Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold felszínén. ","shortLead":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold...","id":"20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03.jpg","index":0,"item":"be46848f-f16d-432c-8463-a95a2cb1572b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","timestamp":"2025. február. 04. 14:03","title":"10 000 kg/nap sebességgel dolgozhat a Holdon a NASA bányászrobotja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","shortLead":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","id":"20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b.jpg","index":0,"item":"7dd28441-5027-4470-86ee-ae8cbdf9eded","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","timestamp":"2025. február. 06. 07:16","title":"Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd3158fc-2229-4165-99a3-3eb190e32aea","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesen új frontrésszel és modernizált technikával felvértezett Skoda Enyaq kétféle karosszériával kapható.","shortLead":"A teljesen új frontrésszel és modernizált technikával felvértezett Skoda Enyaq kétféle karosszériával kapható.","id":"20250204_bearaztak-a-skoda-legujabb-villanyautojat-a-friss-enyaqot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd3158fc-2229-4165-99a3-3eb190e32aea.jpg","index":0,"item":"7461cca6-c55c-4496-9cdf-0a521ad4ca53","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_bearaztak-a-skoda-legujabb-villanyautojat-a-friss-enyaqot","timestamp":"2025. február. 04. 07:59","title":"Beárazták a Skoda legújabb villanyautóját, a friss Enyaqot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6988d70-62c4-4f3d-a3e3-a3c9915fe382","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai XDown egy könnyen bevethető drónt fejlesztett, ami képes csapást mérni a páncélozott járművekre, de felderítésre is alkalmas.","shortLead":"Az amerikai XDown egy könnyen bevethető drónt fejlesztett, ami képes csapást mérni a páncélozott járművekre, de...","id":"20250204_xdown-psk-amerikai-kamikaze-dron-focilabda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6988d70-62c4-4f3d-a3e3-a3c9915fe382.jpg","index":0,"item":"a34ff4bd-2c23-4d79-8fab-1e6478c41e4f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_xdown-psk-amerikai-kamikaze-dron-focilabda","timestamp":"2025. február. 04. 17:03","title":"250 km/h-val repül: csak el kell dobni az újfajta kamikaze drónt, ami olyan, mint egy focilabda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3a144ef-06eb-4c9b-bbe4-d91d5f43b2e5","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Örebróban tört ki lövöldözés egy felnőttképzési központban, egy svéd hírügynökség szerint az elkövető öngyilkos lett.","shortLead":"Örebróban tört ki lövöldözés egy felnőttképzési központban, egy svéd hírügynökség szerint az elkövető öngyilkos lett.","id":"20250204_lovoldozes-sved-iskola-ot-serult-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3a144ef-06eb-4c9b-bbe4-d91d5f43b2e5.jpg","index":0,"item":"17759bd7-06d7-4f35-98f0-46dda9b0f41c","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_lovoldozes-sved-iskola-ot-serult-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 15:20","title":"Lövöldözés volt egy svéd iskolában, öt embert meglőttek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","shortLead":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","id":"20250205_bukk-ozd-medve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd.jpg","index":0,"item":"490aad81-6b03-490f-ad27-014b563b8580","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bukk-ozd-medve","timestamp":"2025. február. 05. 14:49","title":"A kocsiba pattanva menekült el két vadász egy Ózdnál felbukkanó medve elől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"721b8f68-38f3-454c-887a-bacf75e1e39c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök is téved, ha azt hiszi, a kormányok harc nélkül megadják magukat.","shortLead":"Az amerikai elnök is téved, ha azt hiszi, a kormányok harc nélkül megadják magukat.","id":"20250205_Economist-trump-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721b8f68-38f3-454c-887a-bacf75e1e39c.jpg","index":0,"item":"95dc8a04-d55e-4bfc-abce-2663d09cc15d","keywords":null,"link":"/360/20250205_Economist-trump-lapszemle","timestamp":"2025. február. 05. 15:38","title":"Economist: A szövetségesek nem tudják a végtelenségig megbékíteni Trumpot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Európai Parlament szakbizottsága elfogadta álláspontját az úgynevezett Euro7 szabályozási csomaggal kapcsolatban, amely gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátásával foglalkozik. Az eredeti javaslatot finomította a szakbizottság, a Fidesz szerint a jobboldal egységes kiállásának köszönhetően. Igaz, a liberálisok is ezen a véleményen voltak.
Az Európai Parlament Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottsága (ENVI) 52 igen szavazattal, 32 nem szavazattal és egy tartózkodás mellett fogadta el álláspontját a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról. Ez azt jelenti, hogy amennyiben novemberben a plenáris ülés is megerősíti, ez a dokumentum lesz az EP tárgyalási mandátuma a tagállamokkal folytatott egyeztetésen.
