Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","id":"20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c.jpg","index":0,"item":"bb7f1f28-46d8-470a-b4f1-bf07241212e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","timestamp":"2025. február. 21. 15:21","title":"Rácz András elvinné Ukrajnába a Magyar Nemzet publicistáját, aki a bucsai mészárlásról mint színjátékról írt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket végeztek volna, de állítólag is megcsinálják az összes munkát.","shortLead":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket...","id":"20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6.jpg","index":0,"item":"6674756f-8092-4601-81b4-2b4595684ae3","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","timestamp":"2025. február. 21. 13:44","title":"Beütöttek a szankciók, felszámolja magyar leányát a paksi bővítés egyik orosz résztvevője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de most megérkezett az elixír: egy BIOS-frissítés, ami megold minden problémát.","shortLead":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de...","id":"20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68.jpg","index":0,"item":"73829002-8e3a-4d09-91ae-e2ca2cc7dcac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","timestamp":"2025. február. 21. 10:03","title":"Megérkezett a javítás: már kékhalál nélkül frissíthetők a legújabb Windowsra bizonyos gépek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9780992b-38a4-4626-babe-b595d82a65cb","c_author":"Fetter Dóra - Martini Noémi","category":"360","description":"Lili ma már a kollégium környékét is elkerüli, Helena viszont úgy érzi, szülei helyett szülei voltak a nevelők az Opus Dei intézményében. A Magyarországon is befolyásos katolikus szervezet kezdetben a férfiaké volt, mára nőknek is teret ad. Milyen NER-közeli női előadók bukkannak fel a kollégiumokban? Hogyan lehet a szervezet tagjává válni, és mivel jár, ha valaki „a Mű”-nek szenteli az életét? Mi történik, ha valaki inkább otthagyná a közösséget?","shortLead":"Lili ma már a kollégium környékét is elkerüli, Helena viszont úgy érzi, szülei helyett szülei voltak a nevelők az Opus...","id":"20250221_Opus-Dei-budapesti-kollegiumok-nok-helyzete-numerariak-siklosi-beatrix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9780992b-38a4-4626-babe-b595d82a65cb.jpg","index":0,"item":"d437e906-af9e-496d-a5de-3ce85dca8f5d","keywords":null,"link":"/360/20250221_Opus-Dei-budapesti-kollegiumok-nok-helyzete-numerariak-siklosi-beatrix","timestamp":"2025. február. 21. 11:32","title":"„Két férfit fogsz csak látni, a papot és a szerelőt” – ilyen nőnek lenni az Opus Deiben, amit kizárólag férfiaknak hoztak létre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfbd4463-f389-4ebd-a21a-f50c1b9a4783","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Félmillió forint a bírság, kérdés, mennyit nyernek a másik oldalon. ","shortLead":"Félmillió forint a bírság, kérdés, mennyit nyernek a másik oldalon. ","id":"20250221_Megmutatta-NAV-trukkoznek-kamionosok-menetiro-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfbd4463-f389-4ebd-a21a-f50c1b9a4783.jpg","index":0,"item":"ad51d584-5bc0-44ac-bc74-5d24cae733b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Megmutatta-NAV-trukkoznek-kamionosok-menetiro-video","timestamp":"2025. február. 21. 15:41","title":"Megmutatta a NAV, hogyan trükköznek a kamionosok a menetíróval – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lehet, hogy még sincs hátra öt éve az ISS-nek, miután Elon Musk az űrállomás mihamarabbi deorbitálását szorgalmazza. Konkrétan két éven belül megsemmisítené.","shortLead":"Lehet, hogy még sincs hátra öt éve az ISS-nek, miután Elon Musk az űrállomás mihamarabbi deorbitálását szorgalmazza...","id":"20250221_elon-musk-nemzetkozi-urallomas-megsemmisitese-mars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d.jpg","index":0,"item":"3d3b45c6-346e-4bde-ae30-cdfdbe7b7d8a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_elon-musk-nemzetkozi-urallomas-megsemmisitese-mars","timestamp":"2025. február. 21. 13:11","title":"Elon Musk gondolt egyet, és közölte: a Földnek irányítva el kell égetni a Nemzetközi Űrállomást, aztán irány a Mars","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka megjelent a jogszabálytervezet arról, hogy a nyugdíjasok is jogosultak lehetnek a Vidéki Otthonfelújítási Támogatásra. Ennek részeként pedig akár egy kedvező kamatozású támogatott hitelt is felvehetnének otthonuk modernizálására. De mennyire reális az, hogy ténylegesen megkapják a bankoktól ezt a kölcsönt az idősek?","shortLead":"Az éjszaka megjelent a jogszabálytervezet arról, hogy a nyugdíjasok is jogosultak lehetnek a Vidéki Otthonfelújítási...","id":"20250221_Tamogatott-otthonfelujitasi-hitel-nyugdijasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c.jpg","index":0,"item":"f8973212-1e51-4579-b0a4-52ce3ea9698c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_Tamogatott-otthonfelujitasi-hitel-nyugdijasok-ebx","timestamp":"2025. február. 21. 13:08","title":"Több elég komoly akna is bekerült a nyugdíjasoknak szóló új otthonfelújítási programba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Jordan Bardella a CPAC-en mondott volna beszédet, de Trump volt tanácsadójának náci ideológiára utaló mozdulata után inkább lemondta azt.","shortLead":"Jordan Bardella a CPAC-en mondott volna beszédet, de Trump volt tanácsadójának náci ideológiára utaló mozdulata után...","id":"20250221_Meg-a-francia-szelsojobbnal-is-kiverte-a-biztositekot-Steve-Bannon-karlenditese-naci-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd.jpg","index":0,"item":"aad9df81-85a3-4b76-b5dd-adb8a0eed800","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Meg-a-francia-szelsojobbnal-is-kiverte-a-biztositekot-Steve-Bannon-karlenditese-naci-elon-musk","timestamp":"2025. február. 21. 21:45","title":"Még a francia szélsőjobbnál is kiverte a biztosítékot Steve Bannon karlendítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Red Bull Racing egyik vezető munkatársa a Forma 1-es autók fejlesztéséről, a versenyhétvégék titkairól és többek közt a versenyzők fülébe dugott szenzorokról beszélt nekünk.
