szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A fogyasztói bizalom Magyarországon továbbra is jelentősen elmarad az európai átlagtól a Nielsen felmérése szerint, amelyet a piackutató szerdán juttatott el az MTI-hez.. A munkahelyi kilátásokat tizenkét hónapos távlatban pozitívan csak a válaszadó magyarok 8 százaléka ítéli meg.

A Nielsen piackutató cég tavaly novemberben végzett internetes felmérése szerint 2013 harmadik negyedévében javult ugyan a mutató, sőt hároméves rekordra, 51 pontra emelkedett a harmadik negyedévi 45 pontról, ez azonban még mindig elmarad az európai átlagtól, amely 74 pontról 73-ra csökkent negyedéves összehasonlításban.

A visegrádi országok közül az európai átlagot a csehek közelítik meg legjobban, 71 ponttal. A lengyelországi index 69, míg a szlovákiai 65 pont lett a tavalyi negyedik negyedévben.

A közleményben megjegyzik, hogy míg Magyarországon pozitív a tendencia, addig a vizsgált harmincegy európai ország közül tizenhétben kisebb lett az index az előző negyedévihez képest. Franciaországban például 10, Belgiumban 6 ponttal csökkent, ugyanakkor a földrész legnagyobb gazdaságával rendelkező  Németországban 3 ponttal emelkedett a bizalmi index értéke.  

A bizalmi index 100 pont alatti értéke a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő kilátásairól. Ez alapján Európában csak Dánia tartozik az optimista zónába, 105 pontos mutatóval. Az utána következő legjobb értéket Németországban mérték, ahol 95 ponton áll az index, majd Norvégia és Svájc következik egyaránt 94 ponttal.

A Nielsen felmérése szerint Magyarországon a fogyasztók 19 százaléka  személyes pénzügyi helyzetét többé-kevésbé kedvezőnek látja a következő tizenkét hónap során. Ez 4 százalékpont növekedést jelent egyik negyedévről a másikra. Viszont a munkahelyi kilátásokat tizenkét hónapos távlatban pozitívan csak a válaszadó magyarok 8 százaléka ítéli meg, ahogyan három hónappal korábban is. Az árakat és saját pénzügyi helyzetét a megkérdezettek 11 százaléka látja megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ez a mutató 1 százalékponttal emelkedett.

A globális fogyasztói index átlaga 94 pont, immár a harmadik egymást követő negyedévben. A világranglistát négy ázsiai ország vezeti: Indonézia 124, India 115, Fülöp-szigetek 114 és Kína 111 ponttal. A ranglista végén öt dél-európai ország áll: Portugália, Horvátország, Szlovénia és Olaszország egyformán 44, míg Görögország 45 ponttal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!