Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1e1a351-1720-4f5d-9b69-c1b1dfb4880e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss amerikai jelentés szerint hamarosan eljön a biotechnológia ChatGPT-pillanata, és ha Kína hamarabb ér oda, mint az Egyesült Államok, az hosszú időre felboríthatja a világ erőviszonyait.","shortLead":"Egy friss amerikai jelentés szerint hamarosan eljön a biotechnológia ChatGPT-pillanata, és ha Kína hamarabb ér oda...","id":"20250430_usa-kina-biotechnologia-szuperkatona-genszerkesztes-mesterseges-intelligencia-haditechnika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1e1a351-1720-4f5d-9b69-c1b1dfb4880e.jpg","index":0,"item":"0e1fe135-235f-4dba-9cfc-a388e407b786","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_usa-kina-biotechnologia-szuperkatona-genszerkesztes-mesterseges-intelligencia-haditechnika","timestamp":"2025. április. 30. 08:03","title":"Kiadta a figyelmeztetést Amerika: génszerkesztett szuperkatonákat fejleszthet Kína","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"517f23c8-d238-4101-8b32-073457724348","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Állítson bármit is a kommunista párt, igeni megérzi az ország ipara a Donald Trump által kivetett gigavámokat. Az elemzők legfeljebb 3,5 százalékos gazdasági növekedést várnak 2025-re.","shortLead":"Állítson bármit is a kommunista párt, igeni megérzi az ország ipara a Donald Trump által kivetett gigavámokat...","id":"20250430_Meredeken-zuhant-a-kinai-gyarak-aktivitasa-aprilisban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/517f23c8-d238-4101-8b32-073457724348.jpg","index":0,"item":"6f2863c3-f48e-4941-9205-4d167bc88921","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_Meredeken-zuhant-a-kinai-gyarak-aktivitasa-aprilisban","timestamp":"2025. április. 30. 08:12","title":"Meredeken zuhant a kínai gyárak aktivitása áprilisban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump vámháborújában Közép-Európának új növekedési motor kell. Európa naiv, ha azt hiszi, hogy Trump észhez tér, így biztonságosabb a legrosszabbra készülni, mint a legjobban reménykedni. Mark Carney és Kanada megverték Trumpot – ennyit arról, hogy északi szomszédja lesz az USA 51. állama. Amit Trump békeegyezségként elővezetett, az nem más, mint megállapodás Ukrajna kifosztására. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump vámháborújában Közép-Európának új növekedési motor kell. Európa naiv, ha azt hiszi, hogy Trump észhez tér...","id":"20250430_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"d4791a06-245a-441c-a560-1f3321928ca3","keywords":null,"link":"/360/20250430_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 30. 10:14","title":"Trump a jólét \"aranykorát\" ígérte, de ehhez kevés az orbáni modell követése – mérlegen az elnök első 100 napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45f5d731-e83b-4462-8d44-d890eb388c58","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A fájdalmat szexuális aktus közben minden ötödik nő legalább egyszer átéli élete során. Mivel sokaknál szégyenérzettel társul, ezért az esetek többségében nem fordulnak orvoshoz. Összeszedtük a lehetséges okokat és a megoldási lehetőségeket.","shortLead":"A fájdalmat szexuális aktus közben minden ötödik nő legalább egyszer átéli élete során. Mivel sokaknál szégyenérzettel...","id":"20240617_cikatridina-szexualitas-fajdalmas-egyuttlet-endometriozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45f5d731-e83b-4462-8d44-d890eb388c58.jpg","index":0,"item":"a17f4fcf-31b2-4394-98b5-f059dfa5870a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20240617_cikatridina-szexualitas-fajdalmas-egyuttlet-endometriozis","timestamp":"2025. május. 01. 15:30","title":"Fájdalom együttlét közben: van megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0c8ad7f9-9b5b-4929-91af-0039424546c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Unitree nevű cég egy újabb, speciális tervezésű robotkutyát fejlesztett, ami biztonságosabbá teheti a tűzoltási munkálatokat.","shortLead":"A Unitree nevű cég egy újabb, speciális tervezésű robotkutyát fejlesztett, ami biztonságosabbá teheti a tűzoltási...","id":"20250430_unitree-robotkutya-tuzoltas-tuzolto-robot-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c8ad7f9-9b5b-4929-91af-0039424546c3.jpg","index":0,"item":"9c595c0c-72ca-4ff3-9aed-ba3513c07eef","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_unitree-robotkutya-tuzoltas-tuzolto-robot-video","timestamp":"2025. április. 