Kombi Suzuki, kemping, tengerpart, vízesések: Horvátországban és Boszniában jártunk
Vázoljuk, hogy körülbelül milyen egy adriai családi nyaralás, ha szupertrendi SUV helyett egy régivágású, mégis modern kombival vágunk neki, és ha egy a sátor és faház közötti kemping lakhelyen maxoljuk ki az ár/érték arányt.
A közelmúltban jártunk már többek közt 5-ös BMW-vel és S60-as Volvóval Erdélyben, Ford S-Max-szal Montenegróban és hatalmas lakóautóval Szlovéniában, idén pedig úgy döntöttünk, hogy egy relatíve elérhető árú, persze még így sem olcsó Suzukival vágunk neki Horvátországnak és Bosznia-Hercegovinának.
Nem, nem egy esztergomi Vitarával vagy S-Cross-szal keltünk útra, mert abba az ötfős család nem fért volna bele csomagokkal és többek közt SUP-pal együtt, a tetőboxot pedig lehetőség szerint szerettük volna megúszni.
Ehelyett egy Swace-re esett a választásunk, ami egy szupermodern hibrid hajtásláncú, tágas csomagterű kombi, melyről előre tudtuk, hogy természetes élőhelyén, a városban jól fogyaszt, de kíváncsian vártuk, hogy hogyan teljesít majd az autópályás szakaszokkal és hegyi utakkal teletűzdelt adriai nyaralás során.
Álruhában
A két japán gyártó közötti együttműködési szerződés jegyében egyes piacokon Toyota emblémás Suzukikat, máshol Suzuki logós Toyotákat forgalmaznak – nálunk ez utóbbi a helyzet. A Suzuki hazai részlege 2020-ban dobta piacra a Swace-t, amely tulajdonképpen nem más, mint egy átemblémázott kombi Toyota Corolla.
Ahogy az alapmodell, úgy a Suzuki-féle nekifutás is megújult idén, ami kívülről leginkább csak a felfrissített fényszórókon érhető tetten. Bent aztán a megújult műszerfal látványa fogad, de a legfontosabb változás a gépháztető alatt keresendő.
A korábbi 122 helyett immár 140 lóerő áll rendelkezésre, ami első blikkre nem tűnik jelentős különbségnek, de a menetteljesítmények változásáról sok mindent elárul, hogy a 0-100-as sprint szintideje 11,1-ről 9,4 másodpercre olvadt.
Továbbra sem versenyautó a Swace, de az előzések az eddiginél gyorsabban letudhatók vele, egyértelműen javult a vezetési élmény és a fogyasztás elvileg továbbra is szerény maradt. Utóbbival kapcsolatban a cikk vége felé nyilatkozunk részletesen.
Pakolás, indulás!
A Swace 596 literes csomagtere több, mint élhető méretű, még akkor is, ha egy öttagú család összes nyaralási cókmókjáról van szó. Viszonyításképp, a bestseller S-Cross-ba kiviteltől függően csak 293-430 liternyi csomag fér be, ami ugyebár nem egy régivágású kombi, hanem egy a mai közízlésnek jobban megfelelő kompakt SUV.
A pótkerék helyén kialakított kis "csempész raktértől" egészen a plafonig rogyásig telepakolt Swace-szel Trogirnak vettük az irányt. Budapesttől nettó 7-8 óra alatt tudható le a több, mint 700 kilométeres utazás, amit határellenőrzés idéntől már nem lassít, de a horvát autópálya fizetőkapuinál még mindig meg kell állni, hacsak nem bérlünk ENC készüléket.
Az autópályán mindenhol lehet bankkártyával fizetni, Trogirig körülbelül 10 ezer forintnyi ilyen jellegű kiadásra kell számítani. Dél-nyugati szomszédunknál ugyebár már euró a hivatalos fizetőeszköz, melyből nem árt magunknál tartani egy kisebb összeget, hiszen például egyes tengerparti helyeken sincs kártyás fizetési lehetőség.
A horvát SIM-kártyák emléke szépen lassan a feledés homályába vész az utazók számára, kint ugyanúgy telefonálhatunk és netezhetünk a mobilunkkal, mintha otthon lennénk.
