Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4","c_author":"Lenthár Balázs","category":"itthon","description":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","shortLead":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","id":"20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4.jpg","index":0,"item":"9e903797-0d57-4632-bc27-93ac44ae0a03","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","timestamp":"2025. március. 03. 15:40","title":"Bencsik András a Szovjetunióra fenekedő Ursula von der Leyentől óvja követőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbd31e09-5f0e-429c-a8c6-b612c7902559","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A daganatos megbetegedések a vezető halálokok közé tartoznak, évente mintegy tízmillió ember életét követelik. Közben viszont a terápiák is fejlődnek, és számos esetben hatékonyak lehetnek. Ezek közé tartozik egy új módszer is, amely a prosztatadaganatok műtét nélküli kezelését ígéri.","shortLead":"A daganatos megbetegedések a vezető halálokok közé tartoznak, évente mintegy tízmillió ember életét követelik. Közben...","id":"20250304_prosztatadaganat-mutet-nelkuli-kezelese-uj-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbd31e09-5f0e-429c-a8c6-b612c7902559.jpg","index":0,"item":"1e61afee-9e90-4990-ae69-529bf0290db7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_prosztatadaganat-mutet-nelkuli-kezelese-uj-modszer","timestamp":"2025. március. 04. 12:03","title":"Remény a prosztatarákosoknak: műtét nélkül csökkenthető a tumor mérete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4901f661-7c54-4833-ba6c-2d77b2ba40e8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ivaja Takesin kívül nyolc másik japán állampolgárt is kitiltottak az országból, köztük a jelenlegi és egy korábbi ukrajnai nagykövettel.","shortLead":"Ivaja Takesin kívül nyolc másik japán állampolgárt is kitiltottak az országból, köztük a jelenlegi és egy korábbi...","id":"20250303_kitiltas-oroszorszag-japan-kulugyminiszter-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4901f661-7c54-4833-ba6c-2d77b2ba40e8.jpg","index":0,"item":"fb9e8028-770c-4121-a5b2-f81c798124b1","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_kitiltas-oroszorszag-japan-kulugyminiszter-szankciok","timestamp":"2025. március. 03. 19:57","title":"Határozatlan időre kitiltották Oroszországból a japán külügyminisztert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c3a0d90-546d-4c60-abfc-7bd032f63a2e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta és az Internet Society nevű amerikai nonprofit szervezet a jövőben további partnereket vár, hogy segítsenek a világon minden ember számára hozzáférni az internethez.","shortLead":"A Meta és az Internet Society nevű amerikai nonprofit szervezet a jövőben további partnereket vár, hogy segítsenek...","id":"20250304_meta-internet-society-megfizetheto-internet-barcelona-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c3a0d90-546d-4c60-abfc-7bd032f63a2e.jpg","index":0,"item":"10d03ffa-9cde-4d90-b0e6-3f6bcec8aeff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_meta-internet-society-megfizetheto-internet-barcelona-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 04. 11:03","title":"Összedobott 11,4 milliárdot a Meta és egy nonprofit szervezet, hogy mindenkinek legyen internete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c757ff6-93b4-4fe9-94a8-649d71c0ce0e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók óriási adatkészleten vizsgálták meg, miként alakul a bél mikrobioma, ha különböző módon táplálkozik az ember.","shortLead":"Amerikai kutatók óriási adatkészleten vizsgálták meg, miként alakul a bél mikrobioma, ha különböző módon táplálkozik...","id":"20250304_bel-egeszsege-mikrobiom-emesztorendszer-dieta-vegan-vegetarianus-mindenevo-hus-zoldseg-gyumolcs-tej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c757ff6-93b4-4fe9-94a8-649d71c0ce0e.jpg","index":0,"item":"98df89ab-f59b-4d47-a325-13cd1cfe0a0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_bel-egeszsege-mikrobiom-emesztorendszer-dieta-vegan-vegetarianus-mindenevo-hus-zoldseg-gyumolcs-tej","timestamp":"2025. március. 