Megszorítás, reform, privatizáció kell
Az ország gazdasági mozgásterét nem tágítja, ha a hitelezők köre megváltozik, s a nemzetközi szervezetek helyére magánbankok lépnek. A megoldás a valódi gazdaságpolitikai fordulat lenne – véli Bod Péter Ákos.
Az ország gazdasági mozgásterét nem tágítja, ha a hitelezők köre megváltozik, s a nemzetközi szervezetek helyére magánbankok lépnek. A megoldás a valódi gazdaságpolitikai fordulat lenne – véli Bod Péter Ákos.
Pénzbefektetés és kockázat nélkül, vagyis ingyen szerezte meg a ferihegyi reptér üzemeltetését 75 évre a Hochtief AirPort nevű külföldi befektető – tudta meg a Blikk a reptérhez közel álló forrásokból.
Elkerülhetetlennek látja a jövő évi csatonadíj-emelést és nem híve a fővárosi cégek tartós összevonásának Atkári János, a főpolgármester tanácsadója - áll a Magyar Narancs csütörtöki számában megjelenő interjúban.
Parlamenti bizottság vizsgálja Horvátországban az INA energetikai társaság privatizációját. A testület kedden Ivo Sanader volt kormányfőt kérdezi az ügyről, amellyel a balkáni ország egyik legnagyobb vállalatát átvette a Mol Nyrt.
Házkutatásokat tartottak hétfőn Ausztriában a volt MÁV Cargo (jelenleg Rail Cargo Hungaria) privatizációjának ügyében - jelentette egy osztrák gazdasági hetilap.
Oroszország öt év alatt 50 milliárd dollár bevételt vár a legnagyobb vállalatok és bankok állami tulajdonban lévő részeinek részleges privatizálásából – jelentette ki szerdán Alekszej Kudrin miniszterelnök-helyettes, pénzügyminiszter a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva szerdán.
Két héttel meghosszabbította a koszovói kormány az állami posta- és távközlési üzem (PTK) magánkézbe adására kiírt pályázat határidejét, miután pristinai közlés szerint legalább 30 társaság érdeklődött a legnyereségesebb koszovói vállalat papírjai iránt.
A jelcini korszak óta a legnagyobb szabású privatizációs program formálódik Oroszországban, a moszkvai vezetés 10 állami óriásvállalat kisebbségi tulajdonrészének értékesítését tervezi.
A görög kormány 49 százaléknyi részt ad el az OSE vasúttársaságból és 39 százaléknyi állami tulajdonhányadot a Hellenic Post postavállalatból − jelentette be a görög kormány szerdai ülése után a pénzügyminiszter.
Még meg sem alakult az új kormány, a Fidesz kétharmados parlamenti többségével visszaélve máris olyan jogszabályok megalkotását tervezi, amelyek szabad kezet adnak az új kabinetnek az állami vagyon kiárusítására – írja csütörtöki számában a Népszava.
Jogszerűtlen volt annak viszontgaranciának a vállalása, amelyet a Malév volt fő tulajdonosának, az orosz érdekeltségű AirBridge-nek nyújtott, a felelősséget vizsgálják, feljelentést is tettek az ügyben – mondta Oszkó Péter ügyvezető pénzügyminiszter szerdán az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának alakuló ülésén.
A görög kormány már májusban elindítja privatizációs programját, amelytől 2,5 milliárd euró bevételt remél az idén – írta kedden az Imerisia című athéni üzleti lap.
A jelenleg állami tulajdonban lévő szántóterület gyors értékesítése is szerepel a Fidesz birtokpolitikai tervei között – értesült a Népszabadság.
Húsz évvel a rendszerváltoztatás után a társadalom jelentős része bizalmatlan az állammal, a jogszolgáltatással és a politikai elittel szemben. Általános az a vélekedés, hogy ez az uralmon lévő elit immorális, korrupt és mindennek a tetejében nem jól vezeti az országot. Mindezek ellenére a magyar rendszerváltoztatás nem tekinthető kudarcnak. A demokrácia politikai intézményei kiépültek. Az állami tulajdont felváltotta a magántulajdon. A politikai elit gyenge teljesítménye ellenére az ország húsz év alatt sokat gyarapodott.
Nem volt pénzügyminiszteri előterjesztés a vízművek privatizációjára, a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácsnak (NVT) azonban volt egy belső anyaga a regionális vízművekkel kapcsolatban – mondta Oszkó Péter pénzügyminiszter a Magyar Rádió MR1 180 perc című adásában szerdán reggel.
Az Index információi szerint a kormány tagadta ugyan, de burkolt privatizációs előkészület volt az MNV Zrt.-nek a regionális vízműtársaságok átszervezésére tett kísérlete tavaly.
A megszüntetett vasútvonalak visszaállításának lehetőségeiről, a MÁV militáns jellegéről és az esetlges visszaprivatizálásról is beszélt Fónagy János egy Népszabadságnak adott interjúban.
Hogy a magángazdaság rendszerint jobban szuperál, mint az állami túlsúly, vitathatatlanul igaz. De ez nem jelenti, hogy nem lehet rosszul, rossz időben (netán jogsértő módon) privatizálni, vagy a magánvagyonnal bűnösen vagy csapnivalóan sáfárkodni. Viszont egy utólag gazdaságtalannak vagy törvénytelennek gondolt magántulajdonlást sem lehet önhatalmúlag felszámolni, csakis bírósági úton – juthat eszünkbe a pécsi vízmű kálváriáját látva. A piac nem csodaszer, de az állam még kevésbé az. A kapitalizmus anomáliáit a gazdasági jog, nem pedig a politikusi kényszercselekvés oldhatja fel. Ugyanakkor a szocialista monopólium felszámolása nem sokat ér, ha a helyére verseny helyett kapitalista monopólium lép.
Az utóbbi két évtized legnagyobb privatizációs tervét jelentette be hétfőn a brit kormányfő a 12 százaléknál is magasabbra jósolt államháztartási hiány lefaragása érdekében, de hozzátette, hogy adóemelésre is szükség lesz.
Privatizáció előtt állnak a horvátországi hajógyárak. A horvát kormány augusztusban tette közzé a hajógyári privatizációt célzó versenykiírást és a pályázati határidő szeptember 30-án, szerdán jár le.