szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1.

1. Véna kell hozzá

A Hitachi-ajtózár az autótulajdonost az ujjerezete alapján azonosítja. A személyi számítógépeknél ismert biztonsági rendszer csupán az ujjak tenyér felőli oldalát vizsgálja. Mivel azonban az ajtókilincs megmarkolásakor az erezet deformálódik, a Hitachi szerkezete az ujjak külső, köröm felőli oldalát is letapogatja

 

Bioetanollal működő Ford Focus Genfben

2. Etilalkohollal gyorsabban megy az autó

Ha E85-tel tankoljuk meg a többféle üzemanyaggal hajtható (flex fuel) járművet, a gázpedálra lépve jól érzékelhető a különbség. A 95-ös oktánszámú ólmozatlan benzinnel szemben az E85-ös keverék 85 százalék etanolt és 15 százalék benzint tartalmaz, az oktánszám pedig 105. A többféle üzemanyaggal hajtható autók motorjában található komputer érzékeli az üzemanyag oktánszámát, és annak megfelelően állítja be a motort. A Saab és a Ford rendelésre ad el ilyen autókat, a tankolásuk Magyaroszágon egyelőre nem megoldott. 

Lexus
Lexus

3. Magától parkol

A Lexus LS 460 maga parkol be. Miközben lassan cirkálunk a parkolóban, az első lökhárítón található érzékelők üres hely után kutatnak. Rükvercbe kapcsolva egy monitoron megjelenik a célba vett parkolóhely. Egy gombnyomás után engedjük fel a féket, és a jármű automatikusan befordul a szabad parkolóba. Hasonló a VW Touran és a Citroen rendszere is.  

4. Tartalmas tartalom

A Chrysler a Sebring szedán változatához és néhány más járművéhez kínálja a MyGIG-rendszert, amelynek 20 megabyte-os merevlemeze alkalmas zeneszámok, képek és navigációs szoftver tárolására. A gyártó szerint 1600 mp3-as dal még a felét sem viszi el a kapacitásnak. A négymilliós adatbázisból dolgozó Gracenote keresőmotor révén a szokásos „Disc 1, Track 1” információknál  jóval több adat (előadó, album címe, stb.) is megtudható egy adott dalról. 

Erejéhez képest takarékos a VW TSI-motorja

5. Üzemanyag-hatékony zsebrakéta

Az 1,4 literes Volkswagen Golf GT álló helyzetből 100 mérföld/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsul fel, miközben nem fogyaszt többet az átlagosnál. A TSI-motorban kompresszor segíti a turbó munkáját. Gyártják 140 és 170 lóerős változatban is. Az új Golf kombinál  szeptembertől 122 lovas turbós változat is elérhető lesz az 1,4-es TSI-ből. 

6. A jövő lapos eleme

 lítiumionos akkumulátorok négyszer jobbak, mint a nikkel-metálosak, így várhatóan átveszik a helyet a hibrid autókban. A Toyota 2009-ben mutatja be őket a Priusokban. 

7. Drótnélküli élvezetek

Aki órákat tölt azzal, hogy kedvenc zenéi lejátszólistáját összeállítsa iPodján vagy zenelejátszóján, a kocsijában is nagy eséllyel megteheti ezt, mert ma már 30 gyártó terméke képes Bluetooth kapcsolatra. Emellett hangvezérelt eszközök is zökkenőmentesen működnek anélkül, hogy a sofőrnek bármelyik gombot be kellene nyomnia. 

8. Furfangos tárolás

A két és fél méter hosszú új Smart ForTwo nem az az autó, amelyben elpazarolták a teret. Mégis van benne olyan leleményesen lehajtható hátsó ajtó, amely elsősegélydobozt, elakadásjelzőt, tartalék izzókat, zseblámpát, jégkaparót, UV-zöld mellényt tartalmazó rekeszt rejt magában. Mindemellett még egy esernyő is elfér ott. 

