Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c93e130-b0f8-4e72-b19f-630957f1fa74","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Közép-Európa egyetlen „A kategóriás” fesztiválja meghívta Fliegauf Bence filmtámogatási rendszertől függetlenül készült legújabb filmjét, a Jimmy Jaguárt. A Fliegauftól szokatlan misztikus bűnügyi történet szeptember 11-étől látható a magyar mozikban.","shortLead":"Közép-Európa egyetlen „A kategóriás” fesztiválja meghívta Fliegauf Bence filmtámogatási rendszertől függetlenül készült...","id":"20250603_Fliegauf-Bence-allami-tamogatas-nelkuli-filmje-a-Jimmy-Jaguar-Karlovy-Vary-ban-versenyez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c93e130-b0f8-4e72-b19f-630957f1fa74.jpg","index":0,"item":"5ca540ca-9974-4eed-993e-aea7aab9d6cb","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Fliegauf-Bence-allami-tamogatas-nelkuli-filmje-a-Jimmy-Jaguar-Karlovy-Vary-ban-versenyez","timestamp":"2025. június. 03. 10:51","title":"Fliegauf Bence állami támogatás nélküli filmje, a Jimmy Jaguár Karlovy Varyban versenyez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"109500a0-0d58-4ab2-84bb-4a8f6b7d0a92","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az SZBU állítja, az ügynökei helyeztek el aknákat a híd pilléreinél.","shortLead":"Az SZBU állítja, az ügynökei helyeztek el aknákat a híd pilléreinél.","id":"20250603_oroszorszag-ukrajna-krimi-hid-robbantas-szbu-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/109500a0-0d58-4ab2-84bb-4a8f6b7d0a92.jpg","index":0,"item":"4f31e5f2-0048-402a-8535-965fbd8e758a","keywords":null,"link":"/vilag/20250603_oroszorszag-ukrajna-krimi-hid-robbantas-szbu-ebx","timestamp":"2025. június. 03. 14:27","title":"Robbanások rongálták meg a Krími hidat, az ukránok közölték, hogy ők hajtották végre az akciót – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","shortLead":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","id":"20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"2cc30a22-14d0-4787-bd59-d11b74731450","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","timestamp":"2025. június. 03. 15:00","title":"Magyar Péter tavaly 51-szeresére növelte tanácsadó cége nyereségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","shortLead":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","id":"20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7.jpg","index":0,"item":"cff97652-9a70-447e-bbce-0d41385d34d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","timestamp":"2025. június. 04. 11:42","title":"Vietnámban mostantól kettőnél több gyermeket is vállalhatnak a szülők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus nyereményét. A tapasztalt kártyás rapper még sosem nyert ekkorát.","shortLead":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus...","id":"20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c.jpg","index":0,"item":"a8e6aaa7-b282-417b-b323-8ee18efc3f04","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","timestamp":"2025. június. 03. 08:52","title":"Majka hatalmasat nyert egy pókerversenyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b371084-d778-425a-b4fe-ca67dc1b5de1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Stabilabb a forint, nagy a választék, érdemes kifelé kacsintgatni. ","shortLead":"Stabilabb a forint, nagy a választék, érdemes kifelé kacsintgatni. ","id":"20250604_magyar-vevok-ismet-kulfoldon-keresnek-autokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b371084-d778-425a-b4fe-ca67dc1b5de1.jpg","index":0,"item":"be8db10d-36c4-4f07-97a3-d5cb6584934a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_magyar-vevok-ismet-kulfoldon-keresnek-autokat","timestamp":"2025. június. 04. 09:45","title":"Visszatért a régi recept: megint külföldön keresgélnek sokan használt autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","shortLead":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","id":"20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c.jpg","index":0,"item":"2fac1308-1249-4c5a-9676-e2af7a4dc029","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","timestamp":"2025. június. 03. 07:11","title":"Ez a BMW cáfolja a sztereotípiákat: egymillió kilométernél jár eredeti váltóval, motorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97246d64-d025-4aa9-8d4d-760b4f518f5c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Tizenhatan harcolhattak az amfiteátrumban, az esetről hallgat az olasz kulturális tárca és a Colosseumot fenntartó régészeti park is.","shortLead":"Tizenhatan harcolhattak az amfiteátrumban, az esetről hallgat az olasz kulturális tárca és a Colosseumot fenntartó...","id":"20250603_gladiator-jatekok-turista-romai-colosseum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97246d64-d025-4aa9-8d4d-760b4f518f5c.jpg","index":0,"item":"cdfa9056-6dc7-4055-85b3-723b79d58136","keywords":null,"link":"/elet/20250603_gladiator-jatekok-turista-romai-colosseum","timestamp":"2025. június. 03. 06:53","title":"Titokban gladiátorjátékokat tartottak turistáknak a római Colosseumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elhagyják a raktárak és az ipari területek Budapestet
szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?
