A Magyar Rádió rejtegeti, az OSA Archívum ingyen közzétette: 41 évnyi műsor lenyomata
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Vázoljuk, hogy körülbelül milyen egy adriai családi nyaralás, ha szupertrendi SUV helyett egy régivágású, mégis modern kombival vágunk neki, és ha egy a sátor és faház közötti kemping lakhelyen maxoljuk ki az ár/érték arányt.
A közelmúltban jártunk már többek közt 5-ös BMW-vel és S60-as Volvóval Erdélyben, Ford S-Max-szal Montenegróban és hatalmas lakóautóval Szlovéniában, idén pedig úgy döntöttünk, hogy egy relatíve elérhető árú, persze még így sem olcsó Suzukival vágunk neki Horvátországnak és Bosznia-Hercegovinának.
Nem, nem egy esztergomi Vitarával vagy S-Cross-szal keltünk útra, mert abba az ötfős család nem fért volna bele csomagokkal és többek közt SUP-pal együtt, a tetőboxot pedig lehetőség szerint szerettük volna megúszni.
Ehelyett egy Swace-re esett a választásunk, ami egy szupermodern hibrid hajtásláncú, tágas csomagterű kombi, melyről előre tudtuk, hogy természetes élőhelyén, a városban jól fogyaszt, de kíváncsian vártuk, hogy hogyan teljesít majd az autópályás szakaszokkal és hegyi utakkal teletűzdelt adriai nyaralás során.
A két japán gyártó közötti együttműködési szerződés jegyében egyes piacokon Toyota emblémás Suzukikat, máshol Suzuki logós Toyotákat forgalmaznak – nálunk ez utóbbi a helyzet. A Suzuki hazai részlege 2020-ban dobta piacra a Swace-t, amely tulajdonképpen nem más, mint egy átemblémázott kombi Toyota Corolla.
Ahogy az alapmodell, úgy a Suzuki-féle nekifutás is megújult idén, ami kívülről leginkább csak a felfrissített fényszórókon érhető tetten. Bent aztán a megújult műszerfal látványa fogad, de a legfontosabb változás a gépháztető alatt keresendő.
A korábbi 122 helyett immár 140 lóerő áll rendelkezésre, ami első blikkre nem tűnik jelentős különbségnek, de a menetteljesítmények változásáról sok mindent elárul, hogy a 0-100-as sprint szintideje 11,1-ről 9,4 másodpercre olvadt.
Továbbra sem versenyautó a Swace, de az előzések az eddiginél gyorsabban letudhatók vele, egyértelműen javult a vezetési élmény és a fogyasztás elvileg továbbra is szerény maradt. Utóbbival kapcsolatban a cikk vége felé nyilatkozunk részletesen.
A Swace 596 literes csomagtere több, mint élhető méretű, még akkor is, ha egy öttagú család összes nyaralási cókmókjáról van szó. Viszonyításképp, a bestseller S-Cross-ba kiviteltől függően csak 293-430 liternyi csomag fér be, ami ugyebár nem egy régivágású kombi, hanem egy a mai közízlésnek jobban megfelelő kompakt SUV.
A pótkerék helyén kialakított kis "csempész raktértől" egészen a plafonig rogyásig telepakolt Swace-szel Trogirnak vettük az irányt. Budapesttől nettó 7-8 óra alatt tudható le a több, mint 700 kilométeres utazás, amit határellenőrzés idéntől már nem lassít, de a horvát autópálya fizetőkapuinál még mindig meg kell állni, hacsak nem bérlünk ENC készüléket.
Az autópályán mindenhol lehet bankkártyával fizetni, Trogirig körülbelül 10 ezer forintnyi ilyen jellegű kiadásra kell számítani. Dél-nyugati szomszédunknál ugyebár már euró a hivatalos fizetőeszköz, melyből nem árt magunknál tartani egy kisebb összeget, hiszen például egyes tengerparti helyeken sincs kártyás fizetési lehetőség.
A horvát SIM-kártyák emléke szépen lassan a feledés homályába vész az utazók számára, kint ugyanúgy telefonálhatunk és netezhetünk a mobilunkkal, mintha otthon lennénk.
