Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4449a187-c1af-4b04-b320-63d31c15f2d7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az viszont nem derül ki, hogy szerintük miben hazudott Hadházy Ákos.","shortLead":"Az viszont nem derül ki, hogy szerintük miben hazudott Hadházy Ákos.","id":"20250410_valasz-kormany-rogan-barbara-luxuscikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4449a187-c1af-4b04-b320-63d31c15f2d7.jpg","index":0,"item":"a1286543-3ec6-4802-888e-5f2d7e7f13cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_valasz-kormany-rogan-barbara-luxuscikk","timestamp":"2025. április. 10. 14:39","title":"Az ellenzéket hazugozó közleménnyel reagált a kormány, amikor azt kérdeztük, hogyan kerültek Rogán Barbarához méregdrága luxuscikkek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","shortLead":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","id":"20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72.jpg","index":0,"item":"8f47fcc1-85a8-4011-998a-3926244ef09f","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","timestamp":"2025. április. 10. 16:06","title":"24 év után új albummal jelentkezik a Pulp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közvélemény-kutatás szerint több százezerrel több szavazója van Magyar Péteréknek, mint a kormánypártoknak. ","shortLead":"A közvélemény-kutatás szerint több százezerrel több szavazója van Magyar Péteréknek, mint a kormánypártoknak. ","id":"20250410_21-Kutatokozpont-14-szazalekkal-vezet-a-Tisza-Part-a-biztos-valasztok-koreben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10.jpg","index":0,"item":"c085b921-1a51-4049-b219-a5bf108268cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_21-Kutatokozpont-14-szazalekkal-vezet-a-Tisza-Part-a-biztos-valasztok-koreben","timestamp":"2025. április. 10. 08:04","title":"21 Kutatóközpont: 14 százalékkal vezet a Tisza Párt a biztos választók körében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47fabdef-81ce-4faf-be31-cc57e55dc3ff","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Barcelona gyakorlatilag bejutott az elődöntőbe, a PSG nagyot küzdött és végül kettővel nyert a Bajnokok Ligája negyeddöntőjében.","shortLead":"A Barcelona gyakorlatilag bejutott az elődöntőbe, a PSG nagyot küzdött és végül kettővel nyert a Bajnokok Ligája...","id":"20250409_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-borussia-dortmund-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fabdef-81ce-4faf-be31-cc57e55dc3ff.jpg","index":0,"item":"b036332d-fbe5-4611-b3be-4cc98b857984","keywords":null,"link":"/sport/20250409_bajnokok-ligaja-fc-barcelona-borussia-dortmund-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 22:55","title":"Gálázott a Barca a tavalyi BL-döntős ellen, a PSG hatalmas fölénye a meccs végére törte meg az Aston Villát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","shortLead":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","id":"20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0.jpg","index":0,"item":"c6e56c7f-0d24-4d27-9583-9b42cf13e62b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","timestamp":"2025. április. 10. 20:03","title":"A Holdat találhatja telibe az aszteroida, ami korábban úgy tűnt, a Földre veszélyes – látványos lehet a becsapódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. április. 10. 11:30","title":"Generációk útján – Mit keresünk a volán mögött?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A különbséget a márciusban kivetett 20 százalékos vámteher okozza.","shortLead":"A különbséget a márciusban kivetett 20 százalékos vámteher okozza.","id":"20250410_Trump-buntetovam-kina-145-szazalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344.jpg","index":0,"item":"ac2da491-3849-4264-9a03-fd178f6220e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Trump-buntetovam-kina-145-szazalek","timestamp":"2025. április. 10. 19:39","title":"Trump nem is 125, hanem valójában már 145 százalékos vámmal bünteti Kínát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d6e3f5e-a093-4225-b7a6-81434f15e8d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Európai Néppárt elnöke szerint ez azt jelzi, hogy valamit jól csinálnak.","shortLead":"Az Európai Néppárt elnöke szerint ez azt jelzi, hogy valamit jól csinálnak.","id":"20250410_manfred-weber-kormanyzati-plakat-ukrajna-unios-csatlakozas-nemzeti-konzultacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d6e3f5e-a093-4225-b7a6-81434f15e8d2.jpg","index":0,"item":"c121c0ea-db1a-4da9-9f91-c3737f2fde34","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_manfred-weber-kormanyzati-plakat-ukrajna-unios-csatlakozas-nemzeti-konzultacio","timestamp":"2025. április. 10. 09:41","title":"Megtiszteltetésnek veszi Manfred Weber, hogy az orbáni propaganda célpontja lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ön autójában van távolságtartó automatika? Lehet, hogy kellene
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nemcsak kényelmesebbé, biztonságosabbá is teheti a vezetést az adaptív távolságtartó automata, ami a "hagyományos" tempomathoz képest a forgalom sebességéhez igazítva tudja változtatni a jármű haladási tempóját.
