Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"54c06bc2-0fda-494b-a68c-d7b4d90f2870","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy tréler, két kisteherautó és négy személyautó hajtott egymásba.","shortLead":"Egy tréler, két kisteherautó és négy személyautó hajtott egymásba.","id":"20241126_m7-autopalya-baleset-karambol-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54c06bc2-0fda-494b-a68c-d7b4d90f2870.jpg","index":0,"item":"39ed57df-0a88-4210-b4db-d69376cd56e8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_m7-autopalya-baleset-karambol-torlodas","timestamp":"2024. november. 26. 08:22","title":"Hetes karambol volt az M7-esen, több kilométeres a torlódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9727382b-ecee-4122-a457-7164605915cb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"„Hagyd abba a gyilkolást” – üzente a moszkvai bíróság előtt álló képviselő, akit egyszer már elítéltek hét évre.","shortLead":"„Hagyd abba a gyilkolást” – üzente a moszkvai bíróság előtt álló képviselő, akit egyszer már elítéltek hét évre.","id":"20241127_borton-alekszej-gorinov-moszkvai-kepviselo-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9727382b-ecee-4122-a457-7164605915cb.jpg","index":0,"item":"adb3725a-2d4c-43b7-80a5-73d83585f818","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_borton-alekszej-gorinov-moszkvai-kepviselo-vademeles","timestamp":"2024. november. 27. 12:01","title":"Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","shortLead":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","id":"20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12.jpg","index":0,"item":"b385835f-2a9a-478f-85eb-f66015d142e7","keywords":null,"link":"/sport/20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","timestamp":"2024. november. 27. 05:19","title":"BL: Milánóban is kikapott a Leipzig, a Manchester City nem bírt a Feyenoorddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f","c_author":"Medvegy Gábor","category":"gazdasag","description":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","shortLead":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","id":"20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f.jpg","index":0,"item":"776d5428-79e6-4112-82b4-196d600685da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","timestamp":"2024. november. 27. 17:41","title":"WSJ: Több mint 150 kilométeren át húzta horgonyát a tengerfenéken a kínai hajó, ami kábeleket szakított el a Balti-tenger alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egy nem várt eseményre hivatkozott.","shortLead":"Egy nem várt eseményre hivatkozott.","id":"20241126_Nagy-Marton-nemet-gazdasag-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"a83df788-d015-4b12-85b0-e601c558f2ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Nagy-Marton-nemet-gazdasag-trump","timestamp":"2024. november. 26. 09:29","title":"Nagy Márton elmagyarázta, miért lett olyan rossz a magyar gazdaság idei éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","shortLead":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","id":"20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842.jpg","index":0,"item":"f00539df-b6f9-4e51-9065-b9d508cf3b92","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","timestamp":"2024. november. 26. 21:18","title":"Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b2e1343-e789-46b0-81ed-3f57cfa445b9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Helen Gallagher 98 éves volt.","shortLead":"Helen Gallagher 98 éves volt.","id":"20241127_Meghalt-Helen-Gallagher-ketszeres-Tony-dijas-szappanoperasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b2e1343-e789-46b0-81ed-3f57cfa445b9.jpg","index":0,"item":"3f566544-db18-4b97-bd54-a8bc60b00601","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Meghalt-Helen-Gallagher-ketszeres-Tony-dijas-szappanoperasztar","timestamp":"2024. november. 27. 10:53","title":"Meghalt a kétszeres Tony-díjas szappanoperasztár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","shortLead":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","id":"20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0.jpg","index":0,"item":"d205cb67-f8fb-4d9d-bd70-55ca7d4e499a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","timestamp":"2024. november. 26. 10:35","title":"Egy hónap alatt 21 autót tört fel két kecskeméti férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
November 30-ig kellett volna lezárni a trieszti magyar kikötő adásvételét, de ez egyelőre elmaradt, a külügy szerint még nem teljesült minden feltétel a szerződéshez. Ha az eladók nem teljesítették valamelyik feltételt, Magyarország akár el is állhatott volna az ügylettől, de ez nem történt meg.