04. 14:03","title":"21 561 ember rá a bizonyíték: így változik a bél egészsége a különböző étrendek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f8f9b82-c8bd-4291-bf71-96211805b3f6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vasárnapi időközi választáson óriási győzelmet arató civil jelölt szerint a Mi Hazánk képviselője velük szavaz majd.","shortLead":"A vasárnapi időközi választáson óriási győzelmet arató civil jelölt szerint a Mi Hazánk képviselője velük szavaz majd.","id":"20250303_papa-idokozi-valasztas-mi-hazank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f8f9b82-c8bd-4291-bf71-96211805b3f6.jpg","index":0,"item":"1aa9f781-6ea8-4e43-9289-097fb11e57bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_papa-idokozi-valasztas-mi-hazank","timestamp":"2025. március. 03. 17:06","title":"„Az emberek rájöttek, hogy lehet nemet mondani a Fideszre” – a Mi Hazánk lett a mérleg nyelve Pápán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4324b4b8-0e6a-4d0c-983a-6b04cd36c4f2","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"A kentaurok azért tudták ideiglenesen elfoglalni az emberek világát, mert az emberek nem hitték el, hogy a kentaurok a valóságban is léteznek – így reflektál Péterfy Gergely a hét legfontosabb világpolitikai eseményére. Az írót Az én hetem című sorozatunkban kértük fel arra, írja le, hogyan élte meg az elmúlt napokat. Ehhez most a következő szavakból meríthetett ihletet: ","shortLead":"A kentaurok azért tudták ideiglenesen elfoglalni az emberek világát, mert az emberek nem hitték el, hogy a kentaurok...","id":"20250302_az-en-hetem-peterfy-gergely-hogyan-csapjuk-agyon-a-kentaurt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4324b4b8-0e6a-4d0c-983a-6b04cd36c4f2.jpg","index":0,"item":"78a007a7-7c92-45fe-b6b6-d120cfe94d75","keywords":null,"link":"/360/20250302_az-en-hetem-peterfy-gergely-hogyan-csapjuk-agyon-a-kentaurt","timestamp":"2025. március. 02. 17:30","title":"Az én hetem Péterfy Gergellyel: Hogyan csapjuk agyon a kentaurt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06","c_author":"Szász Lilla","category":"360","description":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar bárki itt maradni? Szász Lilla riportja azokról, akik kiszabadulnának a rendszer kötöttségei alól, mégsem hagyják el az országot.","shortLead":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar...","id":"20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06.jpg","index":0,"item":"33025fa7-2136-4256-9a46-62db366aa719","keywords":null,"link":"/360/20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","timestamp":"2025. március. 02. 17:00","title":"Ilyen az, amikor egy ország nem működik - riport Kubából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elhagyják a raktárak és az ipari területek Budapestet
szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?
1950.
1950. január 1-jén, Nagy-Budapest létrejöttekor, a főváros környéki települések Budapesthez csatolásakor, a külvárosi lakótelepek felépítése nyomán szabályosan beékelődtek, úgynevezett zárványokká alakultak. A budapesti ipari-raktározási és nem utolsósorban logisztikai területek átalakulását napjainkban több tényező befolyásolja. Elsősorban azon önkormányzati rendeletek vannak rá jelentős hatással, amelyek Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalmat és környezetszennyező, esetleg zajos termelőtevékenységet végző vállalkozások telephely-engedélyének kiadását hivatottak szabályozni, az életminőség javításának érdekében.
A Fővárosi Önkormányzat első lépésben megszigorította a tehergépjárművek Budapestre történő behajtását: az engedélyek díjait a korábbi 6-10-szeresére emelték, és 2008. március 1-jétől szinte az egész városra kiterjesztették az össztömeg-korlátozási övezeteket (ez alól csak az M0 hiányában szükséges áthajtási útvonalak mentesültek). Míg korábban biankó engedélyeket bocsátottak ki a kérelmezőknek (egy adott cégen belül átadhatták, több járműre is felhasználhatták ezeket), ehhez képest jelentős szigorítást jelentett a forgalmi rendszám alapján történő engedélykiadás.
