Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Az S&P szerint a választások után a magyar kormány megszorításokra készül – racionális ezt gondolni, de az is szinte biztos, hogy a kormány ezzel nyugtatgatta a hitelminősítőt a háttérben. Megszorításokkal együtt az államadósság idén nőni fog, jövőre stagnál, a hiány még jövőre is magas lesz. A kormány vagy kamuköltségvetést csinál 2026-ra idén ősszel, vagy meg fogják hosszabbítani a veszélyhelyzetet.
A kormány nagy valószínűséggel megszorításokra készül az Európai parlamenti választások után, vagy legalábbis ennek ígéretével nyugtatgatja a hitelminősítőket. Az S&P ugyanis három dologgal indokolja, miért tartotta változatlanul Magyarország adósbesorolását április 26-án:
Ami az első két pontot illeti, a kormány – a Pénzügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium – ezeket az érveket rendszeresen mondják. Egyébként amennyire tudni lehet, helytállóak is. Az biztos, hogy az inflációkövető PMÁP állampapír-sorozatok hozamfizetései hatalmas terhet rónak az államháztartásra, és az is biztos, hogy ez a teher mérséklődni fog. Hacsak megint el nem száll az infláció, amire jelenlegi tudásunk szerint kevés az esély.
És az is biztos, hogy a kormány máris százmilliárdokat tett félre tőkeemelés formájában nagy állami beszerzésekre, amiben benne van a Budapest Airport, illetve jó eséllyel a spanyol Talgo vonatgyár.
A harmadik pont meglepő, a kormány eddig egy szót sem szólt arról, hogy további költségvetési „konszolidációra” (magyarul: megszorításokra) lenne szükség. Sőt Varga Mihály pénzügyminiszter a kormányinfón azt hangoztatta, amennyire látható, a bejelentett, 600 milliárd forintos beruházásbefagyasztás elég lesz a megemelt, a GDP arányában 4,5 százalékos hiánycél tartásához.
A folyamatok alapján elég valószínű, hogy nem lesz elég. És az is valószínű, hogy a kormány – ahogy arra az S&P is utal – el akar majd kerülni egy uniós túlzottdeficit-eljárást. Az pedig biztos, hogy nyáron önkormányzati és Európai parlamenti választások lesznek. Varga Mihály bejelentette, hogy évtizedes gyakorlatával szakítva a kormány csak ősszel terjeszti az országgyűlés elé a 2025-ös költségvetés tervezetét – a hivatalos indoklás szerint az amerikai elnökválasztás miatt, ami nyilvánvalóan kamu érv. Egyszóval teljesen racionális feltételezés, hogy a kormány megszorításokra készül – elsősorban az uniós túlzottdeficit-eljárás miatt – ám ezt majd csak a választások után akarja nyilvánvalóvá tenni.
Azért érdemes megjegyezni, hogy a kormány és a nagy hitelminősítők közt zajlanak háttéregyeztetések – ez teljesen normális. Szóval egyrészt racionális feltételezni, hogy a kormány megszorításokra készül, másrészt
nagyon valószínű, hogy a háttérben ezt ígérte a hitelminősítőknek, megnyugtatásukra, elkerülendő egy esetleges leminősítést.
Egyébként különösen az S&P besorolása kritikus, a minősítőnél a magyar államadósság csak egy fokozattal áll a bóvli fölött. Ha a magyar államadósságot a három nagy ház (S&P, Fitch, Moody’s) közül kettő bóvliba vágja, akkor a megfontolt befektetési politikát folytató befektetési intézmények azonnal menekülni kezdenének a magyar eszközökből.
Bár az S&P minősítését mind a Pénzügyminisztérium, mind a Nemzetgazdasági Minisztérium ünnepelték, valójában különösebb örömre nincs ok. Az S&P lényegében arra jutott, hogy több tényezőben valóban javulás figyelhető meg (folyó fizetési mérleg, infláció, gazdasági növekedés), a költségvetés helyzete pedig annyira nem vészes, ha a kormány képes lesz némi önmérsékletet tanúsítani, nincs ok – egyelőre – leminősítésre.
Eközben a hitelminősítő jóval pesszimistább előrejelzésekből dolgozott, mint amit a magyar kormány mutatni igyekszik. Ami a gazdasági növekedést illeti, az idei évre 2,2 százalékra várják (a kormány 2,5-re). A következő években pedig rendre 3,1, 2,9, 2,5 százalékos növekedést várnak – Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter stabilan 4 százalék körüli növekedési pályát kíván elérni.