9. A beszédfelismerés kora

Végre beérett a beszédfelismerés. Egyes Acura járművekben a légkondi, a rádió, a telefon és a navigációs rendszer úgy is működtethető, hogy a szem az úton marad. Például az Alpine Electronics rendszere megtanítható egyértelmű parancsok felismerésére. Mondjuk belemondjuk azt, hogy „kérem a legközelebbi thai éttermet” amire felhívja nekünk az éttermet telefonon, és mi lefoglalhatjuk az asztalt. 

10. Lassít a jelre

A Toyota olyan rendszert fejleszt, amely egy kamera segítségével képes felismerni az iskolát jelző közlekedési táblákat. Ekkor a rendszer a száguldó autót automatikusan a megengedett sebességre lassítja le . 

[[ Oldaltörés: 1 ]]


11. Csúcsra járva

Meredek szakaszon haladva a változó erősségű emelkedők jelentik az igazi off-road kihívást. A Land Roverek Gradient Release Control (GRC, visszagurulás-gátló) újítása segít a vezetőnek abban, hogy biztonságosan megtartsa az autót a koptatókon, iránytól függetlenül, miután a sofőr levette a lábát a fékről. Ennek révén a vezető kényelmesen benyomhatja a gázpedált – ahelyett, hogy beletaposna. A Continental Automotive Systems által kifejlesztett GRC legelőszőr 2008-ban jelenik meg.

 

12. A nyomás adja a hatást

Megváltoztatva egy motor sűrítési arányát, a fogyasztás mérsékelhető, a kibocsátás pedig anélkül csökkenthető, hogy a teljesítményre hatással volna. A Michigan-i Auburn Hills-ben található FEV Engine Technology Co. a változtatható sűrítési arányú motorok úttörője. A FEV-rendszer segítségével elektronikus vezérléssel, közvetlenül a főtengelyen állítható - csökkenthető illetve növelhető - a kompresszió. A tartósságot mérő teszteken a legtöbb autó kiválóan működött.

 

Bang&Olufsen magassugárzók az Audiban

13. Előugró magassugárzók

Az Audi S8, S5 és hamarosan a Q7 is opcionálisan választható Bang & Olufsen hangrendszere arra készteti sofőrjét, hogy jóval azután is az autóban maradjon, hogy a hatalmas motor elhalkult. Az otthoni elektronikai berendezéseiről híres dán vállalat az Audi révén kimerészkedett az autók világába. Az autó indítását követően a tetőoszlopok tövénél, mintegy varázsszerűen kiemelkednek a műszerfalból a magassugárzók. Az utastérben ezen kívül további tizenkét aktív hangszóró található, beleértve egy mélynyomót is. Erejét a rendszer egy 1000 watt feletti összteljesítményű erősítőtől kapja. A rendszer nem olcsó, mintegy 1,2-1,5 millió forintba kerül.

 

14. Modern megmunkálás

Mivel a hengerfejeket túl drága precízen megmunkálni, így a tömegtermelésű alkatrészek 1,2 milliméter tűréshatára általánosan elfogadott. Azonban a Linamar Corporation öttengelyes kontúrmarójával jóval kisebb játék alakítható ki, így az égéstér, a beszívó és a kipufogó nyílások tűréshatára 0,004 milliméterre csökkenthető. Az eljárás költsége pedig töredéke annak a 2500 dollárnak, amelyet a hengerfejek sorozaton kívüli marásáért elkérnek. A Linamar rendszerével elsőként az LS7 V-8 motort készítették, amely a 2006-os Chevrolet Corvette ZO6-ba került.

 

 

A BMW hármas kabriója

15. Csomagtartó kabrióban

Az új BMW 3-as kabriójában egy hatalmas problémát oldottak meg, amellyel a legtöbb levehető tetejű jármű küzd, ez pedig a csomagtér hiánya. Mikor a tető visszacsukódik, az olyan autókban, mint a Mercedes-Benz SLK vagy a Pontiac G6, apró rakománytér marad hátra. A német Edscha Convertible Roof Systems révén a BMW kocsifedele három, lapos rétegben hajlik össze, nagy teret hagyva a poggyászoknak, vagy a nagyobb csomagoknak. A Mazda MX-5-nek szintén összehajtható tetőrendszere van, amely nem emészti fel a csomagteret.

