Megszorítás, reform, privatizáció kell
Az ország gazdasági mozgásterét nem tágítja, ha a hitelezők köre megváltozik, s a nemzetközi szervezetek helyére magánbankok lépnek. A megoldás a valódi gazdaságpolitikai fordulat lenne – véli Bod Péter Ákos.
Az ország gazdasági mozgásterét nem tágítja, ha a hitelezők köre megváltozik, s a nemzetközi szervezetek helyére magánbankok lépnek. A megoldás a valódi gazdaságpolitikai fordulat lenne – véli Bod Péter Ákos.
Oroszország öt év alatt 50 milliárd dollár bevételt vár a legnagyobb vállalatok és bankok állami tulajdonban lévő részeinek részleges privatizálásából – jelentette ki szerdán Alekszej Kudrin miniszterelnök-helyettes, pénzügyminiszter a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva szerdán.
Két héttel meghosszabbította a koszovói kormány az állami posta- és távközlési üzem (PTK) magánkézbe adására kiírt pályázat határidejét, miután pristinai közlés szerint legalább 30 társaság érdeklődött a legnyereségesebb koszovói vállalat papírjai iránt.
A jelcini korszak óta a legnagyobb szabású privatizációs program formálódik Oroszországban, a moszkvai vezetés 10 állami óriásvállalat kisebbségi tulajdonrészének értékesítését tervezi.
A jelenleg állami tulajdonban lévő szántóterület gyors értékesítése is szerepel a Fidesz birtokpolitikai tervei között – értesült a Népszabadság.
Hogy a magángazdaság rendszerint jobban szuperál, mint az állami túlsúly, vitathatatlanul igaz. De ez nem jelenti, hogy nem lehet rosszul, rossz időben (netán jogsértő módon) privatizálni, vagy a magánvagyonnal bűnösen vagy csapnivalóan sáfárkodni. Viszont egy utólag gazdaságtalannak vagy törvénytelennek gondolt magántulajdonlást sem lehet önhatalmúlag felszámolni, csakis bírósági úton – juthat eszünkbe a pécsi vízmű kálváriáját látva. A piac nem csodaszer, de az állam még kevésbé az. A kapitalizmus anomáliáit a gazdasági jog, nem pedig a politikusi kényszercselekvés oldhatja fel. Ugyanakkor a szocialista monopólium felszámolása nem sokat ér, ha a helyére verseny helyett kapitalista monopólium lép.
Privatizáció előtt állnak a horvátországi hajógyárak. A horvát kormány augusztusban tette közzé a hajógyári privatizációt célzó versenykiírást és a pályázati határidő szeptember 30-án, szerdán jár le.