szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Jóváhagyta a washingtoni törvényhozás alsóháza a csőd által fenyegetett három vezető amerikai autógyárnak nyújtandó szövetségi mentőcsomagot, amelynek felsőházi elfogadása azonban a republikánus ellenállás miatt bizonytalannak tűnik.

A képviselőház a helyi idő szerint szerda este tartott szavazáson 237 támogató és 170 ellenszavazattal hagyta jóvá a mentőcsomag tervezetét. A szavazás nagyjából a pártvonalak mentén történt; a javaslatra 150 republikánus és húsz demokrata honatya voksolt nemmel.

Az elfogadott törvénytervezet szerint a három autógyár - a General Motors (GM), a Ford Motor és a Chrysler - 14 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt kap, és Washington kinevez egy autóipari válságmenedzsert, "autócárt", aki felügyeli majd a cégek hosszú távú jövedelmezősége érdekében végrehajtandó átalakításokat. A hitelből a három cég működése tavaszig biztosított.

A három gyár közül a GM-nek és a Chryslernek azonnali dollármilliárdokra van szüksége a túléléshez, a legjobb pénzügyi helyzetben levő Ford alapvetően csak védőhálóra, készenléti hitelkeretre tart igényt.

A tervezet szerint az autógyárak 7 éves futamidejű hitelt kapnának, az első 5 évben 5, később 9 százalékos kamattal. A vállalatoknak 2009. március 31-ig kell végrehajtaniuk az átalakítást. A kormányzati válságmenedzser az áthidaló hitelek azonnali visszafizetésére kötelezheti a gyárakat, ha úgy találja, hogy február 15-ig nem történt megfelelő mértékű átszervezés, ezenkívül vétójoga van a 100 millió dollár feletti költéseknél. A kölcsönökért cserébe az amerikai kormány a hitelek 20 százalékénak megfelelő részvénycsomagot kap a vállalatokban.

A 25 legmagasabb fizetésű alkalmazott esetében letiltották a prémium vagy jutalom fizetését, nem engedélyezett a nagy végkielégítéssel történő távozás.

Joel Kaplan, a fehér házi kabinetfőnök helyettese közölte, hogy a törvényjavaslat választás elé állítja a három vezető amerikai autógyárat: vagy gyökeresen átszervezik működésüket, vagy csődbe mennek.

A republikánus párti George Bush elnök és a törvényhozásban többségben lévő demokrata párti honatyák azzal érvelnek a mentőcsomag mellett, hogy az autógyárak a hitelek segítségével elkerülhetik az iparág összeomlását, amely újabb csapást mérne a megingott amerikai gazdaságra, és végül többe kerülne az adófizetőknek, mint a mentőcsomag. A republikánus párti képviselők viszont jelezték: nem értenek egyet a vállalatok szövetségi pénzből történő megmentésével, mert nem látnak garanciát azok kívánatos átszervezésére.

A mentőcsomag felsőházi jóváhagyása bizonytalannak tűnik, mert a demokraták csak szűk többségben vannak a 100 tagú szenátusban, s ez nem elegendő a törvénytervezet elfogadásához.

Joshua Bolten, a Fehér Ház kabinetfőnöke szerdán is egyeztetett republikánus szenátorokkal, akiket azonban nem tudott meggyőzni a mentőcsomag támogatásáról, makacs ellenállásba ütközött. Sok republikánus politikus azon az állásponton van, hogy az autógyárakat hagyni kellene bukni, máskülönben nem lesz alapvető átalakulás, más kormánypárti képviselők szerint az autócár pozíciója túl gyenge a tervezett átszervezés levezényléséhez. Több republikánus politikus közölte: mindent megtesz, hogy zátonyra futtassa a GM-nek és a Chryslernek az adófizetők pénzéből nyújtandó mentőcsomag tervét.

Demokrata vezetők úgy látják: ha a törvénytervezet elbukik, Henry Paulson pénzügyminiszternek nem lesz más választása, minthogy életben tartsa a GM-et és a Chryslert, legalábbis addig, amíg januárban megkezdi munkáját a megerősödött demokrata többségű kongresszus.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Krízisben a német autógyártók

A német autóipar nehéz időknek néz elébe. Júliusban a hazai piac alig nőtt, és a külföldi értékesítés 6 százalékkal csökkent.

MTI Világ

Az európai autógyártók is támogatást várnak

Az európai autógyártók az Egyesült Államok példáját követve legalább 40 milliárd eurós kedvezményes hitelhez szeretnének jutni elsősorban környezetbarát autók kifejlesztéséhez - jelentette ki a Financial Times szombati számában a Fiat vezérigazgatója. Sergio Marchionne szerint a kérést az Európai Bizottság elé is be fogja terjeszteni az európai gyártók szövetsége, az ACEA, amelynek 2007-ig Marchionne volt az elnöke.

MTI Autó

A német autógyáraknál már kezdődik a karácsonyi szünet

A BMW autóipari cég müncheni gyárában az autópiaci válság miatt már megkezdődött a öt hétig tartó karácsonyi szünet - számol be a Frankfurter Allgemeine Sonnntagszeitung a cég szóvivőjére hivatkozva. Több autóipari cég is munkaidő-csökkentést tervez.

Hét nap gazdaság

Ford autógyár

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított Románia ellen, azt kutatva, hogy az amerikai Ford autógyár craiovai üzemének...

MTI/hvg.hu Autó

Tizenöt éve sikeres a magyar autógyártás

A Mercedes-Benz 800 millió eurós kecskeméti beruházásáról szóló együttműködési szerződést hétfőn írta alá Bajnai Gordon, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetője és Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója Budapesten. Gyurcsány Ferenc az aláírást megelőzően azt mondta: Magyarország a megbízhatóságával nyerte el a Mercedes-Benz beruházását. Összeállítás az elmúlt 15 év autós beruházásairól.