Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi hitelminősítők tavaszi értékelési köre, és amíg kiderült, hogy Brüsszel felfüggeszti a túlzottdeficit-eljárást. Az államadósság-kezelő ezermilliárd forinttal növeli a devizatartozást – ha már az infláció miatt úgysem lehet engedni a forint leértékelődését.","shortLead":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi...","id":"20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d.jpg","index":0,"item":"2e5deb2d-41ce-4836-8ad1-92c6cf9f76de","keywords":null,"link":"/360/20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","timestamp":"2025. június. 11. 06:30","title":"Az ipari brüsszelezés közben a kormány bevezeti az eurót – saját magának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bc6d0f2-e9ba-4dc8-b378-7c5ee343cc01","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A felek abban teljesen egyetértettek, hogy mindenképpen el kell kerülni az önkormányzat és a közszolgáltatást nyújtó cégeinek fizetésképtelenségét.","shortLead":"A felek abban teljesen egyetértettek, hogy mindenképpen el kell kerülni az önkormányzat és a közszolgáltatást nyújtó...","id":"20250610_Gulyas-Gergely-Karacsony-Gergely-egyeztetes-kormany-fovaros-Budapest-tamogatas-koltsegvetes-penzugyek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bc6d0f2-e9ba-4dc8-b378-7c5ee343cc01.jpg","index":0,"item":"a829fc3e-1fba-468e-9ebe-8a699ff3b499","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_Gulyas-Gergely-Karacsony-Gergely-egyeztetes-kormany-fovaros-Budapest-tamogatas-koltsegvetes-penzugyek-ebx","timestamp":"2025. június. 10. 14:49","title":"Találkozott Gulyás és Karácsony, és arra jutottak, hogy a kormány alaposan átnézi Budapest pénzügyeit, mielőtt segítene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2af8526-1860-4c25-a0af-a7fb192cb4d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bekerült a Samsung tévés alkalmazásboltjába a Selekt, amely 1800 órányi filmet és sorozatot kínál a felhasználóknak úgy, hogy fizetni sem kell érte.","shortLead":"Bekerült a Samsung tévés alkalmazásboltjába a Selekt, amely 1800 órányi filmet és sorozatot kínál a felhasználóknak...","id":"20250611_amc-selekt-samsung-store-okosteve-alkalmazas-streaming-ingyen-film-sorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2af8526-1860-4c25-a0af-a7fb192cb4d0.jpg","index":0,"item":"0bec1ea6-b469-4c63-b011-fbb58c6a4d80","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_amc-selekt-samsung-store-okosteve-alkalmazas-streaming-ingyen-film-sorozat","timestamp":"2025. június. 11. 08:03","title":"Samsung tévéje van? Lehet, hogy most ingyen kap valamit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf1eaed1-8ddd-4fa1-9a8e-d1104ef7e226","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Miniszteri biztost is kap a költözés L. Simon László személyében.","shortLead":"Miniszteri biztost is kap a költözés L. Simon László személyében.","id":"20250610_Godollore-koltoztetik-a-Mezogazdasagi-Muzeumot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf1eaed1-8ddd-4fa1-9a8e-d1104ef7e226.jpg","index":0,"item":"0c7ee4bb-7746-460c-b8af-cb52a9052f0e","keywords":null,"link":"/kultura/20250610_Godollore-koltoztetik-a-Mezogazdasagi-Muzeumot","timestamp":"2025. június. 10. 14:16","title":"Gödöllőre költöztetik a Mezőgazdasági Múzeumot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több megállót is tartottak a kialakult helyzet miatt, de volt, ahol az alternatív mosdót sem lehetett használni.","shortLead":"Több megállót is tartottak a kialakult helyzet miatt, de volt, ahol az alternatív mosdót sem lehetett használni.","id":"20250610_Megallunk-Csornan-hogy-lehessen-pisilni-mondtak-be-az-Intercityn-miutan-elromlottak-a-vecek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d.jpg","index":0,"item":"23d516f4-a103-47c1-8860-0a71987713f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_Megallunk-Csornan-hogy-lehessen-pisilni-mondtak-be-az-Intercityn-miutan-elromlottak-a-vecek","timestamp":"2025. június. 10. 