szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A Micra kisautók között jó pozíciót képviselt a megfizethető, minőségi és megbízható kocsi mintaképe.

A Micra kisautók között jó pozíciót képviselt a megfizethető, minőségi és megbízható kocsi mintaképe. De nem volt semmiben különleges. A DIG-S motor világpremierjével 2000 eurós felárért (ebbe az ESP és a klíma is benne van) új lendületet adtak a fejlesztők a hozzánk Indiából érkező ötajtósnak. Károsanyag-kibocsátása csupán 95 gramm/kilométerenként (papíron átlagfogyasztása 4,1 liter), 98 lóerős, háromhengeres – városi használatra ideális. A Micra tervezői a dízelautók közé lőtték be, a Yaris dízel alatt találjuk majd a hazai árat, ami várhatóan 3 millió körül alakul. Dízelmotor kisautóban amúgy sem túl elegáns megoldás, általában annyival drágább az öngyulladós, hogy nem feltétlenül éri meg a kis fogyasztás a többletet. A Micra új motorjával a benzinesek fürgeségét, halk üzemét társítja a takarékossággal.

A Potsdam környéki több, mint 100 kilométeres teszt során végletekig is hajszolva az autót, 5,6 literes átlagot értünk el.  A Nissan szerint a Mira DIG-S a kéthengeres Fiat 500 (4 literes átlagfogyasztás) után a világ második legtisztább benzines autója. Ahogy persze valós teszten a Fiat sem fogyaszt 4 litert (nálunk 6 litert evett), úgy a Micra sem éri be 4,1 literrel átlagban száz kilométerenként

További képek a galériában
bcs



Az új motorral szerelt Micra start-stop rendszert is kapott, sőt az alacsonyabb fogyasztás érdekében aerodinamikai csomaggal csökkentették a légellenállást, az együttható 0,33-ről 0,29-re csökkent. Ehhez új levegőbeömlőt, módosított lökhárítót és hátsó szárnyat kapott a Nissan Micra.

bcs



Bár a 180 kilométer/órás végsebességgel az Autobahnra is kimerészkedünk, a Micra igazi terepe a város marad, főfelhasználója pedig nő lesz. A kompresszoros egység nem teszi sportossá, de egy kis pluszt, magabiztosságot ad, ami főleg előzéskor jön jól. Ami azonban mellette szól, az az alacsonyabb fogyasztás és a normál 1,2-esnél alacsonyabb kibocsátás. Ez utóbbi a magyar fülekben nem talál utat, de például a Micra DIG-S francia vásárlója 400 eurós kedvezményt kap, mivel 110 gramm/kilométer alatti a szén-dioxid-emissziója, míg holland társa 1000 euróval jár jobban. (További megtakarításokra van lehetőség Skandináviában, pl. adókedvezmény Norvégiában, Finnországban és Dániában a 100 g/km alatti kibocsátású járművekre.)

bcs



Az ok, amiért az új Micra csak benzines erőforrással készült az, hogy a mérnökök erőfeszítései eredményeképpen dízelszerű gazdaságosság mellett jelentkeznek a benzinmotor előnyös és kifinomult tulajdonságai. Ugyanakkor egyszerű lesz megvalósítani az Euro-6 emissziós követelményeknek való megfelelést is. Egy dízelmotor esetében jóval nagyobb változtatásokra - például költséges részecskeszűrőre - lenne szükség ahhoz, hogy megfeleljen az új szabályozásnak, amelyek ráadásul nem kompatibilisek egy városi autó szerkezetével.

Az alapkivitelben ötfokozatú, kézi váltón keresztül kapnak hajtást az első kerekek, míg opcionálisan rendelkezésre áll fokozat nélküli automata (CVT) váltó (ez a világ első CVT-je, melyben egy al-bolygóműves váltóművet helyeztek el az egyenletes nyomatékleadás és a hatékonyság érdekében).

[[ Oldaltörés (Miért fogyaszt kevesebbet? ) ]]


A technikailag korszerűsített, kompresszorral feltöltött, közvetlen benzinbefecskendezésű benzinmotor egy 1,5 literes motortól elvárható teljesítményt produkál, az egyliteres motorokra jellemző takarékossággal.

