Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","shortLead":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","id":"20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd.jpg","index":0,"item":"ae7e7927-7456-4f58-91d8-a3169fe00b9d","keywords":null,"link":"/360/20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó embereket. Fan Vej-csiu 35 embert ölt meg, és sokakat megsebesített.","shortLead":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó...","id":"20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b.jpg","index":0,"item":"4cdb0f44-4d5b-431c-be50-a83c34f3cc9f","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","timestamp":"2024. december. 27. 15:46","title":"Halálra ítélték Kínában a tömegbe hajtó autóst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nélkülözhető, ám mindig csodált sportterepjáró kategóriát...
am
A nélkülözhető, ám mindig csodált sportterepjáró kategóriát gazdagítja a BMW az X6-ossal, de míg a Porsche Cayenne és a Nissan Murano mellett egykedvűen, leszegett fejjel menetelnek az emberek, addig az X6-ost tűzgolyóként bámulják, pedig tesztautómat zöldes szürke fényezéssel álcázták. Cikinek éreztem benne ülni, annyira kinéztek.
am
Míg szemből klasszikus BMW arcát mutatja, oldalról és hátulról megdöbbentően különleges. Hazájában, az amerikai autók között kecsesnek tűnhet, ám az itthoni utakon drabális. Kell is az izom, mert az X6 klasszikus gengszterautó. Aki ilyent vesz magának, annak pitbull koponyák lógnak a nyakában, az Erő Behajtó Zrt.-t képviseli.
Egész teste ormótlan (kivéve a feneke) és visszataszítóan vonzó (főleg a feneke), böszmeségébe beleszerelmesedtem. Ára és státuszjellege szerencsére kiábrándító, a 16,6 milliós alapáron szinte fapados autót vihetnék haza. Tesztautóm bőséges felszereltsége pont elég lenne, igaz kábé 7,5 milliót még le kellene szurkolni érte.
am
A régi iDrive megbirkózik a szórakoztató rendszer, a kommunikáció (Bluetooth-telefonálás) és a klíma különböző feladataival. Digitális rádióvevőnk is van, igaz adás itthon nincs, néhány tévéadót azonban befog, szigorúan álló helyzetben lehet képet látni. A hatlemezes cédétár mellé hatlemezes dévédétár is dukál, a beltér nagyon exkluzív, még dizájner kollégám kritkus szívét is ellágyították a finom borítások, a hangulatos színek. Rosszabb úton a vájt fülűek meghallják a műanyagok nyöszörgését, kisebb mértékben ugyan, mint egy hármasban, de mégis. A világos bézs bőr kárpitból jutott az ajtók belső borítására, a váltókulissza térdvédő peremére, az első komfortülések masszíroznak, fűthetők és személyre szabottan memorizáltathatók.
Minden hájjal megkenték a hátsó fertályt, de valamit elszámíthattak, csak négy ülést bútoroztak be a fabetétek közé. Ja, hogy ez egy kupé: nomen est omen, SAC, azaz sports activity coupé. Aki befér, az királyi kényelmet élvez, a hátsó ülések is fűthetők, a klíma négyzónás. A kiszállás nehézkes, szűk a hátsó ajtó szája. Vezetés vagy utazás után érdemes átöltözni, vagy beszállás előtt lemosatni. Olyan szélesek a küszöbök, hogy biztos, besározzuk nadrágunkat, kabátunkat.
am
Ha utast nem is, de csomagokat bőven szállíthatunk, alaphelyzetben 570 literes a széles poggyásztér, amely természetesen könnyedén bővíthető is, a táskákat rögzítő sínekkel helyezhetjük biztonságba, a kalaptartó hajtogatható. Mivel defekttűrő gumikon fut az autó, a pótkerék helyére is pakolhatunk, a padlóajtó teleszkópos és kulccsal zárható.
[[ Oldaltörés: Felismeri a várost ]]
am
A kormány műremek, fűthető, füleivel a hétfokozatú sport automatikus váltót is kezelhetjük, de minek. Olyan tökéletesen dolgozik magától, hogy fölösleges bekavarnunk, maximum bekapcsoljuk a sport fokozatot. Szép kis darab az új váltó karja, előre tolva hátramenetbe kapcsol, hátra húzva előre megy a kocsi, balra tolva kézi vezérlésre áll át, tetején a gombot megnyomva parkoló állásban rögzül a kocsi. Hogy a dolgunk könnyebb legyen, elektronikus rögzítőfék tartja meg a 2,2 tonnát, sőt visszagurulás-segéd is van.