[[ Oldaltörés: Rendszámfigyelő kamerák ]]
Rendszámfigyő kamerák szeptembertől
A hatékony ellenőrzés érdekében, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Parking Kft. 2009 szeptemberéig, egész Budapestet lefedő rendszámleolvasó kamerarendszert telepítését tervezi. Második lépésben, 2009. január 1-jétől egy újabb rendelet (rsz. 80/2008. (XII.30)) szabályozza a tehergépjárművek közlekedési útvonalait, mely alapján több célforgalmas és tranzit utat megszűntettek. A díjmentesen használható célforgalmi utak körének fokozatos szűkítésével a teherautók behajtásának további korlátozását több lépcsőben, 2018-ig valósítanák meg.
A módosítások érzékenyen érintették a fuvarozó, ipari és kereskedelmi szférában tevékenykedő cégeket, melyek azóta is folyamatosan lobbiznak a rendelet enyhítése mellett. Kiss Ernő – az Eston International ipari ingatlanok divíziójának vezetője szerint – a korlátozás alá eső területeken belül lévő rendszeres raktározási vagy fuvarozási tevékenységet végző cégeknek viszonylag hirtelen kell szembenézniük a változásokkal. Időbe telik, míg eldől, hogy a behajtásra számított többletköltség megemeli-e annyival a fix költségeiket, hogy érdemesebb lenne inkább a város határain kívül letelepedniük/raktárt keresniük. A kisebb fuvarozó cégek egy része így ki is szorulhat a piacról. A nagy logisztikai cégek működését ez alapjaiban nem rendítheti meg, hiszen jellemzően a városon kívül helyezkednek el. Akad néhány olyan kivétel a cégek között (pl. DHL, DPD, Lagermax, TNT), amely még rendelkezik több, kisebb részegységgel a városon belül is, így a rendelet hatására felmerülhet a raktárak, telephelyek összevonásának lehetősége, költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából. A kiköltözés a termelővállalatok szempontjából egyfajta modernizáló folyamatként is felfogható, melynek során a kisebb, korszerűtlen gyártócsarnokokat modern központokra cserélik. (pl. Zwack kivándorlása a 9. kerületből Dunaharasztira.)
Az Eston szakértői szerint a tőkeerősebb cégek számára részleges megoldást jelenthet még a szállító teherjárművek flottájának átalakítása, kevesebb nagy jármű helyett több kisebb elindítása. Egyes építőipari anyagokat szállító járművek esetében azonban ez nem kivitelezhető, a behajtási díj magas összege hátrányosan érintheti az építési költségek alakulását.
Emellett, ha sok cég választaná flottái „feldarabolását”, az utakon több jármű jelenne meg nem teljesen optimális kapacitás-kihasználtsággal, még több káros anyagot kibocsátva. Ez némileg ellentmond annak, hogy a behajtási törvénytől a kamionforgalom jelentős csökkenését, a légszennyezettség és a zajszennyezés, illetve a forgalmi dugók jelentős enyhülését várja a lakosság, a Levegő Munkacsoporttal karöltve.
A budapesti logisztikai és raktározási piac, részben a forgalomszabályozás hatására folyamatosan változik, átalakul, idővel kiszorítva a cégeket az M0-ás körgyűrű mellé, ami a körgyűrű vonalán erős zsúfoltságot idézhet elő, ugyanakkor éles piaci versenyt az ipari ingatlanfejlesztő társaságok körében. A gyűrű vonalának feltöltése már korábban megkezdődött, több termelő, raktározó, logisztikai cég döntött úgy, hogy kisebb raktárait, telephelyeit az autópálya közelébe helyezi át. Mivel a logisztikai szolgáltatók igyekeznek a partnereik közelében maradni, ez felerősítheti az elvándorlást az ügyfelek felé. Az M0-ás déli szakaszának 2x3 sávra való bővítése várhatóan 2012-re készül el, ami enyhítheti a gyakori torlódásokat.