Még nem zárult le annak a Triesztben található területnek az adásvétele, ahol a magyar állam tengeri kikötőt és logisztikai központot akar létesíteni – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) a hvg.hu-val. A teljes üzlet úgy nézne ki, hogy a magyar állam két olasz cégtől, a Tesecótól és a Seastoktól vesz területet a kikötőben, plusz kizárólagos tulajdont szerez a Teseco Aquila nevű leányvállalatában, amely a kikötőüzemeltetési koncesszió birtokosa. Az olasz cégadatbázis január 2-ai állása szerint az Aquila tulajdonosa még mindig a Teseco.
Mindezzel csak az a probléma, hogy az adásvételt a kormány július elején kész üzletként jelentette be, a szerződés aláírásán Matteo Salvini olasz belügyminiszter mellett Szijjártó Péter külügyminiszter is részt vett. A tárcavezető a hivatalos közlemény szerint szó szerint ezt mondta: „Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében.” A KKM októberben adta ki a hvg.hu-nak a szerződést, a dokumentumból az derült ki, hogy az ügylet nem zárult le az aláírással, illetve hogy a végső határidő november 30., amit a felek közös megegyezéssel kitolhatnak.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium által közreadott képen Massimiliano Fedriga, az északkelet-olaszországi Friuli Venezia Giulia tartomány elnöke, Matteo Salvini olasz belügyminiszter, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Zeno D' Agostino, a trieszti kikötő vezérigazgatója (b-j) a magyar tengeri kikötő létesítéséről szóló koncessziós szerződés aláírását követően tartott sajtótájékoztatón Triesztben 2019. július 5-én.
MTI / KKM / Burger Zsolt
Valószínűleg a kormány elállhatott volna az üzlettől
A KKM nem árulta el a kérdésünkre, hogy min csúszott meg az adásvétel lezárása: „A tranzakció akkor tekinthető befejezettnek, amikor minden, az adásvételi szerződésben szereplő feltétel teljesült.” A szerződésben foglaltak szerint a helyzet azért korántsem ennyire automatikus, a feltételek nagy része ugyanis az eladókat (vagyis a Tesecót és a Seastokot) terheli, a vevőnek (vagyis a magyar államnak) pedig jogában állt volna elállni a szerződéstől, ha a két cég nem teljesít határidőre. Ezt a jelek szerint nem tették meg, a KKM szerint a kikötőépítési „munkálatok a még folyamatban lévő tárgyalások és háttérmunka lezárását, valamint a tervezett fejlesztések előkészítését és engedélyezését követően indulhatnak meg”. Persze az is lehet, hogy a vevő nem teljesítette valamelyik feltételt határidőre.
A kormány jó zűrös ügybe tenyerelt bele Triesztben, és így nagy kalamajkának vethet véget, ha az ügylet egyszer lezárul. Természetesen az olasz szereplők legnagyobb örömére. A Teseco 2015-ben csődvédelmi eljárást kezdeményezett maga ellen, a cég hitelezőivel kötött megállapodásának pedig része volt az Aquila és a koncesszió eladása. A kormány tehát egy csődeljárásból vásárolja ki az új magyar tengeri kikötőt. Emiatt ráadásul az üzletet csak akkor lehet lezárni, ha a Teseco bírósági jóváhagyást szerez hozzá. A jóváhagyás bemutatása szerepel a zárási feltételek közt, szóval ez könnyen lehet a csúszás oka.
Problémás pont lehet még, hogy a szerződés alapján egy Silone nevű olasz cégnek 30 hónapos elővásárlási joga volt a Teseco-területek egy részére – a Tesecónak nyilatkoznia kell, hogy ez a jog már nem érvényes, a Silone sose élt vele, és a Silonénak semmiféle igénye nem lehet a Teseco-területen.
Fazekas István
Az előfeltételek nagy részét titkolják
A fentieken túl még számos oka lehet annak, hogy az ügyletet nem sikerült időben lezárni, a KKM ugyanis másfél oldalnyi előfeltételt kitakart a szerződés számunkra kiadott példányán. Megtagadták több kapcsolódó dokumentum kiadását is, arra hivatkozva, hogy az információk diplomáciai kapcsolatok jövőbeli alakítására vonatkoznak.