A tempomat alapvetően kényelmes rendszer: egy hosszú útszakaszon, ahol nincs más dolgunk, csak a sebességet egyenletesen tartani – például az autópályán –, hamar elfáradhat az ember lába a gázt nyomva, a tempomatot beállítva viszont folyamatosan konstans sebességen tudjuk tartani a járművünket.
Ezzel csak egy baj van: a tempomat akkor is tartani akarja a sebességet, ha az előttünk haladó autó lassít vagy megáll, így a kényelmi funkcióból hamar egy baleset okozója lehet. Főleg akkor, ha – éppen a kényelmes helyzetben elpilledvén – a sofőr nem figyeli az utat úgy, ahogy azt tennie kellene. A fejlesztők ennek kiküszöbölésére alkották meg az adaptív sebességtartó automatikát (Adaptive Cruise Control, ACC), vagy ahogy a köznyelvben hívni szokás: a távolságtartó tempomatot.
A technológia első verziója még az 1990-es évek elején jelent meg az autókban. Azóta természetesen sokat finomodott a rendszer, de a lényege nem változott. A távolságtartó tempomat a járműbe épített szenzorok segítségével érzékeli a kocsi előtti objektum távolságát, és úgy választja meg autónk sebességét, hogy ez a távolság egy sávon belül maradjon.
A legegyszerűbb megoldás a lézeres volt, ám ennek komoly hátrányai mutatkoztak. Rossz időjárási körülmények között lényegében hasznavehetetlennek bizonyult, egyszerűen észre sem vesz járműveket. Sőt, ha az előttünk haladó jármű eléggé koszos, a lézernek már abba is beletörhet a bicskája. Ezért kezdett átállni az iparág a többféle érzékelővel is dolgozó radaros rendszerekre – ám az extrém időjárás időnként még azokat is meg tudja bolondítani. Mióta azonban olyan szinten megfizethetők a mélségérzékelős kamerák, hogy kezdetleges formájukban már okostelefonokba is szerelik őket, az autógyártók is ilyesmiben gondolkodnak. A két oldalsó visszapillantó tükörbe szerelt kamerák képét egy vezérlőegység veti össze, segítségükkel pontosan megállapítható az autó előtt haladó jármű távolsága.
A KRESZ megszegésébe azért nem visz bele a rendszer, hiába is gyorsít az előttünk haladó jármű 170-re, saját automatikánk egy bizonyos ponton túlra már nem követi tovább azt. Hiszen ennél a szerkezetnél is be kell állítani egy kívánt sebességet, mint a "hagyományos" tempomatoknál, csak azokkal ellentétben rendszerünk az értéket nem egy konstans, hanem egy maximális értéknek tekinti. Hogy mennyire képes lelassítani a szerkezet az autót, az gyártónként eltér, de
létezik olyan is, ami képes álló helyzetig fékezni az autót.
Ez akkor jöhet különösen jól, ha egy baleset miatt olyan helyen kell megállni a kocsival – például a városn kívül, közúton –, ahol normál körülmények között ez nem lenne indokolt. Ilyenkor az újbóli elindulás nem automatikusan történik, ezt a sofőrnek kell "kezdeményeznie".
Ez ugyan még messze van az önvezetéstől, a távolságtartó tempomat már az azok irányába tett legelső lépésnek tekinthető. Éppen ezért az adaptív tempomattal felszerelt autókat már az első szintű önvezető autók csoportjába soroljuk. A legújabb fejlesztéseknél ezt már senki nem kérdőjelezi meg: a prediktív rendszerek ugyanis a közlekedésben részt vevő autóstársak viselkedéséből következtet a közeljövő történéseire – például arra is, ha a mellettünk párhuzamosan haladó kocsi jó eséllyel arra készül, hogy átsoroljon a mi sávunkba –, és ennek megfelelően befolyásolja autónk sebességét.
Távolságtartó tempomat nem csak új autó vásárlásakor igényelhető, utólag is beszerelhető ilyesmi a nagy házi kedvencünkbe.