Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy ember meghalt és hatan megsérültek egy balesetben az M5-ös autópályán, Ócsánál.","shortLead":"Egy ember meghalt és hatan megsérültek egy balesetben az M5-ös autópályán, Ócsánál.","id":"20250201_Baleset-az-M5-oson-egy-ember-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565.jpg","index":0,"item":"9e7913dd-cc88-460e-8803-8476b348ad1a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250201_Baleset-az-M5-oson-egy-ember-meghalt","timestamp":"2025. február. 01. 09:16","title":"Halálos baleset történt az M5-ösön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20f96ac4-8d86-494e-8b1b-fec3164fc8d3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába a jó fizetés, ha az ember ingyen pártelnök és magas az infláció: könnyen jön, könnyen megy. Nem csoda, ha a miniszterelnök nemhogy félretenni nem tudott, csak költött – 4,3 milliót – a feleségével közös számlájáról.","shortLead":"Hiába a jó fizetés, ha az ember ingyen pártelnök és magas az infláció: könnyen jön, könnyen megy. Nem csoda, ha...","id":"20250201_Orban-Viktor-a-65-millios-havi-fizetes-mellett-is-alaposan-megcsapolta-a-felesegevel-kozos-szamlajukat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20f96ac4-8d86-494e-8b1b-fec3164fc8d3.jpg","index":0,"item":"0bd469fd-7b7d-4650-8273-595f13ba4e6c","keywords":null,"link":"/itthon/20250201_Orban-Viktor-a-65-millios-havi-fizetes-mellett-is-alaposan-megcsapolta-a-felesegevel-kozos-szamlajukat","timestamp":"2025. február. 01. 00:22","title":"Orbán Viktor 6,5 milliós havi fizetés mellett is alaposan megcsapolta a feleségével közös számlájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5bf8d55-3797-40ab-b1de-e1a3c13c7e3c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Furcsa közleményre még furcsább válasz.","shortLead":"Furcsa közleményre még furcsább válasz.","id":"20250201_olga-legyen-kedves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5bf8d55-3797-40ab-b1de-e1a3c13c7e3c.jpg","index":0,"item":"d96e32a0-41c1-4808-bec0-79e0f39e09d6","keywords":null,"link":"/itthon/20250201_olga-legyen-kedves","timestamp":"2025. február. 01. 12:14","title":"„Olga, legyen kedves!” – Havasi Bertalan kioktatta Kálmán Olgát a Telex kidobatásával kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f269c66d-b7eb-4296-a74c-5692baffb512","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Mohamed Szalah volt a nyerőember.","shortLead":"Mohamed Szalah volt a nyerőember.","id":"20250201_Kerkez-Milos-Szoboszlai-Dominik-rangado-premier-league-angol-bajnoksag-liverpool-fc-bournemouth-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f269c66d-b7eb-4296-a74c-5692baffb512.jpg","index":0,"item":"8b8d91a9-0c1b-4392-aeb7-a362bb0bc514","keywords":null,"link":"/sport/20250201_Kerkez-Milos-Szoboszlai-Dominik-rangado-premier-league-angol-bajnoksag-liverpool-fc-bournemouth-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. február. 01. 17:59","title":"Szoboszlaiék nyerték a Premier League magyaros rangadóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"027197fb-fcf8-411e-b974-a7217601369d","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Egy korábbi győztesnek már a legjobb 32 között el kell köszönnie a sorozattól.","shortLead":"Egy korábbi győztesnek már a legjobb 32 között el kell köszönnie a sorozattól.","id":"20250131_labdarugas-bajnokok-ligaja-sorsolas-nyolcaddontobe-jutas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/027197fb-fcf8-411e-b974-a7217601369d.jpg","index":0,"item":"4886a11f-b454-4f3e-8c16-f96e0aeab7dd","keywords":null,"link":"/sport/20250131_labdarugas-bajnokok-ligaja-sorsolas-nyolcaddontobe-jutas","timestamp":"2025. január. 31. 