Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9cec6d6f-619f-4826-b76b-0968850132e4","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Fontos mérkőzések várnak Szoboszlai Dominikra a Liverpoolban és a válogatottban egyaránt, de nagy csatára készülnek férfi kéziseink és indul a Forma–1-es szezon is.","shortLead":"Fontos mérkőzések várnak Szoboszlai Dominikra a Liverpoolban és a válogatottban egyaránt, de nagy csatára készülnek...","id":"20250305_bajnokok-ligaja-nemzetek-ligaja-szoboszlai-dominik-liverpool-paris-saint-germain-magyar-labdarugo-valogatott-marco-rossi-kezilabda-europa-bajnoki-selejtezo-montenegro-formula-1-lewis-hamilton-charles-leclerc-max-verstappen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cec6d6f-619f-4826-b76b-0968850132e4.jpg","index":0,"item":"5ce0ea72-df04-4460-9fe0-401a94c3aee7","keywords":null,"link":"/sport/20250305_bajnokok-ligaja-nemzetek-ligaja-szoboszlai-dominik-liverpool-paris-saint-germain-magyar-labdarugo-valogatott-marco-rossi-kezilabda-europa-bajnoki-selejtezo-montenegro-formula-1-lewis-hamilton-charles-leclerc-max-verstappen-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 10:37","title":"Szoboszlairól szólhat a március, amely a magyar válogatottnak is sorsdöntő lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c31ea3-da24-4441-a4e1-3bb73c95075a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész és a felesége holtteste mellett egy kutyát is találtak, a rendőrök most elismerték, nem azt, amelyiket ők beazonosítottak. ","shortLead":"A színész és a felesége holtteste mellett egy kutyát is találtak, a rendőrök most elismerték, nem azt, amelyiket ők...","id":"20250305_gene-hackman-halala-kutya-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c31ea3-da24-4441-a4e1-3bb73c95075a.jpg","index":0,"item":"380ee36f-1d8d-4aeb-91e4-60b0046d0bf5","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_gene-hackman-halala-kutya-rendorseg","timestamp":"2025. március. 05. 08:39","title":"Hibáztak a Gene Hackman halála ügyében nyomozó rendőrök, egy másik kutyát azonosítottak a házban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Vagy tényleg brutálisan túlárazott volt a Puskás Múzeum, vagy arról van szó, hogy a Magyar Hangnak látványosan nekifeszülő, a közérdekű adatigénylésre választ nem adó Schmidt Mária éppen most dob el egy gumicsontot, a kormány pedig lelkesen ráharap.","shortLead":"Vagy tényleg brutálisan túlárazott volt a Puskás Múzeum, vagy arról van szó, hogy a Magyar Hangnak látványosan...","id":"20250305_Kozerdeku-adatigenyles-Schmidt-Maria-Lanczi-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72.jpg","index":0,"item":"ee29290b-3149-4709-b1e4-33cb86a21a70","keywords":null,"link":"/360/20250305_Kozerdeku-adatigenyles-Schmidt-Maria-Lanczi-Tamas","timestamp":"2025. március. 05. 17:35","title":"Schmidt Máriának vagy takargatnivalója van, vagy gumicsontot dobott Lánczi Tamásnak, aki visszahozza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","shortLead":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","id":"20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6.jpg","index":0,"item":"13f901b2-6923-4796-b376-612e51d17cbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","timestamp":"2025. március. 05. 13:12","title":"Tragédiával ért véget a gyorshajtás miatti baleset, mindkét utasa meghalt a fiatal sofőrnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39742d1c-2acd-4968-9a18-750df41be53f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Tőkeemelést hajtottak végre a Dorothea Hotelt üzemeltető cégben. Több mint egymilliárd forint a kisebbségi tulajdonostól jött, amely mögött egy Tiborcz Istvánhoz köthető magántőkealap áll, amibe az állam is beszállt 50 milliárd forint „kríziskezelési” pénzzel.","shortLead":"Tőkeemelést hajtottak végre a Dorothea Hotelt üzemeltető cégben. Több mint egymilliárd forint a kisebbségi...","id":"20250305_Rejtelyes-forrasbol-15-milliard-forintot-pumpaltak-Tiborcz-Istvan-luxusszallodajaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39742d1c-2acd-4968-9a18-750df41be53f.jpg","index":0,"item":"9b53ec0f-7624-4ea7-bb40-64d470476698","keywords":null,"link":"/kkv/20250305_Rejtelyes-forrasbol-15-milliard-forintot-pumpaltak-Tiborcz-Istvan-luxusszallodajaba","timestamp":"2025. március. 