![Kombi Suzuki, kemping, tengerpart, vízesések: Horvátországban és Boszniában jártunk](https://img.hvg.hu/Img/da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30/d90bc8e8-a89a-4688-acbd-b78f20501f29.jpg)
Kombi Suzuki, kemping, tengerpart, vízesések: Horvátországban és Boszniában jártunk
Vázoljuk, hogy körülbelül milyen egy adriai családi nyaralás, ha szupertrendi SUV helyett egy régivágású, mégis modern kombival vágunk neki, és ha egy a sátor és faház közötti kemping lakhelyen maxoljuk ki az ár/érték arányt.
A közelmúltban jártunk már többek közt 5-ös BMW-vel és S60-as Volvóval Erdélyben, Ford S-Max-szal Montenegróban és hatalmas lakóautóval Szlovéniában, idén pedig úgy döntöttünk, hogy egy relatíve elérhető árú, persze még így sem olcsó Suzukival vágunk neki Horvátországnak és Bosznia-Hercegovinának.
Nem, nem egy esztergomi Vitarával vagy S-Cross-szal keltünk útra, mert abba az ötfős család nem fért volna bele csomagokkal és többek közt SUP-pal együtt, a tetőboxot pedig lehetőség szerint szerettük volna megúszni.
Ehelyett egy Swace-re esett a választásunk, ami egy szupermodern hibrid hajtásláncú, tágas csomagterű kombi, melyről előre tudtuk, hogy természetes élőhelyén, a városban jól fogyaszt, de kíváncsian vártuk, hogy hogyan teljesít majd az autópályás szakaszokkal és hegyi utakkal teletűzdelt adriai nyaralás során.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8f2d4597-abc3-49ed-907f-44ff49ecce85.jpg)
Álruhában
A két japán gyártó közötti együttműködési szerződés jegyében egyes piacokon Toyota emblémás Suzukikat, máshol Suzuki logós Toyotákat forgalmaznak – nálunk ez utóbbi a helyzet. A Suzuki hazai részlege 2020-ban dobta piacra a Swace-t, amely tulajdonképpen nem más, mint egy átemblémázott kombi Toyota Corolla.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/9e1c3fcb-956f-4712-97be-3e84cf3ee10b.jpg)
Ahogy az alapmodell, úgy a Suzuki-féle nekifutás is megújult idén, ami kívülről leginkább csak a felfrissített fényszórókon érhető tetten. Bent aztán a megújult műszerfal látványa fogad, de a legfontosabb változás a gépháztető alatt keresendő.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/502e9ff1-a36e-4893-8b00-ef14b1cb1d4f.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d8364a07-0a1a-4ff5-ad8b-75835e8fa954.jpg)
A korábbi 122 helyett immár 140 lóerő áll rendelkezésre, ami első blikkre nem tűnik jelentős különbségnek, de a menetteljesítmények változásáról sok mindent elárul, hogy a 0-100-as sprint szintideje 11,1-ről 9,4 másodpercre olvadt.
Továbbra sem versenyautó a Swace, de az előzések az eddiginél gyorsabban letudhatók vele, egyértelműen javult a vezetési élmény és a fogyasztás elvileg továbbra is szerény maradt. Utóbbival kapcsolatban a cikk vége felé nyilatkozunk részletesen.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d75b2cd5-facf-4712-b27a-e6cca9769681.jpg)
Pakolás, indulás!
A Swace 596 literes csomagtere több, mint élhető méretű, még akkor is, ha egy öttagú család összes nyaralási cókmókjáról van szó. Viszonyításképp, a bestseller S-Cross-ba kiviteltől függően csak 293-430 liternyi csomag fér be, ami ugyebár nem egy régivágású kombi, hanem egy a mai közízlésnek jobban megfelelő kompakt SUV.
