Így jön el a pénzügyi kőkorszak
Bankadó, végtörlesztés, tranzakciós illeték, ingyenes készpénzfelvétel. Mindegyikben az a közös, hogy forrásokat von el a pénzintézetektől, amelyek veszteségeik minimalizálására, költségeik csökkentésére kényszerülnek. Ennek pedig áldozatul eshetnek a fejlett pénzügyi szolgáltatások irányába eddig tett intézkedések, a készpénz kontra elektronikus banki szolgáltatások meccsben az előbbi áll nyerésre, ez pedig nemcsak hogy kőkorszaki állapotokat konzervál, hanem sokba is kerül a lakosságnak és a vállalatoknak is. Nyugat-Európa pénzügyi fejlettségének elérése távolodni látszik.
Jövőre havonta kétszer ingyenes lesz a készpénzfelvétel az átlagbér – 150 ezer forint – erejéig. Idén az év elején bevezették a tranzakciós illetéket, 2010 őszétől kezdve pedig szektorális különadó sújtja a bankokat, a bankadót a kormányzat "örökre" az adórendszer részévé tenné. A múlt év végén pedig a végtörlesztés mintegy 260 milliárdos veszteséget okozott a bankoknak.
Hogy hogyan kapcsolódik össze ez az esemény- és döntéssorozat? A kormány egyfelől a közvetlenül a lakosságra rakodó terhek emelésének elkerülésére inkább a gazdaság nagyobb szereplőitől igyekezett beszedni az államkincstár hiányzó forintjait – ezek a szereplők a terheket ugyanakkor jelentős részben átnyomták az átlagpolgárra –, ám a multi- és bankárellenes megnyilatkozások, döntések azzal a rendkívül negatív hozadékkal is járnak, hogy a tranzakciók és fizetések során ismét növekedésnek indulhat a készpénz használata – ez különösen a pénzügyi szektorban lehet szembeötlő.
Ez a következmény ráadásul távolít minket a fejlett világtól is, és ellentétes az uniós célkitűzésekkel is. Az eddig sem túlzottan magas szinteket és minőséget elérő magyar pénzügyi fejlettség a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően rohamtempóban elindulhat lefelé. Visszatérhetünk oda, ahol a 90-es években tartottunk?
Bankadó: -144 milliárd forint |
A második Orbán-kormány bankokkal történő kakaskodásának kezdete 2010 nyaráig vezethető vissza, amikor a kabinet konzultáció nélkül majdnem 200 milliárdos bankadót vetett ki a pénzintézetekre. Az már akkor világossá vált, hogy a különadó 2011-ben és 2012-ben is érvényben marad, Orbán Viktor miniszterelnök pedig jelezte: a 2013-ban esetleg kivezetendő bankadó helyett a továbbiakban is elképzelhető valamilyen fajta különadó. Ez a kép tavaly év végére úgy változott meg, hogy a kormány már az adórendszer szerves részének tekinti a 144 milliárd forint körüli bankadót, annak kivezetése nem is kerül szóba. |
Egy, kettő, három, a készpénzemet várom
A bankokra rakódó terheket a kormány a tranzakciós illeték idei bevezetésével, majd az ebből származó bevételek elmaradásával az illeték mértékének emelésével fokozta. A 2013-as költségvetés 301 milliárdos bevételt irányzott elő ebből a teherből, ám a költségvetésbe történő befizetések nem alakultak túl jól, így az illetéket jócskán megemelték (a betéti kamatokra a 16 százalékos kamatadó mellett pedig bevezették a 6 százalékos egészségügyi hozzájárulás megfizetését is).
A bankok már az illeték bevezetésére is díjemeléssel reagáltak, illetve hirdetményeikben közölték, az illetéket sok esetben áthárítják. Az úgynevezett ingyenes számlák – ahol például egy bizonyos havi összeg érkeztetése felett a legtöbb banki szolgáltatásért nem kellett fizetni – jelentős része eltűnt, a banki költségek idén októberben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint egy év alatt 54 százalékkal nőttek.
