Egy projekt, amely felkészíti a szegényebb gyerekeket, hogy egyenlő esélyekkel menjenek iskolába

Különórák, játékok, utazás – jónéhány gyerek számára mindez álom marad, ha a lehetőségeket csak a szülői ház tudja alakítani. De hogyan lehet úgy felkészíteni a gyerekeket az iskolára, hogy mindegyikük hasonló eséllyel tudjon elindulni – függetlenül attól, hogy szegény vagy tehetős a családja? Erre a kérdésre keresi a választ egy németországi kísérleti program. A Deutsche Welle riportja.

  • Deutsche Welle Deutsche Welle
Egy projekt, amely felkészíti a szegényebb gyerekeket, hogy egyenlő esélyekkel menjenek iskolába

Hat óvodás szaladgál a németországi Gelsenkirchen óvodájának tornatermében. Hermine és Thalia felmásznak a rámpán a bordásfalhoz, gyorsan lecsúsznak a rúdon, és már kezdik is az újabb kört.

A többiek felváltva egyensúlyoznak és kúsznak a kifeszített köteleken és kötelek alatt, gyakorolják az ugrást, labdákat dobálnak, vagy görgős kocsin hajtják át magukat egy piros rudakkal kijelölt akadálypályán. Addig gyakorolnak nagy-nagy figyelemmel, míg nem sikerülnek a feladatok, majd magához nem hívja őket Farzana Mecklenbrauck, pedagógiai asszisztens, a foglalkozás vezetője.

A modellprojektben az óvodás gyerekeket intenzíven támogatják
Andrea Grunau/DW

Gyerekeket felkészíteni, tehetséget felébreszteni: ez a célja annak a foglalkozássorozatnak, amelynek a tornatermi órák csak egy részét adják. A programot a jövőre iskolájukat kezdő ötéveseknek alakították ki.

Sokféle gyerekszegénység

A mintaprojekt a „Jövőt korán kezdeni” (németül ZUSi) elnevezést kapta. A gyerekeket szociálpedagógusok segítik. Gelsenkirchenben hét napköziotthon csatlakozott a programhoz a szociális problémáiról elhíresült Ückendorf városrészből. Nemcsak anyagi problémákról van szó, hanem olyan kulturális akadályokról is, mint a megbízható német nyelvtudás hiánya, a szociális és egészségügyi hátrányok vagy az oktatási szegénység.

Farzana Mecklenbrauck gondoskodik az összes óvodáskorú gyerekről
Andrea Grunau/DW

Gelsenkirchen - a Ruhr-vidék strukturális változáson áteső más városaihoz hasonlóan - évek óta küzd a sokakat érintő gyerekszegénységgel. 2021 végén a 15 év alattiak 40 százaléka élt olyan családban, amely szociális ellátásban részesült. Ückendorf kerületében korábban sokan a bányászatban dolgoztak. Itt különösen sok a szegény család, de olyanok is élnek a városrészben, akiknek nincsenek anyagi gondjaik. A 9 év alatti gyerekek körében tízből átlagosan heten olyan családból jönnek, amelyben a szülők vagy a nagyszülők generációja nem Németországban született. Őket különösen fenyegeti a szegénység, akárcsak az egyedülálló szülők vagy a három vagy többgyermekes családok gyerekeit. A program fontosságát jelzi, hogy a szegényebb családokból származó gyerekek az életkoruknak megfelelő képességek mindössze 50 százalékával rendelkeztek a projekt kezdetekor a felmérések szerint.

Deutsche Welle

Minden gyerekre oda kell figyelni

A „Jövőt korán kezdeni” projekt ugyanakkor nem tesz különbséget jövedelem szerint: minden gyerek részt vehet benne, függetlenül attól, hogy szegény vagy nem szegény. A programban van például farmlátogatás és erdei séta erdészekkel is. A gyerekek festőművésztől tanulnak festeni, hangszereket próbálnak ki a napköziotthon zeneiskolájában, kísérleteket végeznek elektromossággal, mágnesességgel és még a vulkáni működéssel kapcsolatban is. Hamarosan színházi napok következnek és egy kerékpáros projekt is körvonalazódik.

Az iskolaelőkészítősök rendszeresen járnak a közeli általános iskolába, hogy elmúljon minden félelmük és gátlásuk. Sőt, úgynevezett „rezilienciaóráik” is vannak, melyek a mentális képességeiket fejlesztik. Például azt, hogy megtanuljanak az érzéseikkel bánni, jobban tudják kezelni a konfliktusaikat vagy feldolgozni a sikereiket.

„Az egész testemet érzem tetőtől talpig, amikor dühös vagyok” - mondta az egyik fiú.