A pótkerék helyén kialakított kis "csempész raktértől" egészen a plafonig rogyásig telepakolt Swace-szel Trogirnak vettük az irányt. Budapesttől nettó 7-8 óra alatt tudható le a több, mint 700 kilométeres utazás, amit határellenőrzés idéntől már nem lassít, de a horvát autópálya fizetőkapuinál még mindig meg kell állni, hacsak nem bérlünk ENC készüléket.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d8e0eb61-b9c8-4b14-b5cb-b88a2040c00b.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0cb2c492-ef25-4668-8694-d808687c7aff.jpg)
Az autópályán mindenhol lehet bankkártyával fizetni, Trogirig körülbelül 10 ezer forintnyi ilyen jellegű kiadásra kell számítani. Dél-nyugati szomszédunknál ugyebár már euró a hivatalos fizetőeszköz, melyből nem árt magunknál tartani egy kisebb összeget, hiszen például egyes tengerparti helyeken sincs kártyás fizetési lehetőség.
A horvát SIM-kártyák emléke szépen lassan a feledés homályába vész az utazók számára, kint ugyanúgy telefonálhatunk és netezhetünk a mobilunkkal, mintha otthon lennénk.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5113a52f-31af-421c-bca6-7512531cb5d5.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a3b0b365-405e-4c48-87a4-f669c4d61b71.jpg)
Vár a kemping
Korábbi lakóautós utazásaink során nagyon megtetszettek az európai kempingek, és ezúttal is a nyaralás ilyen formáját választottuk. Ezúttal viszont nem hatalmas lakóautóban töltöttük az éjszakákat, és nem is sátorban, mert egyrészt utóbbi már nem fért volna el a csomagtartóban, másrészt ennél kicsit több komfortra vágytunk.
A tengerparti mobilházak általában elég borsos áron kelletik magukat, így inkább az ár/érték arányban verhetetlen szafari sátorra esett a választásunk. Ezek a fixen telepített, masszív merevítésekkel rendelkező lakóhelyek egyfajta átmenetet képeznek a normál sátrak és a faházak között.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d322983d-875a-41ba-a3f4-4bab08d8e328.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/658c590e-f04b-43a4-9ce7-7e097b9e7e27.jpg)
Található bennük többek közt főzőlappal és méretes hűtővel felvértezett konyha, előtér, két szeparált alvórész, a szellős teraszról nem is beszélve. Légkondi nincs, ami a napközben javasrészt a tengerben fürdőzőknek és/vagy várost nézőknek nem igazán jelent gondot, éjszakára pedig kellemesen lehűl a laktér.
Kis szerencsével egy hétre akciósan már 150 ezer forint környékén ki lehet fogni ilyen négy-ötszemélyes "kalahári sátrakat" akár főszezonban is. A nyaralás ezen természethez közeli formája persze nem való mindenkinek, hiszen a hotelektől eltérően itt senki sem teszi elénk a kész ételt, és természetesen mosogatni is nekünk kell.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8574cc95-dfa4-4bfc-a176-fd1a312427cf.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/3f1ac084-ba56-4584-a8f9-5e390c3d9c36.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/4290b1ef-cba6-4a11-9ee3-17c6a31604f0.jpg)
Nem fapados
A négy-ötcsillagos kempingek tapasztalataink szerint minden esetben igen jól felszereltek és nagyon tiszták. A közvetlen vízparti, vagy ahhoz közelebb eső helyek mindig drágábbak, de a hátsóbb sorokból is maximum néhány perc elgyalogolni a tengerhez, és maximum ilyen távolságra találhatók a vizes blokkok és egyéb létesítmények.
