A francia államig ért az EADS botránya

Egyre nagyobb a nyomás a francia kormányon, hogy tisztázza a francia állam szerepét a vád szerint a párizsi tőzsdén bennfentes kereskedést folytatott EADS európai légi-, űr-, és védelmi konzorcium körül kipattant botrányban, ugyanis az egyik legfőbb részvényes, Lagardere csoport, közvetlenül az állami tulajdonú befektetési bank és letéti pénztárnak (CDC) engedte át részvényeit két hónappal az Airbus A380-as óriásgép gyártási késedelmének bejelentése előtt.

  • MTI MTI
A francia államig ért az EADS botránya

Francia lapértesülések szerint Augustin de Romanet-t, a CDC vezérigazgatóját kedden hallgatja meg a nemzetgyűlés pénzügyi bizottsága arról, hogy milyen körülmények között fektetett be 600 millió eurót az állami bank 2006 áprilisában az EADS-be. A kérdés az, hogy a kormány, amely tudott arról, hogy az Airbus A380-as óriásgép gyártási késedelme miatt jelentős veszteségek várhatók, bíztatta-e a független pénzügyi szervezetet a részvények felvásárlására. A bank közleményben már jelezte: se nem kért, se nem kapott kormányengedélyt a tranzakcióra. Thierry Breton egykori gazdasági miniszter pedig azt állítja, fogalma sincs, mi volt minisztériumának szerepe a részvényvásárlásban, és ő maga csak utólag értesült arról, hogy a CDC a Lagardertől az EADS részvények 2,25 százalékát felvásárolta.

Ha ez utóbbi állítás kevéssé is tűnik hihetőnek, a francia sajtó szerint elképzelhető, hogy a gazdasági minisztériumnak nem volt hatása a tranzakcióra. A CDC ugyanis független állami szervezet, s az előző kormány alatt kifejezetten megromlott a viszonya a gazdasági tárca akkori irányítóival. Ezzel szemben a CDC köztudottan jó viszonyt ápolt az elnöki hivatallal, ahol az francia-német EADS jövője stratégiai és diplomáciai kérdésnek számított. A CDC-t akkor még a decemberben elhunyt Francis Mayer irányította, akinek helyét az elnöki hivatal főtitkár-helyettese, az EADS-dosszié felelőse, Augustin de Romanet vette át. A képviselők így mindkét minőségében meg kívánják hallgatni az állami tisztségviselőt.

"Ha a CDC és a volt miniszter verziója igaz, az több, mint hihetetlen, az elfogadhatatlan" - állítja Francois Hollande, az ellenzéki Szocialista Párt főtitkára. Szerinte a CDC az állam bankja, amely olyan részvényeket vett, amelyeket az állam hagyott eladni, mert 2006 januárja tudta, hogy a részvényesek pénzt fognak vele veszíteni. Vagyis az állam nem szólt a CDC-nek: Vigyázzatok, rossz üzletet csináltok?" - teszi fel a kérdést az ellenzéki vezető.

Az EADS tavaly júniusban jelentette be hivatalosan az Airbus A380-as óriásgép gyártási késedelmét. A francia tőkepiaci felügyeletet (AMF) jelentése szerint a francia állam elsőként tudott a helyzetről, hiszen a gazdasági minisztert még 2005. decemberben feljegyzésben biztatták az állam részvényeinek eladására.

A jelentés súlyosan terhelő bizonyítékokkal szolgál a Lagardere és DaimlerChrysler csoportokra, az EADS fő részvényeseire, valamint a konzorcium és az Airbus vezetőire, akik, mielőtt nyilvánosan bejelentették volna a repülőgépgyár nehézségeit, eladták részvényeiket. A részvények a hivatalos bejelentés után meredeken olcsóbbodtak.

Az AMF 1200 bennfentesről tud, de az ügyészségnek átnyújtott jelentésben a felügyelő hatóság csak 21 személy - közte Thomas Enders és Noel Forgeard, az EADS akkori német illetve francia társelnökei - felelősségére hívja fel a figyelmet.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?