A képviselők egyetértettek az Európai Bizottság által a személygépkocsik szennyezőanyag-kibocsátására (például nitrogén-oxidok, szilárd részecskék, szén-monoxid és ammónia) javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek kibocsátásának további három kategóriára történő felosztását javasolják súlyuk alapján. Az elfogadott szöveg szigorúbb határértékeket javasol az autóbuszok és a nehéz tehergépjárművek kipufogógáz-kibocsátására vonatkozóan, beleértve a valós vezetési kibocsátások szintjét is. Azt javasolják, hogy a jelenleg hatályos kibocsátási szabványok (Euro 6/VI) 2030. július 1-jéig legyenek érvényesek a személygépkocsikra és a kisteherautókra, valamint 2031. július 1-ig az autóbuszokra és teherautókra. Az Európai Bizottság javaslata ennél sokkal szigorúbb volt: 2025, illetve 2027 szerepelt az előterjesztésben.
A szöveg a személygépkocsik és kisteherautók akkumulátorának élettartamára vonatkozóan a Bizottság által javasoltnál magasabb minimális teljesítménykövetelményeket is tartalmaz.
A Bizottság eredeti javaslata egyébként 2035-re az Euro 7 az autók és kisteherautók nitrogén-kibocsátását az Euro 6-hoz képest 35%-kal, az autóbuszok és teherautók esetében pedig 56%-kal csökkentené. A személygépkocsik és kisteherautók részecskekibocsátása 13%-kal, az autóbuszok és teherautók 39%-kal, míg a fékrészecskék 27%-kal csökkennének. Ezek a számok természetesen jelentősen csökkennek majd, ha enyhébb szabályozást fogadnak el.
Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Káros lenne olyan környezetvédelmi politikák végrehajtása, amelyek károsak Európa iparára és polgáraira egyaránt. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és kerüljük a szélsőséges álláspontokat
– jelentette ki a szavazás után Alexandr Vondra, a téma előadója, az Európai Konzervatívok és Reformerek cseh képviselője.
Az Európai Parlament jobboldala megmentette az európai autóipart!
– ez a címe a fideszes Tóth Edina EP-képviselő sajtóközleményének. A kormánypárti politikus kiemelte: a jobboldal egységes kiállásának köszönhetően sikerült biztosítanunk azt, hogy az új szabályok ne növeljék az autógyártás költségeit. „A jelenlegi háborús inflációs környezetben meg kell védenünk polgárainkat a brüsszeli baloldal felelőtlen javaslatai miatt kialakulandó újabb áremelésektől” – tette hozzá. Igaz, az egységes jobboldal fideszes értelmezésbe e szerint beletartoznak a magyar kormánypárt által folyamatosan a nemzetközi baloldalhoz sorolt Európai Néppárt, illetve a liberálisok is. Az EUrologus parlamenti információi szerint ugyanis ez a két frakció is támogatta a javaslatot, nélkülük nem született volna meg ez a döntés.
Visszatérve Tóth Edina véleményéhez: szerinte az autógyártók aggodalmai jogosak voltak.
Brüsszel eredeti javaslattervezete láttán úgy érezték, hogy az új szabványok miatt a hagyományos belső égésű autók technikáját szinte lehetetlen költséghatékonyan fejleszteni, s a javaslatok akár az autógyárak bezárását is okozhatták volna
– érvelt a képviselő. Határozottan ellenezte viszont a szabályok könnyítését a szociáldemokrata frakció. Ők arra hívták fel az EUrolgoushoz is eljuttatott közleményükben a figyelmet, hogy a levegőszennyezés évente körülbelül 300 000 ember életét követeli idő előtt az EU-ban.
A szociáldemokraták úgy vélik, hogy az autók és kisteherautók károsanyag-kibocsátásának mérséklése a leghatékonyabb módja a levegő tisztításának
– teszik hozzá. Úgy vélik, hogy az elfogadott álláspont alig vagy egyáltalán nem kínál lényeges javulást az Euro 6-hoz képest. Szerintük az ambiciózus Euro 7-es szabványok hiánya valószínűleg szigorúbb intézkedések bevezetését fogja eredményezni a régebbi autókra, beleértve a zéró kibocsátású zónák létrehozását a városokban. „Ezek az intézkedések aránytalanul érintik az idősebb autóval rendelkezőket és a városokba behajtó személyeket, különösen az alacsony, alacsonyabb és közepes jövedelmű csoportokat" – mutatnak rá.
Az Európai Parlamentben létrejött megállapodás nem méltó arra, hogy Euro 7-nek jelöljék. Csak kisebb javításokat kínál a jelenlegi szabályozáshoz, ami nem fogja jelentősen javítani a levegő minőségét
– mondta Christel Schaldemose, a jelentéstervezet szociáldemokrata előadója.