13:05","title":"Sorsoltak a BL-ben: a Real Madrid a Manchester Cityvel vív meg a nyolcaddöntőbe jutásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c326f679-514f-4bb3-90e9-3d751de55b56","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A péntek reggel publikált friss adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek született 2024-ben, mint egy évvel korábban, 2021 óta 15 ezerrel zuhant vissza a születésszám, lakosságarányosan pedig korábban elképzelhetetlen mélypontra került. A halálozások száma ellenben alig változott.","shortLead":"A péntek reggel publikált friss adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek született 2024-ben, mint egy évvel korábban...","id":"20250131_demografia-szuletes-halal-szuletesszam-fogyas-hazassag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c326f679-514f-4bb3-90e9-3d751de55b56.jpg","index":0,"item":"f7ec00ab-cfc8-4f99-9ce8-1735dd31770e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_demografia-szuletes-halal-szuletesszam-fogyas-hazassag-ebx","timestamp":"2025. január. 31. 08:30","title":"Elkeserítő számok érkeztek: minden idők legalacsonyabb születésszáma volt a 2024-es Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80033d60-0b7c-48dc-9c6c-71007ea45c60","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Megváltozott a polgári eljárásoknál az illetékek összege, eltörölték a másfél milliós plafont. Ez akár a lehetséges Mini-Dubaj-pereknél is változást hozhat.","shortLead":"Megváltozott a polgári eljárásoknál az illetékek összege, eltörölték a másfél milliós plafont. Ez akár a lehetséges...","id":"20250131_polgari-per-mini-dubaj-ugy-illetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80033d60-0b7c-48dc-9c6c-71007ea45c60.jpg","index":0,"item":"931b607a-a2cb-4d02-ac78-07cee71845a9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_polgari-per-mini-dubaj-ugy-illetek","timestamp":"2025. január. 31. 16:44","title":"Akár 260 millió forintba is kerülhet, ha valaki pereskedne a Mini-Dubaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült filmje már 615 ezer nézőnél jár a mozikban.","shortLead":"Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült filmje már 615 ezer nézőnél jár a mozikban.","id":"20250201_A-Netflixen-is-lathato-lesz-a-Futni-mentem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"5b12c845-9f96-4606-9410-8ba3a69e196e","keywords":null,"link":"/elet/20250201_A-Netflixen-is-lathato-lesz-a-Futni-mentem","timestamp":"2025. február. 01. 17:44","title":"A Netflixen is látható lesz a Futni mentem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elhagyják a raktárak és az ipari területek Budapestet
szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?
1950.
1950. január 1-jén, Nagy-Budapest létrejöttekor, a főváros környéki települések Budapesthez csatolásakor, a külvárosi lakótelepek felépítése nyomán szabályosan beékelődtek, úgynevezett zárványokká alakultak. A budapesti ipari-raktározási és nem utolsósorban logisztikai területek átalakulását napjainkban több tényező befolyásolja. Elsősorban azon önkormányzati rendeletek vannak rá jelentős hatással, amelyek Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalmat és környezetszennyező, esetleg zajos termelőtevékenységet végző vállalkozások telephely-engedélyének kiadását hivatottak szabályozni, az életminőség javításának érdekében.
A Fővárosi Önkormányzat első lépésben megszigorította a tehergépjárművek Budapestre történő behajtását: az engedélyek díjait a korábbi 6-10-szeresére emelték, és 2008. március 1-jétől szinte az egész városra kiterjesztették az össztömeg-korlátozási övezeteket (ez alól csak az M0 hiányában szükséges áthajtási útvonalak mentesültek). Míg korábban biankó engedélyeket bocsátottak ki a kérelmezőknek (egy adott cégen belül átadhatták, több járműre is felhasználhatták ezeket), ehhez képest jelentős szigorítást jelentett a forgalmi rendszám alapján történő engedélykiadás.
[[ Oldaltörés: Rendszámfigyelő kamerák ]]
Rendszámfigyő kamerák szeptembertől
A hatékony ellenőrzés érdekében, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Parking Kft. 2009 szeptemberéig, egész Budapestet lefedő rendszámleolvasó kamerarendszert telepítését tervezi. Második lépésben, 2009. január 1-jétől egy újabb rendelet (rsz. 80/2008. (XII.30)) szabályozza a tehergépjárművek közlekedési útvonalait, mely alapján több célforgalmas és tranzit utat megszűntettek. A díjmentesen használható célforgalmi utak körének fokozatos szűkítésével a teherautók behajtásának további korlátozását több lépcsőben, 2018-ig valósítanák meg.
A módosítások érzékenyen érintették a fuvarozó, ipari és kereskedelmi szférában tevékenykedő cégeket, melyek azóta is folyamatosan lobbiznak a rendelet enyhítése mellett. Kiss Ernő – az Eston International ipari ingatlanok divíziójának vezetője szerint – a korlátozás alá eső területeken belül lévő rendszeres raktározási vagy fuvarozási tevékenységet végző cégeknek viszonylag hirtelen kell szembenézniük a változásokkal. Időbe telik, míg eldől, hogy a behajtásra számított többletköltség megemeli-e annyival a fix költségeiket, hogy érdemesebb lenne inkább a város határain kívül letelepedniük/raktárt keresniük. A kisebb fuvarozó cégek egy része így ki is szorulhat a piacról. A nagy logisztikai cégek működését ez alapjaiban nem rendítheti meg, hiszen jellemzően a városon kívül helyezkednek el. Akad néhány olyan kivétel a cégek között (pl. DHL, DPD, Lagermax, TNT), amely még rendelkezik több, kisebb részegységgel a városon belül is, így a rendelet hatására felmerülhet a raktárak, telephelyek összevonásának lehetősége, költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából. A kiköltözés a termelővállalatok szempontjából egyfajta modernizáló folyamatként is felfogható, melynek során a kisebb, korszerűtlen gyártócsarnokokat modern központokra cserélik. (pl. Zwack kivándorlása a 9. kerületből Dunaharasztira.)
Az Eston szakértői szerint a tőkeerősebb cégek számára részleges megoldást jelenthet még a szállító teherjárművek flottájának átalakítása, kevesebb nagy jármű helyett több kisebb elindítása. Egyes építőipari anyagokat szállító járművek esetében azonban ez nem kivitelezhető, a behajtási díj magas összege hátrányosan érintheti az építési költségek alakulását.
Emellett, ha sok cég választaná flottái „feldarabolását”, az utakon több jármű jelenne meg nem teljesen optimális kapacitás-kihasználtsággal, még több káros anyagot kibocsátva. Ez némileg ellentmond annak, hogy a behajtási törvénytől a kamionforgalom jelentős csökkenését, a légszennyezettség és a zajszennyezés, illetve a forgalmi dugók jelentős enyhülését várja a lakosság, a Levegő Munkacsoporttal karöltve.
A budapesti logisztikai és raktározási piac, részben a forgalomszabályozás hatására folyamatosan változik, átalakul, idővel kiszorítva a cégeket az M0-ás körgyűrű mellé, ami a körgyűrű vonalán erős zsúfoltságot idézhet elő, ugyanakkor éles piaci versenyt az ipari ingatlanfejlesztő társaságok körében. A gyűrű vonalának feltöltése már korábban megkezdődött, több termelő, raktározó, logisztikai cég döntött úgy, hogy kisebb raktárait, telephelyeit az autópálya közelébe helyezi át. Mivel a logisztikai szolgáltatók igyekeznek a partnereik közelében maradni, ez felerősítheti az elvándorlást az ügyfelek felé. Az M0-ás déli szakaszának 2x3 sávra való bővítése várhatóan 2012-re készül el, ami enyhítheti a gyakori torlódásokat.
[[ Oldaltörés: Felértékelődő külső telkek ]]
Felértékelődő külső telkek
A városon belüli üzleti parkok bérlőinek többsége olyan városon belüli disztribúciót, ipari összeszerelést végző cég, melyeknél szükséges a városi jelenlét, és járműparkjaikban is jellemzően könnyű teherjárművek szerepelnek.
