Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f7bdb75d-9d6f-4030-914c-8df8e4b35163","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250423_Marabu-Feknyuz-Tuntetesi-buntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7bdb75d-9d6f-4030-914c-8df8e4b35163.jpg","index":0,"item":"efa9323b-6356-4cb0-b502-489bf7a4a070","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Marabu-Feknyuz-Tuntetesi-buntetes","timestamp":"2025. április. 23. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Tüntetési büntetés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3de12418-8fb8-4799-8fe3-580878328076","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai kutatók áttörő felfedezést jelentettek be: egy olyan gyógyszert fejlesztettek, amelynek köszönhetően a retina idegek regenerációjával visszaadható az elveszett látás.","shortLead":"Koreai kutatók áttörő felfedezést jelentettek be: egy olyan gyógyszert fejlesztettek, amelynek köszönhetően a retina...","id":"20250424_retina-idegek-regeneracioja-gyogyszerrel-koreai-kutatas-vaksag-visszaforditasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3de12418-8fb8-4799-8fe3-580878328076.jpg","index":0,"item":"793b749e-4829-46a8-8d46-04cdd85bd5d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_retina-idegek-regeneracioja-gyogyszerrel-koreai-kutatas-vaksag-visszaforditasa","timestamp":"2025. április. 24. 08:03","title":"Biológiai áttörés: gyógyszerrel visszafordították a vakságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97380e3c-ec47-4330-856f-d5ea860ad654","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az eddig kétszer elvált egykori tévés hittérítő szerint a ház ura a férje, és az ő szava a döntő.","shortLead":"Az eddig kétszer elvált egykori tévés hittérítő szerint a ház ura a férje, és az ő szava a döntő.","id":"20250424_trump-hitterito-ferj-paula-white-cain","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97380e3c-ec47-4330-856f-d5ea860ad654.jpg","index":0,"item":"892e0fdf-6c22-4465-b2ca-039b61cb7cf5","keywords":null,"link":"/vilag/20250424_trump-hitterito-ferj-paula-white-cain","timestamp":"2025. április. 24. 11:40","title":"Trump vallásügyi tanácsadója arról beszélt, hogy szívesen aláveti magát a férje akaratának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","shortLead":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","id":"20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597.jpg","index":0,"item":"c29d0137-8758-4542-a367-7ba4e26c276e","keywords":null,"link":"/elet/20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","timestamp":"2025. április. 24. 11:19","title":"Isztambuli földrengés: több mint kétszázan sérültek meg épületekből kiugorva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés – közölték a jelenséget megfigyelő tudósok.","shortLead":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés –...","id":"20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289.jpg","index":0,"item":"fcb7265d-2d89-41cd-a2b5-3f4bc19dba83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","timestamp":"2025. április. 23. 18:03","title":"Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Marco Rubio külügyminiszter közlése szerint széles körű átszervezési tervet dolgoztak ki, ami minden elemében érinti a minisztériumot, „irodáktól a nagykövetségekig”.","shortLead":"Marco Rubio külügyminiszter közlése szerint széles körű átszervezési tervet dolgoztak ki, ami minden elemében érinti...","id":"20250423_amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas-marco-rubio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"24b5376e-eb2f-4e24-8178-cf6c49be1709","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas-marco-rubio","timestamp":"2025. április. 23. 08:47","title":"Teljesen átalakítanák az amerikai külügyminisztériumot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"126b2c57-907b-435e-90c0-f26e9ff42a6f","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Fontos dolgokról dönt csütörtök délután az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága.","shortLead":"Fontos dolgokról dönt csütörtök délután az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága.","id":"20250424_Megsem-kell-felnyomni-a-dilert-johet-a-lex-Milak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/126b2c57-907b-435e-90c0-f26e9ff42a6f.jpg","index":0,"item":"385b6b81-9fa7-4417-948d-b10dd8a7df98","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Megsem-kell-felnyomni-a-dilert-johet-a-lex-Milak","timestamp":"2025. április. 24. 07:35","title":"Jöhet a lex Milák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d144b003-3bfb-4023-8aab-74769b4b5555","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A tudósok egy része előrebocsátotta, kivonulással tiltakozik a miniszterelnök poloskákról szóló szavai ellen. Frissítés: Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter részt vesz az eseményen, bár az akadémikusoknak szóló levélben még nem szerepelt a neve. ","shortLead":"A tudósok egy része előrebocsátotta, kivonulással tiltakozik a miniszterelnök poloskákról szóló szavai ellen...","id":"20250424_orban-MTA-unnepi-kozgyules-nem-megy-el-akademikusok-kivonulas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d144b003-3bfb-4023-8aab-74769b4b5555.jpg","index":0,"item":"83bc6d53-827e-4e83-8ef8-40dee2d51c81","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_orban-MTA-unnepi-kozgyules-nem-megy-el-akademikusok-kivonulas-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 11:28","title":"Orbán nem lesz ott az MTA ünnepi közgyűlésén, ahol az akadémikusok egy része kivonulással tiltakozott volna, ha ő eljön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elhagyják a raktárak és az ipari területek Budapestet
szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?
