Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865","c_author":"Mészáros Márton","category":"360","description":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról. A Belügyminisztérium nem siet a magyarázattal.","shortLead":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban...","id":"20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865.jpg","index":0,"item":"f253fd14-5aa4-4001-989a-636be057e7e8","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","timestamp":"2025. március. 10. 09:30","title":"„Az ülőmunka az új dohányzás”, de az államot újabban nem érdekli dolgozói egészsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e támogatni, hogy Ukrajna csatlakozzon az Európai Unióhoz. Hétfő reggelre már az eredményeket is be tudjuk mutatni.","shortLead":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e...","id":"20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482.jpg","index":0,"item":"968065aa-2592-4502-8a95-c2d9a9ce01f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 17:18","title":"Milliárdokat spórolunk az országnak, megmondjuk, mi a magyarok véleménye Ukrajna EU-tagságáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde0630a-b726-4a5b-928a-59fa4b274cd8","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"Hogyan állnak manapság a magyarok a befektetésekkel? Melyek a legnépszerűbb eszközosztályok és miért? Hogyan épül fel egy olyan banki szolgáltatás, melynek célja a prémium ügyfélkör számára kiemelt figyelmet és személyre szabott lehetőségeket biztosítson? És mitől lesz igazán értékes ez a mindennapokban? Vasas Norberttel, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetőjével beszélgettünk.","shortLead":"Hogyan állnak manapság a magyarok a befektetésekkel? Melyek a legnépszerűbb eszközosztályok és miért? Hogyan épül fel...","id":"20250310_Megtakaritas-befektetes-CIB-Bank-Magnifica-interju-Vasas-Nortbert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde0630a-b726-4a5b-928a-59fa4b274cd8.jpg","index":0,"item":"337d1718-bcad-4fc6-8374-67a1d8dd0082","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250310_Megtakaritas-befektetes-CIB-Bank-Magnifica-interju-Vasas-Nortbert","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"Egyre többen tesznek félre, de még mindig kevesen merik azt befektetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13f239e2-dc1d-410f-82bb-5bf3cc612e79","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vasárnap viszont nagyon különleges lehet a naplemente. ","shortLead":"Vasárnap viszont nagyon különleges lehet a naplemente. ","id":"20250308_saras-eso-afrikai-homok-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13f239e2-dc1d-410f-82bb-5bf3cc612e79.jpg","index":0,"item":"88832411-4568-4d89-8812-119c3ef2e974","keywords":null,"link":"/elet/20250308_saras-eso-afrikai-homok-idojaras","timestamp":"2025. március. 08. 21:53","title":"Jön az afrikai homok, jövő héten saras eső is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A három tekintélyuralmi nagyhatalom vezetői közti fura jó viszony dermesztő hatással van a világra – írja Simon Tisdall a The Guardianben.","shortLead":"A három tekintélyuralmi nagyhatalom vezetői közti fura jó viszony dermesztő hatással van a világra – írja Simon Tisdall...","id":"20250310_Simon-Tisdall-Putyin-lakajakent-Trump-nem-kap-Nobel-bekedijat-de-egy-Lenin-rend-meg-leeshet-neki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26.jpg","index":0,"item":"b5e07a72-d24f-4448-8e79-9ba86515472d","keywords":null,"link":"/360/20250310_Simon-Tisdall-Putyin-lakajakent-Trump-nem-kap-Nobel-bekedijat-de-egy-Lenin-rend-meg-leeshet-neki","timestamp":"2025. március. 10. 07:16","title":"The Guardian-kommentár: Putyin lakájaként Trump nem kap Nobel-békedíjat, de egy Lenin-rend még leeshet neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat illetően. ","shortLead":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat...","id":"20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"b1d6548b-35a0-4e5d-a0b7-17d9bb05b34a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","timestamp":"2025. március. 08. 18:57","title":"Szombaton szabadon távozott a fogdából Dél-Korea felfüggesztett elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","shortLead":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","id":"20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308.jpg","index":0,"item":"e9836d26-33da-4330-aa00-0c911843966a","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","timestamp":"2025. március. 08. 20:32","title":"RTL: Nemi erőszak gyanúja miatt nyomoznak egy gacsályi bentlakásos intézetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.