Vár a kemping
Korábbi lakóautós utazásaink során nagyon megtetszettek az európai kempingek, és ezúttal is a nyaralás ilyen formáját választottuk. Ezúttal viszont nem hatalmas lakóautóban töltöttük az éjszakákat, és nem is sátorban, mert egyrészt utóbbi már nem fért volna el a csomagtartóban, másrészt ennél kicsit több komfortra vágytunk.
A tengerparti mobilházak általában elég borsos áron kelletik magukat, így inkább az ár/érték arányban verhetetlen szafari sátorra esett a választásunk. Ezek a fixen telepített, masszív merevítésekkel rendelkező lakóhelyek egyfajta átmenetet képeznek a normál sátrak és a faházak között.
Található bennük többek közt főzőlappal és méretes hűtővel felvértezett konyha, előtér, két szeparált alvórész, a szellős teraszról nem is beszélve. Légkondi nincs, ami a napközben javasrészt a tengerben fürdőzőknek és/vagy várost nézőknek nem igazán jelent gondot, éjszakára pedig kellemesen lehűl a laktér.
Kis szerencsével egy hétre akciósan már 150 ezer forint környékén ki lehet fogni ilyen négy-ötszemélyes "kalahári sátrakat" akár főszezonban is. A nyaralás ezen természethez közeli formája persze nem való mindenkinek, hiszen a hotelektől eltérően itt senki sem teszi elénk a kész ételt, és természetesen mosogatni is nekünk kell.
Nem fapados
A négy-ötcsillagos kempingek tapasztalataink szerint minden esetben igen jól felszereltek és nagyon tiszták. A közvetlen vízparti, vagy ahhoz közelebb eső helyek mindig drágábbak, de a hátsóbb sorokból is maximum néhány perc elgyalogolni a tengerhez, és maximum ilyen távolságra találhatók a vizes blokkok és egyéb létesítmények.
Az elszeparált zuhanyzókat és mosdókat igen gyakran takarítják, mint ahogy a mosogatóhelyeken sem találkozni piszokkal, szeméttel. Az sem jelent gondot, ha elfogyott a tiszta ruhánk, igaz felár ellenében, de bátran használhatók a modern mosógépek.
A sós vízzel kevésbé szimpatizáló nyaralók az általunk felkeresett Trogir közeli kempingben az ingyenesen használható medencékben is hűsölhetnek. A Wi-Fi a hatalmas terület utolsó négyzetcentiméterén is megbízhatóan és egész gyorsan működik, az elvakult gamereknek pedig ott a légkondicionált játékszoba tucatnyi PS5-tel.
A kemping büféi és éttermei nem olcsók, de nem is feltétlenül drágábbak a hasonló balatoni létesítményeknél. Egy gombóc fagyi általában 2-3 euró, cserébe az adagok, mintha kicsit nagyobbak lennének a megszokottnál.
Az üzemeltetők a házi kedvencekre is gondolnak, így például több kutyazuhanyra is figyelmesek lettünk, sőt, még egy tengerparti kutya-játszóteret is találtunk. A helyi strandon még főszezonban is szellősen elférnek egymás mellett a fürdőzők, természetes árnyékból nincs hiány (sok helyen igen drágán szokták mérni a napernyőt), a kristálytiszta vízben nagybetűs élmény az amatőr búvárkodás.
Kiránduljunk!
Bár nyaraláskor nehéz rávenni magunkat a korán kelésre, városnézésre mégis a reggeli, kora délelőtti időszak ajánlott, mert ilyenkor még elviselhető a meleg, és a szűk utcákban nincs olyan tömeg, mint az esti órákban.
Trogir óvárosában többek közt a főteret, az óratornyot, a Szent Lőrinc katedrálist és a 13. századi Kamerlengo erődöt érdemes megtekinteni, a közeli Splitben pedig a Diocletianus palota hív hamisítatlan időutazásra.
Egy hét kempingezés után dél felé indultunk, ahol elsőként a gyönyörű tengerparttal és magas hegyekkel pihenésre csábító Makarskában álltunk meg, majd pedig Bosznia-Hercegovinán keresztül indultunk el szépen lassan hazafelé.
