szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jövőre is, sőt az elmúlt évekhez képest úgy tűnik még inkább, a szabadidő-autókról szól minden. Mintha más modelleket nem is nagyon prezentálna az autóipar. Mintha - mert azért találtuk párat azokból is.

Range Rover Sport Coupé

Amennyire bejönnek mostanság a Range Rover "őrültségei" (lásd Evoque Convertible, a lecsapott tetejű divatterepjáró), tulajdonképpen kifejezetten konzervatív döntésnek mondható a cégtől egy sportos kupéterepjáróval bővíteni a márkát. Meg aztán a BMW X6/X4, Mercedes GLE/GLC Coupék térhódításának idején kár is lenne egy ilyen prosperáló műfajból kimaradni.

Mivel a testvércég, a Jaguar már rendelkezik is egy hasonló modellel ( F-Pace), az újdonság hajtását is ez a modell adhatja: kezdve a 2.0 literes alap dízellel, a 3.0 literes, feltöltött V6-oson és a 300 lóerős, 5.0 literes V8-ason át, el egészen az SVR sportváltozatig, ami már az 550 lóerőt érheti el. A modell akár az is lehet, amely már a szomszédunkban épülő Jaguar Land Rover üzemből kerül ki.

Dacia Duster

Bizony ideje van, hogy frissítsék a román márka sikergyáros autóját. Nemcsak azért, mert csökkentek az eladások, de az ígéretek szerint hétüléses változatban is elérhető új Grand Dusterre ki van éhezve a piac. A második generáció várhatóan az elődjénél 20 centivel nagyobb, 4,5 méteres autó lesz, amely új platformra költözik, hasonlóan néhány Nissan és Renault termékhez mint a Kadjar vagy a Qashqai.

A hétüléses változat egyébként akár helyettesíthet is a jelenlegi Lodgy-t, hiszen a harmadik sort összehajtva 600 liternyi csomagteret ígérnek. A motortérben nagyon nagy újdonság nem várható, a konszern bombabiztos 1.5 dCi és 1.6 dCi motorjai biztosan meglesznek még sokáig. És bár ez már csak részben újdonság, de nem árt felidézni, hogy a Duster duplakuplungos automataváltóval is elérhető lesz a jövőben.

BMW 6-os sorozat GT

Egészen komoly változásokat hozhat a márka kínálatában, ha tényleg jön jövőre a hatos grand tourismo változata. Ugyanis ezzel a lépéssel eltűnik a hírek szerint az 5-ös GT, ami valljuk be, nem is váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Helyette lesz itt a hatos, amely új tetővonalat kap, a csomagtér részt pedig várhatóan harmonikusabb formát fog mutatni, mint a lecserélt 5-ös GT. Az elnevezés ellenére a 6-os GT is az új ötös sorozatra épül majd, csak a hosszított tengelytávú változatra.

A motortérben is természetesen az alig pár hónapja bemutatott, új generációs 5-ös motorpalettája vonul majd végig: a BMW 620d-től az M650d XDrive-ig a dízelek között, míg benzinesként biztos jön a BMW 630i, a 640i, az M650i xDrive, és egy hibrid is biztosan lesz. A bemutatkozását a márciusi Genfi Autószalonra várhatjuk - az új 5-ös kombi változatával egyszerre.

Lamborghini Huracan Superleggera

Hogy tényleg valami finomság is kerüljön az SUV-k közé: jövőre állítólag megérkezik a Huracan legerősebb változata is. Ha külsejében sokat nem is erősödik az autó, ám a motortérben kárpótolják a vásárlókat. A 650 lóerősre taksált változat például vitán felül jelentősen erősebb lesz a sztenderd 602 lóerősnél.

A turbó nélküli V10-es, 5.2 literesben persze még így is marad elég tartalék, ha valaki tuningoltatni akarná, mint ahogyan azt teszik is a tulajok rendszeresen. A hírek szerint a csomag része a jelentékeny súlycsökkentés is, amellyel a kocsi 100 kilóval könnyebb lesz, mint sima változata, ezzel pedig alig 1315 kilós lesz az újdonság.

Volvo XC40

Nincs mese, a Volvo is megérkezik jövőre kompakt méretű szabadidő-autójával az XC40-nel. A svéd márkánál a 40-es sorozat első darabja lesz a kis SUV, amely után a szedán és a kombi is jöhet szép sorjában. Láthatóan viszont most a crossoverek élveznek helyzeti előnyt.

Az XC40 több szempontból is újdonság lesz, ez alá kerül a márka által a kínaiakkal – Geely márkával - közösen fejlesztett és használt padlólemez, valamint ebben mutatkozhat be a svédek régóta ígért,  1.5 literes, háromhengeres motorja, amely mind benzinesként, mint gázolajos változatban megjelenik majd. Persze a Volvo is nagyon koncentrál a hibridekre, ezért az autót háromhengerest elektromotorral kiegészülve is piacra dobják T5-néven, amely nem lesz szerény teljesítményű a maga 180 lóerejével.