1950.
1950. január 1-jén, Nagy-Budapest létrejöttekor, a főváros környéki települések Budapesthez csatolásakor, a külvárosi lakótelepek felépítése nyomán szabályosan beékelődtek, úgynevezett zárványokká alakultak. A budapesti ipari-raktározási és nem utolsósorban logisztikai területek átalakulását napjainkban több tényező befolyásolja. Elsősorban azon önkormányzati rendeletek vannak rá jelentős hatással, amelyek Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalmat és környezetszennyező, esetleg zajos termelőtevékenységet végző vállalkozások telephely-engedélyének kiadását hivatottak szabályozni, az életminőség javításának érdekében.
A Fővárosi Önkormányzat első lépésben megszigorította a tehergépjárművek Budapestre történő behajtását: az engedélyek díjait a korábbi 6-10-szeresére emelték, és 2008. március 1-jétől szinte az egész városra kiterjesztették az össztömeg-korlátozási övezeteket (ez alól csak az M0 hiányában szükséges áthajtási útvonalak mentesültek). Míg korábban biankó engedélyeket bocsátottak ki a kérelmezőknek (egy adott cégen belül átadhatták, több járműre is felhasználhatták ezeket), ehhez képest jelentős szigorítást jelentett a forgalmi rendszám alapján történő engedélykiadás.
[[ Oldaltörés: Rendszámfigyelő kamerák ]]
Rendszámfigyő kamerák szeptembertől
A hatékony ellenőrzés érdekében, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Parking Kft. 2009 szeptemberéig, egész Budapestet lefedő rendszámleolvasó kamerarendszert telepítését tervezi. Második lépésben, 2009. január 1-jétől egy újabb rendelet (rsz. 80/2008. (XII.30)) szabályozza a tehergépjárművek közlekedési útvonalait, mely alapján több célforgalmas és tranzit utat megszűntettek. A díjmentesen használható célforgalmi utak körének fokozatos szűkítésével a teherautók behajtásának további korlátozását több lépcsőben, 2018-ig valósítanák meg.
A módosítások érzékenyen érintették a fuvarozó, ipari és kereskedelmi szférában tevékenykedő cégeket, melyek azóta is folyamatosan lobbiznak a rendelet enyhítése mellett. Kiss Ernő – az Eston International ipari ingatlanok divíziójának vezetője szerint – a korlátozás alá eső területeken belül lévő rendszeres raktározási vagy fuvarozási tevékenységet végző cégeknek viszonylag hirtelen kell szembenézniük a változásokkal. Időbe telik, míg eldől, hogy a behajtásra számított többletköltség megemeli-e annyival a fix költségeiket, hogy érdemesebb lenne inkább a város határain kívül letelepedniük/raktárt keresniük. A kisebb fuvarozó cégek egy része így ki is szorulhat a piacról. A nagy logisztikai cégek működését ez alapjaiban nem rendítheti meg, hiszen jellemzően a városon kívül helyezkednek el. Akad néhány olyan kivétel a cégek között (pl. DHL, DPD, Lagermax, TNT), amely még rendelkezik több, kisebb részegységgel a városon belül is, így a rendelet hatására felmerülhet a raktárak, telephelyek összevonásának lehetősége, költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából. A kiköltözés a termelővállalatok szempontjából egyfajta modernizáló folyamatként is felfogható, melynek során a kisebb, korszerűtlen gyártócsarnokokat modern központokra cserélik. (pl. Zwack kivándorlása a 9. kerületből Dunaharasztira.)
Az Eston szakértői szerint a tőkeerősebb cégek számára részleges megoldást jelenthet még a szállító teherjárművek flottájának átalakítása, kevesebb nagy jármű helyett több kisebb elindítása. Egyes építőipari anyagokat szállító járművek esetében azonban ez nem kivitelezhető, a behajtási díj magas összege hátrányosan érintheti az építési költségek alakulását.
Emellett, ha sok cég választaná flottái „feldarabolását”, az utakon több jármű jelenne meg nem teljesen optimális kapacitás-kihasználtsággal, még több káros anyagot kibocsátva. Ez némileg ellentmond annak, hogy a behajtási törvénytől a kamionforgalom jelentős csökkenését, a légszennyezettség és a zajszennyezés, illetve a forgalmi dugók jelentős enyhülését várja a lakosság, a Levegő Munkacsoporttal karöltve.
