szerző:
Arató László (EUrologus)
Tetszett a cikk?

Az Európai Parlament szakbizottsága elfogadta álláspontját az úgynevezett Euro7 szabályozási csomaggal kapcsolatban, amely gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátásával foglalkozik. Az eredeti javaslatot finomította a szakbizottság, a Fidesz szerint a jobboldal egységes kiállásának köszönhetően. Igaz, a liberálisok is ezen a véleményen voltak.

Az Európai Parlament Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottsága (ENVI) 52 igen szavazattal, 32 nem szavazattal és egy tartózkodás mellett fogadta el álláspontját a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról. Ez azt jelenti, hogy amennyiben novemberben a plenáris ülés is megerősíti, ez a dokumentum lesz az EP tárgyalási mandátuma a tagállamokkal folytatott egyeztetésen.

A képviselők egyetértettek az Európai Bizottság által a személygépkocsik szennyezőanyag-kibocsátására (például nitrogén-oxidok, szilárd részecskék, szén-monoxid és ammónia) javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek kibocsátásának további három kategóriára történő felosztását javasolják súlyuk alapján. Az elfogadott szöveg szigorúbb határértékeket javasol az autóbuszok és a nehéz tehergépjárművek kipufogógáz-kibocsátására vonatkozóan, beleértve a valós vezetési kibocsátások szintjét is. Azt javasolják, hogy a jelenleg hatályos kibocsátási szabványok (Euro 6/VI) 2030. július 1-jéig legyenek érvényesek a személygépkocsikra és a kisteherautókra, valamint 2031. július 1-ig az autóbuszokra és teherautókra. Az Európai Bizottság javaslata ennél sokkal szigorúbb volt: 2025, illetve 2027 szerepelt az előterjesztésben.

A szöveg a személygépkocsik és kisteherautók akkumulátorának élettartamára vonatkozóan a Bizottság által javasoltnál magasabb minimális teljesítménykövetelményeket is tartalmaz.

A Bizottság eredeti javaslata egyébként 2035-re az Euro 7 az autók és kisteherautók nitrogén-kibocsátását az Euro 6-hoz képest 35%-kal, az autóbuszok és teherautók esetében pedig 56%-kal csökkentené. A személygépkocsik és kisteherautók részecskekibocsátása 13%-kal, az autóbuszok és teherautók 39%-kal, míg a fékrészecskék 27%-kal csökkennének. Ezek a számok természetesen jelentősen csökkennek majd, ha enyhébb szabályozást fogadnak el.

Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Káros lenne olyan környezetvédelmi politikák végrehajtása, amelyek károsak Európa iparára és polgáraira egyaránt. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és kerüljük a szélsőséges álláspontokat

– jelentette ki a szavazás után Alexandr Vondra, a téma előadója, az Európai Konzervatívok és Reformerek cseh képviselője.

Az Európai Parlament jobboldala megmentette az európai autóipart!

– ez a címe a fideszes Tóth Edina EP-képviselő sajtóközleményének. A kormánypárti politikus kiemelte: a jobboldal egységes kiállásának köszönhetően sikerült biztosítanunk azt, hogy az új szabályok ne növeljék az autógyártás költségeit. „A jelenlegi háborús inflációs környezetben meg kell védenünk polgárainkat a brüsszeli baloldal felelőtlen javaslatai miatt kialakulandó újabb áremelésektől” – tette hozzá. Igaz, az egységes jobboldal fideszes értelmezésbe e szerint beletartoznak a magyar kormánypárt által folyamatosan a nemzetközi baloldalhoz sorolt Európai Néppárt, illetve a liberálisok is. Az EUrologus parlamenti információi szerint ugyanis ez a két frakció is támogatta a javaslatot, nélkülük nem született volna meg ez a döntés.

Visszatérve Tóth Edina véleményéhez: szerinte az autógyártók aggodalmai jogosak voltak.

Brüsszel eredeti javaslattervezete láttán úgy érezték, hogy az új szabványok miatt a hagyományos belső égésű autók technikáját szinte lehetetlen költséghatékonyan fejleszteni, s a javaslatok akár az autógyárak bezárását is okozhatták volna

– érvelt a képviselő. Határozottan ellenezte viszont a szabályok könnyítését a szociáldemokrata frakció. Ők arra hívták fel az EUrolgoushoz is eljuttatott közleményükben a figyelmet, hogy a levegőszennyezés évente körülbelül 300 000 ember életét követeli idő előtt az EU-ban.

A szociáldemokraták úgy vélik, hogy az autók és kisteherautók károsanyag-kibocsátásának mérséklése a leghatékonyabb módja a levegő tisztításának

– teszik hozzá. Úgy vélik, hogy az elfogadott álláspont alig vagy egyáltalán nem kínál lényeges javulást az Euro 6-hoz képest. Szerintük az ambiciózus Euro 7-es szabványok hiánya valószínűleg szigorúbb intézkedések bevezetését fogja eredményezni a régebbi autókra, beleértve a zéró kibocsátású zónák létrehozását a városokban. „Ezek az intézkedések aránytalanul érintik az idősebb autóval rendelkezőket és a városokba behajtó személyeket, különösen az alacsony, alacsonyabb és közepes jövedelmű csoportokat" – mutatnak rá.

Az Európai Parlamentben létrejött megállapodás nem méltó arra, hogy Euro 7-nek jelöljék. Csak kisebb javításokat kínál a jelenlegi szabályozáshoz, ami nem fogja jelentősen javítani a levegő minőségét

– mondta Christel Schaldemose, a jelentéstervezet szociáldemokrata előadója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!