szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemcsak kényelmesebbé, biztonságosabbá is teheti a vezetést az adaptív távolságtartó automata, ami a "hagyományos" tempomathoz képest a forgalom sebességéhez igazítva tudja változtatni a jármű haladási tempóját.

A tempomat alapvetően kényelmes rendszer: egy hosszú útszakaszon, ahol nincs más dolgunk, csak a sebességet egyenletesen tartani – például az autópályán –, hamar elfáradhat az ember lába a gázt nyomva, a tempomatot beállítva viszont folyamatosan konstans sebességen tudjuk tartani a járművünket.

Ezzel csak egy baj van: a tempomat akkor is tartani akarja a sebességet, ha az előttünk haladó autó lassít vagy megáll, így a kényelmi funkcióból hamar egy baleset okozója lehet. Főleg akkor, ha – éppen a kényelmes helyzetben elpilledvén – a sofőr nem figyeli az utat úgy, ahogy azt tennie kellene. A fejlesztők ennek kiküszöbölésére alkották meg az adaptív sebességtartó automatikát (Adaptive Cruise Control, ACC), vagy ahogy a köznyelvben hívni szokás: a távolságtartó tempomatot.

A technológia első verziója még az 1990-es évek elején jelent meg az autókban. Azóta természetesen sokat finomodott a rendszer, de a lényege nem változott. A távolságtartó tempomat a járműbe épített szenzorok segítségével érzékeli a kocsi előtti objektum távolságát, és úgy választja meg autónk sebességét, hogy ez a távolság egy sávon belül maradjon.

A legegyszerűbb megoldás a lézeres volt, ám ennek komoly hátrányai mutatkoztak. Rossz időjárási körülmények között lényegében hasznavehetetlennek bizonyult, egyszerűen észre sem vesz járműveket. Sőt, ha az előttünk haladó jármű eléggé koszos, a lézernek már abba is beletörhet a bicskája. Ezért kezdett átállni az iparág a többféle érzékelővel is dolgozó radaros rendszerekre – ám az extrém időjárás időnként még azokat is meg tudja bolondítani. Mióta azonban olyan szinten megfizethetők a mélségérzékelős kamerák, hogy kezdetleges formájukban már okostelefonokba is szerelik őket, az autógyártók is ilyesmiben gondolkodnak. A két oldalsó visszapillantó tükörbe szerelt kamerák képét egy vezérlőegység veti össze, segítségükkel pontosan megállapítható az autó előtt haladó jármű távolsága.

A KRESZ megszegésébe azért nem visz bele a rendszer, hiába is gyorsít az előttünk haladó jármű 170-re, saját automatikánk egy bizonyos ponton túlra már nem követi tovább azt. Hiszen ennél a szerkezetnél is be kell állítani egy kívánt sebességet, mint a "hagyományos" tempomatoknál, csak azokkal ellentétben rendszerünk az értéket nem egy konstans, hanem egy maximális értéknek tekinti. Hogy mennyire képes lelassítani a szerkezet az autót, az gyártónként eltér, de

létezik olyan is, ami képes álló helyzetig fékezni az autót.

Ez akkor jöhet különösen jól, ha egy baleset miatt olyan helyen kell megállni a kocsival – például a városn kívül, közúton –, ahol normál körülmények között ez nem lenne indokolt. Ilyenkor az újbóli elindulás nem automatikusan történik, ezt a sofőrnek kell "kezdeményeznie".

Ez ugyan még messze van az önvezetéstől, a távolságtartó tempomat már az azok irányába tett legelső lépésnek tekinthető. Éppen ezért az adaptív tempomattal felszerelt autókat már az első szintű önvezető autók csoportjába soroljuk. A legújabb fejlesztéseknél ezt már senki nem kérdőjelezi meg: a prediktív rendszerek ugyanis a közlekedésben részt vevő autóstársak viselkedéséből következtet a közeljövő történéseire – például arra is, ha a mellettünk párhuzamosan haladó kocsi jó eséllyel arra készül, hogy átsoroljon a mi sávunkba –, és ennek megfelelően befolyásolja autónk sebességét.

Távolságtartó tempomat nem csak új autó vásárlásakor igényelhető, utólag is beszerelhető ilyesmi a nagy házi kedvencünkbe.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!