Az elszeparált zuhanyzókat és mosdókat igen gyakran takarítják, mint ahogy a mosogatóhelyeken sem találkozni piszokkal, szeméttel. Az sem jelent gondot, ha elfogyott a tiszta ruhánk, igaz felár ellenében, de bátran használhatók a modern mosógépek.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/106f15f5-98a8-43c6-9440-2ecc3c917bc9.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/2cb23c59-83c7-4b2a-bd40-0ad37f51160b.jpg)
A sós vízzel kevésbé szimpatizáló nyaralók az általunk felkeresett Trogir közeli kempingben az ingyenesen használható medencékben is hűsölhetnek. A Wi-Fi a hatalmas terület utolsó négyzetcentiméterén is megbízhatóan és egész gyorsan működik, az elvakult gamereknek pedig ott a légkondicionált játékszoba tucatnyi PS5-tel.
A kemping büféi és éttermei nem olcsók, de nem is feltétlenül drágábbak a hasonló balatoni létesítményeknél. Egy gombóc fagyi általában 2-3 euró, cserébe az adagok, mintha kicsit nagyobbak lennének a megszokottnál.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/60593d76-16e2-4d7c-8c78-dd100483bb42.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f5a8ed31-99be-40df-9169-41987c0ca4f7.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/67ceafe6-cb23-4d3d-8005-117405e4443e.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e817b75d-2ebc-4a8d-90d8-9758515ca52f.jpg)
Az üzemeltetők a házi kedvencekre is gondolnak, így például több kutyazuhanyra is figyelmesek lettünk, sőt, még egy tengerparti kutya-játszóteret is találtunk. A helyi strandon még főszezonban is szellősen elférnek egymás mellett a fürdőzők, természetes árnyékból nincs hiány (sok helyen igen drágán szokták mérni a napernyőt), a kristálytiszta vízben nagybetűs élmény az amatőr búvárkodás.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1fe6de09-019d-4192-8c49-d1639b20e2c1.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1cf18ea6-d55b-4cbd-bb58-27a4220b6630.jpg)
Kiránduljunk!
Bár nyaraláskor nehéz rávenni magunkat a korán kelésre, városnézésre mégis a reggeli, kora délelőtti időszak ajánlott, mert ilyenkor még elviselhető a meleg, és a szűk utcákban nincs olyan tömeg, mint az esti órákban.
Trogir óvárosában többek közt a főteret, az óratornyot, a Szent Lőrinc katedrálist és a 13. századi Kamerlengo erődöt érdemes megtekinteni, a közeli Splitben pedig a Diocletianus palota hív hamisítatlan időutazásra.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8a8bff15-cc74-4028-afde-12832dca3d70.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a93f9a9f-dc9c-479e-b9b3-2f4e5a19f9ef.jpg)
Egy hét kempingezés után dél felé indultunk, ahol elsőként a gyönyörű tengerparttal és magas hegyekkel pihenésre csábító Makarskában álltunk meg, majd pedig Bosznia-Hercegovinán keresztül indultunk el szépen lassan hazafelé.
Az ország déli részén érdemes felkeresni a híres zarándokhely Međugorjét, a Neretva partján fekvő varázslatos kistelepülést, Počiteljt, és a minden évszakban stabilan 8-10 fokos karsztvízzel, valamint a dervisek idejébe visszarepítő hangulattal szolgáló Blagajt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d9f2fbd3-81a0-417a-8120-6c298a0b32d7.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0b6b59b0-662d-45d7-aa2b-f68fe03a56af.jpg)
A mostari öreghídat szinte mindenki be szokta iktatni az útitervébe, de az elképesztő természeti szépségű és frissítő vízű Kravica-vízesést sem szabad kihagyni.
Bosznia olcsónak mondható, Počitelj egyik központi éttermében 40 euróból vacsoráztunk meg öten, Blagaj közelében pedig 100 euróba került egy folyóparti hotelben két szoba reggelivel együtt. A hivatalos fizetőeszköz a helyi márka, de alapvetően az eurót is elfogadják, bankkártyával viszont szinte sehol sem lehet fizetni.
