szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A turizmusban működő vállalkozások, a cégek és a lakosság várakozásait bemutató turizmusbarométer kis mértékben csökkent az Ecostat első félévben készített felmérése szerint, és 32,9 százalékot mutatott.

A Professional Publishing Hungary Kiadó által szervezett turisztikai szakmai konferencián bemutatott felmérés szerint az Ecostat 2009. első félévi mutatójának 32,9 százalékos értéke mintegy 3 százalékponttal alacsonyabb az előző hathavi értéknél, és 11,4 százalékponttal marad el a 2008. első félévi, az akkori 44,3 százalékos és az eddig mért második legmagasabb várakozástól.

A csökkenés viszonylag alacsony mértékét az magyarázza, hogy tavaly a második félévben készített felmérésük épp a gazdasági és pénzügyi válság tetőzésekor készült, és már akkor jelentős, 8,4 százalékpontos visszaesést regisztráltak a turisztikai vállalkozásoknál. A mostani kutatás a tavaszi-nyári időszakot szondázza, ezért a szezonhatás miatt is kisebb a visszaesés.

A felmérés szerint a következő félévben a lakosság nyaralásra, üdülésre kevesebbet tud majd költeni, mint egy évvel korábban, de nagyobb kiadást tervez, mint hat hónapja.

Csekély mértékben csökkent csak a szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe, ami az első félévben 36,5 százalék lett, 0,1 százalékponttal alacsonyabb az előző hat havi értéknél. A szállodák úgy érzik, elérték már a mélypontot - mondta Liskáné Pólya Lenke, az Ecostat tudományos munkatársa.

A legpesszimistábbak a vendéglátóipari vállalkozások voltak - mondta a szakember. A vendéglátósok konjunktúra indexe 27,5 százalék, ez az elmúlt félévi értéknél 7,8, az egy évvel ezelőttinél 13 százalékponttal alacsonyabb. E várakozási index a legrosszabb a mintegy négy év alatt, amióta az Ecostat felmérést készít a vendéglátóipari vállalkozások következő időszaki terveiről.

A felmérés szerint a vendéglátóipari vállalkozások a globális pénzügyi válság hatására kialakult magyarországi gazdasági helyzetről negatívabban vélekednek, most, mint az elmúlt időszakban. Az éttermek vezetői szerint mind a gazdaság, mind a turisztikai ágazat, mind pedig saját vállalkozásuk gazdasági teljesítménye romlik a következő időszakban.

Az utazásszervező és -közvetítő cégek konjunktúra indexe 2009 első félévében 34,6 százalék, amely 1,2 százalékponttal marad el az elmúlt félévben mért értéktől. Az egy évvel ezelőtti értéknél 5,4 százalékponttal alacsonyabbak az utazási irodák mostani várakozásai, és azon véleményüket jelzi, hogy mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat és saját vállalkozásuk gazdálkodási lehetőségei a következő hat hónapban is romlani fognak.

A felmérés szerint a magyar lakosság 32 százaléka tervez a következő egy évben, 8 százaléka a következő három hónapban üdülést, nyaralást. A családok több mint fele, 65 százaléka egy éven belül egyáltalán nem jelzett utazást, féléve 52 százalékuk nyilatkozott így. Az összes kérdezett 24 százaléka, az utazást tervezők 75 százaléka kíván Magyarországon nyaralni. A válaszadók 11 százaléka, az utazást tervezők 33 százaléka pedig külföldre utazna.

A szakember elmondta: 2009 első félévében az üdülésre fordítani tervezett összeg családonként mintegy 150 ezer forint, az előző hat hónaphoz mérve 27 ezer forinttal emelkedett, az egy évvel ezelőtti értékhez mérve 12 600 forinttal csökkent.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Kisalföld: virágzó benzinturizmus

Virágkorát éli a benzinturizmus: egy szlovákiai autós ma 60 forintot nyer a benzin literjén, ha Magyarországon tankol - írta a Kisalföld hétfői száma.

MTI Gazdaság

Ecostat: kissé javultak a lakossági várakozások

Kissé javultak ugyan a lakossági várakozások márciusban az Ecostat felmérése szerint, ez azonban szinte kizárólag annak köszönhető, hogy a megkérdezettek kevésbé számítanak a munkaerőpiaci helyzet romlására, mint egy hónappal korábban, anyagi helyzetük kilátásait azonban egyre borúlátóbban ítélik meg.

MTI Gazdaság

Ecostat: pozitív az EU-ban töltött öt év mérlege

Összességében pozitív a magyar uniós tagság öt évének mérlege – mondta Belyó Pál, az Ecostat gazdaságkutató intézet főigazgatója. Szerinte, ha a mostani makrogazdasági kiigazítás sikeresen folytatódik, akkor a válság után Magyarország még kedvező helyzetbe is kerülhet, az uniós tagok középmezőnyében lesz. Idén például az államháztartási hiányt tekintve várhatóan a legjobbak között teljesít az ország.

MTI Gazdaság

Ecostat: augusztusra 286 forint lehet az euróárfolyam

Augusztusban az eurót várhatóan 286 forintos árfolyamon jegyzik, a 12 havi infláció 3,7 százalékra emelkedik, miközben a jegybanki alapkamat 8,5 százalékra süllyed a jelenlegi 9,5 százalékról - áll az Ecostat Mikroszkóp jelentésében.

MTI Gazdaság

Ecostat: javult a konjunktúra index, de nem eléggé

Továbbra is pesszimistán látják a gazdaság második félévi kilátásait a magyarországi vállalkozások, mert bár az Ecostat konjunktúra mutatói javultak március-áprilisban, szintjük továbbra is alacsony - áll a kutatóintézet közleményében.

MTI Gazdaság

Ecostat: tartós pesszimizmus az üzleti várakozásokban

Az Ecostat ágazati szintű konjunktúra felmérésének 2008 utolsó hónapjaitól tartó csökkenő tendenciája a pesszimista üzleti várakozások tartósságára utal, a kiemelt ágazatok havi bizalmi indexeiből számított összevont konjunktúra-mutatóinak értéke december és február között azonos ütemben, majdnem tíz százalékponttal csökkent.

MTI/hvg.hu Gazdaság

A válság 2010-re is áthúzódik a turizmusban

A gazdasági válság idei negatív hatása a turizmusra várhatóan 2010-re is áthúzódik, és bár az utazási hajlandóság átalakul, teljesen nem szűnik meg – állapították meg az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) Európai Regionális Bizottságának 49. ülésén Bakuban, az Önkormányzati Minisztérium pénteki közleménye szerint.

MTI Gazdaság

Árcsökkentést kényszerít ki Szlovákiában a bevásárlóturizmus

Komoly árcsökkentésre van kilátás a szlovákiai üzletekben. A válság miatt a lakosság nagy része egyre inkább megfontolja, mit is engedhet meg magának. Ráadásul tömegessé vált a bevásárlóturizmus, az erős euró miatt megéri külföldön vásárolni, emiatt a hazai üzletláncok bevételei hétről hétre mélyebbre süllyednek - írja az Új Szó című szlovákiai magyar napilap.