 

 

16. Tévézés a hátsó ülésről

Ha a gyerekek már nagyon unják az ezerszer lejátszott öreg DVD-ket, a megoldás már úton van. A Chrysler a legutóbbi New York-i autóshow-n mutatta be a Sirius Back Seat TV rendszerét, mely legelőször 2008-ban, a Chrysler Town & Country és Dodge Grand Caravan mikrobuszokban debütál. A SiriusConnect SC-V1 Audio/Video Tuner révén nincs szükség például parabola antennára a tévéadások fogásához. A hátul ülők a fejtámlákba épített képernyőkön látják a műsort utazás közben, az elölülők a műszerfal fedélzeti számítógép-kijelzőjén, de ők csakis álló helyzetben. A Chrysler és a Sirius egyébként kifejezetten gyerekre szabott tévécsatornákat kínál a rendszerhez.

 

17. Kisebb súrlódás, jobb futás

A motorok az üzemanyag égetésből származó energia körülbelül hat százalékát vesztik el amiatt, hogy az alkatrészek egymásnak dörzsölődnek. A Nissan 350Z erőgépe 25 százalékkal csökkenti a súrlódást, ily módon három százalékkal megdobja az üzemanyag hatékonyságot – köszönhetően hidrogénmentes, gyémántszerű szénbevonatának, valamint a többek között a dugattyúgyűrűket, szelepemelőket, és más részeket kenő speciális motorolajának. A különleges bevonat és olaj révén így egy simább filmréteg képződik az alkatrészek között.

 

18. Aktív összkerék-hajtás

BorgWarner mérnökeinek sikerült házasítaniuk az összkerék-meghajtást a modern biztonsági rendszerekkel - beleértve az elektronikus menetstabilizátort is - hogy egy elektronikusan vezérelt nyomatékegységet hozzanak létre, amely aktívan kezeli a hajtást. A rendszer egyszerre növeli a teljesítményt és a biztonságot nagy sebességnél és csúszós felületen.

 

19. Hol a pohártartó?

Éjszaka vezetve, gőzölgő kávét tartalmazó pohárral a kézben, számtalan alkalommal vakon kell keresni a pohártartót. A Dodge Caliber-ben a pohártartók helyét egy azúrkéken világító gyűrűk jelzik a pontosabb landolás érdekében. A Chrysler Sebring szedán, a Dodge Avenger szedán, és a Sebring kabrió kocsikban található pohártartó a központi konzolban kapott helyet, így képes az italokat hűteni, vagy éppen melegen tartani. Ez a funkció egyébként egyre több járműben jelenik meg. A Chrysler csoport nemes egyszerűséggel Chill Zone-nak nevezte el azt a hűtött tároló rekeszt, amely számos modelljében már alapfelszerelés. A tároló az anyós ülésnél, a műszerfal felöli részen található, és nagyjából négy, 3,33 dl-es dobozos ital fér bele. A rekesz egyik végénél található nyíláson bejutva a légkondicionáló hideg levegője hűti az italokat. Más márkák a kesztyűtartót vagy a multifunkciós könyöktámasz rekeszét hűtik. Kivéve azt az autót (VW Phaeton), amiben eleve van frigó

 

20. Csendes lázadás

A nagy nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendező rendszerével, speciális dugattyúival és kis tömegével, a 3,6 literes V6 - mely az ősszel megjelenő ráncfelvarrt 2008 Cadillac CTS-ben debütál – a General Motors egyik legfejlettebb motorja. Háromszáz lóerejével a legcsendesebb is. Az üzemanyag fecskendők végén található tömítésnek köszönhetően az injektorok zajszintje lecsökkent.