A mostani hétvégén újra felbőgnek az F1-es motorok a mogyoródi dombok között, melynek kapcsán már szerdán megérkezett hazánkba a VB csapatversenyben a Mercedes és a Ferrari mögött jelenleg harmadik helyen tanyázó Red Bull Racing műszaki partnerségért felelős vezető menedzsere. Zoe Chiltontól rögtön megtudtuk, hogy csak névrokonságot ápol a WTCC-ből ismerős Tom Chiltonnal és a korábban az F1-ben vendégeskedett Max Chiltonnal. A fiatal hölgy meglepő nyíltsággal és részletekbe menően beszélt csapata működésének részleteiről, és tette mindezt a Red Bull egyik egyűttműködő partnere, a Siemens hazai főhadiszállásán, ahol a fotózást sajnos szigorúan megtiltották számunkra.
Red Bull Racing
"Minden szezon úgy kezdődik, hogy egy versenyképes autót tervezünk és építünk az első versenyre, amelyet aztán továbbfejlesztünk, ahogy a szezon halad előre, hogy versenyről-versenyre egyre jobb legyen. Az autóversenyzés a világ egyik legidőkritikusabb eseménye, amelyben a pályán elért siker egy komplex és megbízható, napi, de akár óránkénti határidőkkel is dolgozó fejlesztési folyamaton múlik" - kezdte mondandóját Chilton, akitől megtudtuk, hogy a szezon első versenyére felkészített autó és az utolsó versenyen induló kocsi között ugyanazon a pályán adott esetben 1-2 másodpercnyi különbség is lehet, természetesen az utóbbi javára. De ne szaladjunk ennyire előre!
A Red Bull F1-es csapatának "agya" Adrien Newey, aki egy olyan régi vágású öreg róka, aki minden esetben papírra rajzolt vázlatokkal vág neki egy új autó vagy alkatrész fejlesztésének. Ezt követően természetesen gyorsan főszerephez jutnak a számítógépek, melyek mindegyikéhez legalább két monitor van csatlakoztatva: míg az egyiken az aktuális versenyautó komplett képét lehet megtekinteni, addig a másikon az éppen fejlesztett alkatrészt lehet szerkeszteni. Mindezt a Siemens termékéletciklus-kezelő (Product Lifecycle Management, PLM) szoftverének, illetve a Siemens NX tervezőprogramnak a segítségével teszik meg a csapat jól képzett munkatársai.
Red Bull Racing
Az elkészült CAD-tervek alapján összeállított autót első körben virtuális szélcsatornába küldik, ahol minden jellemzőjét alaposan és abszolút költséghatékony módon elemzik, majd pedig következik a vezetői szimulátor, ahol az emberi érzékszervek tesztelik a teljesen új vagy csak enyhén módosított kocsit. Amennyiben mindent rendben találnak, jöhet az első valós szélcsatornás vizsgálat, melyet az autó 60 százalékos kicsinyített másával ejtenek meg, és ha itt is minden rendben van, akkor kerülhetnek gyártásba az 1:1 méretarányú végleges alkatrészek. Mielőtt az autó megteszi az első métereit, minden egyes apró részletét lemérik, és összevetik az eredeti 3D modellekkel, hogy a lehető legkisebb eltérések is elkerülhetők legyenek. Mint megtudtuk, a virtuális töréstesztek igénylik a legkomolyabb számítási teljesítményt, de még mindig sokkal olcsóbbak, mint a valódiak, melyekből jó esetben évente csak egyet kell végrehajtani.
