Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Annak már nagy hagyományai vannak, hogy a kormány egy éjszakai Magyar Közlönyben ad ki nagy jelentőségű rendeleteket, de most egész új szintre lépünk: azt várja mindenki, aki ma Magyarországon a gazdasággal foglalkozik, vajon mikor jelenik meg a Közlöny, amelyben majd közzéteszik a 2023-as költségvetést. Ugyan a büdzsét még júliusban megszavazta a parlament, már akkor is lehetett látni, hogy a tervezet számai csak akkor lesznek tarthatók, ha a legoptimistább forgatókönyv jön be itthon és a világ más részein is, optimizmusra pedig, ahogy akkor, azóta sincs sokkal több ok.
Van ennek az egésznek bármi értelme?
Ezzel a mondattal indítottuk a cikkünket idén júniusban, amikor bemutattuk az első olyan anyagot, amelyből tudni lehetett, milyennek tervezi a kormány a 2023-as költségvetést – a Költségvetési Tanács akkor tette nyilvánossá a véleményét a büdzséről, kicsivel az előtt, hogy a kormány kiadta volna a tervezetet, ezért abból ismerhettük meg először a fő számokat. Azért voltunk pesszimisták, mert azt egy nyugodtabb évben is nehéz előrejelezni, mi minden fog még történni június és december között, ami miatt át kell gondolni a tervezést, 2022 pedig minden, csak nem nyugodt és előre tervezhető. A válasz mostanra világos: nem, nem volt értelme a nyáron megírni a költségvetést.
Amikor június elején a Költségvetési Tanács véleményezte a 2023-as tervezetet, azt írták: megvalósulhat a kormány növekedési terve, amennyiben
De ennél is többet mondanak a számok, amelyekkel kalkulált a kormány. És ezeken is látszik, hogy mennyire semmi köze nincs a valósághoz a tervnek.
Amikor a Pénzügyminisztériumban megtervezték a költségvetést, úgy számoltak, hogy miután 2022-ben 8,9 százalékos lesz az éves átlagos infláció, jövőre már lassul, 5,2 százalékosra. Ezen a ponton el is engedhetjük azt, hogy minimálisan is komolyan vegyük a számokat, idén éves átlagban is 14 százalék fölötti lesz a drágulás, 2023-ban pedig vannak előrejelzések, amelyek szerint még ennél is durvább áremelkedést várhatunk éves szinten, de még az optimistábbak közé tartozó MNB is 11,5–14 százalék közötti inflációt vár a jövő évre – ez még a szeptemberben kiadott Inflációs jelentésben szereplő szám, a következő, decemberi kiadványt a jövő héten mutatják be. Talán már 2023 végére lesznek hónapok, amikor 10 százalék alatti inflációnk lesz (Orbán Viktor utasításánál valószínűleg többet nyom majd a latba az akkori energiaár), az 5,2-es számhoz valami olyan elképesztő fordulat kellene, aminek a nyomait még a legoptimistább elemzők sem látják.
Ez a szám nemcsak az általános tervezés miatt fontos, hanem azért is, mert amekkora inflációval tervezi a kormány a költségvetést, annyival emelik a nyugdíjakat januártól. És ugyan ha kiderül, hogy alulbecslik, akkor az év végén visszamenőleg kipótolják a nyugdíjemelést a valódi inflációval megegyezőre, azért az most igencsak kellemetlenül érintette volna a nyugdíjasokat, ha januártól csak 5,2 százalékkal nőtt volna a nyugdíjuk. Ez a (kormány ígéretei alapján már messze nem valós) veszély aztán kedd reggel elhárult, amikor Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: januártól 15 százalékkal emelik az öregségi nyugdíjakat.
A kormány mentségére legyen mondva, az infláció a nyár második felében szállt el igazán, azzal azonban a kormány is tökéletesen tisztában volt, hogy ez a veszély fenyeget: a törvény elfogadása előtti héten szigorították a rezsi hatósági áras rendszerét, ami önmagában inflációgerjesztő hatású. Sőt, kevéssel a költségvetés megszavazása előtt épp azért is írták át a szöveget, mert kiderült, hogy az infláció miatt több fogyasztási adó érkezik – oda is adták szinte az egész pluszt sportra és kormánykommunikációra.
Ami pedig a többi mutatót illeti:
Az eredeti tervben azt várták, hogy a GDP 4,1 százalékkal nőhet jövőre. Mostanra az elemzői konszenzus az, hogy nulla közeli lehet a növekedésünk, épp átcsúszva a pozitív tartományba.
A háztartások fogyasztása 4,3 százalékkal lehet nagyobb az ideinél – állt a tervben. A mostani elemzői várakozás az, hogy ez még csökkenni is fog, a CIB például másfél százalékos mínuszt vár, az MNB 0,5 és 1,3 százalék közötti csökkenést. Ami teljesen logikus is, hiszen ha stagnálás közelében van a gazdaság és bőven két számjegyű az infláció, akkor nyilván visszafogja a kiadásait, aki csak tudja.
Együttvéve 10,2 százalékos keresetnövekedéssel számoltak. Ez az MNB előző, szeptemberi prognózisával megegyezik, az azóta kiadott elemzések azonban még nagyobb béremelést valószínűsítenek. Nem is csoda, ár-bér spirálban vagyunk, ahogy drágul minden, a cégek kénytelenek nagyot emelni a béreken.
A foglalkoztatottak száma további 0,3 százalékkal nőhet, úgy, hogy a versenyszférában 0,4 százalékos lesz a növekedés, a költségvetési szférában pedig stagnálás várható – írta a kormány. Ez valóra válhat, a pesszimistább előrejelzések is azzal számolnak, hogy a munkaerőpiac lesz szinte az egyetlen olyan pont a válság közeli helyzetben, amely reménysugarat jelent, a munkanélküliség nem nagyon ugrik meg.
