HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Szeretne hatékonyabb vezetővé, baráttá vagy szülővé válni? A Michael Bungay Stanier Szokj rá a coacholásra című könyvében megismertetett módszerek és a coaching szemléletmód mindhárom helyzetben segíthetnek.

Michael Bungay Stanier – akit a legismertebb nemzetközi coachok között tartanak számon – fő célja mindenki számára elérhetővé tenni a coachingot, és eszközöket adni az elfoglalt vezetőknek ahhoz, hogy minél jobban tudjanak coacholni munkájuk során.

Szokj rá a coacholásra című könyvében a szerző fanyar humorral mutatja meg a fő csapdákat, amelyeket magunknak állítunk, és ezek elkerülésének módját. Az általa kidolgozott 7 kérdéses rendszer segít abban, hogy bármely beszélgetésünk során felhasználjuk a coaching elemeit.

Emellett minden fejezethez tartozik egy olyan rész is, az úgynevezett laboratórium, amelyben megismerhetjük a leírtak tudományos hátterét.

Mi az a coaching?

A coaching egy célorientált, megoldásfókuszú beszélgetés, amely során az ügyfél maga találja meg a megoldásokat saját kihívásaira, és a coach csupán támogatja kérdésekkel, új perspektívák és erőforrások feltárásával. A coaching célja az ügyfél fejlődése.

Élesen elválasztható a tanácsadástól, ahol a tanácsadó mondja meg a tuti megoldást. Ezekben az esetekben – bármilyen jó is a megoldás – gyakran előfordul, hogy mégsem valósul meg, mivel az ügyfél nem érzi sajátjának.

Ezzel szemben a coaching során az ügyfél – mivel maga tárja fel a helyzetet, és keresi meg a saját megoldását – elkötelezettebb a megvalósításban. Természetesen vannak helyzetek, amikor tanácsadásra van szükség, de az esetek többségében a coaching stílusú vezetés a hatékonyabb.

Egy coach legyen kíváncsi…

A vezetők sokszor elvárják a coachtól, hogy megoldásokat hozzon, tanácsot adjon. A coachingban azonban fontos, hogy a coach minél hosszabban ellen tudjon állni a kísértésnek, és tanácsadás helyett inkább kérdezzen.

A coacholás első feltétele, hogy a coach elhiggye az ügyfeléről, az képes megoldani a saját problémáját, amit ő csak felgyorsít a kérdéseivel. Ha ezt nem hiszi el, akkor hamar átcsúszik tanácsadóba, és ő hozza a válaszokat.

… és legyen lusta is

A fejlődés egyik legnagyobb akadálya, ha megoldjuk mások helyett a kihívásaikat. Ez hasonló ahhoz, mint amikor egy szülő tanítani kezdi a gyermekét cipőt fűzni, és ha a kicsi megakad, megköti helyette. Ám amikor még tíz évesen is tépőzáras cipőt kell vennie neki, akkor már hangosan bosszankodik.

Coachként ne oldjuk meg az ügyfél helyett a problémát, azaz “ne kössük meg helyettük a cipőfűzőjüket”! Ahogy Michael Bungay Stanier írja:

Győzzük le minél tovább a Tanácsadószörnyet önmagunkban.

Hogyan építhetjük be a coachingot mindenapjainkba?

Bungay Stanier hét kérdésből álló rendszerének segítségével akár tíz perc alatt is nagyon jó coachingbeszélgetéseket tarthatunk. Ha belegondolunk, hogy a jó megbeszélések során mi történik, felfedezhetjük, hogy ugyanazon az úton kalauzolnak minket végig ezek a kérdések is.

Először is tisztázzuk, mi foglalkoztatja a másikat, mit szeretne elérni.

Majd térjünk át arra, mi jelenti ebben számára a kihívást, és mi hogyan támogathatjuk.

A végén pedig segítünk a tanulás tudatosításában, amikor rákérdezünk, hogy mi volt számára a leghasznosabb?

Ami kiegészíti ezt, és talán kevesebbet használjuk, a jolly joker kérdés: “és még mi?”.

Ha több alternatívából tudunk választani, jobb döntést hozunk, és ez a kérdés ebben segít bennünket.

A sikeres kommunikálás egyik része az, hogy jó kérdéseket tegyünk fel. És talán még fontosabb, hogy ha kérdezünk valamit, adjunk időt a másiknak a válaszra, és tényleg figyeljünk rá.

Kísérteteket ne coacholjunk!

E beszélgetések során mindig azzal dolgozzunk, aki részt vesz a beszélgetésben. Coachként gyakran hallom, hogy arról beszélgetnek, hogy például mit kéne Józsefnek és Zsuzsának tennie, vagy hogy mi a gond vállalatban.

Ez nagyon érdekes beszélgetés lehet, de ez inkább kibeszélés, ami nem visz előre. Csak a jelenlévőket tudjuk coacholni, kísértetet nem. Ebben az esetben érdemes visszaterelni a beszélgetést, és feltenni a célirányos kérdést: “Számodra mi jelenti az igazi kihívást?

Alakítsuk szokássá!

A könyvet megrendelheti a képre kattintva!

Életünk nagy részét szokásaink határozzák meg, és mindennapjainkban a problémák megoldása és tanácsok adása elvárt, és ezért gyakori szokás.

Ám ha coachként szeretnénk viselkedni, ezen változtatni kell. A könyv külön fejezetet szentel annak, hogyan lehet új szokásokat kialakítani.

Ennek három eleme van:

  1. Ismerjük fel, milyen helyzet váltja ki ezt a viselkedést.
  2. Azonosítsuk be, mi a szokásos reakciónk erre a kiváltó okra.
  3. Határozzuk meg, milyen új reakcióval akarjuk lecserélni a korábbit.

Nézzük meg egy példán, miként is néz ez ki a gyakorlatban! Amikor a kollégánk odajön az asztalunkhoz, és azt mondja, van egy problémája, akkor ahelyett, hogy gyorsan javasolnánk neki egy megoldást, inkább tegyünk fel neki néhány kérdést.

Ne feledjük: az, hogy coachként viselkedjünk, csak annyit jelent, hogy egy kicsit tovább maradjunk kíváncsiak, és egy kicsit több időt adjunk magunknak, mielőtt átváltanánk tanácsadó üzemmódba.   

A fenti cikk szerzője Bincze Bea PCC, Executive coach, tréner, TEDx konferenciák beszédcoacha, a Business Coach Kft. stratégiai partnere.

Miért kell vezetőként rászoknunk a coacholásra? Hogyan kerülhetjük el a mikromenedzselés csapdáját? Miként lehetnek valóban építők a coachingbeszélgetések? A téma elismert szakértője, Michael Bungay Stanier könyvében a legfrissebb idegtudományi és pszichológiai kutatásokra támaszkodva mutatja be a coacholás hét legfontosabb kérdését és használatukat. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
HVG Könyvek HVG Könyvek

Hogyan segíthet a humor, ha elérjük határainkat?

A határzónában gyorsan komolyra fordul a helyzet, ami teljesen természetes. Végül is az elbocsátás vagy a betegség egyáltalán nem nevetséges. Paradox módon azonban mégis a humor, a könnyedség segíthet az ilyen helyzetekben.

Orbán nem lesz ott a Puskásban a Szuperkupa-döntőn

Orbán nem lesz ott a Puskásban a Szuperkupa-döntőn

Koronavírus: rosszabbodott az Edda zenészének állapota

Koronavírus: rosszabbodott az Edda zenészének állapota

Több emberéletet is követelt a Görögországra lesújtó medikán

Több emberéletet is követelt a Görögországra lesújtó medikán