Korábbi lakóautós utazásaink során nagyon megtetszettek az európai kempingek, és ezúttal is a nyaralás ilyen formáját választottuk. Ezúttal viszont nem hatalmas lakóautóban töltöttük az éjszakákat, és nem is sátorban, mert egyrészt utóbbi már nem fért volna el a csomagtartóban, másrészt ennél kicsit több komfortra vágytunk.
A tengerparti mobilházak általában elég borsos áron kelletik magukat, így inkább az ár/érték arányban verhetetlen szafari sátorra esett a választásunk. Ezek a fixen telepített, masszív merevítésekkel rendelkező lakóhelyek egyfajta átmenetet képeznek a normál sátrak és a faházak között.
Található bennük többek közt főzőlappal és méretes hűtővel felvértezett konyha, előtér, két szeparált alvórész, a szellős teraszról nem is beszélve. Légkondi nincs, ami a napközben javasrészt a tengerben fürdőzőknek és/vagy várost nézőknek nem igazán jelent gondot, éjszakára pedig kellemesen lehűl a laktér.
Kis szerencsével egy hétre akciósan már 150 ezer forint környékén ki lehet fogni ilyen négy-ötszemélyes "kalahári sátrakat" akár főszezonban is. A nyaralás ezen természethez közeli formája persze nem való mindenkinek, hiszen a hotelektől eltérően itt senki sem teszi elénk a kész ételt, és természetesen mosogatni is nekünk kell.
A négy-ötcsillagos kempingek tapasztalataink szerint minden esetben igen jól felszereltek és nagyon tiszták. A közvetlen vízparti, vagy ahhoz közelebb eső helyek mindig drágábbak, de a hátsóbb sorokból is maximum néhány perc elgyalogolni a tengerhez, és maximum ilyen távolságra találhatók a vizes blokkok és egyéb létesítmények.
Az elszeparált zuhanyzókat és mosdókat igen gyakran takarítják, mint ahogy a mosogatóhelyeken sem találkozni piszokkal, szeméttel. Az sem jelent gondot, ha elfogyott a tiszta ruhánk, igaz felár ellenében, de bátran használhatók a modern mosógépek.
A sós vízzel kevésbé szimpatizáló nyaralók az általunk felkeresett Trogir közeli kempingben az ingyenesen használható medencékben is hűsölhetnek. A Wi-Fi a hatalmas terület utolsó négyzetcentiméterén is megbízhatóan és egész gyorsan működik, az elvakult gamereknek pedig ott a légkondicionált játékszoba tucatnyi PS5-tel.
A kemping büféi és éttermei nem olcsók, de nem is feltétlenül drágábbak a hasonló balatoni létesítményeknél. Egy gombóc fagyi általában 2-3 euró, cserébe az adagok, mintha kicsit nagyobbak lennének a megszokottnál.
Az üzemeltetők a házi kedvencekre is gondolnak, így például több kutyazuhanyra is figyelmesek lettünk, sőt, még egy tengerparti kutya-játszóteret is találtunk. A helyi strandon még főszezonban is szellősen elférnek egymás mellett a fürdőzők, természetes árnyékból nincs hiány (sok helyen igen drágán szokták mérni a napernyőt), a kristálytiszta vízben nagybetűs élmény az amatőr búvárkodás.
Bár nyaraláskor nehéz rávenni magunkat a korán kelésre, városnézésre mégis a reggeli, kora délelőtti időszak ajánlott, mert ilyenkor még elviselhető a meleg, és a szűk utcákban nincs olyan tömeg, mint az esti órákban.
Trogir óvárosában többek közt a főteret, az óratornyot, a Szent Lőrinc katedrálist és a 13. századi Kamerlengo erődöt érdemes megtekinteni, a közeli Splitben pedig a Diocletianus palota hív hamisítatlan időutazásra.
Egy hét kempingezés után dél felé indultunk, ahol elsőként a gyönyörű tengerparttal és magas hegyekkel pihenésre csábító Makarskában álltunk meg, majd pedig Bosznia-Hercegovinán keresztül indultunk el szépen lassan hazafelé.
Az ország déli részén érdemes felkeresni a híres zarándokhely Međugorjét, a Neretva partján fekvő varázslatos kistelepülést, Počiteljt, és a minden évszakban stabilan 8-10 fokos karsztvízzel, valamint a dervisek idejébe visszarepítő hangulattal szolgáló Blagajt.
