Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A lapok jobb áttekinthetőségét és a memóriaspórolást is segíti az a funkció, ami most egészen más helyen lesz fellehető a Google Chrome-ban.","shortLead":"A lapok jobb áttekinthetőségét és a memóriaspórolást is segíti az a funkció, ami most egészen más helyen lesz fellehető...","id":"20250520_google-chrome-kereses-a-lapok-kozott-funkcio-modositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"6d92232f-9d7e-4d79-83f6-d955df70f4df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_google-chrome-kereses-a-lapok-kozott-funkcio-modositas","timestamp":"2025. május. 20. 17:03","title":"Költözik a Chrome egyik fontos funkciója – ne keresse megszokásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d26cd761-2689-473c-abb1-8e6a3bf90baf","c_author":"Whitelab ","category":"brandcontent","description":"Nagyon komoly betegségeket okozhat, ha nem veszünk tudomást a krónikus stressz tüneteiről. Hogyan lehet felismerni hogyan lehet mérni és kivizsgálni a stressz-szintünket? Mi történik azután, ha megkapjuk az eredményeket? Összegyűjtöttük ezeket a válaszokat ezekre a kérdésekre a Whitelab labordiagnosztikai igazgatójával, Máthé Andreával. ","shortLead":"Nagyon komoly betegségeket okozhat, ha nem veszünk tudomást a krónikus stressz tüneteiről. Hogyan lehet felismerni...","id":"20250521_Whitelab-kronikus-stressz-szures-laborvizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d26cd761-2689-473c-abb1-8e6a3bf90baf.jpg","index":0,"item":"7fc0d10e-13a2-4a3a-bfb7-b0fed1e15055","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250521_Whitelab-kronikus-stressz-szures-laborvizsgalat","timestamp":"2025. május. 21. 11:30","title":"Krónikus stressz: bármilyen munkakörben, bármelyik életkorban lecsaphat ránk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6320ad35-9f40-4bb8-b42d-7b7ca78ceeb5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lovakat a Cseh Légierő egyik szállítógépével viszik Kazahsztánba.","shortLead":"A lovakat a Cseh Légierő egyik szállítógépével viszik Kazahsztánba.","id":"20250521_A-Hortobagyrol-telepitenek-vissza-vadlovakat-Kazahsztanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6320ad35-9f40-4bb8-b42d-7b7ca78ceeb5.jpg","index":0,"item":"a11d6e76-1ead-4d84-9f4e-eb7e8604173c","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-Hortobagyrol-telepitenek-vissza-vadlovakat-Kazahsztanba","timestamp":"2025. május. 21. 13:35","title":"A Hortobágyról telepítenek vissza vadlovakat Kazahsztánba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2747567f-abc0-4bef-be8d-5617ff29ea2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nemrég a spanyolok kaptak ízelítőt abból, hogy mit okoz, ha áram híján nem érhetők el az elektronikus fizetési rendszerek.","shortLead":"Nemrég a spanyolok kaptak ízelítőt abból, hogy mit okoz, ha áram híján nem érhetők el az elektronikus fizetési...","id":"20250521_holland-kozponti-bank-keszpenz-tartalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2747567f-abc0-4bef-be8d-5617ff29ea2c.jpg","index":0,"item":"33f3d07e-b4e4-414c-8023-20b066b605b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_holland-kozponti-bank-keszpenz-tartalek","timestamp":"2025. május. 21. 14:15","title":"Három napra elég készpénz tartalékolását javasolja a holland központi bank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afe47a14-47cd-4628-8a3a-947854be8907","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Dubaji vásárlások tucatjaival nullázták le a bankszámláját.","shortLead":"Dubaji vásárlások tucatjaival nullázták le a bankszámláját.","id":"20250521_Internetes-csalok-aldozataul-esett-Zalatnay-Sarolta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afe47a14-47cd-4628-8a3a-947854be8907.jpg","index":0,"item":"cde04ded-175e-406c-a50c-527abfc56650","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Internetes-csalok-aldozataul-esett-Zalatnay-Sarolta","timestamp":"2025. május. 21. 13:30","title":"Internetes csalók áldozatául esett Zalatnay Sarolta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e6c2a61-4adc-40de-af3c-aba21f53d249","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Bod Péter Ákos volt jegybankelnök szerint a világ átrendeződik, az Európai Unió pedig a gazdasági töredezettség csökkentésére törekszik, de vannak különutas tagállamok, akik szembefordultak ezzel. Donald Trump szerinte téveszmékben hisz, a terve kizárt, hogy működjön, de a vámemelés már előtte is benne volt a levegőben.","shortLead":"Bod Péter Ákos volt jegybankelnök szerint a világ átrendeződik, az Európai Unió pedig a gazdasági töredezettség...","id":"20250522_vig-alapkezelo-konferencia-bod-peter-akos-usa-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e6c2a61-4adc-40de-af3c-aba21f53d249.jpg","index":0,"item":"002edd07-e927-4d80-86f4-383e9c6c66a9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_vig-alapkezelo-konferencia-bod-peter-akos-usa-eu","timestamp":"2025. május. 