 

 

[[ Oldaltörés: 3 ]]

21. Kell a jó hegesztés

A járműgyártásban, elsősorban az autóipari karosszériagyártásban a legtöbbet alkalmazott kötési mód ma is, mint korábban a ponthegesztés. A Dacia alacsonyan automatizált üzemében, a román Pitesti-ben mindezt manuálisan végzik. A legnagyobb gond a kézi ponthegesztéssel, hogy nem ad egyenletes felületet, a rontott félhold alakú hegesztővarrat pedig gyenge. A Pitesti-ben alkalmazott hegesztőpisztolyok hosszú, vékony hegyük révén beférnek közvetlenül a nyílásokba, így a hegesztés nem csak hogy a megfelelő pontban történik meg, ami tartósságot eredményez, hanem lapos, tökéletes felülettel jár.

 

Lexus LS 600hL

22. Lássuk a fényt

A Lexus LS 600hL tompított fényszórójában elsőként alkalmaztak LED-technológiát - a tokiói Koito Manufacturingnak köszönhetően. A LED alig nagyobb mint egy pénzérme, jóval hatékonyabbak, mint a hagyományos körték, vagy a halogén izzók. Minden fényszóróburában található fürt kilenc LED-et tartalmaz: három a tompított fényszóróhoz, kettő a helyzetjelzőhöz, kettő az irányjelzőhöz és kettő a reflektorhoz. Ebből az öt tompított lámpa csupán 58 wattot igényel, és kitart a jármű élettartamáig. Az Audi R8-as sportkocsija lesz az első európai jármű LED-es első fényszórókkal. A hátsó lámpatestekben az Audi mellett a BMW és a Mercedes is használja a technológiát.

 

23. Figyeli, hogy figyelünk

A Lexus LS 600hL kormányoszlopán található monitor nemcsak azt ellenőrzi, hogy a vezető álmos-e, hanem azt is, hogy mennyire figyel az útra. A japán Aisin Seiki által fejlesztett rendszer hat infravörös érzékelőt tartalmaz, melyek még a sötétben is működnek. Ha az érzékelők fenyegető problémát észlelnek, miközben a monitor azt állapítja meg, hogy a vezető nem figyel az útra, a rendszer beriaszt, és figyelmeztetésként enyhén lefékez.

 

Az elektromos Tesla roadster

24. Ki mondta, hogy az elektromos autók ideje lejárt?

Poroljuk le a Lotus Elise vázát, töltsük meg a repülőgépmérnökök kiselejtezett elektrotechnikai tudásával, tankoljuk fel a szilícium völgy kockázati tőkéjével, és gyártsunk autókat Albequerque-ben. Az elektromos autókat gyártó Tesla Motors a kétszemélyes nyitott sportkocsikból százat már eladott, 100 ezer dolláros áron, a következő pedig a szedán lesz.

 

25. Előny a csonkban

A Lotus hengerfejbe épített kipufogócsonkkal csökkenti a motor tömegét, előállítási költségét, összeszerelési idejét, a működési zajt és vibrációt, valamint 20 százalékkal gyorsabban kerül üzemi hőmérsékletre a katalizátor. Mindemellett a szélvédő párátlanítása is gyorsabban megy, valamint maradandóan javul a katalitikus tevékenység már alacsony hőmérsékleten.

 

26. Kíméljük a levegőt

Bár az autógyárak tudnak környezetbarát kocsikat összerakni, a sofőrök magatartása a tiszta levegő kulcsa. Így jön a képbe az ecométer. A Nissan kutatói szerint beszerelve egy fogyasztásmérőt a műszerfalba, hatékonyan befolyásolja a vezetők üzemanyag-gazdaságosságát. Az eredmény: 7 százalékkal csökkent kibocsátás. Régi autóknál nagy divat volt, a Fiat Ritmóban is volt például ilyen ecométer.

