Minek jár mosodába a Hajdu mosógépek népe?
Összeszedtünk egy csomó koszos cuccot, és elmentünk megnézni, mit tud egy magyar nonstop önkiszolgáló mosoda.
Gábor ír felesége, amikor Budapestre költözött, nem értette, hogy nálunk miért nincs mosoda, így hát megszületett a Bubbles, az első magyar önkiszolgáló mosodahálózat, ami ma már közel harminc üzlettel van jelen szerte az országban...
A mosodahasználat első és lényegében egyetlen valódi hátrányával még otthon szembesülünk: az egy dolog, hogy a sikeres mosodateszt érdekében – hihetetlen önuralmat tanúsítva – heteken át egy ujjal sem nyúlunk a mosógéphez, de a született mennyiséget valahogy el is kellene szállítani a tőlünk néhány utcányira lévő legközelebbi Bubbles-höz.
A "mindez, mégis, hogy spórol időt nekünk"-dilemmát szerencsére feloldja a tény, hogy a Bubbles ipari gépeinek mindössze fél órára van szükségük tisztára mosni mind a fehér, mind a színes adagot. Ehhez képest az otthoni kétéves mosógép a legnagyobb jóindulattal is legalább két és fél óra alatt adja elő az átlagos negyvenfokos programot, arról nem is beszélve, hogy a Bubbles gépeit félig, vagy inkább harmadáig sem tölti meg annyi ruha, amennyitől a fürdőszobai dobja már szét akar robbanni.
Szerencsére a száz százalékig önkiszolgáló mosoda használatának feltérképezése sem több, mint öt perc, mert az üzlet „hülyebiztos” módon ki van táblázva a szükséges instrukciókkal. A folyamatot egyszerűen nem lehet elrontani, mert a mosógépek belövik helyettünk az adagolandó mosópor- és öblítőmennyiséget, nekünk a kívánt hőfok mellett egy gombnyomással csupán azt kell beállítanunk, hogy milyen (fehér vagy színes) programot óhajtunk.
Bár az automatikus mosóporszórás könnyen visszatartó erő lehet azok számára, akik ragaszkodnak a kedvenc mosódiójukhoz, valójában nekik sem kell aggódniuk, mert a Bubbles a korszellemnek megfelelő környezettudatosság összes tulajdonságával rendelkezik. Ahogy a cég ötletgazdája, a már említett ír feleség férje fogalmaz, ők is pont olyan startup, mint az Uber vagy az Airbnb, csak „nem olyan hájposak”.
A Bubbles mögött álló shared economy filozófia és üzleti modell nem különbözik a hasonló jellegű vállalkozásokétól – mondja Megyeri Gábor, aki azt is hozzáteszi, ha jobban belegondolunk, a mosoda a legklasszikusabb shared economy szolgáltatások egyike.
„Hiszen a mosodát mindenki csak akkor használja, amikor valóban égető szüksége van rá, és a gépek ipari jellege miatt hatékonyabb a kihasználás, és alacsonyabb a környezeti terhelés is, és különben sem kell annyi tárgyat birtokolni. A mosószereink is környezetkímélőbbek a lakossági forgalomban kapható termékeknél” – meséli a cég ötletgazdája, aki felveti, hogy érdemes lehet mosodára váltani, ha az otthoni gépünket viszonylag ritkán szoktuk telepakolni.
Nem küldik máglyára a mosógépeket
Tapasztalataink alapján maximálisan értjük Gábor mosodavízióját, ami nem küldené máglyára a háztartásokból a mosógépeket: sokkal inkább az otthoni mosás élhető alternatíváját szeretné nyújtani.
A Bubbles valóban elmondhatja magáról, hogy enyhíti a családok terheit, mert segíthet kikerülni abból az ördögi körből, amikor a mosással, a teregetéssel, a szárítással és a vasalással képtelenek vagyunk utolérni a folyamatosan újratermelődő szennyesmennyiséget.
Három kisfiú apukájaként Gábor is lelkesen használja az általa alapított mosodahálózatot, hiszen ha otthon esnének neki a szokásos adagnak, a mosógépük megállás nélkül dolgozna, a teregetésről nem is beszélve. A kisgyerekes szülők tehát komoly célcsoportot jelentenek a Bubbles számára, olyannyira, hogy a mosodák jelentős részében gyereksarkot is találunk.
Mindemellett a Bubbles akkor is nagy segítség lehet, ha nagyobb takarítási vállalkozásokba kezdünk. Például sokkal egyszerűbb lehet a nagyobb ágyneműket, huzatokat és függönyöket vagy a nehéz paplanokat a mosoda ipari gépeire bízni, de ugyanilyen praktikus lehet a nyaraláskor keletkezett szennyest vagy a tárolóegységekből elővett nyári ruhakészletet mosodában feldolgozni.
Gábor elmondása szerint mindemellett nem egy kisvállalkozó mossa náluk rendszeresen a koszos holmiját: így a feleségnek sem kell agyvérzést kapnia a férje nagy tételben összegyűlő koszos, festékes, malteros munkásruháitól, ha a mosodájukat használja.
A cégvezér azt is hozzátette, hogy az ügyfélkörük egyre bővül a huszonéves korosztály körében is: sok olyan fiatal jár hozzájuk, aki nem engedheti meg magának, hogy mosógépet vegyen, vagy a lakása túl kicsi ehhez, emellett a kollégisták is hálásak a mosodai szolgáltatásért. (Én is az lettem volna annak idején.)