[[ Oldaltörés: Felértékelődő külső telkek ]]
Felértékelődő külső telkek
A városon belüli üzleti parkok bérlőinek többsége olyan városon belüli disztribúciót, ipari összeszerelést végző cég, melyeknél szükséges a városi jelenlét, és járműparkjaikban is jellemzően könnyű teherjárművek szerepelnek.
A szabályozás nyomán egységes terv kidolgozása lenne időszerű a kis boltok árufeltöltésének megszervezésére, ugyanis egyes forgalomszámláló adatok alapján a teherszállítók a reggeli csúcsidőben a legaktívabbak, gyakran egész sávokat elzárva a forgalomtól. Az éjszakai, vagy csúcsidőn kívüli áruszállítás orvosolhatná ezt a problémát. Az iparterületek kiszorítása a belső területekről nem kifejezetten a rendelet hatására, hanem már korábban megkezdődött, főként az ingatlanpiac természetes növekedési folyamatának velejáró következményeként. Kiváló példa erre Középső-Ferencváros, ahol sok - az iparterületnél jóval jövedelmezőbb - lakó- és irodafejlesztés indult, és az iparterületek sorra fejlesztési telkekké alakultak. Ez a folyamat azonban a válság hatására megtörni látszik, mivel a piacon jelenleg nem sok beruházni kívánó vevő található.
Emellett egyes Önkormányzatok megszigorították a telephely engedélyek kiadását, főként a termelő tevékenységre vonatkozólag, ami – a forgalomszabályozás mellett – szintén eltántorít egyes cégeket a városi telephelyválasztástól.
Összességében elmondható, hogy a forgalomszabályozás gyakorlata minden országban más és más, említésre méltó azonban, hogy a budapestihez hasonló, a főváros teljes közigazgatási határára bevezetett össztömeg alapú korlátozás nincs az Európai Unióban.
[[ Oldaltörés: Külföldi megoldások ]]
Külföldi megoldások
Bécsben már három éve bevezettek 50 km/órás sebességkorlátozást város teljes területén, majd 2008. január 7-től behajtási tilalmat rendeltek el az 1991-nél előbb forgalomba helyezett tehergépjárművekre. Berlin, a belső kerületek védelme érdekében 2008. január 1-jétől külön intézkedést hozott, amely nem csak a tehergépkocsikra, hanem minden járműre vonatkozik. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében az S-bahn gyűrűvel lehatárolt zónát alakítottak ki, ahová a környezetszennyező járművek nem, vagy csak engedéllyel, és díjfizetés ellenében hajthatnak be.
Barcelonában, az áruszállítás folyamatosságát megkönnyítendő, speciális rakodóterületeket alakítottak ki az útkereszteződésekben, megakadályozva ezzel a rakodás okozta forgalmi dugókat. Ezen kívül a városban egyes nagyobb, többsávos utak esetében egy-egy sávot csúcsidőn kívül a teherszállítók közlekedhetnek, az éjszakai órákban pedig a környéken lakók használhatják a sávokat parkolásra. A változó forgalmi rendet elektromos kijelzők mutatják. A belváros védelme érdekében elektromos kapukat állítottak fel a belső zóna határán, amelyet csak az ott élők, illetve meghatározott időpontokban, az engedéllyel rendelkező áruszállítók léphetnek át.
A legösszetettebb áruszállítási rendszer Amszterdamban van kialakulóban, jelenleg a kiépítés fázisában tart a projekt. Az autópálya-körgyűrű mentén hozzák létre a fő logisztikai központokat, és a nagy teherautók csak idáig közlekedhetnek. Innen tehervillamosok, a már meglévő hálózatot használva szállítanák az árut a városon belüli, kisebb központokba. A végső szállítást elektromos kisteherautók (E-cars) végeznék.
Salamon Adorján, az Eston International Zrt. vezérigazgatója szerint a városhatáron kívüli telkek felértékelődésére lehet számítani, illetve keresettebbé válhatnak a már meglévő üzleti parkok is, hiszen még van bennük fejlesztési potenciál. Az M0-ás M7-es és M5-ös közötti szakasza már most is népszerű, ám csak az új szakasz átadása óta kezdődött el igazán az M0-ás újra dinamizálása.