Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az Ingatlanmenedzser is többször beszámolt már a Budapest XIX.
Az Ingatlanmenedzser is többször beszámolt már a Budapest XIX. kerületi Kőbánya-Kispest metróállomáshoz kapcsolódó gigantikus bevásárlóközpont, a Köki Center terveiről.
Az egykori füves sportpálya és a volt ifjúsági tábor területén tervezett 55 000 négyzetméter területű bevásárlóközpontról a környezetvédelmi hatóság még 2006-ban megállapította, hogy „jelentős környezeti hatása nincs”. A határozat bírósági felülvizsgálata érdekében a Levegő Munkacsoport a lakosokkal karöltve pert indított, amely végén a Fővárosi Bíróság ítéletében hatályon kívül helyezte a „környezetvédelmi engedélyt” és a hatóságot új eljárásra kötelezte. A megismételt eljárásban a beruházó gyakorlatilag a korábbiakkal megegyező tartalommal nyújtotta be kérelmét és a beruházás terveit.
A környezetvédelmi hatóságok ezek alapján első és másodfokon egyaránt úgy ítélték meg, hogy a beruházásnak nincs jelentős környezeti hatása, és ezért nincs szükség a hatások részletes vizsgálatára. A döntés miatt a pláza építését a beruházó immár jogszerűen folytathatja. A Levegő Munkacsoport és a helyieket képviselő CÉFO (Civilek Érdekvédelmi Fóruma Kispestért) a határozat ellen nemrégiben ismét pert indított, kérve a bíróságtól a határozat megsemmisítését és – annak érdekében, hogy az ítélet meghozatala előtt ne épülhessen meg a Köki Center – a környezetvédelmi határozat végrehajtásának azonnali felfüggesztését.
A lakók képviselői aggasztónak tartják, hogy részletes hatásvizsgálat nélkül, a hatalmas méretű és óriási közúti forgalmat vonzó létesítmény hatásait jelentéktelennek minősítve kapott hatósági engedélyt a beruházás. Az engedélyezési eljárás alapjául szolgáló tervdokumentáció számos hibát, hiányosságot tartalmaz, amelyeket a hatóságok nem vettek észre, és nem orvosoltak. Így például szűken határozták meg a létesítmény hatásterületét, nem vizsgálták az épülettől távolabbi területeken várható forgalomnövekedés káros hatásait. Nem fordítottak figyelmet továbbá arra, hogy az érintett területen a légszennyezés mértéke már jelenleg is gyakran meghaladja az egészségügyi határértékeket, így a további forgalomnövekedés, illetve a parkolóházak kürtőiből kiáramló szennyező anyagok katasztrofális helyzetet idézhetnek elő a szomszédos lakótelepen. A civilek szerint hatósági eljárás maga is ellentmondásos és hiányos, elsősorban a fizikai zajvédelem (zajvédő fal) előírásaival és a jelenlegi légszenynyezési állapotok megállapításával kapcsolatban.
Az engedélyező hatóságok legfontosabb jogsértése a beruházás összesített környezeti hatásával kapcsolatos, amelyet a jogszabályok különböző szempontok mentén rendelnek értékelni. A Köki Center a jelentős környezeti hatást a legtöbb szempont (méret,környező lakott területek, forgalomvonzó hatás, több érintett környezeti elem stb.)
szerint kimeríti, ezt az értékelést azonban környezetvédelmi felügyelőség és másodfokon a főfelügyelőség részben elmulasztotta, részben tévesen tette meg. A beruházás összesített hatásainak jelentőségére mutatott rá az ügyben korábban hozott bírósági ítélet indokolása is, amely után a hatóságoknak meg kellett ismételniük a környezetvédelmi eljárást. A kérelem újbóli értékelését végző hatóságok azonban – jogellenesen – nem vették figyelembe az ügyben korábban hozott bírósági határozatot.
A helyi lakosok számára az utolsó szalmaszál a decemberben indított új bírósági eljárás, amely ráadásul csak akkor hozhat eredményt, ha az építkezést az ítélethozatalig felfüggeszti a bíróság, hiszen anélkül az eljárás végére valószínűleg felépül a gigantikus pláza. A civilek célja, hogy a létesítmény jóval kisebb, lakókörnyezetébe jobban illő, több zöldterületet hagyó és a káros zaj- és légszennyezési hatásokat megelőző módon épüljön meg.
A Levegő Munkacsoport beadványa itt elolvasható.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.