 

Piezo-befecskendezés

27. Az isteni piezo

A dízelmotorok piezoelektromos közvetlen befecskendezője (PDI) egyenletesebb és csendesebb működést eredményez, mint a hagyományos, elektromechanikus injektorok. A Siemens VDO és a Bosch Automotive dobta piacra az első piezo befecskendezőket. A Siemens-é az új, 6,4 literes twin-turbo motorral rendelkező Ford Super Duty pickup-ba került, míg a Bosch piezo-ja a dízel meghajtású Jeep Grand Cherokee és Mercedes-Benz E320 járművekben található. A Siemens benzines piezo injektorai az új BMW 335i-ben kaptak helyet.

 

28. Hömpölygés mérő

A legtöbb autógyártónak van kipörgésgátló rendszere, ám a Volvo karosszéria dőlését mérő szabályozó berendezése merész nevet kapott. A Continental Automotive Systems fejlesztésű Roll Stability Control giroszkóp segítségével határozza meg a borulásveszély mértékét. Mikor úgy érzékeli, hogy ez hamarosan bekövetkezik, visszaveszi a motor forgatónyomatékát, és működésbe hozza a fékrendszert egy vagy több keréken.

 

29. Nyomaték az úton

A Honda Super Handling All-Wheel Drive-nak nevezett összkerékhajtása kiválóan kezeli a nyomatékot. Nem csak az első és hátsó tengely között osztja meg azt, hanem azonos tengely jobb és bal kereke között is. A Honda szerint a megoldás csökkenti az alul- és túlkormányozottságot száraz útviszonyok között. Az Acura RL-ben és az MDX-ben találkozhatunk vele.

 

A Jaguar C-XF belseje

30. Kékfény

A Detroit-i autóshow-n debütál a Jaguar C-XF koncepcióautója, aminek központi konzolján rubinhoz hasonló „power” feliratú indítógomb pulzál szívdobogásszerűen. Ezt benyomva felfedi magát a sebességváltó kar, gyújtást ráadva pedig kék fénysugár villan fel a kabinban a műszereknél és a hűtőrácsnál, jelezve, hogy az autó startra kész.

 

 

31. Hagyjuk, hogy a gravitáció tegye a dolgát

 

A legtöbb autóban az üzemanyagcellák vízszintesen helyezkednek el, amelyek hidrogént és oxigént nyomnak át egy membránon elektromosságot előállítva, valamint vizet, melléktermékként. A Honda úgy gondolta, hogy nincs szükség nyomásra. Lekicsinyítették az üzemanyagcellákat olyan mértékben, hogy függőlegesen elhelyezve is beférjenek az autó közepén található kardánbokszba. A vizet így a gravitáció segíti át az üzemanyagcellákon.

 

[[ Oldaltörés: 4 ]]

32. Fékezés drót nélkül

 

A BMW-kben, Jaguarokban és más autókban is megtalálható elektromos kézifék rendszer kiküszöböli az 1940 óta használt kábelek és emelők használatát. A sofőrnek csupán egy apró fogantyút kell meghúznia, és a féknyergen található elektromos motor összenyomja a fékpofákat és a tárcsát. A fék állítható, hogy megakadályozza az autó hátragurulását, vagy hogy bekapcsoljon, mikor a vezető leveszi a gyújtást. A TRW, Continental, Dura Automotive és a Siemens VDO a nagyobb beszállítói.

 

33. A kerék újrafeltalálása

 

Egy motort a kerékagyban elhelyezve a mérnökök lehetőséget kapnak a fékek, a tengelyek, a váltó és főtengely eltávolítására. A kerékagyban elhelyezett motor ugyanis felszabadítja a teret, amit normál esetben a hajtáslánc foglal el, és lehetőséget ad összkerék-hajtásra, és összkerék-kormányzásra. A mérnökök most azon dolgoznak, hogy vízállóvá és alacsonyabb hőmérsékleten üzemelővé tegyék a megoldást, és könnyebbé is. A GM Sequel üzemanyagcellás járművében vannak motorok a hátsó kerékagyban.

