Nagyon hasonlít egy angol számra Nagy Feróék slágere
A Gene Loves Jezebel Motion of Love című dala nem csak távolról emlékeztet a Beatrice Azok a boldog szép napokjára.
hvg.hu
Az Eurovízió válogatójának számító A Dal című műsor készítői hétfőn jelezték: kizárták Petruska idei versenydalát, mert annak hangneme, tempója, hangszerelése, harmóniastruktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyezik egy másik száméval.
A Bors beszámolója szerint Petruska közösségi oldalán komoly vita kezdődött a döntés nyomán, amelynek során az egyik hozzászóló jelezte: szerinte nemcsak az énekes, hanem A Dal zsűrijének egyik tagja, Nagy Feró is „más tollával ékeskedik”.
Sokkolta a szakértői vélemény, a műsorkészítők döntését tudomásul veszi, de úgy érzi, méltatlan helyzetbe került.
A kommentelő a Gene Loves Jezebel nevű, a nyolcvanas évek elején alakult angol banda Motion of Love című, 1987-es dalát csatolta a bejegyzéshez, amely eléggé hasonlít a Beatrice Azok a boldog szép napok című slágerére.
A lap megkérdezte Szigeti Ferencet, mit gondol a két számról. A Karthago zenésze szerint „kétségtelenül vannak nagyon hasonló részek: maga az induló tempó és a bevezető dob-basszus-gitár riff jellege, témája, hangsúlyozása. A verse és a bridge (átkötés a verse és a refrén között) énekdallama, ritmizációja ugyancsak erősen hasonlít.” A refrének viszont – jelezte Szigeti – teljesen eltérnek. A zenész szerint nem feltétlenül lehet tudatos plagizálásról beszélni, felmerülhet az is, hogy a dal szerzője akár sok évvel azelőtt hallott dallamokból építkezett.
A Bors Nagy Ferót, a Beatrice-szám szövegíróját is megszólaltatta, aki azt állítja, sosem hallott az angol zenekarról. Szerinte „hülyeség az egész”, nem lopták a számot. Bár a dal kiadására csak 1989-ben nyílt lehetőség, mivel addig a „kommunista kultúrfelelősök” döntésére vártak, a Beatrice – magyarázta Nagy – már korábban is játszotta.
Nagy szerint, ha valaki lopott, akkor azok nem ők, hanem az angol zenekar lehetett. „De én nem hallom benne a mi zenénket! Miért gondolja a rosszindulatú kommentelő, hogy mi magyarok lopunk dalokat! Marhaság! Kanye West amit lopott, az semmi?” – tette hozzá a lapnak nyilatkozva.
Hirlemann Bertalant, a Beatrice-sláger zeneszerzője is hülyeségnek nevezte a feltételezést, hogy plagizáltak volna. „Akkor az összes rock and roll, blues és minden plágium. Én nem tudok semmiről. Ez egy hülyeség. Az is lehet, hogy rólunk koppintották, hiszen a Beatricének nem is lehetett sokáig lemeze.”
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.