szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakszervezet elnöke abban bízik, hogy szeptember 10-ig mindenki megkapja a plusz pénzt.

Bár az elmúlt hetek tárgyalásain a Dunai Vasmű (Dunaferr) vezetése jelezte, hogy az elmaradt jutalmat augusztusban kifizeti, a dolgozók még mindig nem kapták meg az ígért 150 ezer forintot – írja a Népszava

A lapnak Magyar Zoltán, a Dunaferr DV. Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke azt mondta, egyelőre nem tudnak mit tenni, de úgy értesültek, hogy a jutalmakat akkor fogják kifizetni, ha a vállalat a szén-dioxid-kvóta-értékesítésből extraforrásokhoz jut. Magyar abban bízik, hogy a jutalom szeptember 10-ig, az aktuális fizetéssekkel együtt megérkezik.

A jutalmat egyébként a júniusban megkötött bérmegállapodásban ígérte meg az üzemeltetésért felelős, indiai hátterű Liberty Dunaújváros, amelyet a júliusi bérekkel együtt kellett volna a dolgozóknak átutalni. 

Korábban a vállalat mintegy 3200 dolgozója az augusztusi bérét is csak késve, tüntetések után kapta meg. Ezt követően a Thomas Gangl, a Dunai Vasművet irányító Liberty Steel Group európai üzletágának vezérigazgatója Magyarországra érkezett, és – bár garanciákat nem adott – megígérte, hogy hasonló problémák a jövőben nem lesznek. 

Elkezdtek fizetést utalni az egykori Dunaferr dolgozóinak, de ezzel nem oldódtak meg a gondok

Kínai technológiával és fizetési garancia mellett állna át a zöld acéltermelésre a Liberty Dunaújváros, miközben egyre kevésbé fedhetők el a vállalat súlyosbodó fizetési gondjai.

A vasművet üzemeltető cég júniusban jelentette be, hogy a két vaskohó közül azt az egyet is leállítják, amely addig használható maradt. Már akkor jelentős beruházásokat ígértek, a bejelentésükben karbonsemlegességről is szó volt, ami azt jelentené, hogy elektromos kohót készülnek telepíteni. Augusztusban aztán arról szóltak a hírek, hogy az új berendezésre 1,3 milliárd euró – átszámolva 520 milliárd forint – támogatást kap a Liberty Dunaújváros a technológiai partnere, a Kínai Export- és Hitelbiztosító Társaságtól. 

A magyar kormány testre szabott jogszabályokkal egyengette a Liberty útját odáig, hogy megvehesse a Dunaferr életképes, adósságoktól megtisztított részeit. De a helyzet nem egyszerű, ezen is segíthet az elektromos nagyolvasztó telepítése, hiszen akkor nem kell szén-dioxid-kibocsátási kvótára költeni pénzt, és a zöld acélnak nő az európai piaca, márpedig ilyet még nem sokan képesek előállítani.

Miután csupa jó hír jött az egykori Dunaferről, kiderült, “a valóság egészen másként fest”

Újraindította az acélművet és hangzatos fejlesztéseket ígért az év elején a Dunaferrt tulajdonló Liberty Steel. Ám a dunaújvárosi gyár ismét agonizálni látszik, miközben egyre aggasztóbb hírek érkeznek az anyacég többi európai leányának pénzügyi nehézségeiről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!