Mindenesetre az olasz sajtó szerint a magyar kormány a környezetvédelmi előírások és procedúrák lazításához kötötte az adásvételt a beruházás gyorsítása érdekében. Ha ezeket nem kapja meg a környezetvédelmi minisztériumtól, elállhat az aláírt szerződéstől. Helyi értesülések szerint a kormány azt is feltételül szabta, hogy zárják le a régiós önkormányzat és az EZIT (a Trieszti Ipari Terület Felügyelete) által a Teseco ellen indított jogi eljárást. A pereskedés évek óta húzódik, a Teseco ugyanis még 2005-ben vállalta egyes földterületek kármentesítését és szabott áron történő visszaértékesítését. A vád szerint a cég nem teljesítette kötelezettségeit, ezért 156 millió eurót követeltek tőle. A Teseco rajta kívül álló okokkal védekezett.
Itt érdemes megjegyezni, hogy az Orbán Viktor miniszterelnökkel kiváló kapcsolatokat ápoló (és a kikötőszerződés aláírásakor Szijjártó Péterrel parolázó) Matteo Salvini már nem Olaszország belügyminisztere, pártja, a (szélső)jobboldali Északi Liga pedig már nincs kormányon. A Liga 2018 közepétől az Öt Csillag Mozgalommal koalícióban kormányzott, 2019 augusztusában azonban Salvini bizalmatlansági indítványt kezdeményezett Giuseppe Conte miniszterelnök ellen, és felrúgta a koalíciót, hogy előrehozott választásokat kényszerítsen ki. Conte viszont inkább koalícióra lépett a balközép Demokrata Párttal, a Liga pedig ellenzékbe szorult.
A kikötőért felelős projektcég él és virul
Egyébként a magyar állam nem közvetlenül akarja megvenni a trieszti területet és a kikötői koncessziót (vagyis az Aquilát), hanem egy októberben gründolt, Adria Port nevű zrt.-n keresztül, amelynek feladata „a tulajdonszerzés megvalósítása, valamint a beruházás felügyelete, végrehajtása” – közölte a külügyminisztérium a hvg.hu-val. Az Adria Port nem csak a kikötő felépítéséért lesz felelős, de a majdani üzemeltetésért is, legalábbis ezt állította korábban a külügy a HVG-nek.
A menedzser-jogász irányítja azt az állami céget, amely Magyarország 300 méternyi tengerpartján 60 éven át üzemeltethet kikötőt. A Külgazdasági és Külügyminisztérium által alapított Adria Port Zrt. alaptőkéje 1,8 millió euró, vagyis nagyjából 600 millió forint.
A céget a KKM alapította, százszázalékos tulajdonosa a magyar állam, a tulajdonosi jogokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) gyakorolja, alaptőkéje 1,8 millió euró, vagyis nagyjából 600 millió forint. Vezérigazgatója, a 34 éves, olaszul is beszélő Garai Péter Tibor dolgozott már az Egyesült Államokban, Ázsiában és Magyarországon, és a minisztérium kötelékében részt vett a trieszti projekt előkészítésében is – adta meg a magyarázatot a szaktárca a vezető kiválasztására. A cég felügyelőbizottságában helyet kapott a tárca határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára, Kiss-Parciu Péter.
Egyszóval a kikötővásárlás és -építés a jelek szerint még mindig sínen van, bár csúszik. Az továbbra sem látszik, miért lesz ez jó Magyarországnak, iparági szakemberek szerint ugyanis a kikötő elsősorban mérete miatt nem lesz alkalmas a magyar vállalkozások exportjának kiszolgálására. Kikötői logisztikai központra a vállalkozásoknak pedig nincs szükségük, mert áruikat jellemzően már Magyarországon konténerekbe pakolják, úgy szállítják a kikötőkbe. Szijjártó Péter még júliusban próbált valamiféle magyarázatot adni. Bár sok konkrétumot nem mondott, arra utalt, hogy a terminált amolyan transzferkikötőnek szánják a nagy kikötők, például Rotterdam vagy Pireusz irányába.
Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.
Az LMP-s frakcióvezető interpellálta a külgazdasági és külügyminisztert, miért kell megépíteni az 1000 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonalat, ha a kormány megvett egy minden igényt kielégítő trieszti kikötőt.