05. 09:38","title":"Rejtélyes forrásból 1,5 milliárd forintot pumpáltak Tiborcz István luxusszállodájába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Évtizedekig a motorméret alapján számították az adót, ez most megváltozott.","shortLead":"Évtizedekig a motorméret alapján számították az adót, ez most megváltozott.","id":"20250306_regisztracios-ado-szamitas-valtozas-motorteljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270.jpg","index":0,"item":"5ac691ed-ae5f-4a0b-92ed-3ba7903d670a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250306_regisztracios-ado-szamitas-valtozas-motorteljesitmeny","timestamp":"2025. március. 06. 09:24","title":"Sok pénzt hoz az államnak, hogy máshogy számítják mostantól a regisztrációs adót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","shortLead":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","id":"20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1.jpg","index":0,"item":"6e1aac25-e190-4256-9a1c-486df37939ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","timestamp":"2025. március. 05. 15:03","title":"Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem hallatszik el a hatalmasokhoz”. ","shortLead":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem...","id":"20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f.jpg","index":0,"item":"b7abde79-4fce-4e0b-9d99-6ef614d62b25","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 05. 08:16","title":"Gyurcsány Ferenc egy lakókocsival járja körbe az országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A prémium gumiabroncsok sebességhatára 210 kilométer/óra vagy annál jobb, s neves márka díszeleg az oldalukon. A legkorszerűbb technológiával készülnek, halkan futnak és alacsony a gördülési ellenállásuk. Drága autókon feszülnek, hiszen a csendes üzem, a környezetvédelem és a biztonság még mindig sok pénzbe kerül.
Az évi 2,5 millió darabos hazai gumipiac nagyjából tíz százaléka tartozik a prémium kategóriába. Pontos kimutatások nincsenek, a forgalmazók csak a saját adataikat ismerik pontosan, és sokszor még cégenként is másként értelmezik a prémium kategóriát, persze a saját termékkínálatuktól függően.
A hazai gumipiac helyzetét jelentősen befolyásolja az időjárás. A magyar vevők ugyanis a tél eleji kampányok ellenére is csak akkor cserélik le a nyári gumikat, ha már leesett a hó, akkor viszont pánikszerűen megrohamozzák a műhelyeket. Az elmúlt évek gyenge telei miatt pedig egyre többen vélik úgy, hogy felesleges az egy-két hetes igazi tél miatt téli abroncsot vásárolni. Pedig a gyártók rendre arra figyelmeztetnek, hogy plusz hét fok alatt a gumik összetétele miatt már nem olyan biztonságos a nyári gumi, a négyévszakos változat pedig csak félmegoldás: télen csúszik, nyáron csúszik.
A hazai porondon a Michelin, a Goodyear, a Dunlop, a Pirelli, a Bridgestone és a Continental a legjelentősebb tagjai az elitklubnak. Jellemző a piacra, hogy egy-egy gyártó különböző márkaneveket hoz létre kategóriánként: a Forma-1-ben egyeduralkodó Bridgestone-csoportnál a Bridgestone nevet a prémiumtermék, a Firestone-t a középkategóriás, a Daytont pedig a belépő, gazdaságos termékek kapták. Vannak feltörekvő márkák is, ilyen a Dunaújváros közelében gyárat működtető koreai Hankook is, amelyet sokáig középkategóriás márkának tartottak, de újabban prémium gumikat is előállít. A Kia és a Hyundai autói mellett már Audikra is kerülnek gyárilag Hankook abroncsok.