A banki költségek emelkedése a készpénz használatának irányába mozdította el a polgárokat, a kormány mindeközben ezt még további kedvezményekkel is elősegíti az úgynevezett pénzügyi rezsicsökkentéssel: ha a bankok nem biztosítanak ingyenes szolgáltatásokat, akkor törvényileg teremtik meg az ingyenes pénzfelvétel lehetőségét, amire havonta kétszer lesz lehetősége az átlagbér erejéig annak, aki ezt bankjánál kéri.
Az illeték megfizetése alól az ezen konstrukciót választók mentesülnek majd, ám azt a bankoknak be kell fizetniük a költségvetésbe, tehát veszteségük keletkezik ezen az üzletágon. Ez pedig azzal járhat, hogy a közeljövőben a pénzintézetek nekiállhatnak leszerelni ATM-jeiket, hogy így fogják meg a költségeiket (a bankautomaták száma már tavaly csökkenésnek indult a banki költségcsökkentések, veszteségek minimalizálása miatt).
Végtörlesztés: -260 milliárd forint |
2011 év végén a kormány a Bankszövetséggel egy olyan megállapodást – a végtörlesztéssel együtt – hozott tető alá, mely a bankoknak állításuk szerint 600 milliárdba került (részletekért ide kattintson). A végtörlesztés összességében 260 milliárdos veszteséget okozott a bankszektornak, a devizahitelekkel, bedőlt projekt és ingatlanhitelekkel rendesen "megpakolt" bankok közül több – például a CIB, Raiffeisen, vagy az MKB Bank (és kisebb mértékben az Erste) – pedig a 2008-ban kezdődött gazdasági válság óta nem képes visszatérni a növekedési pályára. A végtörlesztés és bankadó nélkül a magyar bankszektor egésze minden bizonnyal nyereséges lett volna 2011-ben és 2012-ben is. |
Mindemellett pedig ha jövőre a kártyás vásárlások terheit áthárítja sok pénzintézet, akkor elképzelhető, hogy a kiskereskedelemben visszaállhat a korábbi, jelenleginél alacsonyabb szintre a bankkártyás fizetés, miközben havi 150 ezer forintig díjmentes lesz a készpénzfelvétel (a bankkártyás vásárlás így hátrányba kerül a készpénzzel szemben). Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára nemrég azt nyilatkozta, hogy szerinte a magyar fogyasztó erősen árérzékeny, így valószínűleg fogékony lesz a többletkiadásra a bankkártyás fizetésnél is. A pénzforgalom és a készpénzes tranzakciók számának növekedésével középtávon arra lehet számítani, hogy mind több kereskedő adja majd vissza a POS terminált, megszabadulva a fenntartási költségtől. (A bankokra rakódó többi teher miatt is ott fognak pénzt, ahol tudnak: az UniCredit például fiókokat von össze és embereket bocsát el).
Mindez tovább erősíti a készpénzhasználatot, már nem csak a lakosság, hanem cégek jelentős része is kápézik. A vállalkozások számára is komoly terhet jelent a tranzakciós illeték, legtöbbjük számára a tranzakciós illeték a nagy érvágás, havi 40 ezer forint feletti pluszkiadást jelent nekik. A pluszteherre a kkv-k többnyire az utalások átstrukturálásával reagálnak, egyötödük pedig inkább a készpénzes megoldásokat választja. A készpénzes tranzakciók az elemzők szerint a feketegazdaság melegágyát jelentik, ráadásul "ha már ott a cash a zsebben, azonnal jön a késztetés az okosításra", vagyis az áfa és személyi jövedelemadó megfizetésével is gondok lehetnek ilyen esetekben.
Mindezen történések különösen annak tükrében érdekesek, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozni akarja a készpénzfizetést, mivel hazánkban túl sok készpénzt használnak, a POS terminálok elterjedtségén pedig javítani kellene. Ennek érdekében Fejér megyében egy pilot projektet, november végéig tartó telepítési programot indítottak, de sajtóértesülések szerint az szerény eredményekkel járt, hiába volt kedvező a szolgáltatás árazása, arra a kereskedők rendkívül mérsékelt érdeklődést mutattak. A bankok szerint a fő oka ennek az volt, hogy a kiskereskedők még mindig a készpénzes vásárlást favorizálják (ám a polgárok pénzügyi ismeretei is hagynak kívánnivalót maguk után).
