szerző:
Tetszett a cikk?

A felrfrissített Corolla külseje minimálisan változott, a műszerfal azonban sokkal modernebb lett, miközben a hibrid hajtásláncokat nemcsak erősebbé, hanem kicsit takarékosabbá és egyben halkabbá is tették. A "japán Golf" újult erővel menetel tovább.

21,5 millió: 1938 és 2003 között ennyi Bogarat adott el a Volkswagen. 9 millió: 1948-tól 1990-ig ennyi fogyott a Citroën Kacsa különböző kiviteleiből. 53 millió: a Toyota ennyi Corollát dobott piacra 1966-tól napjainkig, ami egyértelmű rekord.

Hatalmas számok ezek, melyek arról tesznek tanúbizonyságot, hogy ezek a modellek maximálisan passzoltak, illetve passzolnak az adott kor szellemiségéhez, és az emberek tömegei számára biztosítottak, biztosítanak relatíve elérhető árú mobilitást.

A többek közt 2022-ben is a világ legnagyobb darabszámban értékesített négykerekűjeként jegyzett Toyota Corolla évtizedekkel ezelőtt így festett:

László Ferenc

És így mutat a legfrissebb nekifutás:

László Ferenc

Ráncok felvarrva

A japán gyártó 2018-ban a Corollának már a tizenkettedik generációját állította hadrendbe a VW Golf és az Opel Astra ellenében, így 2023-ra eljött az ideje a modellfrissítésnek.

Mivel a Corolla aktuális generációjának designja 5 év alatt sem fáradt meg igazán, a Toyota úgy döntött, hogy a külsőhöz nagyon óvatosan nyúl csak hozzá. Átrajzolták a hűtőrácsot és a lökhárítót, de például a lámpatestek mérete és formája már nem változott, a fejlesztők csak annyit tettek, hogy átvariálták kicsit a LED-ek elhelyezkedését.

László Ferenc

Érkezett három új fényezés, a Juniper Blue az ötajtós és a kombi, a Midnight Teal a szedán, a Metallic Grey pedig mindhárom modellváltozat esetében rendelhető.

Az Angliában gyártott ötajtós kivitel utastér és csomagtér fronton is jelentősen szűkösebb, mint a szintén a briteknél készülő kombi, illetve a Törökországban napvilágot látó szedán. Utóbbi két verzió nagyobb tengelytávval bír, és továbbra is a kombi a praktikum királya, ugyanis könnyen variálható csomagtere már alaphelyzetben is mintegy 600 liternyi cókmókot képes magába fogadni.

A sportos hangvételű GR Sport új lökhárítókat és 18 colos könnyűfém-felniket kapott, és remekül mutat a sportülések fejtámláján, valamint az indítógombon tetten érhető GR logó. Extra lóerőket viszont továbbra sem szabad remélni.

László Ferenc
László Ferenc

Belső értékek

A Dark Harmony nevezetű utastér a nevéhez méltó módon meglehetősen sötét és komor, mellette igazi felüdülést jelent a világosabb hangvételű Light Harmony, azonban ez sajnos csak és kizárólag a szedán esetében érhető el.

A műszerfal sokat változott, és ennek már itt volt az ideje. A 4,2-7 colos apró LCD-t felvonultató műszeregység helyére egy kiváló felbontású és igényes grafikájú 12,3 colos digitális panel érkezett, a 8 colos érintőképernyő mérete 10,5 colra nőtt.

László Ferenc
László Ferenc

Legalább ilyen fontos változás, hogy az új processzornak köszönhetően az infotainment rendszer sokkal gyorsabb lett, ezenkívül pedig a felhőalapú navigáció, a vezeték nélküli Apple CarPlay és a vezetékes Android Auto, illetve az OTA frissítések mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Remek dolog, hogy a klímát és a hifit továbbra is hagyományos gombokkal kezelhetjük, ellenben az ülésfűtés billenőkapcsolója már 2018-ban is nagyon régimódi volt, a váltókar feleslegesen hatalmas, a tolatókamera pedig még mindig pocsék minőségű.

Elöl új kamerát és radart kapott a Corolla, melyek révén nagyobb területet lát be, illetve érzékel az autó. Sokat fejlődtek a vezetéstámogató rendszerek, újdonság például a vészhelyzeti kormányasszisztens, illetve továbbfejlesztették a sávtartót és a táblafelismerést.

László Ferenc
László Ferenc

Hajtás pajtás

Mindkét hibrid hajtáslánc jelentős optimalizáción esett át. Az 1,8 literes 4 hengeres szívó benzinmotorra épülő alapváltozat teljesítménye 14 százalékkal 140 lóerőre nőtt, miközben a CO2 kibocsátás (és ezzel párhuzamosan a fogyasztás) 102-ről 100 grammra mérséklődött.