Az ország déli részén érdemes felkeresni a híres zarándokhely Međugorjét, a Neretva partján fekvő varázslatos kistelepülést, Počiteljt, és a minden évszakban stabilan 8-10 fokos karsztvízzel, valamint a dervisek idejébe visszarepítő hangulattal szolgáló Blagajt.
A mostari öreghídat szinte mindenki be szokta iktatni az útitervébe, de az elképesztő természeti szépségű és frissítő vízű Kravica-vízesést sem szabad kihagyni.
Bosznia olcsónak mondható, Počitelj egyik központi éttermében 40 euróból vacsoráztunk meg öten, Blagaj közelében pedig 100 euróba került egy folyóparti hotelben két szoba reggelivel együtt. A hivatalos fizetőeszköz a helyi márka, de alapvetően az eurót is elfogadják, bankkártyával viszont szinte sehol sem lehet fizetni.
A mobil roaming drága mulatság, határátlépés előtt érdemes kikapcsolni az adatbarangolást.
Üzemanyag kérdés
Azzal tisztában voltunk, hogy a Toyota kiforrott és legmodernebb öntöltő hibrid technikája gyakori városi használattal tarkított hétköznapi használat során simán hozza a 4-essel kezdődő fogyasztási értékeket.
Azzal kapcsolatban viszont még nem nagyon volt tapasztalatunk, hogy a Swace hogyan fogyaszt teljes terhelés mellett, elsősorban autópályán, és adott esetben hegyi kaptatókon használva. Lényeg a lényeg, 1650 kilométeres túránkat 5,3 literes átlagfogyasztással zártuk, pedig nem óvatoskodva, hanem a lehetőségekhez képest lendületesen autóztunk.
Ez bizony már a dízelek szintje, megsüvegelendő eredmény. Városban jól jött az adott esetben akár gombnyomással is kikényszeríthető rövidebb távú halk elektromos suhanás, a külső töltési lehetőség nem hiányzott – a Swace a drágább Across SUV-tól eltérően nem plugin hibrid, így zöld rendszámot sem kaphat.
A típus ezzel az egyetlen, 1,8 literes szívómotorra épülő 140 lovas normál hibrid hajtással kapható, a Toyotánál emellett 2 literes 195 lóerős szintén öntöltő hibridként is elérhető a testvérmodell.
A kedvező fogyasztásban nemcsak a modern hajtásláncnak van szerepe, hanem többek közt az alacsony építési mód miatt kedvező légellenállási együtthatónak és a mindössze 1,4 tonnás tömegnek is.
Nyaralásunk idején Magyarországon átlagosan 580 forintba került egy liter 95-ös benzin. A horvátoknál 540 forintért lehetett tankolni ezt az üzemanyagfajtát, a bosnyákoknál viszont még az egykori ársapkás magyar árnál is olcsóbban, 470 forintért adták a 95-ös literjét.
Konklúzió
Nem bántuk meg, hogy a kristálytiszta tengervízzel búvárkodásra, történelmi óvárosaival pedig időutazásra hívó Horvátországban ezúttal egy ár/érték bajnok kempingben töltöttük a nyaralást, és vélhetően a lenyűgöző természeti szépséggel és alacsony árszintekkel hívogató Bosznia-Hercegovinában tett kirándulásunk is örök emlék marad.
Tíznapos utunk során a Suzuki Swace bebizonyította, hogy akár hosszabb utazások során is remek társ, legyen szó helykínálatról, csomagtérről vagy éppen fogyasztásról.
A GL+ felszereltségű tesztautó árcéduláján 11,55 millió forintos összeg olvasható, ami nem csekély, de ár/érték arány fronton ezúttal sem igazán lehet okunk panaszra.
Bár az S-Cross már 7,5 millió forint ellenében hazavezethető, ennyi pénzért még csak egy lágyhibrid fapados autónk lehet, a jobban felszerelt és már nomrál hibrid esztergomi példányokért pedig körülbelül ugyanannyi pénzt kérnek el, mint a fürgébb, kevesebbet fogyasztó és tágasabb Swace-ért.
A Toyota 12,5-15,35 millió forintos áron kínálja az 1,8 literes motorral szerelt Corolla kombit, a 2 literes verziót 13,55-16,15 millió forintos áron jegyzik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.