Magyarországon a lakosság pénze 13 százalékát tartja készpénzben. Ez az arány nyugat-európai országokban sokkal alacsonyabb, átlagosan 2 százalék. Ez azért jelenthet gondot, mivel a készpénztartás komoly költségekkel jár, vagyis ennyivel szegényebbek vagyunk. Európában mellesleg csak négy ország – Görögország, Lettország, Szlovénia és Litvánia – háztartásai előzik meg Magyarországot a készpénztartási arányt tekintve. Ha csak annyi készpénzt tartanánk, mint egy átlagos nyugati ország, akkor éves szinten 127 milliárd forint kamattal lenne több pénzünk. A tranzakciós adó ráadásul ráerősíthetett a kialakult helyzetre: az adó bevezetését megelőző időszakban – 2012 végén – közel háromszor annyi pénzmennyiség áramlott készpénzbe, mint a megelőző három év során. Ezzel pedig a lakosság további kamatveszteséget kénytelen elkönyvelni.
A hazai készpénzforgalom erősödése így egyfelől erősíti a feketegazdaságot – torzulásokat okoz a piacon, kevesebb állami bevétel érkezik be, nem fair előnyökhöz jutnak egyes cégek –, másfelől pedig a lakosság saját magát is megrövidíti a készpénzhasználattal, emellett pedig a vállalkozások és a pénzintézetek is kénytelenek pluszköltségekkel szembenézni. A Világbank pénzügyi fejlettségi rangsorában – mely 203 állam pénzügyi szektorainak jellemzőit veszi számba – 2008 óta sikerült 11 helyet rontanunk, tavaly a 44. helyet foglaltuk el, a visegrádi államok (Szlovákia, Csehország, Lengyelország) mind előttünk voltak. 2008-ban épp fordított volt a helyzet, akkor még mi előztük a régió országait. Hozzá kell azonban tenni, hogy 2011-ről 2012-re 3 helyet javítottunk, ám érdemes lesz majd végső mérleget vonni a 2013-as rangsor nyilvánosságra kerülése után a tranzakciós illeték és az ingyenes készpénzfelvétel év elején történt bevezetése utáni mozgásokat figyelembe véve.
A svédeknél bezzeg
Érdemes megjegyezni, hogy a listán 10. helyet elfoglaló Svédországban a bankok legtöbb fiókjukban már egyáltalán nem foglalkoznak készpénzes ügyletekkel, a svédek jelentős része már online, vagy mobilon bankol, fizetni pedig bankkártyával fizetnek. A bankok így egyfelől megspórolják a készpénzzel kapcsolatos költségeket, a kártyás vásárlásokkal viszont növelik bevételeiket, illetve a bankrablók sem tudnak már miért bemenni a bankba: onnan nincs mit elhozni.
A magyarországi kormányzati intézkedések ezzel épp ellentétes irányba hatnak, így rövid távon nem lehet azzal számolni, hogy alapjaiban változnak meg a fent ismertetett tendenciák. Bár a POS terminálok száma évről évre bővül és régiós összehasonlításban nem is állunk rosszul, a nagy kérdés az, hogy mennyire veszik ezt igénybe az emberek és a kereskedők milyen érdeklődést mutatnak a rendszerek elterjesztése iránt. A pénztárgépek adóhatósághoz való bekötése – melynek határideje komolyan csúszik és optimista becslések szerint is jövő év elejével indulhat be igazán a rendszer – segíthet a feketegazdaság visszaszorításában, a pénzügyi fejlettségünket ez viszont nem lendíti előre, a "cash is king", vagyis a készpénz az úr állapot továbbra is meghatározó maradhat hazánkban. Így pedig jöhet bármilyen adóintézkedés, amíg ennyi készpénz van forgalomban, és a lakosság, illetve a vállalkozások is inkább a készpénzt preferálják, érdemi fejlettségi elmozdulás nem várható. Hacsak nem jön egy újabb törvény, amely például kötelezővé tenné a POS terminálok alkalmazását, telepítését, esetleg a készpénz kitiltását a boltokból. Tovább nem is mondjuk, nem szeretnénk tippeket adni.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.