30. 13:03","title":"60 méterre lövi a vizet az új kínai tűzoltó robotkutya – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e879fe25-fd13-48fc-8049-f2e24bcd49d5","c_author":"HVG","category":"360","description":"Barnamezős fejlesztésről van szó, a környezetvédelmi hatóság már megkezdte eljárását.","shortLead":"Barnamezős fejlesztésről van szó, a környezetvédelmi hatóság már megkezdte eljárását.","id":"20250430_hvg-Waterfront-Loft-lakopark-Obuda-Biggeorge-Alapkezelo-Nagygyorgy-Tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e879fe25-fd13-48fc-8049-f2e24bcd49d5.jpg","index":0,"item":"45207864-9215-4249-9119-0698bdd4876d","keywords":null,"link":"/360/20250430_hvg-Waterfront-Loft-lakopark-Obuda-Biggeorge-Alapkezelo-Nagygyorgy-Tibor","timestamp":"2025. április. 30. 05:45","title":"Lakótornyokat épít Óbudán a 33. leggazdagabb magyar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","shortLead":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","id":"20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4.jpg","index":0,"item":"c290afb0-7d5e-4a4f-b0cc-34f6e468e204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","timestamp":"2025. április. 30. 08:41","title":"2, azaz kettő lóerővel veri a Ferrari SUV-ját a legújabb Aston Martin divatterepjáró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1f416e8-0ac9-4d65-a5cf-3cba7eb30ff9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A friss felmérések szerint a Tisza továbbra is előzi a Fideszt a pártok támogatottságában.","shortLead":"A friss felmérések szerint a Tisza továbbra is előzi a Fideszt a pártok támogatottságában.","id":"20250430_Publicus-A-magyarok-tobbsege-jobban-orulne-ha-a-Fidesz-elvesztene-a-valasztasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1f416e8-0ac9-4d65-a5cf-3cba7eb30ff9.jpg","index":0,"item":"959e5c4b-6204-4b53-95fb-d28ed27f4ac6","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_Publicus-A-magyarok-tobbsege-jobban-orulne-ha-a-Fidesz-elvesztene-a-valasztasokat","timestamp":"2025. április. 30. 07:44","title":"Publicus: A magyarok többsége jobban örülne, ha a Fidesz elvesztené a választásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.
HVG
"A program félidejénél járhattunk, de még mindig képtelenek voltunk határérték alá szorítani a nitrogén-oxidok kibocsátását. Kutatóink erősködésére néhány héttel elhalasztottam a kudarc bejelentését, és ők az utolsó pillanatban kiizzadták a megoldást" - érzékeltette a BMW első, szériában gyártható hidrogénautójának születési nehézségeit Michael Meurer, a 2001-ben kezdett fejlesztés irányítója. A müncheni autógyárban nem árulták el, mennyibe került a benzines 760i típus átalakítása, de annyit tudni lehet, hogy a 1970-es évek végén kezdett ez irányú fejlesztésekre máig több százmillió eurót költöttek. Így a listaáron, adókkal együtt idehaza több mint 33 millió forintba kerülő 760-as Berlinben bemutatott hidrogénes változatának - konkurensei többségéhez hasonlóan - nincs is kereskedelmi ára. Ez ideig negyven hidrogénes példányt gyártottak, jövő tavaszra száz lesz belőlük, amelyeket nem el-, hanem kölcsönadnak majd ismert embereknek, döntéshozóknak, félévente mindig másnak. Azok többsége megengedhetné magának a vásárlást is - ebben a jármű-kategóriában már csekély az árrugalmasság, magyarázták a BMW szakemberei -, de a cégnél inkább a népszerűsítést tartják fontosnak. Hasonló módszerekkel helyezi ki jövő ősszel száz Chevrolet Equinox hidrogénautóját az amerikai General Motors (GM).
A vezetés élvezetéről sem kell lemondani a hidrogénautóval - hangsúlyozzák a cég fejlesztő szakemberei. A benzinnél fajlagosan több energiát tartalmazó hidrogénnel valóban sportosabban "húzza ki" az automata váltó a több mint 2 tonnás járművet. (A végsebességet csak azért korlátozzák óránként 230 kilométerben, mert a gumiabroncsokat a 220 kilós hidrogéntartály többletsúlya is erősen igénybe veszi.) Hasonló elvet követ a GM is: a hidrogénnel üzemanyagcellát működtető és az azzal termelt árammal hajtott, a Cadillac SRX-hez közel álló Sequel tíz másodperc alatt eléri a 90 kilométeres óránkénti sebességet. Ez alig marad el a BMW hidrogénautójától, amely fél másodperccel rövidebb idő alatt gyorsul 100 kilométerre.
