Brüsszel ellenintézkedéseket ígér az amerikai vámokra
Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és alumíniumtermékre. Az Európai Bizottság elnöke válaszlépéseket ígért.
Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és alumíniumtermékre. Az Európai Bizottság elnöke válaszlépéseket ígért.
Az amerikai elnök döntése alapján február 4-től felszámítják a Mexikóval, Kanadával és Kínával szemben már bejelentett vámokat. Kanadának viszont ismét felajánlotta a csatlakozást az USA-hoz, mondván: így elkerülhetik a vámokat.
Az USA magának is árt a büntetővámokkal, állapította meg a német külkereskedelmi szövetség elnöke, aki szerint nem szabad tétlenül várni, amíg az EU-t is vámokkal sújtja Trump.
Nem haboztak ellenlépéseket hozni a Donald Trump amerikai elnök által büntetővámmal sújtott államok: Kanada egy egy sor amerikai árucikkre azonnal, másokra később vet ki ellenvámot, Mexikó is hasonlóra készül. Kína a Világkereskedelmi Szervezetnél panaszkodik. Termékek széles skálája drágulhat.
Az Európai Unió is sorra kerülhet.
Elon Musk elektromos autós cége Sanghajban működtet gigagyárat, az innen importált kocsikra az alap vám mellett pótvám rakódik, ami nem tetszik a világ leggazdagabb emberének.
Egy új, közös valutával Oroszország és szövetségesei megkerülhetnék a nyugati szankciókat, Vlagyimir Putyin ugyanakkor nemrég arról beszél, hogy “még nem jött el az ideje” ennek.
A kínai e-autókra kivetett importvámok tartós bevezetése előtti utolsó negyedévben az Egyesült Királyságban több tisztán elektromos autót adtak el, mint a legnagyobb uniós gazdaságban.
A vita középpontjában a SAIC elektromos modelljei állnak, amelyekre az EU 35,3%-os extra vámtételt rótt ki.
A döntést néhány nappal azután hozta meg Peking, hogy az EU elfogadta a kínai elektromos autókra kivetett büntetővámot.
Szijjártó Péter már korábban bejelentette, hogy Magyarország nem fogja megszavazni a június óta érvényben lévő ideiglenes intézkedés kiterjesztését.
A külügyminiszter szerint gyakorlatilag Kína vezeti a globális békepárti többséget.
A kínaiak így kerülték volna el a különvámot.
A Tesla és a Geely kapott némi könnyítést.
Az Európai Unió ennél jóval visszafogottabb volt.
Csak a Model 3-ast érinti az változás, mert a többi típus nem Kínából jön.
Az egyeztetéseket az uniós kereskedelmi biztos kezdeményezte.
Az olcsó kínai elektromos autók elé útakadályokat állított az EU, ám azokat az unión belüli gyártással ki lehet kerülni, ahogy a BYD is teszi.
Ráadásul így a büntetővámokat is megússzák.
Azok után, hogy az Európai Unió büntetővámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, Peking célzott megtorló intézkedésekkel reagálhat. Végigvesszük, milyen ellenintézkedésekre lehet számítani, és mi lehet ezekkel Kína célja.