A gyerekek gyakran meglátogatták az általános iskolát, amely nem messze van a napközitől
Andrea Grunau/DW

A programnak köszönhetően Hermine kibontakoztathatta művészi tehetségét, képét egy kiállításra is beválogatták. Younes az óvodában kézidobot készített, és szeret táncolni.

Segítség az átmenethez

A foglalkozásszervező Farzana Mecklenbrauck a gyerekeket a megfelelő egyesületekhez irányítja, illetve behozza a külsős szolgáltatókat a napköziotthonba. Elmondása szerint a „Jövőt korán kezdeni” projektet nagyon jól fogadták a szülők.

Az anyákat meghatja, hogy a gyerekeikről pozitív visszajelzéseket kapnak, mert sok esetben az ellenkezőjéhez vannak hozzászokva. Jessica Stettinus, a város iskolai szociális szolgálatának munkatársa ezt még azzal egészítette ki, hogy a szülők gyakran csak későn, a gyerekorvosnál vagy az iskolai felvételi vizsgán hallják először, hogy a gyerekük fejlesztésre szorulna. A sikeren felbuzdulva a projektet Ückendorf három iskolájában is folytatják.

Zahia Bourezg algériai, férje sok évvel ezelőtt Irakból érkezett Németországba. Nagyobbik lányuk, Lina részt vesz a projektben, először négyévesen a napköziben, most pedig a második osztályban. A program sokat segített Linának az általános iskolára való felkészülésben.

Zahia Bourezg (balra) és Janet Janßen örülnek, hogy gyermekeik egyéni támogatást kapnak
Andrea Grunau/DW

Most már kisebbik lányuk, Lara is élvezi a széles kínálatot az óvodában: "Mindig nagyon boldogan jön haza” – mesélte az édesanya. A család többnyelvű könyveket kölcsönöz: "Együtt tanulunk.” A napközi médiaszobájában vannak játékok, melyek szintén kipróbálhatók.

Kapcsolat a szülőkkel

Janet Janßen örül annak, hogy lánya, Hermine művészeti fejlesztőképzést kap. A városi könyvtárba is szerettek volna eljutni, de a munkája miatt ez nem volt könnyű. A programban részt vevő gyerekek viszont jártak ott. Ezeket a szülői beszámolókat a kezdeményezés mobilapplikációjában is meg lehet találni. Az alkalmazáson keresztül közvetlenül felvehető a kapcsolat a szervezőkkel.

Negyven nyelven elérhető”

- mondta Sebastian Gerlach, a projekt városi koordinátora. Az alkalmazást a tervek szerint az összes városi bölcsödére és óvodára kiterjesztik.

Amikor tíz gyerek játszik egy játszótéren a gazdag, iparosodott Németországban, statisztikailag két gyereket érinthet vagy fenyegethet közülük a szegénység. De olyan körzetekben, mint Gelsenkirchen-Ückendorf, kétszer ennyit – nagyjából minden harmadik gyereket.

Ez nem azt jelenti, hogy ezek a gyerekek az utcán kötnek ki vagy dolgozniuk kell a túlélésért,

ahogyan az a nagyon szegény országokban jellemző – magyarázta Irina Volf, a Szociális Munka és a Szociálpedagógiai Intézetének (Institut für Soziale Arbeit und Sozialpädagogik, ISS) szegénységkutatója, aki tudományosan kíséri és értékeli a projektet. Ezek a gyerekek abban szenvednek hátrányt, hogy rosszabbak az esélyeik az életkornak megfelelő fejlődésre.

Irina Volf
privát

Néhány sokgyerekes, alacsony jövedelemmel rendelkező családnak már az is gondot okoz, hogy tízórait csomagoljanak, ezért Ückendorfban a bölcsődei és óvodai napközikben elő lehet fizetni 50 centért (200 forintért) egészséges és tartalmas reggelire.

Mennyire szegények a szegény gyerekek Magyarországon?

Magyarországon a lakosság 74%-a az uniós szegénységi küszöb alatt él a Szociális Demokráciáért Intézet tanulmánya szerint. A magyar UNICEF Gyermekjogi Civil Koalíció gyermekjóléti munkacsoportja szerint a szegénységi küszöb alatt élők csoportja sem homogén: miközben az ide tartozó 17 év alatti gyerekek száma csökkent, a mélyszegénységben élő gyerekek száma megháromszorozódott 2010 óta – ez azt mutatja, hogy az igazán szegény családok még szegényebbek lettek.