HVG
"A program félidejénél járhattunk, de még mindig képtelenek voltunk határérték alá szorítani a nitrogén-oxidok kibocsátását. Kutatóink erősködésére néhány héttel elhalasztottam a kudarc bejelentését, és ők az utolsó pillanatban kiizzadták a megoldást" - érzékeltette a BMW első, szériában gyártható hidrogénautójának születési nehézségeit Michael Meurer, a 2001-ben kezdett fejlesztés irányítója. A müncheni autógyárban nem árulták el, mennyibe került a benzines 760i típus átalakítása, de annyit tudni lehet, hogy a 1970-es évek végén kezdett ez irányú fejlesztésekre máig több százmillió eurót költöttek. Így a listaáron, adókkal együtt idehaza több mint 33 millió forintba kerülő 760-as Berlinben bemutatott hidrogénes változatának - konkurensei többségéhez hasonlóan - nincs is kereskedelmi ára. Ez ideig negyven hidrogénes példányt gyártottak, jövő tavaszra száz lesz belőlük, amelyeket nem el-, hanem kölcsönadnak majd ismert embereknek, döntéshozóknak, félévente mindig másnak. Azok többsége megengedhetné magának a vásárlást is - ebben a jármű-kategóriában már csekély az árrugalmasság, magyarázták a BMW szakemberei -, de a cégnél inkább a népszerűsítést tartják fontosnak. Hasonló módszerekkel helyezi ki jövő ősszel száz Chevrolet Equinox hidrogénautóját az amerikai General Motors (GM).
A vezetés élvezetéről sem kell lemondani a hidrogénautóval - hangsúlyozzák a cég fejlesztő szakemberei. A benzinnél fajlagosan több energiát tartalmazó hidrogénnel valóban sportosabban "húzza ki" az automata váltó a több mint 2 tonnás járművet. (A végsebességet csak azért korlátozzák óránként 230 kilométerben, mert a gumiabroncsokat a 220 kilós hidrogéntartály többletsúlya is erősen igénybe veszi.) Hasonló elvet követ a GM is: a hidrogénnel üzemanyagcellát működtető és az azzal termelt árammal hajtott, a Cadillac SRX-hez közel álló Sequel tíz másodperc alatt eléri a 90 kilométeres óránkénti sebességet. Ez alig marad el a BMW hidrogénautójától, amely fél másodperccel rövidebb idő alatt gyorsul 100 kilométerre.
Pedig ez utóbbiban - épp a dinamikus gyorsuláshoz szokott BMW-vevők igényeihez igazodva - nem cellában, hanem közvetlenül a robbanómotorban ég el a hidrogén. Ehhez a fejlesztők még azt is megoldották, hogy a gázt mínusz 253 Celsius-fokon, folyékony állapotban tárolják. Állításuk szerint így nagyobb energiamennyiséget lehet egyszerre tankolni, mintha nagy nyomáson, gázhalmazállapotban töltenék be az üzemanyagot. Ennek ellentmondani látszik, hogy a japán Honda FCX márkája saját gyártású cellával és 156 liternyi, 350 atmoszférás sűrített gázzal 430 kilométert képes megtenni, míg a 165 litert tartalmazó, az űrtechnikában alkalmazott szigeteléssel ellátott BMW-tartályban levő 7,8 kilogrammnyi hidrogén csak körülbelül 200 kilométer megtételére elegendő. Igaz, a vezető beavatkozása nélkül benzinre váltó motorral további 500 kilométerre futja. A különbség érthető: az eredetileg kétszemélyesnek indult, 2008-tól kereskedelmi forgalomba kerülő hidrogénes Honda csak 109 lóerős kis középkategóriás autó, amelynél az automata váltós, 12 hengeres, 260 lóerős - de ugyancsak négyszemélyes - BMW-óriás nyilvánvalóan többet fogyaszt. Berlin két kútjánál egyébként a benzint sújtó különadóktól mentesítve kilogrammonként 8 eurós bevezető áron mérik a hidrogént, ennyiből a BMW-vel 25-30 kilométerre futja, vagyis 100 kilométerenként átszámítva több mint 7 ezer forint a tankolás.