12:42","title":"„Megállunk Csornán, hogy lehessen pisilni” – mondták be az Intercityn, miután elromlottak a vécék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a7271ed-5017-4625-ab90-e2cfce6dbe87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan elérhető lesz egy új társkereső alkalmazás, ami szakít az eddigi gyakorlattal, amelyen nem látványos képekkel, valamint tökéletesre csiszolt bemutatkozásokkal találkozhat. ","shortLead":"Hamarosan elérhető lesz egy új társkereső alkalmazás, ami szakít az eddigi gyakorlattal, amelyen nem látványos...","id":"20250610_lovejack-uj-tarskereso-alkalmazas-ot-szo-koncepcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a7271ed-5017-4625-ab90-e2cfce6dbe87.jpg","index":0,"item":"6f0ac3cf-5bb9-4118-818a-1d5164ee58ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_lovejack-uj-tarskereso-alkalmazas-ot-szo-koncepcio","timestamp":"2025. június. 10. 09:03","title":"A Tinder már boomer, az új randiappban 5 szóban kell elmondania magáról mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Április elején kezdődött utoljára 3-assal az euró árfolyama, akkor sem tartott sokáig.","shortLead":"Április elején kezdődött utoljára 3-assal az euró árfolyama, akkor sem tartott sokáig.","id":"20250611_Benezett-400-forint-ala-az-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a.jpg","index":0,"item":"59b1b65b-62ff-419b-ac36-2003bb305ce6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_Benezett-400-forint-ala-az-euro","timestamp":"2025. június. 11. 09:56","title":"Benézett 400 forint alá az euró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1aed13-f619-4aec-a143-57baf2643d6a","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az amerikai külügy arra számít, hogy egy esetleges izraeli csapást Irán amerikai célpontokon torolhatja meg. ","shortLead":"Az amerikai külügy arra számít, hogy egy esetleges izraeli csapást Irán amerikai célpontokon torolhatja meg. ","id":"20250612_egyesult-allamok-diplomaciai-szemelyzet-izrael-iran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1aed13-f619-4aec-a143-57baf2643d6a.jpg","index":0,"item":"d6a27467-49dc-4590-8389-6cc34ba6c8a2","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_egyesult-allamok-diplomaciai-szemelyzet-izrael-iran","timestamp":"2025. június. 12. 05:34","title":"Egyre feszültebb az iráni–izraeli viszony, az USA csökkenti a diplomáciai személyzet számát a Közel-Keleten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.
HVG
"A program félidejénél járhattunk, de még mindig képtelenek voltunk határérték alá szorítani a nitrogén-oxidok kibocsátását. Kutatóink erősködésére néhány héttel elhalasztottam a kudarc bejelentését, és ők az utolsó pillanatban kiizzadták a megoldást" - érzékeltette a BMW első, szériában gyártható hidrogénautójának születési nehézségeit Michael Meurer, a 2001-ben kezdett fejlesztés irányítója. A müncheni autógyárban nem árulták el, mennyibe került a benzines 760i típus átalakítása, de annyit tudni lehet, hogy a 1970-es évek végén kezdett ez irányú fejlesztésekre máig több százmillió eurót költöttek. Így a listaáron, adókkal együtt idehaza több mint 33 millió forintba kerülő 760-as Berlinben bemutatott hidrogénes változatának - konkurensei többségéhez hasonlóan - nincs is kereskedelmi ára. Ez ideig negyven hidrogénes példányt gyártottak, jövő tavaszra száz lesz belőlük, amelyeket nem el-, hanem kölcsönadnak majd ismert embereknek, döntéshozóknak, félévente mindig másnak. Azok többsége megengedhetné magának a vásárlást is - ebben a jármű-kategóriában már csekély az árrugalmasság, magyarázták a BMW szakemberei -, de a cégnél inkább a népszerűsítést tartják fontosnak. Hasonló módszerekkel helyezi ki jövő ősszel száz Chevrolet Equinox hidrogénautóját az amerikai General Motors (GM).
A vezetés élvezetéről sem kell lemondani a hidrogénautóval - hangsúlyozzák a cég fejlesztő szakemberei. A benzinnél fajlagosan több energiát tartalmazó hidrogénnel valóban sportosabban "húzza ki" az automata váltó a több mint 2 tonnás járművet. (A végsebességet csak azért korlátozzák óránként 230 kilométerben, mert a gumiabroncsokat a 220 kilós hidrogéntartály többletsúlya is erősen igénybe veszi.) Hasonló elvet követ a GM is: a hidrogénnel üzemanyagcellát működtető és az azzal termelt árammal hajtott, a Cadillac SRX-hez közel álló Sequel tíz másodperc alatt eléri a 90 kilométeres óránkénti sebességet. Ez alig marad el a BMW hidrogénautójától, amely fél másodperccel rövidebb idő alatt gyorsul 100 kilométerre.