Azokat a háztartásokat szokták a szegénységi küszöb alá sorolni, amelyek jövedelme alacsonyabb a medián jövedelem, vagyis a jövedelmi közép 60 százalékánál. Ez minden országban más. Az uniós küszöb azt jelenti, hogy mind a 28 állam tagállamban a jövedelmeket egyként kezeljük, és úgy húzzuk meg a meridián jövedelem 60 százalékánál a határt. Ebből lehet látni, hogy mekkora a távolság az uniós átlag és a magyar szegénységi küszöb között. A magyar szegénységi küszöb 40 százaléka az uniósnak, ugyanennyi volt az uniós csatlakozásunk idején is. Akkoriban a lengyelek is 40 százalékon álltak, mostanra elérték a 70-et, a szlovákok 60-nál, a csehek 80-nál tartanak. Vagyis amíg a visegrádi országok esetében jelentősen csökkent a jövedelmi távolság az uniós átlaghoz képest, Magyarország esetében stagnált. Németországban a szegénységi küszöb az uniós érték 130 százaléka fölött van.

Születésnapok és csereberék

A ZUSi projektben nemcsak a gyerekek, de az óvodai és iskolai személyzet is képzést kap. Mindenkinek tudnia kell, hogy a szegényebb családok milyen problémákkal küzdenek. A projekt ebben is hozott kézzelfogható változást: eddig például mindenki maga hozta a szülinapi tortáját, most viszont a pedagógusok együtt sütnek a gyerekekkel. Így minden gyerek ugyanúgy ünnepel, senkinek nem kell rosszul éreznie magát attól, ha nem az övé a legdíszesebb torta.

A gyerekek kinőtt holmijainak a hasznosítására pedig felállítottak egy szekrényt az óvoda mellett egy kevésbé látható helyen: ide bárki beteheti azokat a ruhákat, amikre már nincs szüksége, hogy aki rászorul, az kivehesse onnan.

Sebastian Gerlach a csere-bere szekrény mellett
Andrea Grunau/DW

A hét gelsenkircheni óvodában májusban ér véget a "Jövőt korán kezdeni"-modellprojekt. Három iskolában a második osztályosokat még a negyedik osztály végéig kísérik. A RAG Alapítvány pedig két nyomonkövetési projekttel is támogatta a programot, vagyis összesen 4,5 millió eurót tettek bele. Irina Volf kutató szerint mindez nem volt hiábavaló, a szervezők komoly eredményeket tudnak felmutatni: a szegényebb családokból származó gyerekek képességei jelentősen javultak, minél korábban kapcsolódtak be a programba, és minél tovább tartott a részvételük, annál inkább.

Gelsenkirchenben az eredményeket tartósan be kell építeni a rutinba, mondja Sebastian Gerlach koordinátor. Nagy baj, hogy a pedagógiai asszisztensi állásokat már nem finanszírozzák, miközben a szakképzett munkaerő hiánya már most is sújtja az intézményeket.

Szerző: Andrea Grunau. A fordítást Bogár Zsolt készítette. Szerkesztette: Diseri Dóra

Óvodaproblémák Magyarországon

Magyarországon 3 éves kortól kötelező az óvoda. A betöltött 5. életévtől pedig minden gyereknek legalább egy évet akkreditált óvodában kell tölteni az iskolaérettség eléréséig. Az Orbán-kormány bővítette az ingyenes óvodai étkeztetést, és 2017-18-ban volt egy uniós finanszírozású pályázat is, amely óvodai esélyteremtő pontokat hozott létre a leszakadó térségekben. A 3 év alattiaknak pedig már közel egy évtizede működik a Biztos Kezdet gyerekházak. 2019-ben indult a Felzárkózó Települések Program, amely diagnózis alapú komplex fejlesztést ígér a 300 legszegényebb településen. A program épp azt célozza, hogy a legszegényebb településeken születő gyerekek olyan körülmények között nőjenek fel, hogy ne örököljék a nyomort.

Amiről kevesebb szó esik, az az óvodapedagógus-hiány, amely az iskolai pedagógusok hiányához hasonlóan válságos méreteket öltött. Ezt a kormány úgy próbálta orvosolni, hogy már csak napi négy órában 8 és 12 óra között szükséges a diplomás óvodapedagógus jelenléte. Ezzel megbontotta a régi óvodapedagógiai gyakorlatot, mely szerint minimum két óvodapedagógus legyen egy csoporttal egy nap, amellett, hogy dajka és fejlesztőpedagógus is kellenek az óvodai csoportok mellé. A fizetések olyan alacsonyak, hogy a rezsidíjak emelkedésének bejelentése után megindult egy felmondási hullám, pénteken több száz óvodapedagógus nem vette fel a munkát, jelezve, hogy sürgős változások kellenek.

A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.

További Deutsche Welle-tartalmak a DW magyar nyelvű Facebook-oldalán találhatóak.