Skoda Yeti

Mifelénk már most mini Kodiaq-ként emlegetik a Skoda következő szabadidő-autóját, és az - a konszern szellemiségét ismerve - várhatóan tényleg nem különbözik majd nagyon az idén bemutatott cseh újdonságtól. A kissé dobozformájú, de ettől karakteres Yeti tehát alaposan megváltozik. Ha tippelni kell, itt is megjelenhet a Kodiaq és a frissített Octavia kettéosztott fényszórós frontrésze.

Az új Yeti egyébként inkább az év vége felé, a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozhat be ténylegesen, ami érthető is, hogy nem hozzák a modellt a nagyon friss Kodiaq nyakára. A másik érdekesség, hogy a testvércég a Seat is hozza a hasonló méretű szabadidő-autóját, Arona néven.

Audi A6

A Mercedes-Benz tavasszal dobta piacra az új E-osztályt, amely azonnal hozta is a remélt számokat, a helyzet pedig hasonlónak ígérkezik a BMW 5-ös sorozat legújabb generációjával is. Ilyen konkurencia mellett az Audi sem ülhet sokáig a babérjain a kifutó A6-tal.

Éppen ezért, jövő év közepén érkezik az új generáció, melynek formavilága - a kötelező stíluselemeken túl - egyedi karaktert is tartogat. Ezt maga Marc Lichte, az Audi főtervezője árulta el, hozzátéve: véget akarnak vetni az egyenarcúságnak. Az új A6 műszakilag is komoly előrelépésnek ígérkezik, hiszen az MLB padlólemeznek köszönhetően mintegy 100 kilogrammal lesz könnyebb az elődjénél, a hajtáslánca pedig teljesen megújul. Nagy eséllyel ebben a modellben fog bemutatkozni az elektromos turbófeltöltő, amely nemcsak menetdinamikára, de a fogyasztásra is jótékony hatással lesz.

Audi A8

A felsőkategóriás luxuslimuzinok piaca korántsem dübörög annyira, mint egy évtizede, presztízsben viszont még mindig ez a kategória jelenti a legmagasabb szintet. Legfőképpen azért, mert itt mutatkoznak be elsőként azok a műszaki csemegék, vezetéstámogató asszisztensek és elektronikai kütyük, amelyek néhány év múlva az alsóbb kategóriákban is megjelennek. Ez a következő generációs Audi A8 esetében leginkább az önvezető funkció miatt érvényes, amely a kategória legokosabb rendszerének ígérkezik.

Emellett persze műszakilag is rengeteg újdonságot tartogat. Így például itt is jön majd a már említett MLB Evo padlólemez, de önmagában a motorpaletta is zászlóshajóhoz méltó lesz. A megújult V6-os turbódízel jelenti majd a belépő szintet, egészen az S8 biturbó V8-as erőművéig, illetve a Bentley Bentaygában megismert, 6.0 literes W12-ig. A trendeknek és a konkurencia kihívásainak megfelelően a plug-in hibrid verzió sem hiányozhat a palettáról. A pletykák szerint az autó legkorábban a szeptemberi Frankfurti Autószalonon lesz megtekinthető.

Rolls-Royce Cullinan

A Bentley Bentayga esete megmutatta, hogy bőven van igény olyan luxusterepjáróra, amelynek átszámítva 60 millió forintról indul ára, de néhány extrával akár meg is duplázható a végösszeg. Ugyan a Maserati Levante is hasonló célközönségre vadászik, de a Bentley arisztokrata összkerekese még mindig egyeduralkodónak számít a kategóriában. Hamarosan azonban fordul a kocka, a legnagyobb riválisának számító Rolls-Royce ugyanis javában teszteli a Cullinant, amely már jövő év végén bemutatkozhat, nagyjából 100 millió forintos árcédulával.

Ezért a pénzért a frissen debütáló összkerék-hajtás és az emelt hasmagasság mellett minden olyan fényűző extrát megkapnak a leendő vásárlók, amiért a Rolls-Royce még mindig az autók királyának számít: drámai megjelenést, hátrafelé nyíló hátsó ajtókat, kézműves minőséget, valamint a jól bevált 6,75 literes V12-es blokkot autó orrában.

DS7 Crossback

A Citoenről leválva, önálló márkaként, a DS-nek ez lehet az első saját, nagy dobása Európában. Természetesen egy szabadidő-autóról van szó ebben az esetben is. A prémiummárkává emelt DS olyan ellenfelek ellen küldené harcba a totális újdonságot, mint az Audi Q3, BMW X1 és a Mercedes GLA. Méretben nagyjából a most bemutatkozott Peugeot 3008-ast kell elképzelni rokonaként, 4,6 méteres hosszával.

A hibridhajtással is bemutatkozó DS7 Crossback akár 300 lóerős lehet, és 50 kilométeres tisztán elektromos hajtásra is képes rendszerrel szerelnék. A francia prémium márka érthetően azokra lőne, akik ragaszkodnak a magas minőségű anyagokhoz a beltérben, viszont nem a klasszikus német, esetleg brit prémium SUV-kből szeretnének válogatni.

A cikkben lévő képek mindegyike koncepció autót mutat. Források: X-Tomi Design, Carscoops, Audi, Paultan.org, Skoda, Volvo.

Ha nem szeretne lemaradni 2017 legjobban várt autóiról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!