Hatalmas változást jelent, hogy az eddig picit lomhácska alaphibrid 0-100-as szintideje 1,8 másodperccel javult, így immár akár 9,1 másodperc alatt letudható egy ilyen gyorsulás.

László Ferenc

A 2 literes 4 hengeres szívóegységet felvonultató komolyabb verzió 6 százalékos teljesítménynövelést követően immár 196 lóerős produkciót ad elő, melynek köszönhetően álló helyzetből 7,9 helyett 7,4 másodperc alatt pattan fel 100 km/h-ra.

Érdekesség, hogy az erősebb hibrid hajtáslánc CO2 kibocsátása 110-ről 98 grammra csökkent, vagyis ez a kivitel hajszálnyival szerényebb étkű, mint 1,8 literes társa. Ez annak tudható be, hogy a nagyobb motort komolyabban átdolgozta a Toyota, és végre ez esetben is lítium-ion aksi váltotta az eddigi nikkel-fémhidrid telepet.

Az akkumulátor nagyobb kapacitású, kisebb méretű és könnyebb lett, optimalizálták a villanymotort és a vezérlőrendszert, illetve alacsony viszkozitású olajat vezettek be.

László Ferenc
László Ferenc

Vezetési élmény

A benzinmotor gyorsítás közben 300-500-zal alacsonyabb fordulatszámon üzemel, az áthangolt hajtáskarakterisztikának köszönhetően kevésbé bégetős CVT-s hibridként, sokkal hagyományos értelemben vett autószerűbb kocsiként viselkedik a Corolla. Nem mellesleg pedig 2,5 decibellel halkabb lett az utastér.

A villanymotornak az eddiginél nagyobb szerepe van a hajtásban, a gázpedál lenyomása és a gyorsulás között az eddiginél közvetlenebb a kapcsolat. A Spanyolországban változatos körülmények mellett tesztelt Corollák átlagfogyasztása 4,5-5,5 liter körül alakult, terveink szerint e tekintetben a közeljövőben összehasonlítjuk majd a faceliftes Corollát a sokak által új hibrid etalonnak tartott Honda Civic-kel.

László Ferenc
László Ferenc

A Toyota adatai szerint a most debütált ötödik generációs hibrid technika akár 80 százalékban elektromos haladást tesz lehetővé, szemben a negyedik, illetve harmadik generáció 72, illetve 68 százalékos értékével. Értelemszerűen ennek a városi használat kedvez, autópályán továbbra is a benzinmotor dominál.

A kormányműhöz és a felfüggesztéshez nem nyúltak hozzá, de nem is kellett, vezethetőség fronton eddig is, most is pazar a Corolla.

A menetpróbán néhány száz kilométert egy Corolla Cross-szal is volt szerencsénk megtenni, és bár kategóriájában a Corolla SUV-osított verziója abszolút jól teljesít, az alacsonyabb építés és a szerényebb tömeg miatt nem érhet a normál Corolla nyomába. Mely egyébként fogyasztásban is ráver 1-2 decit a Cross kivitelre.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

+: szemrevaló külső, háromféle karosszéria, kétféle optimalizált hibrid hajtás, modernizált műszerfal, kiváló futómű.

: az ötajtós szerény helykínálatú, gagyi tolatókamera, nincs dízel alternatíva.

A Corolla ráncfelvarrása során a Toyota csak ott vágott a sebészkéssel, ahol arra ténylegesen szükség volt, ott viszont határozott vágásokat ejtett. Ennek jegyében a külső design csak minimálisan változott, a műszerfal viszont lényegesen modernebb lett, a hajtásláncot érintő változásoknak köszönhetően pedig menetdinamika, fogyasztás, vezetési élmény és komfort tekintetében is előrelépésnek lehetünk tanúi.

Sajnos az árak is jelentősen megemelkedtek, javarészt a magasabb alapfelszereltség és a modernebb technika miatt. Az ötajtós Corolla 1,8 literes hibrid alapmodellje 12,2 millió forinton nyit, a jól felszerelt példányok pedig 14,6 millió forintba kerülnek. A 2 literes verzió minimum 13,2 millió forint ellenében vezethető haza, de akár 15,6 millió forintot is a kasszában hagyhatunk érte, és a kombi kicsit még drágább.

A szedánból kicsit később érkezik Magyarországra a ráncfelvarrt modell, addig viszont le lehet csapni az igen jó árú, akár már 8 millió forint ellenében begyűjthető kifutó modell benzines alapváltozatára.

A divatterepjárósra hangolt, összkerék-hajtással is rendelhető Corolla Crossból hamarosan befut az 1,8 literes új kivitel, a 2 literes verziót pedig 14,1-17,3 millió forintos áron jegyzik.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!