Halasi Endre: Mind megette
Felesleges azon merengeni, hogy a kormány lépései demokratikusak-e, hiszen még az AB teljes megszüntetése – amiről persze szó sincs – sem a demokrácia végét jelentené - írja Halasi Endre elemző.
Felesleges azon merengeni, hogy a kormány lépései demokratikusak-e, hiszen még az AB teljes megszüntetése – amiről persze szó sincs – sem a demokrácia végét jelentené - írja Halasi Endre elemző.
A Transparency International (TI) Magyarország több civil szervezettel együttműködve levélben kérte az Európa Tanács Velencei Bizottságának állásfoglalását az Alkotmánybíróság (Ab) jogkörét érintő alkotmánymódosítással kapcsolatban. A testület főtitkárának címzett levelet pénteken juttatta el az MTI-nek a TI.
Részletesebben sorolná fel az alkotmány a jövőben az Alkotmánybíróság (Ab) által felülvizsgálható jogszabályok körét - ilyen tartalmú bizottsági módosító indítványt készít elő a parlament alkotmányügyi bizottsága.
Az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet, a Magyar Helsinki Bizottság és a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet levelet írt a kormánypárti képviselőknek az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítéséről szóló törvényjavaslatokkal kapcsolatban. A három szervezet arra kéri a képviselőket, hogy ne szavazzák meg a jogállamiság alapvető fontosságú intézményét lebontó törvényjavaslatokat.
Veszélyezteti az Alkotmánybíróság a kormány mozgásterét, ha alkotmányellenesnek ítéli a szükséghelyzetben hozott gazdasági intézkedéseket - jelentette ki az energiastratégiáért felelős államtitkár a Magyar Tudomány Ünnepe 2010 rendezvénysorozat tatabányai konferenciáján szerdán. Az államtitkár lényegében elismerte, hogy nem a különadó-bevétel a tét.
Török Gábor véleménye szerint az Alkotmánybíróság hatáskörét szűkítő alkotmánymódosító javaslat megvitatásakor a Fidesz törpepárt látszatát keltette.
A Nemzeti Együttműködés Programja (82. oldal) kimondja: „Mindennek kiindulópontja, hogy maga az állam is törvénytisztelő legyen. A normakövetés nemcsak az állampolgároktól elvárt kötelesség, hanem a hatalomgyakorlókkal szemben is alapvető követelmény. A jogállami keretek között elfogadhatatlan, hogy parlamenti többsége birtokában a kormány alkotmánysértő törvények sorával bizonytalanítsa el állampolgárait, sodorja veszélybe a jogbiztonság alapelvét.” Mindezt a legnagyobb egyetértéssel olvastam, kedves János, talán jó lenne az idézetet kifüggeszteni a közintézményekben – írja viszonválaszában Elek István.
A Fidesz érvelése nem egységes az Alkotmánybíróság jogkérnek korlátozásával kapcsolatosan, ugyanis Szíjjártó Péter és Varga Mihály is megerősítette a kormány elkötelezettségét, míg Lázár János már arról is beszélt, hogy az Országgyűlésben várják a további megoldási lehetőségeket - olvasható a Political Capital elemzőjének írásában.
Nem felel meg a valóságnak, hogy a jó erkölcsbe ütköző szerződések elleni fellépés jogszerű alap az Alkotmánybíróság jogkörének példátlan megcsorbításához - áll a Magyar Helsinki Bizottság pénteki közleményében.
A Fideszen belül is nagy a felháborodás az alkotmány tervezett módosítása miatt - állította Gyurcsány Ferenc az RTL Híradójának adott interjúban. A volt kornányfő szerint a Fidesz vezetőit is meglepte, felrázta az az "iszonyatos eleven felháborodás, ami a saját oldaláról is jön" a tervezet kapcsán.
Az Alkotmánybíróság (Ab) utólagos felülvizsgálati jogkörének változatlan fenntartása a magyar alkotmányos rend lényegi biztosítéka - közölte Sereg András, az Ab sajtófőnöke a testület hatáskörének módosítására irányuló alkotmánymódosítási törvényjavaslattal kapcsolatban csütörtökön.
Csaknem két nap telt el Lázár János törvényjavaslatának elkészítése és benyújtása óta. De mik lehetnek a törvényjavaslat forgatókönyvei? Török Gábor politológus három nyitott kérdést lát.
Korlátozná az Alkotmánybíróság jogkörét a Fidesz, miután a taláros testület kedden ellenszegült a 98 százalékos büntetőadó visszamenőleges bevezetésének.
A készülő új alkotmányba emelnék a természet védelmének és a természeti erőforrások fenntartható használatának alapelvét az izlandiak.
A szocialisták szerint Bencsik András energiastratégiáért és otthonteremtésért felelős államtitkár számára felesleges az Alkotmánybíróság, de maga az alkotmány is.
Lamperth Mónika szerint a jogállamnak szüksége van bizonyos állandó "cövekekre", amelyek nélkül a magyar állampolgárok elvesztenék biztonságérzetüket, és kiszolgáltatottá válnának a mindenkori hatalom előtt.
Az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága keddi ülésén támogatta Lázár Jánosnak, a Fidesz frakcióvezetőjének az alkotmány és az Alkotmánybíróságról szóló törvény módosítására vonatkozó képviselői önálló indítványait.
Manapság hazánkban a közbeszéd erőteljesen foglalkozik az alkotmány módosítására vonatkozó jogi szabályozással, már csak azért is, mert a jelenlegi kormánypárt rendkívül gyakran él és kíván élni ezzel a jogosítványával. De hogyan módosítanak más országokban alkotmányt?
A Fidesz alkotmánymódosítási tervei kiverték a biztosítékot a politikai játéktér sok szereplőjénél, és a nézőtéren is felháborodott morajlást hallani. Ha visszatekintünk az előző, 1998 és 2002 között regnáló Fidesz-kormány pénzügyi technikáira, több fény vetülhet a mostani események mozgatórugóira is.
Harrach Péter a Népszabadságnak azt mondta, mindent elképzelhetőnek tart egyelőre, még azt is, hogy tartózkodik a KDNP-frakció, vagy esetleg nemmel szavaz a Lázár János nevével fémjelzett 98 százalékos különadótörvényre, illetve az ahhoz kapcsolódó alkotmánymódosításra.