Még érdekesebb az S&P költségvetési előrejelzése. Eszerint a költségvetés GDP-arányos hiánya idén 5,3 százalék lesz, majd a következő években rendre: 4,2, 3,7, 3,3 százalék. Ehhez képest a Pénzügyminisztérium ugyebár idén 4,5 százalékos hiányt akar elérni, 2026-ban pedig már 3 százalék alá szorítaná a deficitet.
Az S&P által használt előrejelzések szerint a GDP-arányos államadósság idén 75,6 százalékra emelkedik a tavalyi 73,5 százalékról, 75,6 százalék lesz jövőre is, utána 75,7 százalékra emelkedik tovább, majd 2027-ben 75 százalékra mérséklődik.
Az államadósság emelkedése megint csak nem váratlan előrejelzés.
Az elmúlt években az államadósság csak és kizárólag a rendkívül magas infláció miatt tudott csökkenni.
Tavaly a GDP-deflátor (a teljes GDP árindexe) 14,7 százalék volt, vagyis hiába zsugorodott a gazdaság 0,9 százalékkal, a folyó áras GDP 66 ezer milliárd forintról 75 ezer milliárd forintra nőtt. (Talán érdemesebb a másik irányból közelíteni a dolgot: hiába nőtt a folyó áras GDP 9 ezer milliárd forinttal egy év alatt, a növekedést felzabálta az infláció, míg végül reálértéken a gazdaság nemhogy nem nőtt, de zsugorodott.)
A 3 százalék fölötti hiánnyal és a növekvő államadóssággal van egy apró bökkenő:
Magyarországnak nem lehet olyan költségvetése, amely 3 százalék fölötti hiánnyal és növekvő államadóssággal számol.
Mindkét szabály szerepel a gazdasági stabilitásról szóló törvényben (Gst.), az adósságcsökentési szabályt efölött a Fidesz az Alaptörvénybe is beleírta.
Ennek megfelelően a kormánynak először is végre kellene hajtania az idei büdzsét, amely 2,9 százalékos hiánnyal és csökkenő államadóssággal tervez, másodszor olyan büdzsét kellene összeállítania és bevinnie az országgyűlés elé, ami teljesíti a szabályokat. Mindehhez azonban brutális megszorításokat kellene végrehajtani, amire nyilvánvalóan nincs szándék.
Ami 2025-öt illeti, a kormány előtt két lehetőség áll:
Adva, hogy a Pénzügyminisztérium jelenlegi mondása szerint 2026-ra 3,7 százalék lehet a hiány, biztos, hogy a 2025-ös „veszélyhelyzeti” költségvetés lesz – attól függetlenül, hogy nyer-e Donald Trump Amerikában vagy sem, beköszönt-e a béke Ukrajnában vagy sem.
A 2022 óta hosszabbítgatott veszélyhelyzet jelenleg november 19-ig tart. Adva, hogy az amerikai elnökválasztás november 5-én lesz, eléggé valószínűtlen, hogy a kormány még ebben a veszélyhelyzeti ciklusban át tudná nyomni a 2025-ös költségvetést az országgyűlésen. Tehát várható a veszélyhelyzet újabb meghosszabbítása.
Kérdés, mi lesz a következő években. Az államadósság a könnyebb dió,
ha a következő években stagnálni fog, akkor az államadósság-kezelő egy kis év végi trükközéssel könnyedén elérheti, hogy év végén épp egy kicsit kisebb legyen, mint egy évvel korábban.
Nehezebb dió a hiány. Az S&P által használt előrejelzés szerint a hiány még 2027-ben sem lesz 3 százalék alatt – bár akkor már egész közel lesz fölülről a limithez.
Ha a kormánynak még 2025-ben, sőt akár 2026-ban is 3+ százalékos hiányú büdzsét kellene terveznie, ahhoz folytatódó veszélyhelyzetre lenne szükség. Vagy az egyszerűség kedvéért a parlamenti kétharmad kiveheti a Gst.-ből a hiányszabályt.
Ami az idei évet illeti, adva, hogy a költségvetési törvény a kormány saját bevallása szerint sem tartható, illene azt módosítani, és nem csak bemondogatni az új hiánycélokat. Mivel az eltérés jelentős, a módosításnak érintenie kellene a fő számokat – amelyekhez csak az országgyűlés nyúlhat. Normál helyzetben – veszélyhelyzetben a kormány még azokat is átírhatja rendelettel.
Nyitóképünk illusztráció! Fotó: Fazekas István
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.