A budapesti logisztikai és raktározási piac, részben a forgalomszabályozás hatására folyamatosan változik, átalakul, idővel kiszorítva a cégeket az M0-ás körgyűrű mellé, ami a körgyűrű vonalán erős zsúfoltságot idézhet elő, ugyanakkor éles piaci versenyt az ipari ingatlanfejlesztő társaságok körében. A gyűrű vonalának feltöltése már korábban megkezdődött, több termelő, raktározó, logisztikai cég döntött úgy, hogy kisebb raktárait, telephelyeit az autópálya közelébe helyezi át. Mivel a logisztikai szolgáltatók igyekeznek a partnereik közelében maradni, ez felerősítheti az elvándorlást az ügyfelek felé. Az M0-ás déli szakaszának 2x3 sávra való bővítése várhatóan 2012-re készül el, ami enyhítheti a gyakori torlódásokat.
[[ Oldaltörés: Felértékelődő külső telkek ]]
Felértékelődő külső telkek
A városon belüli üzleti parkok bérlőinek többsége olyan városon belüli disztribúciót, ipari összeszerelést végző cég, melyeknél szükséges a városi jelenlét, és járműparkjaikban is jellemzően könnyű teherjárművek szerepelnek.
A szabályozás nyomán egységes terv kidolgozása lenne időszerű a kis boltok árufeltöltésének megszervezésére, ugyanis egyes forgalomszámláló adatok alapján a teherszállítók a reggeli csúcsidőben a legaktívabbak, gyakran egész sávokat elzárva a forgalomtól. Az éjszakai, vagy csúcsidőn kívüli áruszállítás orvosolhatná ezt a problémát. Az iparterületek kiszorítása a belső területekről nem kifejezetten a rendelet hatására, hanem már korábban megkezdődött, főként az ingatlanpiac természetes növekedési folyamatának velejáró következményeként. Kiváló példa erre Középső-Ferencváros, ahol sok - az iparterületnél jóval jövedelmezőbb - lakó- és irodafejlesztés indult, és az iparterületek sorra fejlesztési telkekké alakultak. Ez a folyamat azonban a válság hatására megtörni látszik, mivel a piacon jelenleg nem sok beruházni kívánó vevő található.
Emellett egyes Önkormányzatok megszigorították a telephely engedélyek kiadását, főként a termelő tevékenységre vonatkozólag, ami – a forgalomszabályozás mellett – szintén eltántorít egyes cégeket a városi telephelyválasztástól.
Összességében elmondható, hogy a forgalomszabályozás gyakorlata minden országban más és más, említésre méltó azonban, hogy a budapestihez hasonló, a főváros teljes közigazgatási határára bevezetett össztömeg alapú korlátozás nincs az Európai Unióban.
[[ Oldaltörés: Külföldi megoldások ]]
Külföldi megoldások
Bécsben már három éve bevezettek 50 km/órás sebességkorlátozást város teljes területén, majd 2008. január 7-től behajtási tilalmat rendeltek el az 1991-nél előbb forgalomba helyezett tehergépjárművekre. Berlin, a belső kerületek védelme érdekében 2008. január 1-jétől külön intézkedést hozott, amely nem csak a tehergépkocsikra, hanem minden járműre vonatkozik. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében az S-bahn gyűrűvel lehatárolt zónát alakítottak ki, ahová a környezetszennyező járművek nem, vagy csak engedéllyel, és díjfizetés ellenében hajthatnak be.
Barcelonában, az áruszállítás folyamatosságát megkönnyítendő, speciális rakodóterületeket alakítottak ki az útkereszteződésekben, megakadályozva ezzel a rakodás okozta forgalmi dugókat. Ezen kívül a városban egyes nagyobb, többsávos utak esetében egy-egy sávot csúcsidőn kívül a teherszállítók közlekedhetnek, az éjszakai órákban pedig a környéken lakók használhatják a sávokat parkolásra. A változó forgalmi rendet elektromos kijelzők mutatják. A belváros védelme érdekében elektromos kapukat állítottak fel a belső zóna határán, amelyet csak az ott élők, illetve meghatározott időpontokban, az engedéllyel rendelkező áruszállítók léphetnek át.
A legösszetettebb áruszállítási rendszer Amszterdamban van kialakulóban, jelenleg a kiépítés fázisában tart a projekt. Az autópálya-körgyűrű mentén hozzák létre a fő logisztikai központokat, és a nagy teherautók csak idáig közlekedhetnek. Innen tehervillamosok, a már meglévő hálózatot használva szállítanák az árut a városon belüli, kisebb központokba. A végső szállítást elektromos kisteherautók (E-cars) végeznék.
Salamon Adorján, az Eston International Zrt. vezérigazgatója szerint a városhatáron kívüli telkek felértékelődésére lehet számítani, illetve keresettebbé válhatnak a már meglévő üzleti parkok is, hiszen még van bennük fejlesztési potenciál. Az M0-ás M7-es és M5-ös közötti szakasza már most is népszerű, ám csak az új szakasz átadása óta kezdődött el igazán az M0-ás újra dinamizálása.