A vezetés kényelme, az autó gyorsasága és csendes futása mellett újabban a környezetvédelem és a biztonság adnak komoly feladatot a gyártóknak. Vezérelv a biztonság és a kényelem, ezért kap egyre több prémiumautó defekttűrő abroncsot, ami amellett, hogy sérült kerékkel is lehetővé teszi a továbbhaladást, megkíméli a vezetőt attól, hogy az útszélén kelljen kereket cserélnie, elég, ha lassú tempóban haladva eléri a legközelebbi szervizt. A defekttűrő kerekek elengedhetetlen feltétele, hogy az autónak legyen gyári guminyomás-ellenőrző rendszere, a defektet ugyanis csak így, a nyomás hirtelen vagy lassú elvesztésének a mérésével tudja értelmezni a fedélzeti számítógép. A sofőrt rengeteg vesződségtől és kellemetlenségtől kíméli meg ez a technológia, aminek persze megvan az ára.
Az autópiacon több defekttűrő megoldás is ismert. Az egyikben az abroncs középfalát egy acéllemez merevíti. Defekt esetén a lemez megtartja az autót, és 90 kilométer/órás sebességgel még legalább száz kilométert lehet közlekedni. Ilyen megoldás van például a Toyota RAV 4-es modellekben és a legtöbb BMW-ben. Kisebb, 5 milliméter alatti sérülésekre lehet jó az a fajta abroncs, amelynek a belsejét egyfajta ragacsos anyaggal kezelik, ami azonnal elzárja a beáramló levegő útját. Ez a technológia védi például a Volkswagen Passat CC modellek kerekét. Hasonló megoldásokkal egyébként a nem defekttűrő abroncsoknál is találkozhatunk. Egyre több autóból hagyják ki súlycsökkentési, illetve tárolóhely-bővítési szándékkal a pót-, illetve a vészkereket. Defekt esetén a sofőr egy palack habbal és egy kompresszorral tudja orvosolni a kellemetlen helyzetet. Itt is elmarad a kerékcsere, ám a sofőrnek részt kell vennie a probléma elhárításában. Befújja a szelepen keresztül a sérült gumiba a habot, ami eltömíti a lyukat, majd a kompresszor segítségével lehet felfújni a gumit (természetesen az oldalfal sérülései, illetve nagy vágások esetén ez a technológia nem alkalmazható). Az így kezelt kerékkel ezután lassan, de biztonságosan eljuthat az első szerelőhöz, ahol lecserélik a defektes gumit.
Sokszor a padlófék az egyetlen segítség az autóvezetőknek. Ilyenkor azonban néhány méter is dönthet életről és halálról. Az auto-motor-und-sport.de összeállította a saját tesztjeiben szereplő autók közül azoknak a listáját, amelyeknek a legrosszabban fogott a féke.
Még nincs is túl messze az az időszak, amikor Magyarországon luxus volt a személyautó. Ma viszont már bőven válogathatunk a klasszikus vagy az újabban annak mondott trendi luxusautók közül. Ami meglepő: ezen a piacon rendületlenül tart a növekedés.
Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.
Akiknek fontos a környezet-, illetve a természetvédelem, nem a márka, a szín, vagy a motor alapján választanak autót. Nekik sokkal fontosabb, hogy jármű a lehető legkevesebb szén-dioxidot bocsássa ki. A gyártók ritkán reklámozzák, mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki egyes modelljeik. Nyugat-Európában az állam is díjazza a kedvezőbb kibocsátást: vagy kedvezményeket, vagy kisebb adót ró ki ezekre a kocsikra.
Magyarországon nincsenek olyan nagy hagyományai a lakóautózásnak, mint a szomszédos Ausztriában vagy Németországban. Főszezonban körülbelül 150 család bérel egy vagy több hétre lakóautót, s évente 80-90 ilyen járművet adnak el.
Ahhoz, hogy valamelyik gyár modellje bekerüljön a legjobb, legbiztonságosabb autók közé mindenképpen öt csillagot kell elérnie az EuroNCAP töréstesztjén. Összeállítottuk a 2006-2008-as évek legbiztonságosabb autóinak listáját.