22. 12:26","title":"Bod Péter Ákos: A magyar államháztartás kaotikus, a tervezés teljesen komolytalan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b400b97-a2ba-40da-a34b-4e647b11f1f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A bevált módszer most nem járt sikerrel.","shortLead":"A bevált módszer most nem járt sikerrel.","id":"20250520_macska-drog-csempeszet-costa-rica-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b400b97-a2ba-40da-a34b-4e647b11f1f2.jpg","index":0,"item":"62a0bac7-2e19-4884-8b4c-2b3ef0a23eca","keywords":null,"link":"/elet/20250520_macska-drog-csempeszet-costa-rica-video","timestamp":"2025. május. 20. 15:17","title":"Drogcsempész macskát csíptek fülön egy Costa Rica-i börtönnél – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c5fe803-c790-492a-8fa3-d62d6bb5af64","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendőrség már vizsgálódik.","shortLead":"A rendőrség már vizsgálódik.","id":"20250522_olaszorszag-parma-park-rendorseg-magzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c5fe803-c790-492a-8fa3-d62d6bb5af64.jpg","index":0,"item":"f9115487-8226-4e3c-a758-eb4670646282","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_olaszorszag-parma-park-rendorseg-magzat","timestamp":"2025. május. 22. 13:53","title":"Halott magzatot találtak Pármában egy park járdáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.
HVG
"A program félidejénél járhattunk, de még mindig képtelenek voltunk határérték alá szorítani a nitrogén-oxidok kibocsátását. Kutatóink erősködésére néhány héttel elhalasztottam a kudarc bejelentését, és ők az utolsó pillanatban kiizzadták a megoldást" - érzékeltette a BMW első, szériában gyártható hidrogénautójának születési nehézségeit Michael Meurer, a 2001-ben kezdett fejlesztés irányítója. A müncheni autógyárban nem árulták el, mennyibe került a benzines 760i típus átalakítása, de annyit tudni lehet, hogy a 1970-es évek végén kezdett ez irányú fejlesztésekre máig több százmillió eurót költöttek. Így a listaáron, adókkal együtt idehaza több mint 33 millió forintba kerülő 760-as Berlinben bemutatott hidrogénes változatának - konkurensei többségéhez hasonlóan - nincs is kereskedelmi ára. Ez ideig negyven hidrogénes példányt gyártottak, jövő tavaszra száz lesz belőlük, amelyeket nem el-, hanem kölcsönadnak majd ismert embereknek, döntéshozóknak, félévente mindig másnak. Azok többsége megengedhetné magának a vásárlást is - ebben a jármű-kategóriában már csekély az árrugalmasság, magyarázták a BMW szakemberei -, de a cégnél inkább a népszerűsítést tartják fontosnak. Hasonló módszerekkel helyezi ki jövő ősszel száz Chevrolet Equinox hidrogénautóját az amerikai General Motors (GM).
A vezetés élvezetéről sem kell lemondani a hidrogénautóval - hangsúlyozzák a cég fejlesztő szakemberei. A benzinnél fajlagosan több energiát tartalmazó hidrogénnel valóban sportosabban "húzza ki" az automata váltó a több mint 2 tonnás járművet. (A végsebességet csak azért korlátozzák óránként 230 kilométerben, mert a gumiabroncsokat a 220 kilós hidrogéntartály többletsúlya is erősen igénybe veszi.) Hasonló elvet követ a GM is: a hidrogénnel üzemanyagcellát működtető és az azzal termelt árammal hajtott, a Cadillac SRX-hez közel álló Sequel tíz másodperc alatt eléri a 90 kilométeres óránkénti sebességet. Ez alig marad el a BMW hidrogénautójától, amely fél másodperccel rövidebb idő alatt gyorsul 100 kilométerre.
Pedig ez utóbbiban - épp a dinamikus gyorsuláshoz szokott BMW-vevők igényeihez igazodva - nem cellában, hanem közvetlenül a robbanómotorban ég el a hidrogén. Ehhez a fejlesztők még azt is megoldották, hogy a gázt mínusz 253 Celsius-fokon, folyékony állapotban tárolják. Állításuk szerint így nagyobb energiamennyiséget lehet egyszerre tankolni, mintha nagy nyomáson, gázhalmazállapotban töltenék be az üzemanyagot. Ennek ellentmondani látszik, hogy a japán Honda FCX márkája saját gyártású cellával és 156 liternyi, 350 atmoszférás sűrített gázzal 430 kilométert képes megtenni, míg a 165 litert tartalmazó, az űrtechnikában alkalmazott szigeteléssel ellátott BMW-tartályban levő 7,8 kilogrammnyi hidrogén csak körülbelül 200 kilométer megtételére elegendő. Igaz, a vezető beavatkozása nélkül benzinre váltó motorral további 500 kilométerre futja. A különbség érthető: az eredetileg kétszemélyesnek indult, 2008-tól kereskedelmi forgalomba kerülő hidrogénes Honda csak 109 lóerős kis középkategóriás autó, amelynél az automata váltós, 12 hengeres, 260 lóerős - de ugyancsak négyszemélyes - BMW-óriás nyilvánvalóan többet fogyaszt. Berlin két kútjánál egyébként a benzint sújtó különadóktól mentesítve kilogrammonként 8 eurós bevezető áron mérik a hidrogént, ennyiből a BMW-vel 25-30 kilométerre futja, vagyis 100 kilométerenként átszámítva több mint 7 ezer forint a tankolás.