A mostari öreghídat szinte mindenki be szokta iktatni az útitervébe, de az elképesztő természeti szépségű és frissítő vízű Kravica-vízesést sem szabad kihagyni.
Bosznia olcsónak mondható, Počitelj egyik központi éttermében 40 euróból vacsoráztunk meg öten, Blagaj közelében pedig 100 euróba került egy folyóparti hotelben két szoba reggelivel együtt. A hivatalos fizetőeszköz a helyi márka, de alapvetően az eurót is elfogadják, bankkártyával viszont szinte sehol sem lehet fizetni.
A mobil roaming drága mulatság, határátlépés előtt érdemes kikapcsolni az adatbarangolást.
Azzal tisztában voltunk, hogy a Toyota kiforrott és legmodernebb öntöltő hibrid technikája gyakori városi használattal tarkított hétköznapi használat során simán hozza a 4-essel kezdődő fogyasztási értékeket.
Azzal kapcsolatban viszont még nem nagyon volt tapasztalatunk, hogy a Swace hogyan fogyaszt teljes terhelés mellett, elsősorban autópályán, és adott esetben hegyi kaptatókon használva. Lényeg a lényeg, 1650 kilométeres túránkat 5,3 literes átlagfogyasztással zártuk, pedig nem óvatoskodva, hanem a lehetőségekhez képest lendületesen autóztunk.
Ez bizony már a dízelek szintje, megsüvegelendő eredmény. Városban jól jött az adott esetben akár gombnyomással is kikényszeríthető rövidebb távú halk elektromos suhanás, a külső töltési lehetőség nem hiányzott – a Swace a drágább Across SUV-tól eltérően nem plugin hibrid, így zöld rendszámot sem kaphat.
A típus ezzel az egyetlen, 1,8 literes szívómotorra épülő 140 lovas normál hibrid hajtással kapható, a Toyotánál emellett 2 literes 195 lóerős szintén öntöltő hibridként is elérhető a testvérmodell.
A kedvező fogyasztásban nemcsak a modern hajtásláncnak van szerepe, hanem többek közt az alacsony építési mód miatt kedvező légellenállási együtthatónak és a mindössze 1,4 tonnás tömegnek is.
Nyaralásunk idején Magyarországon átlagosan 580 forintba került egy liter 95-ös benzin. A horvátoknál 540 forintért lehetett tankolni ezt az üzemanyagfajtát, a bosnyákoknál viszont még az egykori ársapkás magyar árnál is olcsóbban, 470 forintért adták a 95-ös literjét.
Nem bántuk meg, hogy a kristálytiszta tengervízzel búvárkodásra, történelmi óvárosaival pedig időutazásra hívó Horvátországban ezúttal egy ár/érték bajnok kempingben töltöttük a nyaralást, és vélhetően a lenyűgöző természeti szépséggel és alacsony árszintekkel hívogató Bosznia-Hercegovinában tett kirándulásunk is örök emlék marad.
Tíznapos utunk során a Suzuki Swace bebizonyította, hogy akár hosszabb utazások során is remek társ, legyen szó helykínálatról, csomagtérről vagy éppen fogyasztásról.
A GL+ felszereltségű tesztautó árcéduláján 11,55 millió forintos összeg olvasható, ami nem csekély, de ár/érték arány fronton ezúttal sem igazán lehet okunk panaszra.
Bár az S-Cross már 7,5 millió forint ellenében hazavezethető, ennyi pénzért még csak egy lágyhibrid fapados autónk lehet, a jobban felszerelt és már nomrál hibrid esztergomi példányokért pedig körülbelül ugyanannyi pénzt kérnek el, mint a fürgébb, kevesebbet fogyasztó és tágasabb Swace-ért.
A Toyota 12,5-15,35 millió forintos áron kínálja az 1,8 literes motorral szerelt Corolla kombit, a 2 literes verziót 13,55-16,15 millió forintos áron jegyzik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
A sebesültek közül kettő állapota súlyos.
Magyar Péter meg is osztotta az Európai Néppárt elnökének levelét.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.