 

34. Ragyogó kerekek

 

Az Alcoa Wheel Products termékének, a Dura-Bright-nak köszönhetően a fékpor, valamint az utcai szennyeződések könnyen távol tarthatók az alumínium felniktől – dörzsölés nélkül. A Dura-Bright egy olyan korrózió-gátló vegyszer, amely beivódik az alumínium felületekbe. Elsőként a Pittsburgh-i vonalhálózaton alkalmazták, jelenleg a legtöbb kamion és tréler kerekeit ezzel kezelik. Az autógyártók személy- és teherautókon tesztelik a technológiát.

 

35. A szőlő a megoldás az allergiára

 

A legtöbb légszűrő a 10 mikronos részecskéket kapja el. Nem szabnak gátat azonban a dízel koromnak (1 mikron), valamint a cédrus pollenjének, de a poratkának sem (0,3-0,6 mikron). A Nissan szűrőit ezért természetes szőlőmag kivonattal itatták át, mivel a polyphenol megköti a legtöbb allergént, és megtisztítja a belső teret. Természetes elektrosztatikus töltése még a 0,5 mikronos részecskéket is csapdába ejti.

 

 

36. Gyalogosbarát homlokfal

 

Nézzük csak meg a legfrissebb Volkswagen és Audi járművek hűtőrácsát. Nemcsak nagyok, hanem puhább anyagból készültek, több üres hely van mögöttük, és gyorsan deformálódnak. Azaz megfelelnek az Európai Unió új, gyalogosbiztonsági előírásainak.

 

 

37. Biztonsági erőfeszítés

A Ford Interceptor hátsó ülése felfújható biztonsági övvel rendelkezik, amely ütközés során megtelik levegővel. Amikor az elülső légzsákok kinyílnak, a légzsákanyagból készül biztonsági övek hengeres formájúra fújódnak fel. Az elképzelés szerint ezzel a test jóval nagyobb része védhető baleset esetén, mint a hagyományos övekkel.

 

38. Kompressziós gyújtás

 

A kompressziós gyújtású homogén töltésű motor (Homogeneous Charge Compression Ignition - HCCI) nagy reményekkel kecsegtet a káros anyag kibocsátás csökkentése, valamint az üzemanyag gazdaságosság növelése felé vezető úton. A HCCI ugyanis a benzin és dízel motorok előnyeit kovácsolja össze. A dízelmotorokból ismert kompressziós gyújtás lényege, hogy a dugattyú annyira összesűríti az üzemanyag-levegő keveréket, hogy az külön gyújtószikra nélkül gyullad be. A motor a megszokott aránynál így sokkal több levegővel égeti el az adott mennyiségű üzemanyagot, ezáltal csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

 

EWB-féket tesztel a VDO
Siemens

39. Az ékfék biztonságosabb

A Siemens VDO által konstruált elektronikus ékfék (Electronic Wedge Brake, EWB) havon és jégen 15 százalékkal csökkentheti a fékutat. Teljesen hidraulika nélkül működik. Minden kerék önálló fékkel van felszerelve, szíve egy ékcsapágy, amely különleges geometriai kialakításnak (ferde felületnek) köszönhetően a féknek „önerősítő” működést kölcsönöz. Az ékcsapágyat konstrukciótól függően egy vagy két motor mozgatja a görgök segítségével egy enyhén ferde sík mentén, és a féktuskót nekiszorítja a tárcsának. Svédország északi részén végzett tesztek során az EWB prototípusával felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó autó 64,5 méteres fékúttal állt meg. A hasonló középkategóriájú autóknál hidraulikus fék és ABS blokkolásgátló esetén a fékút átlagosan 75 méter. Azon a ponton, ahol EWB-vel fékezett jármű a fékút végén megáll, a hagyományos fékrendszerű kocsi még 30 kilométer/órával halad.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!