Pedig ez utóbbiban - épp a dinamikus gyorsuláshoz szokott BMW-vevők igényeihez igazodva - nem cellában, hanem közvetlenül a robbanómotorban ég el a hidrogén. Ehhez a fejlesztők még azt is megoldották, hogy a gázt mínusz 253 Celsius-fokon, folyékony állapotban tárolják. Állításuk szerint így nagyobb energiamennyiséget lehet egyszerre tankolni, mintha nagy nyomáson, gázhalmazállapotban töltenék be az üzemanyagot. Ennek ellentmondani látszik, hogy a japán Honda FCX márkája saját gyártású cellával és 156 liternyi, 350 atmoszférás sűrített gázzal 430 kilométert képes megtenni, míg a 165 litert tartalmazó, az űrtechnikában alkalmazott szigeteléssel ellátott BMW-tartályban levő 7,8 kilogrammnyi hidrogén csak körülbelül 200 kilométer megtételére elegendő. Igaz, a vezető beavatkozása nélkül benzinre váltó motorral további 500 kilométerre futja. A különbség érthető: az eredetileg kétszemélyesnek indult, 2008-tól kereskedelmi forgalomba kerülő hidrogénes Honda csak 109 lóerős kis középkategóriás autó, amelynél az automata váltós, 12 hengeres, 260 lóerős - de ugyancsak négyszemélyes - BMW-óriás nyilvánvalóan többet fogyaszt. Berlin két kútjánál egyébként a benzint sújtó különadóktól mentesítve kilogrammonként 8 eurós bevezető áron mérik a hidrogént, ennyiből a BMW-vel 25-30 kilométerre futja, vagyis 100 kilométerenként átszámítva több mint 7 ezer forint a tankolás.
"A következő generációt egész más elvek szerint fogjuk fejleszteni" - mondta Meurer. Eddig ugyanis egy meglevő típust alakítottak át, helyet keresve a hidrogéntanknak, ami a BMW esetében alaposan leszűkítette a csomagteret. A megoldást részben kényszer szülte: egyrészt a többi típus motorja nem volt alkalmas a hidrogéntechnika befogadására, másrészt a marketingesek véleménye szerint egy csúcsmárkával könnyebb eljutni a véleményformálókhoz. "Legközelebb a hidrogéntartályt vesszük adottságnak, s köré építjük a feltehetően kisebb kategóriájú autót" - jósolja a szakember. Feltéve, hogy az úgynevezett abszolút fagyponthoz közeli hidrogénnel való üzem beválik. A tankolás után 17 órával ugyanis a cseppfolyós anyag a mégoly tökéletes szigetelés ellenére párologni kezd, és ha a motor ennél tovább áll, akkor a túlnyomás elkerülésére egy katalizátoron keresztül ki kell engedni a gázt, hogy az oxidálódva ártalmatlan vízcseppé alakuljon. Így viszont egy félig töltött tank kilenc nap alatt majdnem teljesen kiürül. "Felméréseink szerint ügyfeleink szinte mindennap használják a kocsit" - ütötték el a problémát a cég szakemberei.
A kutatások persze segíthetnek ezen a gondon is. Mint ahogy a sűrített gázos tárolás tartalékai sem merültek ki: az üzemanyagcellás Chevrolet Equinox például egy tankolással már 500 kilométert is megtehet. Legalább ennyi fejtörést okoz azonban magának a tankolásnak a megszervezése, hiszen míg a biodízelt vagy az etanollal kevert benzint a megszokott töltőállomásokon kínálják, egy hidrogénkútfej a hozzá tartozó termelési-szállítási infrastruktúrával több százezer euróba is belekerülhet. A Ford tág határok között mozgó becslése szerint 3-15 milliárd, a GM szerint 2 milliárd dollárba kerülne az amerikai benzinkutak egytizedének hidrogénfejes kiegészítése.
Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója két éve meghirdetett hidrogénautópálya-programjában 2010-re 150-200 töltőállomás szerepel - 23 már működik is -, amelyek beruházási költségét a megvalósításra összefogott 31 cég (amerikai és külföldi autógyártók, olajmultik, technológiai fejlesztő cégek) legfeljebb 200 millió dollárra becsüli. A BMW-nél úgy vélik, a jelenleg 14 hidrogénkúttal rendelkező Németország 16 ezer töltőállomása közül 2 ezret kellene átépíteni, ez - ugyancsak a szükséges termelőkapacitással együtt - 23-40 milliárd eurót igényelne. Ez utóbbit akkor, ha a ma még drágább módszerrel, a víz bontásával, megújuló energiával termelt árammal nyernék ki a hidrogént. Ám ez ma még nem jellemző: az olajkonszernek egyelőre szinte kizárólag az olcsóbb módszerrel, biogázból, földgázból vagy kőolajból állítják elő a hidrogént, amelynek cseppfolyósítására-hűtésére a benne rejlő energia mintegy egyharmadát kell felhasználni. Vagyis a prognózisok szerint 2015-2020-ra mintegy 50 ezer dolláros árral beköszöntő hidrogénautó-korszak hajnalán egyelőre csak álmodni lehet a természetes folyamatot utánzó körforgásról, mikor majd a vízből nyert hidrogén-üzemanyag vízgőzzé válik.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A Ford amerikai autógyártó cég hétfőn bejelentette, hogy az év végéig forgalomba hozza új, hidrogénnel működő motorjait, amelyeket mikrobuszokba szerelnek majd.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.
A Japánban már megismert, hidrogénnel és benzinnel egyaránt működő hibrid Mazda RX-8 RE sportautó augusztus 22-én Európának is bemutatja, hol tart a japán gyártó a környezetkímélő fejlesztésekben.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. Mit gondol Vitézy a Pride betiltásáról?