A vas és acél országa: a Dunai Vasmű abból él, hogy alig működik
Az új tulajdonos alatt a bevétel jelentős része a fel nem használt szén-dioxid-kvóták eladásából származott 2023-ban.
Az új tulajdonos alatt a bevétel jelentős része a fel nem használt szén-dioxid-kvóták eladásából származott 2023-ban.
Újraindította az acélművet és hangzatos fejlesztéseket ígért az év elején a Dunaferrt tulajdonló Liberty Steel. Ám a dunaújvárosi gyár ismét agonizálni látszik, miközben egyre aggasztóbb hírek érkeznek az anyacég többi európai leányának pénzügyi nehézségeiről.
Bár elsőre érthetetlennek tűnik, hogy az új tulajdonos miért hagyja halódni a dunaújvárosi erőművet, lehet benne logika.
Az újraindítás a Dunaferrt tavaly ősszel megvásároló társaság száznapos optimalizálási programjának első állomása.
Újabb mínuszos, a várakozásoknál gyengébb GDP-adat érkezett; Bige László megzsarolta a kormányt a termelés leállításával; elkezdődtek az elbocsátások a Dunaferr körül. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Jóllehet az adófizetőknek több százmilliárdos veszteséget okozó, elavult Dunaferr megmentésének az volt az egyik fő indoka, hogy munkahelyeket mentsenek meg, a nem egészen egy hónapja regnáló indiai vezetés máris leépítésről döntött. Tette ezt trükkösen: kormányzati hátszéllel az acélműtől függő alvállalkozót rúgta ki.
A cég a szénalapú acélgyártásról a környezetkímélőbb, elektromos ívkemencés technológiára térne át.
Miközben nem tudni, hogy a Dunaferr leendő tulajdonosa eleget tesz-e környezetvédelmi vállalásainak, a kormány duplán mentesíti az acélművet a jelentős szennyezés anyagi következményei alól.
Elvileg minden akadály elhárult a Liberty Steel előtt, hivatalosan is az indiai–brit vállalaté a vasmű.
A tulajdonosi jogok átadására csak az uniós fúzió kontroll eljárás befejezése után kerülhet sor.
Alighogy megvette a Liberty Steel, gyakorlatilag leállították a Dunaferr termelését. Az újraindulás a kormány által favorizált vevő tisztázatlan pénzügyi helyzetétől és szándékaitól függ.
Tegnap megírtuk, hogy az új tulajdonos kérésére áll le a gyár nagyolvasztója, a gazdaságfejlesztési tárca szerint viszont, mivel nincs még uniós jóváhagyása az üzletnek, ezért erről nem dönthetett.
A dunaújvárosi acélművet nemrég adták el, de nem úgy tűnik, hogy az új tulajdonos felfuttatná a céget.
A gazdaságfejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter a zöld átállás fontosságáról beszélt a Dunaferr új indiai tulajdonosával.
Végre új gazdája lehet a hányatott sorsú Dunaferrnek, s az iparági kilátások is javulnak. Ám kérdéses, hogy a másutt gyanús pénzügyi manőverekbe bonyolódott indiai–brit befektető és a magyar állam hogyan osztozik majd a cég reorganizációjának gigantikus költségein.
Az ukrán cég esetében például nem tájékoztatták a felszámolót, hogy átmentek a nemzetbiztonsági vizsgálaton. Emiatt viszont kizárták őket.