Az államháztartás hiánya 3,3, a kormányzati szektor eredményszemléletű hiánya 3,5 százalékra csökkenhet – írták a nyár elején. Az MNB szeptemberi jelentése szerint ez tartható, a piaci elemzők szerint valószínűbb a 4–5 százalékos hiány.
Az államadósság az eredeti terv szerint a GDP 73,8 százalékára csökkent volna 2023 végére. Ennél a valódi helyzet sokkal jobb lehet, 65–70 százalék közötti arányt vár a legtöbb elemző, de csak azért, mert elinflálódik az államadósság.
Ahogy az eddigiekből is látszott, a sok-sok negatív hatás mellett vannak olyan részei is a költségvetésnek, amelyeket a jobb irányba tolhatnak el a nyár óta történt változások. Az, hogy sokkal nagyobb lesz az infláció, mint amivel eredetileg számolt a kormány, azt is jelenti, hogy jóval több bevétele lesz a büdzsének, hiszen minél többe kerül az országban gyakorlatilag minden, annál több lesz az áfa, amit minden vásárlás után fizetünk. Emellett a magasabb infláció még több béremelést hoz magával, ami után szintén több adóbevétel folyik be.
A költségvetési tervezés legnagyobb bizonytalansága azonban az volt, hogy egészen mostanáig nem lehetett tudni, hogyan, mikor és mennyi uniós forráshoz férhet hozzá Magyarország. Mostani állás szerint pénz csak a 2014–2020-as uniós forráskeretből finanszírozott, még futó projektjeire érkezik az államkasszába, míg az állam – saját szakállára – már kiírt pályázatokat az új terhére is, ebből pedig a teljesítések alapján már előfinanszírozza az uniós támogatást, holott erről még mindig nem született meg a megállapodás.
Így fordulhatott elő, hogy az elfogadott költségvetési törvényben is negatív az egyenleg: amíg az ország hozzájárulása az uniós büdzsébe 3407 milliárd forint, a tervezett bevétel 2057 milliárd, vagyis 1350 milliárdos mínuszt tartalmaz a büdzsé.
A hétfő esti kompromisszumnak hála most jó esély van arra, hogy év végére megállapodás születik a két nagy pénztömegről – a helyreállítási alapról és a 2021–2027-es hétéves költségvetésről (MFF) – Magyarország és az Európai Bizottság között.
A költségvetés szempontjából mindkettő számít, igaz, másképp. A helyreállítási alap esetében a megállapodást a Magyarországgal az MFF miatt folyó eljárás hátráltatja, a bizottság magával a programmal már elégedett. Az elégedettség azonban csak a pénz (5,8 milliárd euró vissza nem térítendő forrás + 9,7 milliárd eurós hitelkeret) lehetőségét teremtheti meg, arra semmi garancia nincs, hogy az alapból akár egy fillér is érkezik 2023-ban. Itt ugyanis a fizetést – eltérően a „hagyományos” EU-források projektek szintjén, részteljesítéshez kötött utófinanszírozásától – egy-egy intézkedéscsomag megvalósításához kötik. Ennek része egy-egy nagyprojekt (például több százezer laptop kiosztása), vagy akár egy szektorszintű reform, az ilyenek pedig nem mennek egy-két hónap alatt.
Az MFF-nél is kulcsfontosságú az, hogy legyen megállapodás, azt követően ugyanis elindulhat a pénzcsap, és optimális esetben semmilyen pénzkiesés nem lesz 2023-ban még úgy sem, ha nem tudni, mikor oldják fel a zárolt 6,5 milliárd eurót. A támogatási keret ugyanis alapvetően hét évre oszlik el, ráadásul nincs olyan operatív terv, amelynél a teljes összeg felfüggesztése szóba került volna. Később, a kormány számításai szerint valamikor 2024 második felében már elkezd hiányozni az a pénz, annál is inkább, mivel annak kifizetését az MFF megállapodással vállalja a kormány, fedezetet viszont nem kap rá az EU-tól a feloldásig.
Az idő mégis fontos tényező: amíg ugyanis nem indul be tömegesen a pályáztatás, addig a kormánynak nem kell az államkasszából a nyerteseknek fizetnie, de nem is számolhat annak uniós (eurós) ellentételezésével, márpedig ez utóbbi komoly devizautánpótláshoz juttatná az államot.
Ezért is lehet állítani azt, hogy a megállapodás önmagában erősíti a forintot, és ha véget nem is ér, de legalább enyhül a magyar deviza vesszőfutása. Ami persze a költségvetési törvény jelenlegi változatában megint nem jelenik meg: az alapján az euró 2023-ban átlagosan 377 forintot ér majd, ezzel szemben ma az elemzői forgatókönyvek közül az optimistábbak is 400 forint körüli árral számolnak – a megállapodás hírére 410 forint körüli szintre erősödött az előző esti 414-ről.
December közepén tehát még mindig számtalan nyitott kérdésre nem kaptunk választ. A legnagyobb kérdésre sem: a kormány miért ragaszkodott idén is foggal-körömmel a jövő évi büdzsétörvény elfogadásához.
Borítóképünkön Varga Mihály pénzügyminiszter átnyújtja a most módosításra váró költségvetési törvény tervezetét Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének 2022 júniusában
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A második kézbesítés körül azonban van némi ellentmondás.
Hivatalosan közös megegyezéssel távozik Sárváry István, aki 2016-ban állt a cég élére.