A sebességmérőt nem is kell figyelnünk, az adatok megjelennek a szélvédőn (head up display), ugyanitt láthatjuk a navigációs utasításokat, a tempomat beállításait és az esetleges üzeneteket is. A felfagyásra vagy az éppen elfogyó ablakmosó-folyadékra figyelmezető jelzés mellett kaptam egy komolyabb üzenetet is, miszerint elromlott az aktív kormányzási rendszer (ez a különböző helyzetekben sebességtől függően változtatja a szervokormány keménységét). A nagy monitoron is megjelent, hogy óvatosan vezessek és készüljek fel esetleges kellemetlenségekre is. Megnyugtatott, hogy egy 24 millió forintos autóban ülök. Szerencsére ez csak egy kósza levélke volt, a kocsinak látszólag semmi baja.
am
A széles kijelzőn megfér egymás mellett a tévéképernyő és a fedélzeti számítógép útinaplója, a műszerórák klasszikusan béemvések, az orrunk előtti kis kijelző egyik látványossága, hogy a nyomatékelosztás aktuális állapotát mutatja. Megcsúszni szinte lehetetlen nedves vagy száraz úton, a 19 hüvelykes mamutkerekek (a hátsó alufelnik homorúbbak, mint az elsők) és a hatalmas fékek partnerek a tapadásban és a lassításban.
Az éjszakai közlekedésben kanyarkövető bixenon lámpák és kanyarlámpák segítenek, de jól vizsgázott ezúttal az intelligens távolsági fény asszisztens is. Ez egy távolba látó kamerával pásztázza az előttünk lévő forgalmat, ha autót vagy egyéb erős fényforrást (utcalámpa) észlel, azonnal magától leveszi a hosszú fényt és átvált tompítottra. Felismeri a várost.
Hogy az amerikai sportterepjáró igazi nagyágyú lehessen, világpremiert is tartogat az ínyencek számára. Első BMW-ként aktív hátsó differenciált kapott az X6. A Dynamic Performance Control (DPC) nevezetű rendszer egy-egy bolygóművel, lamellás fékkel és állítómotorral úgy szabályozza a féltengelyek hajtását, úgy, hogy kanyarban nagyobb nyomaték jusson a külső íven futó kerékre. A DPC húzó és tolóüzemben is működik, ezért olyan magabiztos az X6 kanyarokban. A lengéscsillapítás automatikusan változik, az Adaptive Drive nevű rendszer a karosszéria dőlését csökkenti. Érzékelők mérik a sebességet, az ellenkormányzást, a hasmagasságot. A lengéscsillapítók elektromágneses szelepei révén nem billeg a kocsi. Az úthibákat egyszerűen átlépi, a járdaszegély meg sem kottyan.
Bíró Milán
[[ Oldaltörés: Tisztességesen besaraztam ]]
Bíró Milán
Ugyanezt a magabiztosságot tapasztaltam terepen is. Kissé félve, de egy korábbi teszt tanulságait figyelembe véve, bevállaltam a dagonyázást. A 2,2 tonnás behemót sárban, mocsárban és laza sóderes homokban sem akadt el, füves mezőn pedig úgy halad, mint a padlószőnyegen. A terepezésben fizikai adottságai mellett csak az elektronikára támaszkodhat, diffizárak nincsenek, egyedül lejtmeneti asszisztenssel számolhatunk.
A tolatásban szélesvásznú kamera segít, bőven van okunk aggodalomra, ha garázsból járdára vagy útra állunk éppen ki, szégyenszemre néha külső segítséget is igénybe vettem. Baromi nagy ugyanis ez a gépjármű, hosszabb és szélesebb egy X5-ösnél. Az oldalsó méretes visszapillantóknak elévülhetetlen érdemei vannak. Irreálisan magasan ülünk, fel van tupírozva. De ennek ott, kezemben a bika szarvával nagyon tudtam örülni.
am
Bár jól besaraztam, felejtsük el, hogy ez egy terepjáró: úgy is megy, ahogy kinéz. 6,9 alatt sprintel száz kilométer/órás sebességre, a száguldás vége valahol a 236 kilométer/óra környékén van. Az 580 newtonméter nyomatékú biturbós háromliteres dízel az egyik legjobb motor ma a piacon, a háromliteresek közül a legerősebb. Takarékosságról egy ilyen behemót esetében álságos lenne beszélnünk, bár a gyári adatok kedvezőek. Ám padlógázas/padlófékes hörgős-dörgős üzemben 12 liter alatt nem úsztam meg a háromszáz kilométeres tesztelés során átlagban száz kilométerenként. Főként városi használatban, reggeli fagyokkal tarkítva.
A head up display átka, hogy folyamatosan lelkiismeret-furdalás gyötör, állandóan szemünk előtt lebeg, hogy sebességtúllépés esete forog fent.
B. Cs.
BMW X6 xDrive 35d
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
2993
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
286 lóerő 4400-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm
580 Nm 1750-2250-es fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2933
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4877/1983/1690
Csomagtér
570-1450 liter
Saját tömeg (kg)
2185
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
236
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)
6,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
10,5
Országúti
7,1
Vegyes
8,3
Tesztfogyasztás
12
CO2 kibocsátás (g/Km)
220
ÁRA
Az autó alapára 16,462 millió Ft. A tesztelt autó ára kb. 24 millió Ft.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.