"A következő generációt egész más elvek szerint fogjuk fejleszteni" - mondta Meurer. Eddig ugyanis egy meglevő típust alakítottak át, helyet keresve a hidrogéntanknak, ami a BMW esetében alaposan leszűkítette a csomagteret. A megoldást részben kényszer szülte: egyrészt a többi típus motorja nem volt alkalmas a hidrogéntechnika befogadására, másrészt a marketingesek véleménye szerint egy csúcsmárkával könnyebb eljutni a véleményformálókhoz. "Legközelebb a hidrogéntartályt vesszük adottságnak, s köré építjük a feltehetően kisebb kategóriájú autót" - jósolja a szakember. Feltéve, hogy az úgynevezett abszolút fagyponthoz közeli hidrogénnel való üzem beválik. A tankolás után 17 órával ugyanis a cseppfolyós anyag a mégoly tökéletes szigetelés ellenére párologni kezd, és ha a motor ennél tovább áll, akkor a túlnyomás elkerülésére egy katalizátoron keresztül ki kell engedni a gázt, hogy az oxidálódva ártalmatlan vízcseppé alakuljon. Így viszont egy félig töltött tank kilenc nap alatt majdnem teljesen kiürül. "Felméréseink szerint ügyfeleink szinte mindennap használják a kocsit" - ütötték el a problémát a cég szakemberei.
A kutatások persze segíthetnek ezen a gondon is. Mint ahogy a sűrített gázos tárolás tartalékai sem merültek ki: az üzemanyagcellás Chevrolet Equinox például egy tankolással már 500 kilométert is megtehet. Legalább ennyi fejtörést okoz azonban magának a tankolásnak a megszervezése, hiszen míg a biodízelt vagy az etanollal kevert benzint a megszokott töltőállomásokon kínálják, egy hidrogénkútfej a hozzá tartozó termelési-szállítási infrastruktúrával több százezer euróba is belekerülhet. A Ford tág határok között mozgó becslése szerint 3-15 milliárd, a GM szerint 2 milliárd dollárba kerülne az amerikai benzinkutak egytizedének hidrogénfejes kiegészítése.
Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója két éve meghirdetett hidrogénautópálya-programjában 2010-re 150-200 töltőállomás szerepel - 23 már működik is -, amelyek beruházási költségét a megvalósításra összefogott 31 cég (amerikai és külföldi autógyártók, olajmultik, technológiai fejlesztő cégek) legfeljebb 200 millió dollárra becsüli. A BMW-nél úgy vélik, a jelenleg 14 hidrogénkúttal rendelkező Németország 16 ezer töltőállomása közül 2 ezret kellene átépíteni, ez - ugyancsak a szükséges termelőkapacitással együtt - 23-40 milliárd eurót igényelne. Ez utóbbit akkor, ha a ma még drágább módszerrel, a víz bontásával, megújuló energiával termelt árammal nyernék ki a hidrogént. Ám ez ma még nem jellemző: az olajkonszernek egyelőre szinte kizárólag az olcsóbb módszerrel, biogázból, földgázból vagy kőolajból állítják elő a hidrogént, amelynek cseppfolyósítására-hűtésére a benne rejlő energia mintegy egyharmadát kell felhasználni. Vagyis a prognózisok szerint 2015-2020-ra mintegy 50 ezer dolláros árral beköszöntő hidrogénautó-korszak hajnalán egyelőre csak álmodni lehet a természetes folyamatot utánzó körforgásról, mikor majd a vízből nyert hidrogén-üzemanyag vízgőzzé válik.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A Ford amerikai autógyártó cég hétfőn bejelentette, hogy az év végéig forgalomba hozza új, hidrogénnel működő motorjait, amelyeket mikrobuszokba szerelnek majd.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.
A Japánban már megismert, hidrogénnel és benzinnel egyaránt működő hibrid Mazda RX-8 RE sportautó augusztus 22-én Európának is bemutatja, hol tart a japán gyártó a környezetkímélő fejlesztésekben.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.