Pedig ez utóbbiban - épp a dinamikus gyorsuláshoz szokott BMW-vevők igényeihez igazodva - nem cellában, hanem közvetlenül a robbanómotorban ég el a hidrogén. Ehhez a fejlesztők még azt is megoldották, hogy a gázt mínusz 253 Celsius-fokon, folyékony állapotban tárolják. Állításuk szerint így nagyobb energiamennyiséget lehet egyszerre tankolni, mintha nagy nyomáson, gázhalmazállapotban töltenék be az üzemanyagot. Ennek ellentmondani látszik, hogy a japán Honda FCX márkája saját gyártású cellával és 156 liternyi, 350 atmoszférás sűrített gázzal 430 kilométert képes megtenni, míg a 165 litert tartalmazó, az űrtechnikában alkalmazott szigeteléssel ellátott BMW-tartályban levő 7,8 kilogrammnyi hidrogén csak körülbelül 200 kilométer megtételére elegendő. Igaz, a vezető beavatkozása nélkül benzinre váltó motorral további 500 kilométerre futja. A különbség érthető: az eredetileg kétszemélyesnek indult, 2008-tól kereskedelmi forgalomba kerülő hidrogénes Honda csak 109 lóerős kis középkategóriás autó, amelynél az automata váltós, 12 hengeres, 260 lóerős - de ugyancsak négyszemélyes - BMW-óriás nyilvánvalóan többet fogyaszt. Berlin két kútjánál egyébként a benzint sújtó különadóktól mentesítve kilogrammonként 8 eurós bevezető áron mérik a hidrogént, ennyiből a BMW-vel 25-30 kilométerre futja, vagyis 100 kilométerenként átszámítva több mint 7 ezer forint a tankolás.
"A következő generációt egész más elvek szerint fogjuk fejleszteni" - mondta Meurer. Eddig ugyanis egy meglevő típust alakítottak át, helyet keresve a hidrogéntanknak, ami a BMW esetében alaposan leszűkítette a csomagteret. A megoldást részben kényszer szülte: egyrészt a többi típus motorja nem volt alkalmas a hidrogéntechnika befogadására, másrészt a marketingesek véleménye szerint egy csúcsmárkával könnyebb eljutni a véleményformálókhoz. "Legközelebb a hidrogéntartályt vesszük adottságnak, s köré építjük a feltehetően kisebb kategóriájú autót" - jósolja a szakember. Feltéve, hogy az úgynevezett abszolút fagyponthoz közeli hidrogénnel való üzem beválik. A tankolás után 17 órával ugyanis a cseppfolyós anyag a mégoly tökéletes szigetelés ellenére párologni kezd, és ha a motor ennél tovább áll, akkor a túlnyomás elkerülésére egy katalizátoron keresztül ki kell engedni a gázt, hogy az oxidálódva ártalmatlan vízcseppé alakuljon. Így viszont egy félig töltött tank kilenc nap alatt majdnem teljesen kiürül. "Felméréseink szerint ügyfeleink szinte mindennap használják a kocsit" - ütötték el a problémát a cég szakemberei.
A kutatások persze segíthetnek ezen a gondon is. Mint ahogy a sűrített gázos tárolás tartalékai sem merültek ki: az üzemanyagcellás Chevrolet Equinox például egy tankolással már 500 kilométert is megtehet. Legalább ennyi fejtörést okoz azonban magának a tankolásnak a megszervezése, hiszen míg a biodízelt vagy az etanollal kevert benzint a megszokott töltőállomásokon kínálják, egy hidrogénkútfej a hozzá tartozó termelési-szállítási infrastruktúrával több százezer euróba is belekerülhet. A Ford tág határok között mozgó becslése szerint 3-15 milliárd, a GM szerint 2 milliárd dollárba kerülne az amerikai benzinkutak egytizedének hidrogénfejes kiegészítése.
Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója két éve meghirdetett hidrogénautópálya-programjában 2010-re 150-200 töltőállomás szerepel - 23 már működik is -, amelyek beruházási költségét a megvalósításra összefogott 31 cég (amerikai és külföldi autógyártók, olajmultik, technológiai fejlesztő cégek) legfeljebb 200 millió dollárra becsüli. A BMW-nél úgy vélik, a jelenleg 14 hidrogénkúttal rendelkező Németország 16 ezer töltőállomása közül 2 ezret kellene átépíteni, ez - ugyancsak a szükséges termelőkapacitással együtt - 23-40 milliárd eurót igényelne. Ez utóbbit akkor, ha a ma még drágább módszerrel, a víz bontásával, megújuló energiával termelt árammal nyernék ki a hidrogént. Ám ez ma még nem jellemző: az olajkonszernek egyelőre szinte kizárólag az olcsóbb módszerrel, biogázból, földgázból vagy kőolajból állítják elő a hidrogént, amelynek cseppfolyósítására-hűtésére a benne rejlő energia mintegy egyharmadát kell felhasználni. Vagyis a prognózisok szerint 2015-2020-ra mintegy 50 ezer dolláros árral beköszöntő hidrogénautó-korszak hajnalán egyelőre csak álmodni lehet a természetes folyamatot utánzó körforgásról, mikor majd a vízből nyert hidrogén-üzemanyag vízgőzzé válik.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A Ford amerikai autógyártó cég hétfőn bejelentette, hogy az év végéig forgalomba hozza új, hidrogénnel működő motorjait, amelyeket mikrobuszokba szerelnek majd.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.
A Japánban már megismert, hidrogénnel és benzinnel egyaránt működő hibrid Mazda RX-8 RE sportautó augusztus 22-én Európának is bemutatja, hol tart a japán gyártó a környezetkímélő fejlesztésekben.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?