A kulcsfontosságú technológiák közé tartozik a közvetlen benzinbefecskendezés és a kompresszoros feltöltés (ebből ered a DIG-S elnevezés - direct gasoline injection and supercharger). Ez a fajta feltöltési mód több levegőt juttat a motorba a nagyobb hatékonyság és a nagyobb teljesítmény érdekében. Sikerült kiküszöbölni a háromhengeres motorok kiegyensúlyozatlanságait: a dugattyú mozgásából eredő rendellenes rezonanciát például egy ovális pályán mozgó ellensúly beépítésével egyenlítették ki. Ennek eredményeként a motor zaj- és vibráció szintje a négyhengeres motoroktól elvártaknak megfelelő.

bcs



Amellett, hogy csökkent a blokk tömege, a kevesebb mozgó alkatrésznek köszönhetően a háromhengeres egységnek kisebb a belső súrlódása, ezáltal a javul a termikus hatásfok. A csökkentett súrlódási technológia magába foglalja a nano-kezelt vezérműtengelyt és a (hidrogén-mentes) gyémánt-szerű karbon (DLC) bevonattal ellátott dugattyú-gyűrűket és szelepemelőket. Továbbá változó teljesítményű olajszivattyú és az alacsony viszkozitású kenőolaj használata is a technológia része. A felsorolt elemek segítségével a súrlódás akár 30 százalékkal is csökkenthető, egy hagyományos négyhengeres, hasonló teljesítményű motorhoz képest.

További hatékonyságfokozó technológiákat vetettek be a mérnökök, ilyenek: változó szelepvezérlés (VTC), eco-mode, kipufogógáz-visszavezetés (az égés tökéletesítése céljából), alacsony súrlódási együtthatójú olajszivattyúk, magas örvénykamrás dugattyúk, és a magas kompressziós viszony (13:1), a Miller ciklus és egy jó hatásfokú feltöltő együttes alkalmazása. Késleltetve a szívószelep nyitva tartásának időtartamát, a Miller-ciklusú erőforrás munkaüteme megnövekedett a sűrítési ütemhez képest, aminek következtében az üzemanyag égéséből származó hőenergia jóval nagyobb hatásfokkal alakul át tengelyteljesítménnyé, mint a hagyományos négyütemű motoroknál. Emellett a szívócsőben uralkodó depresszió és végső soron a munkaciklus szívási vesztesége is csökken.

A feltöltőt egy automatikus működtetésű tengelykapcsolóval szerelték fel, amelynek alkalmazása egyidejűleg teszi lehetővé a nagy motorteljesítmény és a kedvező üzemanyag fogyasztás megvalósítását oly módon, hogy kis sebességnél - például városi üzem folyamán - lekapcsolja a feltöltőt.

bcs



Átdolgozták a Micra generátorát is. A hagyományos változatban az akkumulátor újratöltéséről a generátor egy az erőforrás főtengelye által hajtott direkt szíjhajtás segítségével gondoskodik. Ez az áramtermelési eljárás azonban üzemanyagot emészt fel. Az új generátor viszont egy intelligens szabályzórendszerrel rendelkezik, amely az akkumulátor töltését olyan üzemmódokra korlátozza, melyek során az erőforrás teljesítményére nincs szükség - például fékezéskor. A generátor akkor is szünetelteti az akkumulátor töltését, amikor a gépjármű gyorsít. Az elektromos fogyasztók áramigényét folyamatosan figyeli a rendszer, és automatikusan megkezdi az akkumulátor töltését ha az szükséges, biztosítva annak folyamatosan magas feltöltöttségi szintjét.

B. Cs.

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]


 

bcs

 

 

Nissan Micra DIG-S
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)1198
Környezetvédelmi besorolásEURO 5
Max. teljesítmény lóerő98 lóerő 5600-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm142 Nm 4400-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)2450
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3780/ 1675 / 1520
Csomagtér265-1132 liter
Saját tömeg (kg)980
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)180
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)11,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi, országúti, vegyes5/3,6/4,1
Tesztfogyasztás5,6
CO2 kibocsátás (g/km)95
ÁRA kb. 3 millió forinttól

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Nissan Micra teszt: sokat, olcsón

Bár alapvetően női autó, az új Micra semlegesebb vonásokat kapott, a gyártó szerint az előd egy kissé nőiesre...