A mobil roaming drága mulatság, határátlépés előtt érdemes kikapcsolni az adatbarangolást.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ab076dd9-b1f7-4f8e-ad9a-8d429c57850b.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/add26414-51d1-4866-89ff-5235bc754e10.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/53da57f6-3f49-4b9a-863a-b8a87d426add.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/3bd83709-80ba-433d-8f28-4e0ecf19c30a.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/de617784-9df1-451f-a95a-a66aca81d468.jpg)
Üzemanyag kérdés
Azzal tisztában voltunk, hogy a Toyota kiforrott és legmodernebb öntöltő hibrid technikája gyakori városi használattal tarkított hétköznapi használat során simán hozza a 4-essel kezdődő fogyasztási értékeket.
Azzal kapcsolatban viszont még nem nagyon volt tapasztalatunk, hogy a Swace hogyan fogyaszt teljes terhelés mellett, elsősorban autópályán, és adott esetben hegyi kaptatókon használva. Lényeg a lényeg, 1650 kilométeres túránkat 5,3 literes átlagfogyasztással zártuk, pedig nem óvatoskodva, hanem a lehetőségekhez képest lendületesen autóztunk.
Ez bizony már a dízelek szintje, megsüvegelendő eredmény. Városban jól jött az adott esetben akár gombnyomással is kikényszeríthető rövidebb távú halk elektromos suhanás, a külső töltési lehetőség nem hiányzott – a Swace a drágább Across SUV-tól eltérően nem plugin hibrid, így zöld rendszámot sem kaphat.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/30c4cb14-e381-45f5-8570-7aff5a9e86e6.jpg)
A típus ezzel az egyetlen, 1,8 literes szívómotorra épülő 140 lovas normál hibrid hajtással kapható, a Toyotánál emellett 2 literes 195 lóerős szintén öntöltő hibridként is elérhető a testvérmodell.
A kedvező fogyasztásban nemcsak a modern hajtásláncnak van szerepe, hanem többek közt az alacsony építési mód miatt kedvező légellenállási együtthatónak és a mindössze 1,4 tonnás tömegnek is.
Nyaralásunk idején Magyarországon átlagosan 580 forintba került egy liter 95-ös benzin. A horvátoknál 540 forintért lehetett tankolni ezt az üzemanyagfajtát, a bosnyákoknál viszont még az egykori ársapkás magyar árnál is olcsóbban, 470 forintért adták a 95-ös literjét.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/c3a567ba-4bc4-42a3-9737-20a2654e6dda.jpg)
Konklúzió
Nem bántuk meg, hogy a kristálytiszta tengervízzel búvárkodásra, történelmi óvárosaival pedig időutazásra hívó Horvátországban ezúttal egy ár/érték bajnok kempingben töltöttük a nyaralást, és vélhetően a lenyűgöző természeti szépséggel és alacsony árszintekkel hívogató Bosznia-Hercegovinában tett kirándulásunk is örök emlék marad.
Tíznapos utunk során a Suzuki Swace bebizonyította, hogy akár hosszabb utazások során is remek társ, legyen szó helykínálatról, csomagtérről vagy éppen fogyasztásról.
A GL+ felszereltségű tesztautó árcéduláján 11,55 millió forintos összeg olvasható, ami nem csekély, de ár/érték arány fronton ezúttal sem igazán lehet okunk panaszra.
Bár az S-Cross már 7,5 millió forint ellenében hazavezethető, ennyi pénzért még csak egy lágyhibrid fapados autónk lehet, a jobban felszerelt és már nomrál hibrid esztergomi példányokért pedig körülbelül ugyanannyi pénzt kérnek el, mint a fürgébb, kevesebbet fogyasztó és tágasabb Swace-ért.
A Toyota 12,5-15,35 millió forintos áron kínálja az 1,8 literes motorral szerelt Corolla kombit, a 2 literes verziót 13,55-16,15 millió forintos áron jegyzik.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/aa2edfda-ff42-4303-b7f9-b70bc0fc3dd7.jpg)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.