1950.
1950. január 1-jén, Nagy-Budapest létrejöttekor, a főváros környéki települések Budapesthez csatolásakor, a külvárosi lakótelepek felépítése nyomán szabályosan beékelődtek, úgynevezett zárványokká alakultak. A budapesti ipari-raktározási és nem utolsósorban logisztikai területek átalakulását napjainkban több tényező befolyásolja. Elsősorban azon önkormányzati rendeletek vannak rá jelentős hatással, amelyek Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalmat és környezetszennyező, esetleg zajos termelőtevékenységet végző vállalkozások telephely-engedélyének kiadását hivatottak szabályozni, az életminőség javításának érdekében.
A Fővárosi Önkormányzat első lépésben megszigorította a tehergépjárművek Budapestre történő behajtását: az engedélyek díjait a korábbi 6-10-szeresére emelték, és 2008. március 1-jétől szinte az egész városra kiterjesztették az össztömeg-korlátozási övezeteket (ez alól csak az M0 hiányában szükséges áthajtási útvonalak mentesültek). Míg korábban biankó engedélyeket bocsátottak ki a kérelmezőknek (egy adott cégen belül átadhatták, több járműre is felhasználhatták ezeket), ehhez képest jelentős szigorítást jelentett a forgalmi rendszám alapján történő engedélykiadás.
[[ Oldaltörés: Rendszámfigyelő kamerák ]]
Rendszámfigyő kamerák szeptembertől
A hatékony ellenőrzés érdekében, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Parking Kft. 2009 szeptemberéig, egész Budapestet lefedő rendszámleolvasó kamerarendszert telepítését tervezi. Második lépésben, 2009. január 1-jétől egy újabb rendelet (rsz. 80/2008. (XII.30)) szabályozza a tehergépjárművek közlekedési útvonalait, mely alapján több célforgalmas és tranzit utat megszűntettek. A díjmentesen használható célforgalmi utak körének fokozatos szűkítésével a teherautók behajtásának további korlátozását több lépcsőben, 2018-ig valósítanák meg.
A módosítások érzékenyen érintették a fuvarozó, ipari és kereskedelmi szférában tevékenykedő cégeket, melyek azóta is folyamatosan lobbiznak a rendelet enyhítése mellett. Kiss Ernő – az Eston International ipari ingatlanok divíziójának vezetője szerint – a korlátozás alá eső területeken belül lévő rendszeres raktározási vagy fuvarozási tevékenységet végző cégeknek viszonylag hirtelen kell szembenézniük a változásokkal. Időbe telik, míg eldől, hogy a behajtásra számított többletköltség megemeli-e annyival a fix költségeiket, hogy érdemesebb lenne inkább a város határain kívül letelepedniük/raktárt keresniük. A kisebb fuvarozó cégek egy része így ki is szorulhat a piacról. A nagy logisztikai cégek működését ez alapjaiban nem rendítheti meg, hiszen jellemzően a városon kívül helyezkednek el. Akad néhány olyan kivétel a cégek között (pl. DHL, DPD, Lagermax, TNT), amely még rendelkezik több, kisebb részegységgel a városon belül is, így a rendelet hatására felmerülhet a raktárak, telephelyek összevonásának lehetősége, költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából. A kiköltözés a termelővállalatok szempontjából egyfajta modernizáló folyamatként is felfogható, melynek során a kisebb, korszerűtlen gyártócsarnokokat modern központokra cserélik. (pl. Zwack kivándorlása a 9. kerületből Dunaharasztira.)
Az Eston szakértői szerint a tőkeerősebb cégek számára részleges megoldást jelenthet még a szállító teherjárművek flottájának átalakítása, kevesebb nagy jármű helyett több kisebb elindítása. Egyes építőipari anyagokat szállító járművek esetében azonban ez nem kivitelezhető, a behajtási díj magas összege hátrányosan érintheti az építési költségek alakulását.
Emellett, ha sok cég választaná flottái „feldarabolását”, az utakon több jármű jelenne meg nem teljesen optimális kapacitás-kihasználtsággal, még több káros anyagot kibocsátva. Ez némileg ellentmond annak, hogy a behajtási törvénytől a kamionforgalom jelentős csökkenését, a légszennyezettség és a zajszennyezés, illetve a forgalmi dugók jelentős enyhülését várja a lakosság, a Levegő Munkacsoporttal karöltve.