A szezon kezdete előtt mindössze nyolc napot tesztelhetnek az F1-istállók, és ekkor derül ki, hogy télen milyen munkát végeztek a fejlesztők a számítógép előtt. Ilyenkor, illetve a vasárnapi futamok előtti pénteki szabadedzéseken rengeteg extra szenzort pakolnak a kocsi oldaldobozai köré, melyek révén az aerodinamikai paramétereket mérik, valamint bevetnek egy speciális áramlásjelző folyadékot is, mely a kocsi elejéről hátrafelé kirajzolja a levegő útját. Az FIA szigorú munkatársai persze mindenhol ott figyelnek, és a szervezet többek közt a szélcsatornás elemzések számát, illetve az azokból kigyűjtött adatok mennyiségét is korlátozza. Szerencsére az FIA emellett a biztonságnak is kiemelt figyelmet szentel: a pilóták füldugójában egy parányi gyorsulásmérő található, a bukósisak mozgását pedig egy nagysebességű kamera veszi folyamatosan. Ez utóbbiak révén sokat lehet tanulni egy már megtörtént balesetből.
Red Bull Racing
A Red Bull Racing 7-9 nappal a versenyek kezdete előtt indítja útnak azt a repülőgépes szállítmányt, mely 13 szabványos konténerben több tonnányi felszerelést szállít a következő verseny helyszínére - ezekben találhatók az autók, a tartalék alkatrészek és a felnik. A csapat ezenkívül tengeri úton is szokott szállítani, de mivel ez 4-6 hetet vesz igénybe, az ily módon transzportált konténerekbe nem a friss fejlesztések, hanem az F1 infrastruktúra egyéb elemei kerülnek. Idén nem kevesebb, mint 21 helyszín szerepel a versenynaptárban, melyek a világ legkülönbözőbb részein találhatók, vagyis könnyen kikövetkeztethető, hogy ez maga a megtestesült logisztikai rémálom. De persze a Red Bull sem ma kezdte, hanem még 2005-ben, és azóta 214 versenyen állt rajthoz, melyekből 51-et megnyert, ezenkívül pedig az 57 pole-pozíció, a 3250,5 megszerzett pont, illetve a 123 pódiumos helyezés is komoly tiszteletet érdemel. No és persze a négy világbajnoki cím, merthogy Sebastian Vettel pontosan ennyiszer győzedelmeskedett az év végén – a csapat jelenleg az ausztrál Daniel Ricciardónak és a fiatal holland tehetségnek, Max Verstappennek biztosít lehetőséget versenyzői kvalitásainak csillogtatására.
Szakértői becslések szerint egy F1-es autó jelenleg körülbelül 7 millió eurós, vagyis átszámítva mintegy 2,2 milliárd forintos értéket képvisel, és egy élvonalbeli csapat éves költségvetése 300 millió euróra, vagyis körülbelül 94 milliárd forintra tehető. Hatalmas összegek ezek, de ez az ára annak, hogy egy ilyen versenygép alig 4,8 másodperc alatt teljesíti a 0-ról 160 km/h-ra történő gyorsítást és onnan a 0-ra való fékezést. A 702 kilogramm tömegű szárazföldi torpedók hibrid meghajtásának teljesítménye mintegy 760 lóerő, a hatalmas szárnyak pedig a kocsi tömegének háromszorosának megfelelő leszorítóerőt produkálnak. A gyorsulás 1,5 G-vel, a kanyarodás 5,5 G-vel, a fékezés pedig 6-7 G-vel terheli meg a pilóták szervezetét. Magyarul padlófék esetén egy 70 kilogrammos pilóta akár közel 500 kilogrammal feszítheti a biztonsági övet. Egy autó amúgy 100 ezer darab alkatrészből és 7,5 ezer egyedi alkotóelemből tevődik össze, és a szezon kezdete, illetve vége közötti időszakban akár 30 ezer kisebb/nagyobb változást hajtanak végre rajta a versenyképesség megtartása érdekében. Ráadásul a 2017-es autót szinte teljesen a semmiből kell majd felépíteni - a szabályváltozások a rajongók örömére minden eddiginél gyorsabb F1-autók érkeztét vetítik előre.
Red Bull Racing
A végére még egy Red Bull adalék: a versenyek alatt folyamatosan változó stratégiát nem a futamok helyszínén, hanem az onnan akár több ezer kilométerre található brit központban határozzák meg. A leginkább egy űrközpont irányítóterméhez hasonló helyiségben tucatnyi elegáns öltözetű, rezzenéstelen arcú munkatárs számolgat folyamatosan - nekik sosincs jetlagük, nem zavarja őket a versenypályákon tapasztalható feszültség és általában mindig higgadt és helyes döntéseket hoznak. Kivéve persze amikor nem, mert hát azért ilyen is elő szokott fordulni.
A 2016-os Forma 1-es világbajnokság soron következő hétvégéje most pénteken 10:00-kor kezdődik meg a mogyoródi Hungaroringen még pedig az első 90 perces szabadedzéssel. Az időjósok 30-31 fokos meleget ígérnek, melybe néha belerondíthat egy-egy kiadós zápor, így a hétvége többek közt már csak emiatt is izgalmasan alakulhat.
A miniszterelnök évértékelő beszéde alapján hajtóvadászatról, fenyegetésről, betiltásról és alamizsnáról szól majd a kampány. Nem rukkolt elő vonzó ajánlattal a miniszterelnök.
Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait!