz történelemben nem először történt, hogy egy másik államot a nemzeti önrendelkezési jog ellenében lerohantak –...","id":"20250610_Nadas-Peter-Nem-tort-ki-semmi-Egy-Putyin-nevu-orosz-allamelnok-parancsot-adott-egy-igen-felkeszuletlen-hadseregnek-hogy-rohanjak-le-mar-Ukrajnat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3086f4d8-b6b3-4bdf-be38-2d349ad69085.jpg","index":0,"item":"28622898-c968-4f8f-9b12-acb5a9cb8dcc","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Nadas-Peter-Nem-tort-ki-semmi-Egy-Putyin-nevu-orosz-allamelnok-parancsot-adott-egy-igen-felkeszuletlen-hadseregnek-hogy-rohanjak-le-mar-Ukrajnat","timestamp":"2025. június. 10. 11:57","title":"Nádas Péter: „Olyan ember a mi hazánkban ritkán terem, aki világméretű diskurzusba beleszólna, legfeljebb a regnáló magyar miniszterelnöknek és külügyminiszterének vannak ilyen jellegű rögeszméi és hiedelmei”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hétfőn reggel többen is arra ébredtek, hogy késik a járatuk. A dolog érdekessége, hogy azok is, akik nem is terveztek repülést mostanában.","shortLead":"Hétfőn reggel többen is arra ébredtek, hogy késik a járatuk. A dolog érdekessége, hogy azok is, akik nem is terveztek...","id":"20250609_wizz-air-elnezest-kerunk-a-kesesert-email-technikai-hiba-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db.jpg","index":0,"item":"bdf18ef8-dd85-444b-b782-932b2ec934c1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_wizz-air-elnezest-kerunk-a-kesesert-email-technikai-hiba-ebx","timestamp":"2025. június. 09. 12:42","title":"Furcsa e-mailt küldött ki ügyfeleinek a Wizz Air – itt van rá a magyarázat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak álom az olcsó és a környezetkímélő autózás, egy jókora gázos Skodával minderről élesben is meggyőződhettünk. Leghosszabb és legolcsóbb tesztünk beszámolója következik.
Akkor látszik mekkorát fejlődött a Skoda és vezető típusa, az Octavia, ha kipróbáljuk a régebbi, új nevén Tour modellt. Kis időutazásban lesz részünk. Az anyagok silányabbak, az ergonómia kevésbé átgondolt, az összeszerelés nem tökéletes, a beltér hangulata nyomasztó, a váltó akadozik, a kormány csak mélységében állítható. De mindez semmi ahhoz képest, hogy szinte félpénzen autózunk és még a szomszéd cuccai is beférnek, ha nyaralni megyünk.
Melyik olcsóbb?
Vegyünk egy alsó-középkategóriás autót (kétliteres Ford Focus) és nézzük meg mennyit autózhatunk vele 10 ezer forintért folyékony gázos, földgázos, benzines és dízel változatban.
CNG: 1000 kilométer (240 Ft/kg, fogyasztás 5 kg/100 kilométer)(7-800 ezer forinttal drágább a benzinesnél)
LPG: 607 kilométer (183 Ft/liter, fogyasztás 9 l/100 kilométer) (4-500 ezer forinttal drágább)
Dízel: 505 kilométer (330 Ft/liter, fogyasztás 6 l /100 kilométer) (700 ezerrel drágább)
Benzin: 430 kilométer (315 Ft/liter, fogyasztás 7,5 l/100 kilométer)
A Skoda Octavia Tour ésszerű választás, ha fontos a gazdaságosság, a megbízhatóság és a csomagtér, de ha hülyét akarunk csinálni az autós társadalomból, a sarcoló kormányokból, akkor fricskaként Dual-modellbe ruházzunk be. A varázsszó a gáz. Felára 300 ezer forint. Igaz, hogy a folyékony gáz, az LPG, kőolajszármazék, így szintén véges tartalékokkal bír, de olcsó és kicsivel környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj. (Az igazi megoldás persze a CNG, azaz a sűrített földgáz lenne, amelyből sok van. Nem a finomítók kapacitásán múlik az értékesítése, picivel drágább az LPG-nél, de sokkal gazdaságosabb, mint bármilyen más üzemanyag. Csak nálunk nem lehet kapni. Hogy melyik éri meg jobban, lásd keretesünket.)
Magyarországon nem kapni CNG-t, van viszont folyékony gázunk literenként 180-183 forintért és van nekünk Skoda Dualunk. Hároméves gyári garanciával. Már csak menni kell vele. Ezt nem kellett kétszer mondani, az Octavia 3000 kilométert futott velünk, szinte a teljes használat során gázzal. Mindezt Németországban és Ausztriában, ahol még a mienknél is drasztikusabbak az üzemanyagárak. Kellemesebb volt 70 centért tankolni a gáz literjét, mint 1,55 euróért a benzint. Többet fogyaszt gázzal az autó? Hát persze, de autópályán, országúton szinte elhanyagolható a különbség. A nagy út során 220-230 liter gáz fogyott és 17 liter benzin, a Skoda Octavia Tour Dual átlagfogyasztása 7,5-8 liter volt száz kilométerenként gázos üzemmódban. Csak benzinnel 6-7 liter lett volna.
A gáz a teljesítményen nem ront, az 1,4 literes 75 lóerős motor amúgy is vérszegény, nem javallott volna lerontani. 130-as tempót szépen tartotta az autópályán, emelkedőkön hegyeken viccesen lelassult ötösben, folyton soroltam a szélső sávban, ahol a kamionok néha csúnyán rámdudáltak, hogy miért 80-nal cammogok előttük. Ilyenkor vissza négyesbe, padlógáz és máris 100-zal viríthattam előttük. Nagy gáznál felhördül a motor, legalább a hangja erős. Egyenesben mentem vele 170-175-öt is.
Mindig gázzal érdemes menni, benzint csak akkor fogyaszt az autó, ha hideg a motor, tehát minden indulásnál, illetve akkor, ha elfogy a gáz. Gázról benzinre egy apró kütyüvel válthatunk, amelyet eléggé szerencsétlenül a kormány bal oldalán helyeztek el (nehezen lehet ellenőrizni, ehhez le kell pillantanunk).. Ezen van a tartály telítettségének a kijelzője is, ha sok zöld LED világít, akkor van bőven gáz, ha már csak egy, akkor fogyóban van, ha az utolsó, piros LED világít és közben csipog, akkor elfogyott a gáz. Ilyenkor a rendszer automatikusan átvált benzinre, de a csipogást nem hagyja abba, amíg nem nyomjuk meg a kütyün a megfelelő gombot. Ezután már csak a kutakat kell, figyelnünk, hol van gáz. Ha nagyobb utazásra készülünk nem árt feltérképezni a gázkutakat, autópályákon elég ritkák, München és Salzburg között például csak egy helyen van.
A váltó fémesen mozog, a gázos módban azonban semmi változást nem érezni a benzinhez képest, alapjáraton halk kattogást hallani, de az állítólag természetes a gáznál. A futómű kemény, a kormányzás pontos, a jármű úttartása biztos. A manőverezés meglepően könnyed, egyszerű parkolni vele, magas építésének köszönhetően a rossz utakon sem ijed meg. Hátul nagyon kényelmes, két felnőtt hosszabb távon is parádésan befér, hát még egy gyermek.
Bosszús a sok kilométer során csak egyszer voltam az autóra és gázos mivoltára, amikor Salzburgban egy teljes órán át kerestem parkolóhelyet. Miután megtaláltam, rájöttem, hogy nekem parkolóházba tilos a behajtás, így gyorsan, amolyan miszterbínesen leléceltem, és újabb félórán keresztül kerestem újabb helyet, ezúttal a szabad levegőn.
Legnagyobb hibája az autónak, hogy mivel a pótkerék helyén van a gáztartály, kénytelenek vagyunk a csomagtérben cipelni a pótkereket. Ennek ellenére óriási a régi Octavia csomagtartója. Szinte hihetetlen mennyi cuccot képes elnyelni, igazi családi nyaralóautó. Pohártartó csak hátul van, palackot tartani nem lehet benne, kanyarban elrepül.
A belső égésű motorok károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a Škoda a Landi Renzo-val közösen fejlesztette ki a Škoda Dual modellcsaládot , melybe a Landi Renzo legmodernebb Omegas típusú rendszerét építik be. Ez a gázfázisba beállított szekvenciális-befecskendezős rendszer, amely lehetővé teszi a motor üzemanyag-adagolásának korrekt kezelését, garantálva az optimális károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást minden üzemi feltétel mellett. A z ezzel a rendszerrel felszerelt LPG-üzemű motorok teljesítménye megközelítőleg azonos a benzinüzemű motorok által nyújtott teljesítménnyel.
Minden alkatrészt úgy terveztek és gyártottak, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a legmodernebb benzinadagolási rendszerekhez. A „korrektor” típusú működési elv azt jelenti, hogy a benzinbefecskendezés paraméterei alapján a vezérlőegysége az optimális LPG-mennyiséget, az optimális időben fecskendezi be a motorba. A motortérben található a befecskendező egység, a vezérlőegység, a nyomáscsökkentő, a gázszűrő, valamint a hőmérséklet- és nyomásérzékelő.
Az LPG (Liquid Propan Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag . A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol vagy az ólom. Az LPG szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony . Ezt a halmazállapotát kb.8,5 bar nyomásig őrzi meg. Az LPG-üzemmód jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást tesz lehetővé még úgy is, hogy – az eltérő fűtő érték következtében – a fogyasztás valamivel nagyobb.
A rendszer működése olyan üzemanyagokkal kompatibilis, melyek összetétele megfelel a 70/220 CEE normának. A propán-gáz tartalom a térfogat 30 85 százaléka között lehet. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak mélygarázsokba és a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba tilos gázüzemű járművel behajtani. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol az esetlegesen szivárgó gáz a szabadba távozhat, nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat.
Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve kb. 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk autógázzal , sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40 százalékkal csökkennek, így nő a gázüzemű motor élettartama.
A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú - szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját. Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a gyártó nem javasolja az olajcsere-periódus meghosszabbítását, épp a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gázhalmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik. Az autógáz tankolása, a magas műszaki színvonalon kialakított és kiváló szolgáltatási paramétereknek megfelelően üzemeltetett kúthálózatnak köszönhetően kényelmes és biztonságos.
Utólagos beszerelése Skoda-modellekbe kb. 300 ezer forint, ugyanennyi a Dual-modellek felára is. Három év garanciával.
A Fradi első embere több ízben is élesen kritizálta az MLSZ magyarosítást ösztönző változtatásait, amelynek Orbán volt az ötletgazdája, majd szakított a miniszterelnök kedvenc újságjával is.