A budapesti logisztikai és raktározási piac, részben a forgalomszabályozás hatására folyamatosan változik, átalakul, idővel kiszorítva a cégeket az M0-ás körgyűrű mellé, ami a körgyűrű vonalán erős zsúfoltságot idézhet elő, ugyanakkor éles piaci versenyt az ipari ingatlanfejlesztő társaságok körében. A gyűrű vonalának feltöltése már korábban megkezdődött, több termelő, raktározó, logisztikai cég döntött úgy, hogy kisebb raktárait, telephelyeit az autópálya közelébe helyezi át. Mivel a logisztikai szolgáltatók igyekeznek a partnereik közelében maradni, ez felerősítheti az elvándorlást az ügyfelek felé. Az M0-ás déli szakaszának 2x3 sávra való bővítése várhatóan 2012-re készül el, ami enyhítheti a gyakori torlódásokat.
[[ Oldaltörés: Felértékelődő külső telkek ]]
Felértékelődő külső telkek
A városon belüli üzleti parkok bérlőinek többsége olyan városon belüli disztribúciót, ipari összeszerelést végző cég, melyeknél szükséges a városi jelenlét, és járműparkjaikban is jellemzően könnyű teherjárművek szerepelnek.
A szabályozás nyomán egységes terv kidolgozása lenne időszerű a kis boltok árufeltöltésének megszervezésére, ugyanis egyes forgalomszámláló adatok alapján a teherszállítók a reggeli csúcsidőben a legaktívabbak, gyakran egész sávokat elzárva a forgalomtól. Az éjszakai, vagy csúcsidőn kívüli áruszállítás orvosolhatná ezt a problémát. Az iparterületek kiszorítása a belső területekről nem kifejezetten a rendelet hatására, hanem már korábban megkezdődött, főként az ingatlanpiac természetes növekedési folyamatának velejáró következményeként. Kiváló példa erre Középső-Ferencváros, ahol sok - az iparterületnél jóval jövedelmezőbb - lakó- és irodafejlesztés indult, és az iparterületek sorra fejlesztési telkekké alakultak. Ez a folyamat azonban a válság hatására megtörni látszik, mivel a piacon jelenleg nem sok beruházni kívánó vevő található.
Emellett egyes Önkormányzatok megszigorították a telephely engedélyek kiadását, főként a termelő tevékenységre vonatkozólag, ami – a forgalomszabályozás mellett – szintén eltántorít egyes cégeket a városi telephelyválasztástól.
Összességében elmondható, hogy a forgalomszabályozás gyakorlata minden országban más és más, említésre méltó azonban, hogy a budapestihez hasonló, a főváros teljes közigazgatási határára bevezetett össztömeg alapú korlátozás nincs az Európai Unióban.
[[ Oldaltörés: Külföldi megoldások ]]
Külföldi megoldások
Bécsben már három éve bevezettek 50 km/órás sebességkorlátozást város teljes területén, majd 2008. január 7-től behajtási tilalmat rendeltek el az 1991-nél előbb forgalomba helyezett tehergépjárművekre. Berlin, a belső kerületek védelme érdekében 2008. január 1-jétől külön intézkedést hozott, amely nem csak a tehergépkocsikra, hanem minden járműre vonatkozik. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében az S-bahn gyűrűvel lehatárolt zónát alakítottak ki, ahová a környezetszennyező járművek nem, vagy csak engedéllyel, és díjfizetés ellenében hajthatnak be.
Barcelonában, az áruszállítás folyamatosságát megkönnyítendő, speciális rakodóterületeket alakítottak ki az útkereszteződésekben, megakadályozva ezzel a rakodás okozta forgalmi dugókat. Ezen kívül a városban egyes nagyobb, többsávos utak esetében egy-egy sávot csúcsidőn kívül a teherszállítók közlekedhetnek, az éjszakai órákban pedig a környéken lakók használhatják a sávokat parkolásra. A változó forgalmi rendet elektromos kijelzők mutatják. A belváros védelme érdekében elektromos kapukat állítottak fel a belső zóna határán, amelyet csak az ott élők, illetve meghatározott időpontokban, az engedéllyel rendelkező áruszállítók léphetnek át.
A legösszetettebb áruszállítási rendszer Amszterdamban van kialakulóban, jelenleg a kiépítés fázisában tart a projekt. Az autópálya-körgyűrű mentén hozzák létre a fő logisztikai központokat, és a nagy teherautók csak idáig közlekedhetnek. Innen tehervillamosok, a már meglévő hálózatot használva szállítanák az árut a városon belüli, kisebb központokba. A végső szállítást elektromos kisteherautók (E-cars) végeznék.
Salamon Adorján, az Eston International Zrt. vezérigazgatója szerint a városhatáron kívüli telkek felértékelődésére lehet számítani, illetve keresettebbé válhatnak a már meglévő üzleti parkok is, hiszen még van bennük fejlesztési potenciál. Az M0-ás M7-es és M5-ös közötti szakasza már most is népszerű, ám csak az új szakasz átadása óta kezdődött el igazán az M0-ás újra dinamizálása.