"A következő generációt egész más elvek szerint fogjuk fejleszteni" - mondta Meurer. Eddig ugyanis egy meglevő típust alakítottak át, helyet keresve a hidrogéntanknak, ami a BMW esetében alaposan leszűkítette a csomagteret. A megoldást részben kényszer szülte: egyrészt a többi típus motorja nem volt alkalmas a hidrogéntechnika befogadására, másrészt a marketingesek véleménye szerint egy csúcsmárkával könnyebb eljutni a véleményformálókhoz. "Legközelebb a hidrogéntartályt vesszük adottságnak, s köré építjük a feltehetően kisebb kategóriájú autót" - jósolja a szakember. Feltéve, hogy az úgynevezett abszolút fagyponthoz közeli hidrogénnel való üzem beválik. A tankolás után 17 órával ugyanis a cseppfolyós anyag a mégoly tökéletes szigetelés ellenére párologni kezd, és ha a motor ennél tovább áll, akkor a túlnyomás elkerülésére egy katalizátoron keresztül ki kell engedni a gázt, hogy az oxidálódva ártalmatlan vízcseppé alakuljon. Így viszont egy félig töltött tank kilenc nap alatt majdnem teljesen kiürül. "Felméréseink szerint ügyfeleink szinte mindennap használják a kocsit" - ütötték el a problémát a cég szakemberei.
A kutatások persze segíthetnek ezen a gondon is. Mint ahogy a sűrített gázos tárolás tartalékai sem merültek ki: az üzemanyagcellás Chevrolet Equinox például egy tankolással már 500 kilométert is megtehet. Legalább ennyi fejtörést okoz azonban magának a tankolásnak a megszervezése, hiszen míg a biodízelt vagy az etanollal kevert benzint a megszokott töltőállomásokon kínálják, egy hidrogénkútfej a hozzá tartozó termelési-szállítási infrastruktúrával több százezer euróba is belekerülhet. A Ford tág határok között mozgó becslése szerint 3-15 milliárd, a GM szerint 2 milliárd dollárba kerülne az amerikai benzinkutak egytizedének hidrogénfejes kiegészítése.
Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója két éve meghirdetett hidrogénautópálya-programjában 2010-re 150-200 töltőállomás szerepel - 23 már működik is -, amelyek beruházási költségét a megvalósításra összefogott 31 cég (amerikai és külföldi autógyártók, olajmultik, technológiai fejlesztő cégek) legfeljebb 200 millió dollárra becsüli. A BMW-nél úgy vélik, a jelenleg 14 hidrogénkúttal rendelkező Németország 16 ezer töltőállomása közül 2 ezret kellene átépíteni, ez - ugyancsak a szükséges termelőkapacitással együtt - 23-40 milliárd eurót igényelne. Ez utóbbit akkor, ha a ma még drágább módszerrel, a víz bontásával, megújuló energiával termelt árammal nyernék ki a hidrogént. Ám ez ma még nem jellemző: az olajkonszernek egyelőre szinte kizárólag az olcsóbb módszerrel, biogázból, földgázból vagy kőolajból állítják elő a hidrogént, amelynek cseppfolyósítására-hűtésére a benne rejlő energia mintegy egyharmadát kell felhasználni. Vagyis a prognózisok szerint 2015-2020-ra mintegy 50 ezer dolláros árral beköszöntő hidrogénautó-korszak hajnalán egyelőre csak álmodni lehet a természetes folyamatot utánzó körforgásról, mikor majd a vízből nyert hidrogén-üzemanyag vízgőzzé válik.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A Ford amerikai autógyártó cég hétfőn bejelentette, hogy az év végéig forgalomba hozza új, hidrogénnel működő motorjait, amelyeket mikrobuszokba szerelnek majd.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.
A Japánban már megismert, hidrogénnel és benzinnel egyaránt működő hibrid Mazda RX-8 RE sportautó augusztus 22-én Európának is bemutatja, hol tart a japán gyártó a környezetkímélő fejlesztésekben.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe, amelytől a honvédség is rendelt már. Habony Árpád tulajdonrésze egykor Szalay-Bobrovniczky Kristófé volt.