Az óbudai üzletben mi csak angolul kommunikálókkal mosunk együtt, amiből azt gondolnánk, hogy a külföldiek aránya kiemelkedően magas a Bubbles vásárlói közt, de Gábor meglepő statisztikákat oszt meg velünk: előzetesen ők sem számítottak arra, hogy mindössze öt százalék körül lesz mára a hozzájuk betérő külföldiek aránya.
„Területenként nyilván más a szórás, például a belvárosi üzletünkben jóval magasabb az arányuk, viszont a pesterzsébeti vagy az újpesti üzletünkben már egyáltalán nem találkozhatunk külföldiekkel.”
Nem végeláthatatlan mosógépmező
A visszajelzések alapján Gábor azt mondja, hogy többnyire problémamentes a mosoda használata. A legtöbb konfliktus első sorban a vegyes felhasználói körből adódik: a vendégek nem egyszer kritizálják mosótársuk viselkedését.
Mivel az akár száz, de legalább tíz-húsz darabos mosógéparzenált felvonultató amerikai modell jóval családiasabb, európaiasabb megvalósulásáról van szó, az sem ritka, hogy az üzletbe betérve a gépekre várni kell. A cégvezér azt is bevallja, hogy technikai problémák időnként náluk is előfordulnak, de ez egyszerűen elkerülhetetlen a szolgáltatásoknál, ahol gépek üzemelnek.
A Lajos utcai üzletben mi csupa szimpatikus és szemlátomást rutinos Bubbles-használó mosókollégával találkozunk, és az a luxus is megadatik, hogy válogathatunk a gépek között. Amikor az érintőképernyős fizetőautomata nem ad se blokkot, se számlát, a mellette lévő ügyfélszolgálat-hívó telefon gombját megnyomva, egy készséges diszpécser azonnal bejelentkezik: a teendő mindössze annyi, hogy másnap egy e-mailben figyelmeztetni kell a céget az elmaradt papírról. Mivel az éjjel-nappal nyitva tartó üzletben a kamera mindent rögzít, semmilyen adatot és körülményt nem kell részletezni, a számla az ügyfélszolgálatnak küldött mail után szinte postafordultával érkezik.
Megelégedettségünket egyedül a szárítógépek tevékenysége, valamint a mosoda már sokat emlegetett ipari jellegéből fakadó apró kellemetlenségek árnyékolják be. A szárítógépet kétszer is el kellett indítani például, hogy minden ruhadarab tökéletesen megszáradjon, ami újabb ezer forint befizetését jelenti, és máris könny szökik a szemembe attól, hogy mennyivel nehezebb lesz majd kivasalni a ruhákat ahhoz képest, ha az otthoni állványra és vállfákra teregetve száradtak volna.
A végeredményt szemlélve, a nagyteljesítményű gépek nem kegyelmeztek, még a bodykák kiirthatatlannak látszó foltjait is elintézték, cserébe a finomabb anyagokból készült ruhákon szolid boholyréteg keletkezett, és az egyik vékony nyári blúzomon egy helyen elszakadt a varrás, bár ez a mosoda helyett leginkább az évről évre egyre silányabb konfekcióminőség bűne.
Összességében kellemes másfél órát töltöttünk a Bubbles-ben, ahol – amíg a gép dolgozott – némi párától fulladozás és szellőztetés után, kellemesen elidőztünk a játéksarokban, majd megpihentünk a kanapén. És persze ne legyünk telhetetlenek, örökké elégedetlen magyarok, de a wifi működhetett volna jobban is, az üzlet kávéautomatája pedig adhatna jobb kávét, továbbá egy hajtogató- és vasalógépet is el tudtunk volna viselni...
Visszatérve a realitások talajára, ha számításba vesszük, hogy négyezer forintot fizettünk két kör mosásért és szárításért, miközben a víz- és az áramszámlánk havonta összesen nincs húszezer forint, úgy tűnik, az egyszerű, hétköznapi, otthoni használatot nem éri meg a mosodával kiváltani, de ha egyszer-egyszer jön egy nagyobb projekt, akkor már tudjuk a megoldást.
A mosógépünk tehát egyelőre nem landol a Vaterán, de az élmény jó volt.
A Bubbles története |
Miután beütött a válság, az építőmérnökként dolgozó Megyeri Gábor – ír felesége ötletétől ihletetten – belevágott, hogy jövedelmezőbb és progresszívebb területen nyisson új fejezetet. Első mosodáját – kísérleti jelleggel – öt évvel ezelőtt nyitotta meg a tizenharmadik kerületben. Az egyesztendős próbaüzem alatt a bolt jelentős forgalombővülést produkált, ezért Gábor a terjeszkedés érdekében nekiállt megfelelő tőkebefektetőt keresni. Közel egy évnyi tárgyalás után megállapodtak a Venturio tőkealappal, amely megadta a lehetőséget, hogy létrejöjjön a Bubbles International Zrt., ami jelenleg saját és franchise üzletekkel egyaránt egy erős, országos mosodahálózat kiépítésén dolgozik. |
Zseniális kisfilmek készültek a pesti mosodákról
Nagy Zsolt például visszatekeri az időt, Molnár Gusztáv pedig átveri Jordán Adélékat.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.