szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Januárban azt mondta, korlátok nélkül a kínaiak tönkreteszik a többi gyártót.

A Tesla főnöke arról beszélt egy csütörtöki konferencián, hogy ellenzi a Biden-kormányzat azon bejelentését, hogy megnégyszerezik a kínai villanyautók importvámját.

„Sem a Tesla, sem én nem kértük ezeket” – mondta a multimilliárdos egy párizsi technológiai konferencián, ahol videóhíváson jelentkezett be. A BBC idézi Muskot, aki azt mondta, meglepődött, amikor bejelentették a lépést.

A Fehér Ház szerint az extravámok azért kellenek, mert Peking állami támogatásokkal segíti a kínai vállalatokat abban, hogy külföldön terjeszkedjenek, és a világpiacra nyomott áron vigyék ki a termékeiket, ezzel az adott ország gazdaságát fenyegetve.

Musk megjegyzései mindenesetre ellentmondanak a januárban tett figyelmeztetésének, miszerint a kínai autógyártók „lerombolnák” a más országokból származó versenytársakat, ha nem lennének kereskedelmi korlátok.

Elon Musk: Kereskedelmi korlátok nélkül a kínaiak tönkreteszik a legtöbb autógyártót

Elárulta azt is, hogy a Tesla a meglévő modellpalettájával már elérte „a költségcsökkentés természetes határát”.

Musknak ugyanakkor mostanában szembe kellett néznie azzal, hogy négy év után először estek az eladásaik jelentős mértékben, és éppen az USA-ban, valamint Európában általánosságban visszaesett a kereslet az elektromos autókra. Az első negyedévben 2012 óta a legnagyobb mértékben zuhant a Tesla bevétele is, és a cég részvényeinek árfolyama 2024-ben közel 30 százalékkal csökkent.

Az amerikai fenyegetésekre időközben Kínai is reagált, és közölte, hogy ellenzi a vámemeléseket, és megtorló intézkedéseket fog hozni. A héten dömpingellenes vizsgálatot indított egy széles körben használt műanyag – polioximetilén-polimer – USA-ból, EU-ból, Tajvanról és Japánból származó behozatalával kapcsolatban. Jelezték azt is, hogy akár 25 százalékos vámmal is sújthatják az EU-ból és az USA-ból importált nagymotoros gépkocsikat.

A kínaiak ellenlépését motiválhatja az is, hogy az Európai Bizottság is büntetővámokkal fenyegetőzik. Július elején dönti el az Unió vezetése, hogy bevezetnek-e hasonló intézkedéseket a kínai gyártású elektromos járművek behozatala ellen, mint az amerikaiak.

Pont ott nem vesznek elég elektromos autót, ahová a Magyarországon gyártott akkumulátorokat viszik

Döcögve indult az elektromos autók európai piaca, miközben itthon megállíthatatlanul szaporodnak az akkumulátorgyárak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!