A szabályozás nyomán egységes terv kidolgozása lenne időszerű a kis boltok árufeltöltésének megszervezésére, ugyanis egyes forgalomszámláló adatok alapján a teherszállítók a reggeli csúcsidőben a legaktívabbak, gyakran egész sávokat elzárva a forgalomtól. Az éjszakai, vagy csúcsidőn kívüli áruszállítás orvosolhatná ezt a problémát. Az iparterületek kiszorítása a belső területekről nem kifejezetten a rendelet hatására, hanem már korábban megkezdődött, főként az ingatlanpiac természetes növekedési folyamatának velejáró következményeként. Kiváló példa erre Középső-Ferencváros, ahol sok - az iparterületnél jóval jövedelmezőbb - lakó- és irodafejlesztés indult, és az iparterületek sorra fejlesztési telkekké alakultak. Ez a folyamat azonban a válság hatására megtörni látszik, mivel a piacon jelenleg nem sok beruházni kívánó vevő található.
Emellett egyes Önkormányzatok megszigorították a telephely engedélyek kiadását, főként a termelő tevékenységre vonatkozólag, ami – a forgalomszabályozás mellett – szintén eltántorít egyes cégeket a városi telephelyválasztástól.
Összességében elmondható, hogy a forgalomszabályozás gyakorlata minden országban más és más, említésre méltó azonban, hogy a budapestihez hasonló, a főváros teljes közigazgatási határára bevezetett össztömeg alapú korlátozás nincs az Európai Unióban.
[[ Oldaltörés: Külföldi megoldások ]]
Külföldi megoldások
Bécsben már három éve bevezettek 50 km/órás sebességkorlátozást város teljes területén, majd 2008. január 7-től behajtási tilalmat rendeltek el az 1991-nél előbb forgalomba helyezett tehergépjárművekre. Berlin, a belső kerületek védelme érdekében 2008. január 1-jétől külön intézkedést hozott, amely nem csak a tehergépkocsikra, hanem minden járműre vonatkozik. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében az S-bahn gyűrűvel lehatárolt zónát alakítottak ki, ahová a környezetszennyező járművek nem, vagy csak engedéllyel, és díjfizetés ellenében hajthatnak be.
Barcelonában, az áruszállítás folyamatosságát megkönnyítendő, speciális rakodóterületeket alakítottak ki az útkereszteződésekben, megakadályozva ezzel a rakodás okozta forgalmi dugókat. Ezen kívül a városban egyes nagyobb, többsávos utak esetében egy-egy sávot csúcsidőn kívül a teherszállítók közlekedhetnek, az éjszakai órákban pedig a környéken lakók használhatják a sávokat parkolásra. A változó forgalmi rendet elektromos kijelzők mutatják. A belváros védelme érdekében elektromos kapukat állítottak fel a belső zóna határán, amelyet csak az ott élők, illetve meghatározott időpontokban, az engedéllyel rendelkező áruszállítók léphetnek át.
A legösszetettebb áruszállítási rendszer Amszterdamban van kialakulóban, jelenleg a kiépítés fázisában tart a projekt. Az autópálya-körgyűrű mentén hozzák létre a fő logisztikai központokat, és a nagy teherautók csak idáig közlekedhetnek. Innen tehervillamosok, a már meglévő hálózatot használva szállítanák az árut a városon belüli, kisebb központokba. A végső szállítást elektromos kisteherautók (E-cars) végeznék.
Salamon Adorján, az Eston International Zrt. vezérigazgatója szerint a városhatáron kívüli telkek felértékelődésére lehet számítani, illetve keresettebbé válhatnak a már meglévő üzleti parkok is, hiszen még van bennük fejlesztési potenciál. Az M0-ás M7-es és M5-ös közötti szakasza már most is népszerű, ám csak az új szakasz átadása óta kezdődött el igazán az M0-ás újra dinamizálása.